Mel, ris, kartofler, pasta?
Fra : Sott

Dato : 30-08-02 22:05

Da jeg tilsyneladende hovedsageligt har mine problemer
med kulhydrater, så kunne jeg godt tænke mig at spørge
til følgende:

Hvad kan man erstatte mel med ved bagning, så der kan
laves brød, boller osv. med færre kulhydrater i?

Hvad kan kartofler erstattes med (skal gerne smage lige
så godt)?

Det samme gælder ris og pasta - hvad erstatter jeg med?

Jeg kan stort set lave alt fuldstændigt uden fedt - måtte
endda engang gennem en periode, hvor jeg skulle tilvænne
min krop til fedt igen. Det er muligt at lave mange ting med
sødemiddel, så den søde tand tilfredsstilles - den store
hurdle, som jeg oplever det, er derfor subjekt *øv*.

Det ville være dejligt, hvis evt. forslag var fulgt op med en
ca. angivelse af kcal pr. 60 gr. brød, eller pr. bolle osv.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Nette

Dato : 31-08-02 01:08

"Sott" wrote
> [...]
> så godt)?
>
> Det samme gælder ris og pasta - hvad erstatter jeg med?

Nøjagtig mit problem. Jeg kan lave ALT uden fedt og har faktisk gjort det i
årevis uden at jeg tænkte over det.
Glæder mig til at høre en masse gode ideer...

Dog vil jeg tilfølje at speltmel er bedre end alm. hvedemel, da det bl.a.
optages ligesom grahamsmel....

Nette

Fra : Anja

Dato : 31-08-02 07:29

Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev

> Da jeg tilsyneladende hovedsageligt har mine problemer
> med kulhydrater
>snip<

Hm, hvaed skal jeg svare? Du vil gerne erstatte en hel fødegruppe med "noget
tilsvarende". Min egen erkendelse er at det ikke er vejen frem. Man må
simpelthen tænke på mad på en anden måde.

Mht brød: du spiser bare mindre af det samme brød, så er den i orden (max
1-2 skiver ved et måltid).

Mht. kartofler, ris og pasta: det er et spørgsmål om vaner. Jeg udelader det
simpelthen, og spiser enten kød med grønsager som tilbehør eller bare
sammenkogte retter som en ret i sig selv.

Husk: det står ikke i grundloven at man skal have kartofler til sin bøf,
pasta under sin kødsovs eller ris under sin kylling i karry. Du laver bare
sovsen mere fyldig, f.eks. vhja revne grønsager, så er der ikke behov for at
"suge sovs op" med ris. Igen er det et spørgsmål om mængder, så hvis du
absolut vil have kartofler, så spis 1 istedet for 7.

By the way: det tager ca 14 dage at vænne sig til at blive mæt uden
kulhydrater (selv med store mængder grønsager), så er du advaret.

mvh Anja

Fra : RJ

Dato : 31-08-02 08:11

Er enig med Anja - der er ikke nogen vej uden om, skær ned, skær ned, skær
ned ....

- Som jeg skrev i en tråd længere nede vedr. at slanke sig når man har PCOS
(iøvrigt underligt jeg ikke selv kan se mine indlæg) så er der bare ikke
andet at gøre.

Men kik både på fedt, kulhydrater og det samlede kcal indtag. Rugbrød er
langt bedre end franskbrød - men noget rugbrød er ekstremt fedt.

Groft sagt: Grove kulhydrater optages af PCOS kvinder - som ofte er insulin
resistente - som næring, simple kulhydrater lageres som fedt.

Da PCOS er tilstede ved 25% af alle kvinder var det muligvis en overvejelse
værd at få undersøgt sin androgenstatus samt få en scanning hos en gynækolog
(men spiser man p-piller viser scanningen ikke om man har PCOS) hvis man har
problemer med kulhydrater..

Et råd: bag med speltmel, køb fedtfattigt rugbrød (og spis ikke over en
skive til frokost), spis mange grønne grønsager - og en tommelfinger regel:

et måltid (aftensmad) må max indehole 30 g tør ris/ pasta eller ca. 100 g
kartoffel - skær ned på gulerødder

erstatning til ovenstående kan være quinta, blomkål kan koges til mos,
squash er genialt tilberedt på alle mulige måder

Jeg har ikke nogen videnskabelige forklaringer til ovenstående - men alle
dem jeg kender som har PCO (og vi taler ca. en 50 stykker) lever efter
ovenstående "opskrift" - des mere det lykkes at fjerne de hurtigt optagelige
hulhydrater fra kosten des mere og hurtigere taber PCOS kvinder sig.

Jeg tager f.eks personligt ikke på af at spise fedt fra tid til anden - men
sukker!
- en ½ pose slik betyder en vægtøgning på op mod et kg..

Held og lykke -selv om naturligvis ikke alle Kvinder har PCOS så er det en
rigtig god idé at blive undersøgt hvis man er overvægtig og ikke taber sig
på "almindelig" slankekost - man kan iøvrigt også godt være insulin
resistent uden at have PCOS.

Hilsen
Rikke

Fra : Sott

Dato : 31-08-02 10:14

"RJ" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej Rikke.

> Er enig med Anja - der er ikke nogen vej uden om, skær ned, skær ned,
skær
> ned ....

Ja, ja - sangen er sunget før, intet nyt under solen dér

> - Som jeg skrev i en tråd længere nede vedr. at slanke sig når man har
PCOS
> (iøvrigt underligt jeg ikke selv kan se mine indlæg) så er der bare ikke
> andet at gøre.

Måske finde alternativer, som ikke er helt så kulhydrat-
holdige?
Så jeg kunne spise lidt mere af ting jeg godt kan lide,
og få den samme energimængde/kulhydratmængde,
evt. få flere grove end simple kulhydrater, som du
nævner længere nede.

> Men kik både på fedt, kulhydrater og det samlede kcal indtag. Rugbrød er
> langt bedre end franskbrød - men noget rugbrød er ekstremt fedt.

Det er let at finde rugbrød med lavt fedtindhold.

