Vedanta - konklusionen på al viden
Fra : Jahnu

Dato : 30-08-02 13:20

VEDANTA FILOSOFI

Her er en lille introduktion til Vedanta filosofien som den er blevet
beskrevet af Jiva Goswami, en af de store åndelige mestre i Gaudiya
Vaishnava discipelkæden. Han levede sidst i 1400 tallet og ind i 1500
tallet. Jiva Goswami siger, at ægte viden nødvendigvis må beskrive
alle aspekter af virkeligheden. Dette står også beskrevet i
Bhagavad-gitas 13. kapitel, som siges at være et sammendrag af den
berømte Vedanta Sutra.

Enhver kan opleve tre aspekter af virkeligeheden: kenderen, det kendte
og kundskab - eller sagt på en anden måde, observanten, det der
observeres og den metode gennem hvilket noget observeres.

Vedanta udgør en arbejdsmodel, der gør det muligt at studere disse tre
virkelighedsaspekter videnskabeligt. Jiva Goswami siger, at enhver
kundskabsmetode, der ikke på videnskabelig vis beskriver hele
virkeligheden, tilhører uvidenhedens kategori.

Den fremherskende metode i dag til at indhente viden, den empiriske
videnskab, definerer ikke virkeligheden på videnskabelig vis, idet den
kun beskæftiger sig med to virkelighedsaspekter - det der observeres,
og metoden gennem hvilken det observeres. Den sidste og vigtigste del,
nemlig selve observanten, lades der hånt om.

Ifølge den toneangivende gren af den empiriske videnskab, som vi kan
kalde Scientismen for at adskille den fra mere seriöse grene af
videnskabelig forskning, kan den totale virkelighed beskrives
udelukkende som materielle (kemiske og biologiske) vekselvirkninger,
men det er ikke lykkedes Scientismen at understøtte denne antagelse på
videnskabelig vis, dvs. gennem eksperimenter og observation. Ikke
desto mindre nægter Scientismens tilhængere at acceptere andre
forklaringer, der giver en mere konsistent forklaring af
virkeligheden, som f.eks. Vedanta systemet.

Vedanta opererer udfra præmisen, at enhver metode der ikke skelner
mellem observanten, det der observeres, og metoden for observation,
ikke kan anses for kundskab, men må henregnes til uvidenhedens
kategori. Dette kan ses i forhold til materie (stof) og ånd
(bevidsthed). Observanten er bevidsthed, og det der observeres er
materie. Indenfor Scientismen skelner man ikke mellem kenderen og det
kendte, idet begge størrelser her anses for materielt stof.

I Vedanta filosofien anses kenderen (eller observanten) for ånd, og
det kendte eller det, der observeres, kan enten være materie eller
ånd. Kundskabsmetoden kan også være enten åndlig eller materiel, alt
efter hvad bevidstheden er absorberet i. Det vil med andre ord sige,
at man ikke kan anvende samme videnskabelige metode til at observere
og studere bevidsthed, som man anvender for at studere materien. Den
videnskabelige metode til at observere og studere bevidsthed kaldes
bhakti-yoga.

Scientismen fungerer ud fra antagelsen af, at der ingen forskel er på
kenderen og det der kendes, og den eneste legitime kundskabsmetode
anses for at väre empirisk observation, hvilket kan karakteriseres som
en selvpåtaget begrænsning af den tilgængelige kundskab.

Tiden er et andet element, der bliver videnskabeligt beskrevet i
Vedanta filosofien. Scientismens spekulationer vedrørende elementet
tid, kan ikke siges at være den mindste smule videnskabelige, eftersom
den ikke følger den videnskabelige metode, man selv har antaget, dvs.
opstillelsen af en hypotese, eksperimentering, og formuleringen af en
konklusion.

Det er værd at lægge mærke til her, at man indenfor Scientismen har
overtaget den Kirkelige opfattelse af tidselementet som en liniær
størrelse, hvor man i Vedanta beskriver tiden som circulær.

