Forgaffel sænkes NX650
Fra : Morten G.N.

Dato : 31-08-02 09:20

Hej NG

Kan man på en let måde sænke forgaflen på en Honda NX650 95´ ? Eller skal
man have det hele skilt ad, og monteret nye fjedre? Jeg kunne tænke mig at
sænke den ca. 10 cm.

Mvh. Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-08-02 21:00

"Morten G.N." <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man på en let måde sænke forgaflen på en Honda NX650 95´ ? Eller skal
> man have det hele skilt ad, og monteret nye fjedre? Jeg kunne tænke mig at
> sænke den ca. 10 cm.

10 cm er meget!
Du kan løsne gaffelbroerne og skubbe gaffelbenene højere op, det kan nok
give et par cm (så meget der nu er plads til for styret) og løsne bagdæmper
fjederen alt de den kan, det giver også et par cm. Hvis det ikke er nok
(prøv det først, det kan være det er rigeligt), så skal du nok ud i
modifikationer.

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-09-02 08:13

Morten G.N. <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akpua5$2r1o$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> sænke den ca. 10 cm.
>
> Mvh. Morten
>
> Som Claus skriver så er en sænkning på 10 cm af forgaffelen meget. Hvad
får dig til at ville sænke den så meget? Har du regnet ud hvor meget mindre
efterløbet bliver? Lille efterløb gør jo motorcyklen kvik til drejning om
hjørner (hvilket lille forhjulsdiameter også gør) - men det er de fleste jo
gode til originalt - medens for lille efterløb gør den mindre
retningsbestemt under en hård opbremsning.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 02-09-02 00:55

"Morten G.N." <mgn@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> man have det hele skilt ad, og monteret nye fjedre? Jeg kunne tænke mig at

Jeg håber du mener 10mm. Ellers går motoren sku' da i asfalten, og du skal
trække rundt i svingene.
Du får en hurtigere styring ved at sænke cyklen ved forgaflen, eller ved at
hæve den i bag, men jeg mener du bør høre om nogen har erfaringer med
NX650.Men som de andre skriver, er det normalt klaret med at løsne
gaffelbroerne, og forskyde gaffelrørene opad (f.eks. 10 mm, jeg ville prøve
5 først). mvh Erland

Fra : Morten G.N.

Dato : 02-09-02 13:52

> Jeg håber du mener 10mm. Ellers går motoren sku' da i asfalten, og du skal
> trække rundt i svingene.

Den er altså høj sådan en fætter... men ok...10 cm er nok lige i overkanten
at sænke den.

> [...]
> NX650 .Men som de andre skriver, er det normalt klaret med at løsne
> gaffelbroerne, og forskyde gaffelrørene opad (f.eks. 10 mm, jeg ville

Tak for jeres kommentarer. Jeg vil prøve at give den lidt af gangen. Havde
ikke tænkt på de ændrede køreegenskaber.

Mvh. Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-09-02 21:02

> Tak for jeres kommentarer. Jeg vil prøve at give den lidt af gangen. Havde
> ikke tænkt på de ændrede køreegenskaber.

Det gør det sådan set heller ikke, bare du sænker den lige meget i begge
ender ...

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 03-09-02 07:54

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d73ca55$0$27701$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
Havde

> Det gør det sådan set heller ikke, bare du sænker den lige meget i begge

Køreegenskaberne ændres meget ved sænkning eller hævning på en motorcykel.
De gamle engelske velkørende motorcykler som f.eks. Norton lå på et efterløb
af vist 83 eller 85 mm mens Kawa 900 kom på gaden med noget i retning af
vist 105-110 mm. Kawaen havde så slasket et stel at den havde fået det store
efterløb for at gøre at den mindst kunne køre lige ud ved stor hastighed.
Det optimale efterløb var altså den gang 83-85 mm. En BMW R50-R60, fra 1957
til 1969, havde svinggaffelen foran og den gav enten efterløbet 65 eller 90
mm. Det første må hvis sidevogn var monteret. Men dengang havde næsten alle
motorcykler 19 tommer forhjul og dette hjul har jo, normalt (dækmassen
spiller jo ind) større inertimoment end et 16 eller 17 forhjul og dette
ændrer jo på efterløbsværdien. For tager man et cykelhjul op i luften
holdende på hjulaksel og sætter det til hurtig rotation så vil man ved en
hurtig drejning af hjulet se hvordan kræfter overdrejer det, og det er jo de
samme kræfter der spiller ind på en motorcykels forhjul ved læggende
motorcyklen ned i et sving. Også tophastigheden spiller ind på det ønskede
efterløb.
Og når man bremser op dykker motorcyklen normalt ned foran og derved
ændres efterløbet. Jeg mener engang på en BMW - de havde/har stor
forgaffelvandring vist 210 mm - at have været ude for en kombination med
urosignal forhjul og gaffelbensholder som resulterede i sikker 0 mm efterløb
ved en hår opbremsning. Ved opbremsning føltes det som om forhjulet hverken
vidste hvad der var frem eller tilbage.
Flere forgafler med svinggaffel (som de gamle BMWér f.eks.) foran kan
resultere i at ved opbremsning så lyftes forenden. Det er bestemt af om
svinggaffelen er i stillengen med forhjulsakseldelen er under en vandret
linie trukket fra svinggaffelens ophæng.
De aller første motorcykler havde lodret kronrør og forgaffel og efterløb
dannet ved direkte at opsætte forhjulet på en bagud rettet del neders på
forgaffelen.
Efterløbet valgt ved ubremset kørsel og det ved opbremsning, eller
nedtrykken af forenden i et sving, har altså enorm betydning for kørsel og
kørselssikkerged.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Morten G.N.

Dato : 04-09-02 16:35