> Groft sagt: Grove kulhydrater optages af PCOS kvinder - som ofte er
insulin
> resistente - som næring, simple kulhydrater lageres som fedt.

Kan du præcisere for mig, hvad er grove kulhydrater
og hvad er simple?
Og i hvilke fødevarer findes henholdsvis det ene og
det andet?

> [...]
gynækolog
> (men spiser man p-piller viser scanningen ikke om man har PCOS) hvis man

Jeg har allerede bestilt tid hos lægen, som sikkert endnu
engang vil spise mig af med en lille kost-folder og en sang
om at "så slemt er det da ikke, du ser ikke så stor ud og
du er i rimelig form og dit blodtryk er ok" bla...bla...

Jeg har lidt af kraftig hårvækst siden jeg kom i puberteten,
lange mørke hår, på lårene, på ryggen osv. Jeg har været
overvægtig siden jeg kom i puberteten, før da var jeg meget
tynd. Jeg har altid lidt af akne og gør det endnu, og diverse
cremer har ikke rigtigt virket på mig. Min hud på bagsiden
af lårene og på balderne er helt ødelagt - heldigvis lider jeg
ikke synderligt af det i ansigtet.

> Et råd: bag med speltmel, køb fedtfattigt rugbrød (og spis ikke over en
> skive til frokost), spis mange grønne grønsager - og en tommelfinger
regel:

Godt - speltmel, det lyder som noget jeg kan bruge.
Kan du oplyse mig om, om jeg bare bruger det i stedet
for alm. hvedemel, eller om det skal bruges i anden
mængdeforhold osv.?

Jeg har problemer med de mange grøntsager, da jeg de-
sværre er kræsen, og aldrig har spist en særlig grøntsags-
holdig kost. Langt de fleste grøntsager kan jeg direkte
ikke lide, nogle kan jeg spise alligevel og ganske få kan
jeg lide. Oftest ender jeg op med:

Kan lide:
- gulerødder
- tomater
- løg
- hvidkål
- champignon
- ærter

Kan spise:
- blomkål
- broccoli
- salat
- porrer

Resten (taget fra DDV's folder) kan jeg direkte ikke lide.
Men jeg er indstillet på at prøve mig frem og forsøge at
finde tilberedningsmetoder, der måske kan gøre det mere
appetitligt for mig, så jeg ikke ligefrem føler ubehag ved
at spise det.

> et måltid (aftensmad) må max indehole 30 g tør ris/ pasta eller ca. 100 g
> kartoffel - skær ned på gulerødder

Hvorfor skal der skæres ned på gulerødder - jeg troede,
at de var helt okay at spise i rigelige mængder?

> erstatning til ovenstående kan være quinta, blomkål kan koges til mos,
> squash er genialt tilberedt på alle mulige måder

Quinta kender jeg ikke, squash bryder jeg mig ikke om,
men det er måske fordi jeg ikke har lært at tilberede det.
Har du nogle forslag til tilberedning?

> Jeg tager f.eks personligt ikke på af at spise fedt fra tid til anden -
men
> sukker!
> - en ½ pose slik betyder en vægtøgning på op mod et kg..

Det kan jeg godt nikke genkendende til - og jeg kan sup-
plere med, at da jeg på et tidspunkt ikke var opmærksom
og derfor levede næsten fuldstændigt fedtfrit på alle områder,
så faldt min forbrænding, så jeg tog på hvor jeg efter lægens
anvisninger burde have tabt mig - det var så først, da jeg
kom i kontakt med DDV at jeg igen fik indført fedt i kosten,
og min forbrænding kom i gang. Det er meget ubehageligt
at skulle igang med fedtindtag igen - for kroppen reagerer
med kvalme og utilpashed på det, når man gennem meget
lang tid ikke har fået det. Så jeg kan varmt anbefale, at
man er opmærksom på at få lidt fedt i sin kost.

> Held og lykke -

Tak.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Nette

Dato : 31-08-02 10:52

"Sott" wrote
> Godt - speltmel, det lyder som noget jeg kan bruge.
> Kan du oplyse mig om, om jeg bare bruger det i stedet
> for alm. hvedemel, eller om det skal bruges i anden
> mængdeforhold osv.?

Når du bager, så tilsæt melet til sidst, så kan du bedre bedømme, hvornår du
har fået nok. Men mængden ernogenlunde det samme, der er ikke det store
forsleæ. Laver du dejen lidt blødere og mere klistret, bliver brødet mere
luftigt og fugtigt.

Husk: bager du med kerner, er det VIGTIGT at disse ligger i blød i 8-12
timer inden, sådan at futinsyren bliver opløst og din mave derfor kan
arbejde med kernerne. Ligger du dem ikke i blød, kommer kernerne hele ud
igen og du har intet fået ud af dem.

Nette

Fra : Sott

Dato : 04-09-02 22:09

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Nette :0)

> [...]
> har fået nok. Men mængden ernogenlunde det samme, der er ikke det store
> forsleæ. Laver du dejen lidt blødere og mere klistret, bliver brødet mere

Tak for dine gode råd - ved du også, hvor jeg får fat i
speltmel?
Jeg synes ikke, jeg ser det de steder jeg normalt
handler (Fakta, Netto, Føtex, Iso osv.).

> [...]
> timer inden, sådan at futinsyren bliver opløst og din mave derfor kan
> arbejde med kernerne. Ligger du dem ikke i blød, kommer kernerne hele ud

Er det egentlig ikke ret okay, at jeg ikke får noget ud
af dem *grin* - jeg mener, så har de i hvert fald ikke
været med til at øge min vægt .

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-09-02 23:35

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:
> [...]