Vedanta giver mulighed for at studere tiden videnskabeligt. I forhold
til tidselememntet kan bevidsthed ses som evig og materien som
midlertidig. I den samme forbindelse beskrives bevidsthed som viden og
materien som uvidenhed - uvidenhed som man altså kan have viden om. I
Sri Isopanisad beskrives det f.eks. at man samtidig med kultiveringen
af viden må kultivere kundskab om uvidenheden, for at kunne erkende
den og hæve sig over den. Eller for at forsöge at bekämpe den.

Så ånd, eller bevidsthed, anses for viden, og materien anses for
uvidenhed, eller sagt på en mere primitiv måde: bevidstheden er det
gode, og materien er det onde. I Vedanta opererer man ikke med
begrebet ondt. Man taler om uvidenhed (dvs materien) i stedet for.
Dette viser, at viden er evig og uvidenhed er midlertidig.

MAO, det som indenfor Scientismen forherliges som foranderlig og
tillempelig viden, bliver i Vedanta systemet klassificeret som
uvidenhed. Kun viden om det, der er evigt, anses for sand kundskab i
Vedanta filosofien. Dvs. at virkelig viden ikke forandrer sig.
Sandheden er således altid sandheden. Hvis noget ikke er sandt (evigt)
nu, bliver det heller ikke sandt (evigt) i fremtiden.

Begreberne "godt" og "ondt" oversættes altså i det vediske system til
"viden" og "uvidenhed" eller "evig" og "midlertidig."

Eller som det udtrykkes i Vedanta: Kenderen (observanten eller
bevidstheden) er den, der aktivt udfører handlinger, og disse
handlinger finder sted i handlingsfeltet ( kosmos, naturen, materien.)
I følge Vedanta anses det for uvidenhed ikke at skelne mellem ånd og
materie, eller selvet og kroppen.

Som vi kan se, henregnes hele denne verden til uvidenhedens kategori i
Vedanta systemet. Heri siges det, at begyndelsen til al viden finder
sted når vi begynder, i det mindste teoretisk, at skelne mellem
kroppen, sindet og selvet. Selvet er observanten, der er placeret som
i en maskine udgjort af materielt stof. Med en moderne analogi kan
kroppen lignes ved en computer, sindet med softwaren, og selvet med
brugeren.

Denne viden er blevet vedligeholdt i det menneskelige samfund af
discipelsuccessionen, der har viderebragt kundskaben ned gennem
tiderne. Denne viden tilbyder mennesket en arbejdsmodel ved hjælp af
hvilken virkeligheden kan stadfæstes som den er.

Dette er selvfølgelig en meget flygtig introduktion til Vedanta. Hvis
nogle har spørgsmål, tvivl eller kommentarer, står jeg til rådighed.
Denne kundskab er autoritativ, fordi den er understøttet af en intakt
kæde af disciple eller åndelige mestre, og fordi den har basis i
sastra - den vediske litteratur, som er udsprunget af den ældste og
mest sofistikerede kultur i verden.

Ingen kan blive en åndelig mester, dvs. professor i åndelig kundskab,
uden først at have studeret som discipel (dvs. elev) under vejledning
af en ægte åndelig mester, hvilket bl.a. indebærer at følge de
regulerende principper for åndeligt liv. Derudover kan denne viden
også bekræftes gennem empirisk forskning. Det er der dog desvärre
meget få, der er interesserede i.

Som Krishna siger i Bhagavad Gita: "Ud af mange tusinde mennesker er
der näppe én, der interesserer sig for selverkendelse, og ud af mange
tusinde, der er blevet selv-realiserede, er der näppe én, der kender
Mig."

mvh
jahnu

Fra : Kaxanova Zakomo

Dato : 11-09-02 12:55

http://www.yogacentar.hr swami brahmajnanananda

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 14:21

"Kaxanova Zakomo" <kaxanova@sdf.lonestar.org> skrev i en meddelelse

> http://www.yogacentar.hr swami brahmajnanananda

Du anbefales at læse fundatsen for denne gruppe inden du poster
yderligere her.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Pegasus

Dato : 14-09-02 16:41

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev

> Du anbefales at læse fundatsen for denne gruppe inden du poster
> yderligere her.

Undskyld, men hvor kan man læse den?

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-09-02 17:07

"Pegasus" <troemoe.delme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev

> Undskyld, men hvor kan man læse den?

Den kan læses her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Og her findes en liste over alle hierakier
http://www.usenet.dk/grupper.pl
eller "hovedgrupper". Klik på de enkelte, og du vil kunne se en liste
over hvilke undergrupper der findes til de enkelte, og når du så
klikker på den søgte gruppe, f.eks. kristendomsgruppen, kommer du til
en side med gruppens fundats.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-09-02 17:11

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Den kan læses her:
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Uhf - jeg ser først nu at der er krydspost mellem dk.livssyn.newage og
dk.livssyn.kristendom.

Så det er nok egentlig slet ikke indlæget der er noget galt med,
nærmere krydspostningen!

Godt det er weekend - jeg lægger mig på sofaneseren et par timer

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 11-09-02 19:07

"Kaxanova Zakomo" <kaxanova@sdf.lonestar.org> skrev i en meddelelse
> http://www.yogacentar.hr swami brahmajnanananda
Jeg beklager der er kun en vej til Gud og det er Jesus Kristus alle andre
veje føre til fortabelse.

--

Mange kærlige hilsener der Børge Højlund Jensen fra Viborg.
Se ind på hjemmesiderne .

Fra : Frank Købke Larsen

Dato : 11-09-02 20:25

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg beklager der er kun en vej til Gud og det er Jesus Kristus alle andre
> veje føre til fortabelse.

Hvor finder jeg det sørgeligt, DU FRYGTER DIN GUD, Hvordan kan du tro, at
han så er den sande vej???

Folket frygtede også Hitler, og troede derfor også det var den sande vej.
Historien har vist, de også tog fejl.

Fra : Frank Købke Larsen

Dato : 11-09-02 20:36

> [...]
>
> "Kaxanova Zakomo" <kaxanova@sdf.lonestar.org> skrev i en meddelelse
> Jeg beklager der er kun en vej til Gud og det er Jesus Kristus alle andre

Hvor er det sørgeligt, DU FRYGTER DIN GUD, og tror derfor, at det er den
sande vej.

Folket frygtede også Hitler, derfor troede de også, det var den sande vej.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 20:49

"Frank Købke Larsen" <Frank@koebke.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvor er det sørgeligt,

at du føler behov for at sende det samme indlæg to gange md 10
minutters mellmrum

Fra : Frank Købke Larsen

Dato : 11-09-02 22:33

> "Frank Købke Larsen" <Frank@koebke.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> at du føler behov for at sende det samme indlæg to gange md 10
> minutters mellmrum

Haha,ja du har ret, men hvad nu hvis jeg stammer!!

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-09-02 22:35

"Frank Købke Larsen" <Frank@koebke.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Haha,ja du har ret, men hvad
> nu hvis jeg stammer!!

Tja så vil jeg tro at det ser sort ud for forståelsen, for hvis du
både skal stamme og så også gentage det hele, så kan det jo ende med
en langvaring affære

Fra : Jahnu

Dato : 12-09-02 12:13

On Wed, 11 Sep 2002 20:06:52 +0200, "Børge Højlund Jensen fra Viborg"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>"Kaxanova Zakomo" <kaxanova@sdf.lonestar.org> skrev i en meddelelse
>Jeg beklager der er kun en vej til Gud og det er Jesus Kristus alle andre
>veje føre til fortabelse.

Krishna siger:

"Der findes ingen sandhed höjere end Mig. Alting hviler på Mig som
perler på en snor." (Bg.7.7)

Fra : P.N.

Dato : 14-09-02 10:14

"Jahnu" <warehouse@mandala.org> wrote in message

> Krishna siger:
>
> "Der findes ingen sandhed höjere end Mig. Alting hviler på Mig som
> perler på en snor." (Bg.7.7)

I Brahma Sutra står der: "antara upapatteh" = Den der er bag øjet er den
højeste Brahman.

Den der tilbeder andre guder, tilbeder til syvende og sidst sig selv.
P.N.

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 14-09-02 11:08

P.N. <pip160fjerndette@hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:alutu0$18kil$1@ID-78557.news.dfncis.de...