> speltmel?
> Jeg synes ikke, jeg ser det de steder jeg normalt
> handler (Fakta, Netto, Føtex, Iso osv.).

i Ude og Hjemme i denne uge er der en opskrift på speltboller...... hvis du
ikke selv har bladet skal jeg gerne kopiere opskriften til dig*G*
men hvor du kan købe det aner jeg faktisk ikke... men mon ikke
helsekostforretninger har det?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sott

Dato : 05-09-02 20:31

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sabina :0)

> [...]
> ikke selv har bladet skal jeg gerne kopiere opskriften til dig*G*
> men hvor du kan købe det aner jeg faktisk ikke... men mon ikke

Hvis du gider, så vil jeg meget gerne have at du kopierer
opskriften, jeg køber ikke ugeblade *S*.
Kunne du evt. smide mig en mail med den?

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-09-02 21:33

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:

> Hvis du gider, så vil jeg meget gerne have at du kopierer
> opskriften, jeg køber ikke ugeblade *S*.
> Kunne du evt. smide mig en mail med den?

will do er på vej

jeg sender den dog også hertil*G*

Spelt-boller

8-10 boller

500 g. Speltmel
3,4 dl. Vand
15 g. Gær
2 tsk. Salt
1 tsk. Honning
2 spsk. Olie

Gæren opløses i det lune vand. Salt, honning, olie og 2/3 dele af melet
tilsættes.
Ælt dejen sammen og tilsæt mere mel, hvis nødvendigt. Dejen skal være meget
klæg.
Lad dejen stå i 15 minutter. Hvis det ikke er muligt at arbejde med den, så
tilsæt lidt mere mel og lad den stå i 5 minutter mere.
Form dejen til boller og sæt dem på bagepapir med god afstand. Lad bollerne
efterhæve i ca 45 minutter.
Bag dem i ovnen i 20 minutter ved 200 grader.

--

Fra : Nette

Dato : 05-09-02 15:36

"Sott" wrote
ved du også, hvor jeg får fat i
> speltmel?
> Jeg synes ikke, jeg ser det de steder jeg normalt
> handler (Fakta, Netto, Føtex, Iso osv.).

Prøv i helsekostforretninger.
Ellers så spørg din lokale bager, om du kan købe lidt af ham/HENDE..
Jeg har selv en god bager lige overfor, som jeg har en aftale med. Det er
lidt billigere.

Nette

Fra : Sott

Dato : 05-09-02 20:31

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Nette :0)

> Prøv i helsekostforretninger.
> Ellers så spørg din lokale bager, om du kan købe lidt af ham/HENDE..
> Jeg har selv en god bager lige overfor, som jeg har en aftale med. Det er
> lidt billigere.

Jeg checker hos bageren så, han er en vildt flink ung
fyr *hehe*.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : RJ

Dato : 31-08-02 11:01

Hej Søs

Helt seriøst, med det du skrev, så bør du blive checket for PCOS ..for du
lyder ærlig talt til at have det .. men så er du også atypisk for de fleste
med PCOS kan ikke få børn sådan ganske naturligt *s*

Du kan gå ind på www.lindenberg.dk og sende en mail til Sven, mange PCOS
kvinders darling og redning.

Fortæl ham om dine symptomer i en mail og lur mig om du ikke får en mail
retur *s*

- Og mail mig privat hvis du vil have en større uddybning

Det er fint at spise kål, squash kan jeg selv bedst lide revet i en
sammenkogt ret/ tomatsovs, svistet på panden sammen med lidt løg og
krydderurter, eller i en mos af selleri, meget lidt kartoffel og meget
squash.

Det med hurtige og langsomme optagelige kulhydrater afhænger af deres
glysmetiske index (der er en bog, som er meget udskældt som hedder
harmoniske hormoner som forklare det ret godt - men sundheds danmark kan
ikke lide den..)

Uønsket hårvækst, ackne, overvægt (især æblefacon), uregelmæssig menses,
tyndhåret i toppen, meget energiløs er nogen typiske tegn på PCOS ..men PCOS
er meget, meget forskellig fra pt. til pt. og hvordan det påvirker den
enkelte og hvor mange symptomer hun har er utorligt varriende - For mig som
ikke har nogen hospitalsuddannelse lyder det som om du bør undersøges...

Med den rigtige medicin kan livet faktisk blive meget nemmere .. det
sværeste er vægten - og det vigtigte er vægten, at være alt andet end
overvægtig ....(normalvægtige kan også have PCOS men har så ofte ikke samme
mængde genere som alle dem som er overvægtige)

En PCOS pt. som er overvægtig har meget stor risiko for at få diabetes og
hjertekarsygdomme - højere risiko end den overvægtige befolkning generelt.
Jeg har hørt tal som at 90% af alle overvægtige PCOS pt. har type1 diabetes
som 70 årige - om det lige er 90% ved jeg ikke men det er MANGE ..

Spelt bruger du som helt almindeligt mel - det fås i forskellige udgaver -
et andet mel produkt er emmer. Quina er nogel små korn som koges og bruges
nærmest som ris. Spelt fås også knækket og helt (kan så bruges som ris) og
som pasta.

Spelt er ikke noget mirakel men bruges det i stedet for mel og man stadigt
husker på ikke at spise for meget så er det langt at foretrække da det ikke
optages lige så hurtigt som mel.

Personligt tåler jeg bedre hurtige kulhydrater, f.eks rundstykker hvis jeg
indtager dem med fedt (i form af smør)

For dem som har pco findes der en dansk liste under yahoogroups som kun er
for PCOS pt.

men alfa og omega : Jo mindre vægt des mindre symptomer...

Hilsen

Rikke - som beklager hvis der er overtrådt nogen regler, men som over mener
at oplysning er den eneste vej frem .. og desværre er der ikke ret stor
viden om PCOS hos ret mange almindelige læger.

Fra : Nette

Dato : 31-08-02 13:44

"RJ" wrote
> [...]
fleste
> med PCOS kan ikke få børn sådan ganske naturligt *s*

Jeg kan ikke finde det indlæg, hvor du skulle have forklaret omkring det.
Hvad betyder PCOS??

Nette

Fra : RJ

Dato : 31-08-02 22:47

Hej Nette ..

Skrev en del om det i den tråd der hedder noget med tyktarm.. indlægget
dukkede aldrig op hos mig, men en veninde har set det...

PCOS betyder polycystiskovarie syndron

Du kan læse meget mere på:

www.trianglen.dk og www.lindenberg.dk

I øvrigt er der en pco liste under yahoogroups og også en debatgruppe på
netdoktor

Hilsen
Rikke

Fra : Sott

Dato : 04-09-02 22:17

"RJ" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej Rikke :0)

> [...]
fleste
> med PCOS kan ikke få børn sådan ganske naturligt *s*

Jeg havde faktisk aldrig hørt om det, før jeg læste hvad
du skrev om det, og så synes jeg bare, at der næsten
er "for mange" sammenfald. Altså lige bortset fra det med
fertiliteten - jeg er helt vildt fertil. Jeg har været gravid 6
gange, og aldrig haft nogle problemer overhovedet med
at være gravid. Min yngste er såmænd endda spiral-barn,
undfanget mens jeg havde spiral - og selvom lægen sagde
der var risiko for at tabe barnet, når spiralen blev fjernet,
så sad han godt fast *S*

> [...]
> retur *s*
>
> - Og mail mig privat hvis du vil have en større uddybning

Jeg skal lige finde tiden - jeg var allerede ved at opbygge
"dårlig" samvittighed over, at jeg knap har tid til at følge
op på min egen tråd herinde :0)

> [...]
>
> Uønsket hårvækst, ackne, overvægt (især æblefacon), uregelmæssig menses,
> tyndhåret i toppen, meget energiløs er nogen typiske tegn på PCOS

Christ - jeg har det hele *yaardddkkk*
Mht. æblefacon, er det dog først noget der er ved at
udvikle sig, her efter jeg blev 30.

> [...]
diabetes
> som 70 årige - om det lige er 90% ved jeg ikke men det er MANGE ..

Hvordan er det lige med diabetes?
Jeg har altid være helt syg efter sukker og slik og
den slags - selvom jeg også altid har holdt det nede.
Nu bliver jeg utilpas ved indtagelsen af sukker, og
når jeg tænker efter, så er der vist ikke meget tilbage
i min kost der indeholder sukker (minus syltetøj).

> men alfa og omega : Jo mindre vægt des mindre symptomer...

Ja, det ville skam også lette lidt på min betændelse
i akillessenen, som jeg har sloges med i 3 måneder
nu

> [...]
> at oplysning er den eneste vej frem .. og desværre er der ikke ret stor
> viden om PCOS hos ret mange almindelige læger.

De havde nu hørt om det oppe ved min læge, så kan
det så undre endnu mere, at det ikke er blevet under-
søgt (og evt. udelukket). Man skal nok selv være "på
banen".

Tusinde hilsner
Søs

Fra : RJ

Dato : 05-09-02 08:03

Hej Søs

Din sukkertrang er et andet meget typsik tegn på PCOS - jeg tror ikke jeg
kender nogen som har PCOS som ikke har den trang.. det kaldes mange ting;
craving er dog det som dækker bedst (men er et amerikansk ord som ikke sådan
lige kan oversættes), kylhydratafhængig, sukkernakoman etc...

Men hvis du mener at kunne have PSOS - så lad være med at begå den fejl som
så mange med PCOS har begået.. lad være med at finde dig i en ikke optimal
behandling - send en mail til Lindenberg og hør hvad han vil råde dig til.

Du bor i kbh, ikke?

Jeg kan også give dig navnet på en gynækolog som ved en del om det..

Men spiser du p-piller? det kan maskere symptomerne på PCOS og gøre at man
ikke kan se dine evt. cyster..

Det ved nogen få kompetente læger godt .. men mange siger, nå du har ikke
cyster så du fejler intet..

og det PASSER IKKE...

I øvrigt kan PCOS Være arveligt såvel som opstår/forsvinde i forbindelse med
en fødsel

Held & lykke med det.. Men husk des før du bliver undersøgt jo bedre.. og ja
det er meget almindeligt at PCOS pt. udvikler diabetes.. det sker oftere end
i befolkningen generelt.

HIlsen
Rikke

Fra : Sott

Dato : 05-09-02 20:35

"RJ" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej Rikke :0)

> [...]
optimal
> behandling - send en mail til Lindenberg og hør hvad han vil råde dig

Det må jeg vist hellere, min læge vil ikke engang checke det.
Jeg bliver bare spist af med, at jeg jo har tre børn og så er
den potte ude
Jeg var deroppe i dag - jeg er heller ikke god til at "slå i
bordet".

> Du bor i kbh, ikke?

Jo, det gør jeg.

> Men spiser du p-piller? det kan maskere symptomerne på PCOS og gøre at
man
> ikke kan se dine evt. cyster..

Nej, jeg har en spiral (Levonova).

> [...]
ja
> det er meget almindeligt at PCOS pt. udvikler diabetes.. det sker oftere

Jeg checker ham Lindenberg ud ved lejlighed, og prøver
at gå den vej. Min læge er ret afvisende.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : RJ

Dato : 05-09-02 21:44

Hej Søs

nu du bor i kbh så kan ejg anbefale dig en suveræn gynækolog som ved en del
om PCOS og som tager kvinder alvorligt

Hilsen
Rikke

Fra : Sott

Dato : 05-09-02 22:42

> Hej Søs
>
> nu du bor i kbh så kan ejg anbefale dig en suveræn gynækolog som ved en
del
> om PCOS og som tager kvinder alvorligt

Det må du meget gerne.

Min mail virker, hvis du ikke vil gøre det i gruppen,
det har nu heller ikke meget med "slank" at gøre,
sådan isoleret set.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Nette

Dato : 31-08-02 09:08

"Anja" wrote
> [...]
> simpelthen, og spiser enten kød med grønsager som tilbehør eller bare
> sammenkogte retter som en ret i sig selv.