> Den der tilbeder andre guder, tilbeder til syvende og sidst sig selv.
> P.N.

Interessant udsagn. Især hvis du sletter ordet 'andre'.
Søren

Fra : Frank Købke Larsen

Dato : 14-09-02 12:07

"Søren Mosegaard" <snow_white_foundation@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> P.N. <pip160fjerndette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alutu0$18kil$1@ID-78557.news.dfncis.de...

> Interessant udsagn. Især hvis du sletter ordet 'andre'.
> Søren

For mig er det den største sandhed jeg længe har læst.
Jeg kan ikke være mere enig.
Frank

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 15-09-02 17:43

Frank Købke Larsen <Frank@koebke.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3d831822$0$27676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> nyhedsmeddelelse:alutu0$18kil$1@ID-78557.news.dfncis.de...

> For mig er det den største sandhed jeg længe har læst.

Og så er den sjovt nok sand fra såvel en psykologisk/ateistisk synsvinkel som fra en vedisk. Det skulle man nok ku' udlede et eller
andet af...
Søren

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-02 19:47

On Sat, 14 Sep 2002 11:14:20 +0200, "P.N."
<pip160fjerndette@hotmail.com> wrote:

>I Brahma Sutra står der: "antara upapatteh" = Den der er bag øjet er den
>højeste Brahman.
>
>Den der tilbeder andre guder, tilbeder til syvende og sidst sig selv.

Det er der nogen der tror. Men den teori stöttes ikke af Krishna, der
siger i Bhagavad Gita:

"Jeg befinder Mig i hjertet på alle levende väsener, og fra Mig kommer
hukommelse, viden og forglemmelse. I alle Vedaerne er det Mig der bör
kendes. Jeg er sandelig forfatteren til Vedanta Sutra, og Jeg er
kenderen af alle Vedaerne." (Bg. 15.15)

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 16-09-02 14:27

Jahnu <warehouse@mandala.org> skrev i en nyhedsmeddelelse:1rk9ougbg98ti4b0sa3iju48h8vtfna6cm@4ax.com...

> Det er der nogen der tror.

Bare ikke mange nok! Størstedelen af verdens fremtidige konflikter bliver religiøse og kan forebygges ved udbredelse og forståelse
af denne læresætning: At tilbede guder er at tilbede sig selv! Gerne med tilføjelsen, at det selvfølgelig er o.k. at tilbede sig
selv, så længe man tillader andre samme luksus.

>Men den teori stöttes ikke af Krishna

Jo, hvis du opfatter Krishna som dit eget selv -- hvilket er en legitim tolkning af dit Gita-citat og de følgende vers.

Desuden støttes den af almindelig sund fornuft, og det er da heller ikke så ringe.
Søren

Fra : Jahnu

Dato : 17-09-02 11:39

On Mon, 16 Sep 2002 15:27:24 +0200, "Søren Mosegaard"
<snow_white_foundation@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Jo, hvis du opfatter Krishna som dit eget selv -- hvilket er en legitim tolkning af dit Gita-citat og de følgende vers.

Hvorfor skulle man tro man selv var Gud? Hvad er det der tyder på det,
synes du? Der er intet i Bhagavad Gita der stötter den antagelse. Ej
heller kan mit citat tolkes derhen.

>Desuden støttes den af almindelig sund fornuft, og det er da heller ikke så ringe.

Siger din sunde fornuft dig, at du er Gud? Kan du fortälle mig hvorfor
Gud skulle välge at rende rundt i en krop der er underlagt uvidenhed,
lidelse, alderdom og död?

mvh
jahnu

Fra : P.N.

Dato : 19-09-02 14:11

> [...]
>
> Siger din sunde fornuft dig, at du er Gud? Kan du fortälle mig hvorfor
> Gud skulle välge at rende rundt i en krop der er underlagt uvidenhed,

Der er vel ingen der mener at de gud, men det er en tro på at gud er i alle
ting, de levende som døde.
Og er dråben først løbet i havet, så er det lidt svært at skelne mellem
dråben og havet.
P.N.

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 19-09-02 16:58

P.N. <pip160fjerndette@hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:amchis$4f7m2$1@ID-78557.news.dfncis.de...