Vil du dermed mene, at det er bedre at spise kød end kartofler?
Jeg vil nemlig hellere undvære kødet, end jeg vil undvære kartoflerne, og
spiser aldrig samkogte retter. Pasta/kartofler er for mig en vigtig
hovedingridiens i min madlavning, netop fordi jeg ikke spiser kød

> By the way: det tager ca 14 dage at vænne sig til at blive mæt uden
> kulhydrater (selv med store mængder grønsager), så er du advaret.

Tror jeg vil prøve alligevel....Men TAK for advarslen, vil være opmærksom på
det

Nette

Fra : Sott

Dato : 31-08-02 09:40

"Anja" <ash@NOSPAMtrustme.dk> skrev i en meddelelse

Hej Anja.

> Hm, hvaed skal jeg svare? Du vil gerne erstatte en hel fødegruppe med
"noget
> tilsvarende". Min egen erkendelse er at det ikke er vejen frem. Man må
> simpelthen tænke på mad på en anden måde.

Det er den fødevaregruppe, som jeg bedst kan lide og den
som jeg desværre ikke skal spise så meget af.

> Mht brød: du spiser bare mindre af det samme brød, så er den i orden (max
> 1-2 skiver ved et måltid).

Nej, så er den ikke i orden - jeg skal holde mig til et sted
mellem 30-60 gr. brød om dagen. Det er ½-1 skive rug-
brød på en hel dag. Hvis jeg spiste 2 stykker ristet toast
om morgenen, og 2 skiver rugbrød til frokost - så er jeg
allerede helt ude i "hampen" i forhold til hvad jeg burde
holde mig til.

> [...]
> simpelthen, og spiser enten kød med grønsager som tilbehør eller bare
> sammenkogte retter som en ret i sig selv.

Du har selvfølgelig ret, det er et spørgsmål om vaner.

Jeg kan bedst lide denne fødevaregruppe, jeg har i
mange år fået tudet ørerne fulde om at det var det
rigtige at spise (bl.a. hos lægen) - jeg har altid, lige
fra jeg var lille, været brødspiser, til kartofler osv.
Det kan man vist godt kalde en meget indgroet
vane for mit vedkommende.

Jeg vil gerne tilfredsstille min lyst til disse ting. Hvis
jeg var indstillet på blot at udelade dem i kosten, ville
der ikke være nogen grund til at spørge efter er-
statningsprodukter.

> Husk: det står ikke i grundloven at man skal have kartofler til sin bøf,

Nå.

> [...]
> "suge sovs op" med ris. Igen er det et spørgsmål om mængder, så hvis du
> absolut vil have kartofler, så spis 1 istedet for 7.

Nu spiser jeg stort set aldrig nogensinde sovs, så jeg
har såmænd intet behov for at "suge sovs op".

> By the way: det tager ca 14 dage at vænne sig til at blive mæt uden
> kulhydrater (selv med store mængder grønsager), så er du advaret.

Det kan til gengæld være/blive et problem. Jeg tilhører
ikke den gruppe af mennesker der siger "jamen, jeg
spiser jo ingenting" - tværtimod. Jeg spiser sundt, varieret
og iflg. lægen i overensstemmelse med "madpyramiden"
(som måske alligevel ikke er rigtig). Jeg spiser bare meget
store mængder, og især kulhydrater. Derfor er det forbundet
med megen sult og megen fysisk ubehag for mig, når jeg
forsøger mig udi vægtreducering. Dertil kommer, at min
forbrænding meget hurtigt falder, plus jeg bliver meget
uligevægtig (ked af det, hidsig osv.) når jeg spiser mindre.

Jeg spiser ofte for at give mig selv energi til at "komme
gennem dagen", da jeg har nogle ret seje og lange dage,
både i forhold til mit arbejde, uddannelse og mine tre børn
osv. Men det er en negativ cyklus jeg bevæger mig i, for
reelt går hovedparten af den energimængde jeg får gennem
kosten til kroppens forbrænding og den belastning det er at
have henved 40 kg. overvægt at slæbe rundt på.

Jeg har meget vanskeligt ved at dyrke motion, af flere årsager.
1. jeg har aldrig (og jeg mener aldrig, heller ikke som barn)
været fysisk aktiv. Jeg har altid været meget mere "tunet"
ind på boglige aktiviteter, og at "tænke".
2. min hverdag og mine weekender er rimeligt pressede tids-
mæssigt, så når jeg endelig har lidt tid som ikke allerede
er besat af arbejde, uddannelse, børn, huslige gøremål,
familien osv. så er jeg som oftest så udmattet, at jeg bare
dejser omkuld eller stener foran pc-skærmen. (Jeg er alene
med 3 børn, har fuldtidsjob og uddannelse ved siden af og
en stor familie).

Jeg har brudt mange vaner, og det er lykkedes mig at være
mønsterbryder i forhold til misbrug (som jeg har fravalgt gen-
nem hele livet) og uddannelsesmæssig baggrund (som jeg er
den første i familien der tager, og det på lige vilkår med de
som er 12 år yngre, selvom jeg så står med børn og hushold-
ning oveni). Jeg arbejder meget med mit psykiske velvære og
jeg er så nu pt. ved at arbejde med en af de store vanskelige
ting i mit liv (nemlig at fungere positivt i et parforhold).

Jeg har siden jeg kom i puberteten været overvægtig i større
eller mindre grad - og overvægten blev større for hver gra-
viditet. Min overvægt er jævnt fordelt, og jeg er i nogenlunde
fysisk form pga. mine travle og fyldte dage - jeg ved, at jeg
af de fleste ikke bliver opfattet som "fed", selvom jeg reelt
er det. Hidtil har jeg ikke været synderligt besværet af min
overvægt, men jeg kan mærke, at efterhånden som jeg bliver
"ældre" (32 år), så er det en voldsom belastning for mine
ankler, fødder og knæ - sikkert også fordi jeg selv "glemmer"
min overvægt og derfor drøner rundt og laver ting som
jeg måske ikke burde med den vægt jeg har *smil*.

Hvorom alting er - jeg er ved at samle mig sammen til den
helt store tur, og vil denne gang gerne imødekomme nogle
af de problemer jeg ved, jeg løber ind i - et af dem er så,
at jeg nærmest kan blive hysterisk, hvis jeg ikke kan spise
f.eks. brød (som jeg ofte spiser uden noget på, simpelthen
bare fordi det smager så vildt godt i sig selv).

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Puk

Dato : 31-08-02 11:21

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Søs

> Det er den fødevaregruppe, som jeg bedst kan lide og den
> som jeg desværre ikke skal spise så meget af.

For mig er det også en favorit fødevaregruppe og jeg må så ærligt
indrømme, at jeg ikke kunne drømme om at forsøge at skære den
væk. Desuden tror jeg heller ikke, at jeg har problemer med de
hurtige kulhydrater som en del af jer andre. Jeg spiste da i
hvert fald 2 ½ pose haribo slik i løbet af aftenen igår, fik
chips og sodavand på arbejde (vi skulle fejre et delprojekt) samt
rugbrød til frokost og franskbrød til morgenmad uden at det har
betydet, at jeg har taget på idag.

Men jeg motionerer jo så også en del og det gør måske forskellen.

> [...]
> om morgenen, og 2 skiver rugbrød til frokost - så er jeg
> allerede helt ude i "hampen" i forhold til hvad jeg burde

Jeg har desværre ikke nogle gode forslag til, hvad man kan
erstatte med og synes måske også at det lyder temmelig
ubehageligt at fjerne brød, kartofler, ris og pasta fra kosten.
Hvordan iøvrigt så med gryn? Jeg tænker her på havregryn til
morgenmad i stedet for toast. Men gryn er måske lige så slemt?
Gør det iøvrigt en forskel for dig om det er rugbrød eller hvidt
brød du spiser? I så fald kunne det måske være en skive rugbrød
med ost til morgen mad og så et æble. Det er jo ikke en
erstatning, men lidt kan jo også have ret. Så hvis rugbrød er
bedre for dig, så er det måske det hvide brød du skal forsøge at
komme udenom.

> Du har selvfølgelig ret, det er et spørgsmål om vaner.

Hvad med bønner og linser af forskellig slags?
Så kunne du måske et par dage om ugen til aftensmaden erstatte
kartofler, ris eller pasta med bønner og/eller linser. De mætter
i hvert fald efter min mening på samme måde som kartoflerne gør.

> Jeg vil gerne tilfredsstille min lyst til disse ting. Hvis
> jeg var indstillet på blot at udelade dem i kosten, ville
> der ikke være nogen grund til at spørge efter er-
> statningsprodukter.

Speltmelet har jeg også ladet mig fortælle skulle være godt. Nu
ved jeg jo at du har en travl hverdag, så det med at nå at bage
selv, kan måske være svært. Men flere og flere forretninger
begynder også at føre brød lavet med speltmel (det smager iøvrigt
rigtig godt sådan noget speltbrød). Ellers har jeg også lige
set, at man kan købe de der færdigblandinger til brød med
speltmel og det er måske lidt hurtigere hvis du skal til at bage
selv, at bruge dem.

> [...]
> forbrænding meget hurtigt falder, plus jeg bliver meget
> uligevægtig (ked af det, hidsig osv.) når jeg spiser mindre.

Nu skriver du jo at du har travlt, men kan du få motion ind på
nogen som helst måde? Eventuelt ved at cykle, når du skal noget.
Hvad end det så er frem og tilbage til arbejde eller ned for at
købe ind (man kan jo godt køre lidt længere væk end den lokale
købmand).
Ideen er, at det ikke behøver at tage længere tid at cykle end at
komme rundt med det offentlige og så kan man jo få brugt tiden
dobbelt så at sige. Både som transporttid men samtidig få noget
motion. På den måde behøver motion ikke at blive noget som tager
en masse tid.

> [...]
> været fysisk aktiv. Jeg har altid været meget mere "tunet"
> ind på boglige aktiviteter, og at "tænke".

Sådan har jeg det også. Så jeg har ret svært ved det der med
bare at dyrke motion for motionens skyld. Det siger mig ikke
rigtig noget. Men jeg har lært at nyde den træthed og ømhed jeg
får i kroppen, når jeg har dyrket motion. Det giver mig sådan en
rar fornemmelse af, at jeg har lavet noget. Så for mig handler
det om at finde noget motion der kan være en del af noget jeg
alligevel ellers ville gøre.

Den daglige motion er så blevet til at jeg cykler frem og tilbage
til arbejde. Alt i alt er det lige omkring 30 km hver dag og det
tager den samme tid at cykle frem og tilbage som det ville gøre
for mig at tage bussen (faktisk er jeg hurtigere på cyklen nu end
selve busturen ville være men jeg skal så også lige bruge tid på
at klæde om og tage bad, når jeg når frem så det kommer til at gå
lige op).
Derudover tager jeg hver aften foran flimmeren nogle mave- og
armbøjninger.

Så får jeg af og til lidt ekstra motion ved at vælge mine
socialeaktiviteter med lidt omhu. Jeg har lige startet nyt job
og vil gerne lære mine kollegaer bedre at kende. Så jeg har
valgt at melde mig til DHL-staffetten i næste uge. Der er 25
hold af 5 fra min arbejdsplads som deltager. På den måde kommer
jeg til at deltage i et socialt arrangement og lære mine
kollegaer at kende og så får jeg løbet 5 km oveni. Hovedformålet
er altså det sociale men der er jo indlagt noget motion, og
derved får jeg igen slået to fluer med et smæk og motionen tager
altså ikke tid fra mig som jeg ellers ville have brugt til noget
andet.

I aften skal jeg ud og danse. Igen er det primært det sociale
jeg vil med for, men når nu det er dans så får jeg altså en bonus
i form af lidt fysisk aktivitet. I næste weekend skal jeg være
med til et andet socialt arrangement som starter med at der
spilles volleyball.

Måske du sammen med familie og venner kan finde nogle ting at
lave, som inkluderer mere aktivitet og på den måde ligesom mig få
motionen ind uden at den tager tid fra andre aktiviteter. Det
med at cykle er i hvert fald helt genialt.