> er dråben først løbet i havet, så er det lidt svært at skelne mellem
> dråben og havet.
> P.N.

Og her burde new age, hinduisme og erfaringsbaseret kristendom så gå op i et højere Unio Mystica. Desværre er mission &
markedsføring bare totalt meget federe end fred.
Søren

Fra : Jahnu

Dato : 19-09-02 18:41

On Thu, 19 Sep 2002 15:10:46 +0200, "P.N."
<pip160fjerndette@hotmail.com> wrote:

>Der er vel ingen der mener at de gud, men det er en tro på at gud er i alle
>ting, de levende som døde.

Det er sandt. Krishna befinder sig som Oversjälen i hjertet på alle
levende väsener så vel som i hvert atom.

>Og er dråben først løbet i havet, så er det lidt svært at skelne mellem
>dråben og havet.

Alligevel bliver en dråbe aldrig identisk med HELE havet. Så hele
havet er Gud, og själen er en dråbe. Det er en god lignelse. Ifölge
Vaishnava filosofien er själen på samme tid ET med og forskellige fra
Krishna. Den er ét med Krishna i kvalitet ligesom dråben er ét med
havet i kvalitet, men i kvantitet er de forskellige. Således kan
själen blive ligesom Krishna, men den kan aldrig blive Krishna selv.

"Aldrig har der väret en tid hvor Jeg ikke eksisterede; ej heller du
eller disse konger, og ej heller i fremtiden skal nogle af os ophöre
at väre til." (Krishna til Arjuna för det store slag)

Her understreger Krishna klart sin egen og själens evige
individualitet. Du er med andre ord et evigt individ. Själen kan
smelte sammen med Brahman og blive ét med Krishnas upersonlige aspekt,
men det anses ikke for endelig befrielse i Vaishnava teologien, hvor
et individuelt forhold til Krishna er udtrykket for det ultimative
kärlighedsforhold. På den måde er själen oprindelig hunkön og beregnet
til at blive nydt af Krishna. Det har jeg beskrevet i min tekst om
nydelsens paradoks.

mvh
jahnu

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 19:10

"Jahnu" <warehouse@mandala.org> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er sandt. Krishna befinder sig som Oversjälen i hjertet på alle
> levende väsener så vel som i hvert atom.

Og gider I så ikke fjerne krydspostningen til kristendomsgruppen, for
dette hører bestemt ikke hjemme i den gruppe.

FUT dk.livssyn.newage

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Jahnu

Dato : 22-09-02 13:16

Jeg synes netop de hörer hjemme her.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-09-02 07:44

"Jahnu" <warehouse@mandala.org> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Jeg synes netop de hörer hjemme her.

Hvad har det indlæg med kristendom at gøre?

Læs gruppens fundats!

FUT dk.livssyn.newage

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 19-09-02 16:59

Jahnu <warehouse@mandala.org> skrev i en nyhedsmeddelelse:1u0eou8qoq72b9pk2b6i4ld6c2p1le8n2i@4ax.com...

> Siger din sunde fornuft dig, at du er Gud?

Næh, gør din?
Søren

Fra : Jahnu

Dato : 20-09-02 18:59

On Thu, 19 Sep 2002 17:59:13 +0200, "Søren Mosegaard"

nej

Fra : P.N.

Dato : 17-09-02 00:01

> [...]
> hukommelse, viden og forglemmelse. I alle Vedaerne er det Mig der bör
> kendes. Jeg er sandelig forfatteren til Vedanta Sutra, og Jeg er

Det er sandt at de der ønsker et forhold, til en personlig gud kan have det
og se om det giver frelse.
Imidlertid er vi flere der læser BG anderledes, et sted står der eks: alle
levende væsener er i mig, som perler på en snor. Dette og flere andre
steder i BG antyder at gud opfatter sig selv som mere og andet end en form
og en personlighed. Men ultimativt kommer vi snart til at finde ud af det,
da vi begge to har brugt min 50% af vor levetid. Og i det mindste spilder
ingen af os tiden på det vi anser som irellevant.
Jai Guru dev.
P.N.