> [...]
> jeg er så nu pt. ved at arbejde med en af de store vanskelige
> ting i mit liv (nemlig at fungere positivt i et parforhold).

Jeg vil ikke tage modet fra dig eller tisse på din sukkermad, men
må lige give et lille pip.
Er du sikker på at NU er tiden til også at arbejde med vægten?
Det jeg mener er, at du lige nu er igang med et andet stort
projekt omkring det her med parforhold og det kræver jo
naturligvis noget af dig rent psykisk. Det gør det at forsøge at
smide overvægten bestemt også. Spørgsmålet er så om du har nok
psykisk overskud til at kunne fokusere på begge dele på een gang.
Det er aldrig fedt at gå rigtig i krig med kiloene for så nogle
måneder senere at måtte erkende, at man bare ikke kan få det til
at virke. Det kan jo blive sværere og sværere at finde
motivationen for hver gang man oplever nederlag.

Mange hilsner
Puk

Fra : RJ

Dato : 31-08-02 11:24

Hej Puk

Havregryn er geniale - især kogt til grød - tak for dit indlæg dem havde jeg
rent glemt *G*

havregryn er meget langsomt optagelige kúlhydrater.

30 gram havdregryn kogt til grød er min morgenmad og en vigtig bestanddel i
at jeg skal tabe mig.

Selv om havregryn har et meget højt kcal indhold så gør det lave glymestiske
indhold grynene så geniale *s*

og jeg spiser min portion med et drys kanal (uden sukker) - da jeg har hørt
at kanel sætter forbræningen i vejret ..iøvrigt er det meget vigtigt at
spise ofte..

Hilsen
Rikke

Fra : Sott

Dato : 14-09-02 13:10

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse

Hej Puk :0)
(damn, jeg havde glemt at lægge dette indlæg i kladde-
bakken, og så var det lige ved at smutte helt for mig,
godt at hukommeren ikke er helt så elendig som den
føles indimellem *G*).

> [...]
> betydet, at jeg har taget på idag.
>
> Men jeg motionerer jo så også en del og det gør måske forskellen.

Det gør det sikkert, jeg har også langsomt overbevist mig selv
om, at vejen frem helt bestemt indeholder, at jeg får skabt
nogle områder, hvor jeg får brugt min krop mere/bedre.
Nå, ja - og så har jeg skåret ned på min favoritfødevare-
gruppe, og køber speltbrød.

> Jeg har desværre ikke nogle gode forslag til, hvad man kan
> erstatte med og synes måske også at det lyder temmelig
> ubehageligt at fjerne brød, kartofler, ris og pasta fra kosten.

Ja, det er simpelthen en dødssejler - så nu nøjes jeg med at
skære ned langsomt, og i visse tilfælde at søge at erstatte/
supplere med andre (såsom speltbrød).

> Hvordan iøvrigt så med gryn? Jeg tænker her på havregryn til
> morgenmad i stedet for toast. Men gryn er måske lige så slemt?

Jeg spiser kun meget sjældent gryn, så det havde jeg ikke
lige tænkt over.

> Gør det iøvrigt en forskel for dig om det er rugbrød eller hvidt
> brød du spiser?

Tilsyneladende ikke, bortset fra at rugbrød mætter mere.

> Hvad med bønner og linser af forskellig slags?

Ja, det er en af de nye ting i min kost, jeg ved faktisk ikke,
hvorfor de har været udeladt indtil nu. Foreløbig er jeg
startet op med bønner, så må linser komme henad vejen.

> [...]
> set, at man kan købe de der færdigblandinger til brød med
> speltmel og det er måske lidt hurtigere hvis du skal til at bage

Føtex har det, fandt jeg ud af - hvilken lettelse :0)

> [...]
> Hvad end det så er frem og tilbage til arbejde eller ned for at
> købe ind (man kan jo godt køre lidt længere væk end den lokale

Endnu et punkt jeg nu gør noget ved, jeg har foretaget den
geniale manøvre, at jeg er blevet beriget af to omgange i
forbindelse med mit arbejde, så der er blevet et lille hul i
økonomien, hvor indkøbet af en cykel har sneget sig ind,
så den har jeg fra tirsdag (senest) og så vil jeg cykle til
arbejde og hjem hver dag. Krak fortæller mig, at det vil
blive 6 km. hver vej, altså 12 km om dagen - det må være
en forbedring fra nu *S*.

> [...]
> dobbelt så at sige. Både som transporttid men samtidig få noget
> motion. På den måde behøver motion ikke at blive noget som tager

Netop - et vildt godt forslag, jeg lod mig blot stoppe af
økonomi, som har været elendig i årevis, men nu begynder
at lysne :0)

> I aften skal jeg ud og danse. Igen er det primært det sociale
> jeg vil med for, men når nu det er dans så får jeg altså en bonus
> i form af lidt fysisk aktivitet.

Ja, det er så et problem for mig for tiden, det er ellers
noget jeg plejer at gøre med jævne mellemrum med
mine søstre. Men jeg er rendt ind i en betændelses-
tilstand i min hæl (det er der hvor akillessenen sidder
fast), det har varet i 3 måneder, og kan vare op til et
år. Det er vildt smertefuldt, og det giver mig problemer
med at gå, stå osv.

> [...]
> smide overvægten bestemt også. Spørgsmålet er så om du har nok
> psykisk overskud til at kunne fokusere på begge dele på een gang.

Det har løst sig, men du har ret, det er meget at gabe over.
Der er ikke noget forhold længere.

> Det kan jo blive sværere og sværere at finde
> motivationen for hver gang man oplever nederlag.

Det kan jeg nikke genkendende til.
Denne gang sætter jeg så ind på tre områder, det har jeg
aldrig gjort før, men jeg er efterhånden så "gammel" at
min krop virkelig snart ikke kan klare de her 40 kg.
overvægt mere. Jeg får smerter, føler mig træt og tung,
og det gør også, at jeg ikke nyder samværet med børnene
helt så meget som jeg kunne, fordi jeg undgår de mere
fysisk prægede ting - det duer altså ikke mere, for jeg
savner det.

1. Jeg begynder at få noget motion, godt nok kun i det
små, men 12 km. om dagen fra ingen, er også en
god start.
2. Jeg erstatter/supplerer mine største syndere og jeg
mindsker portionerne meget.
3. For ikke at gå til i sult, som gør mig meget uligevægtig
psykisk, så har jeg valgt at få letigen.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Puk

Dato : 14-09-02 15:10

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Søs

Bedre sent end aldrig og tillykke med den fine hukommelse *S*.

> Det gør det sikkert, jeg har også langsomt overbevist mig selv
> om, at vejen frem helt bestemt indeholder, at jeg får skabt
> nogle områder, hvor jeg får brugt min krop mere/bedre.

Det tror jeg faktisk vi alle må sande. Og så gælder det jo netop
om at finde noget motion/fysisk aktivitet, som man kan leve med.
Det kan være nok så fint, at kigge i tabeller og se, at man
forbrænder flere kalorier på mindre tid ved at løbe end ved at gå
eksempelvis. Men hvis man nu bare ikke kan lide at løbe, så vil
jeg godt vædde med, at man i det lange løb faktisk får forbrændt
flere kalorier ved at gå, simpelthen fordi man bliver ved med at
gøre det uge efter uge mens sandsynligheden for, at man dropper
at løbe efter den første uge er temmelig høj.
Mit eget mantra er, at man får størst muligt udbytte af en
motionsform som man godt kan lide simpelthen fordi det er nemmere
at blive ved.

> Nå, ja - og så har jeg skåret ned på min favoritfødevare-
> gruppe, og køber speltbrød.

Det smager skide godt ik'?

> Ja, det er simpelthen en dødssejler - så nu nøjes jeg med at
> skære ned langsomt, og i visse tilfælde at søge at erstatte/
> supplere med andre (såsom speltbrød).

Der er jo altså stadig kulhydrater i speltbrød, jeg mener bare at
det er lidt mindre end almindeligt brød. Men igen så tror jeg,
man opnår de bedste resultater med at gøre det, som passer godt
til en.
Du kunne jo snildt forsøge at smide brød helt væk, men hvis du er
rigtig glad for brød, så holder det givetvis ikke ret længe. Så
tror jeg personligt man kommer længere (i det lange løb) ved at
skære lidt ned og erstatte.

> Jeg spiser kun meget sjældent gryn, så det havde jeg ikke
> lige tænkt over.

Der kom jo et svar om at havregryn faktisk var alle tiders.
Jeg har aldrig rigtig spist gryn og grød, men jeg vil faktisk
forsøge med havregryn i en eller anden form om aften. Det lyder
måske lidt underligt, men jeg har ikke tid om morgen og er også
først sulten, når jeg er nået på arbejde. Det er ikke specielt
nemt eller praktisk at skulle til at spise havregryn på arbejde,
så der tager jeg bolle. Til frokost spiser jeg i vores kantine.
Da jeg bor alene og det er billigt, så har jeg gjort frokosten
til mit hovedmåltid. Om aften spiser jeg så rimelig let. Her
tænkte jeg at havregryn måske kunne smides ind istedet for
rugbrødsmadder et par gange om ugen.

> Tilsyneladende ikke, bortset fra at rugbrød mætter mere.

Ingen tvivl om det. Men jeg har nu også altid noget groft
sandwichbrød liggende. Det er tit at jeg til aftensmad bare
spiser et par stykker af det (ristet) med lidt magert pålæg. Men
den slags er også nemmere, når man er alene og der ikke er nogen
andre at tage hensyn til.

> Ja, det er en af de nye ting i min kost, jeg ved faktisk ikke,
> hvorfor de har været udeladt indtil nu. Foreløbig er jeg
> startet op med bønner, så må linser komme henad vejen.

Jeg ved godt hvorfor bønner og linser ikke har været en del af
min kost.
Det var simpelthen ikke noget, som vi overhovedt fik i mit
barndomshjem og jeg tror de fleste af os hiver vores madvaner med
os hjemmefra. Jeg fik eksempelvis heller aldrig grød og/eller
gryn, og jeg er overbevist om, at det er derfor tanken heller
ikke er faldet mig ind, nu hvor jeg bor for mig selv.

> [...]
> arbejde og hjem hver dag. Krak fortæller mig, at det vil
> blive 6 km. hver vej, altså 12 km om dagen - det må være

Absolut !!! Faktisk vil jeg mene, at det er en rigtig god
distance at starte ud med (især når det er i to omgange. Du får
jo smidt pulsen og dermed forbrændingen i vejret to gange om
dagen så).
Iøvrigt så lad være med at blive alt for skuffet, hvis du først
oplever, at du cykler hurtigere og hurtigere og så efter et
stykke tid (en måned eller noget i den stil) oplever at du
faktisk bliver lidt langsommere igen. Jeg har selv oplevet det
sådan og er overbevist om, at det er fordi det er gået op for min
krop, at det her altså er noget vi gør hver dag *G*. Den har vel
på sin vis fået et lille chok over at der ikke er kommet en pause
(ud over lørdag og søndag hvor jeg jo bare cykler små ture ned og
købe ind og den slags).

Selv cykler jeg ca 30 km hver dag og nu har jeg så også meldt mig
ind i motionscentret på min arbejdsplads, så om et par uger
begynder jeg at styrketræne 2-3 gange om ugen også. Jeg har een
gang før prøvet et motionscenter og var ikke specielt vild med
det, men giver det nu en chance igen. Der er nemlig en anden
pige på mit arbejde som cykler den samme distance som mig hver
dag og vi har så fundet ud af, at vi kan styketræne sammen, så vi
kan sludre imens. Derudover så koster det kun 25 kr om måneden
at være med i motionscentret på arbejde og det er midt i en
ombygning (det er derfor jeg først kan starte om nogle uger) og
bliver faktisk lige så veludstyret som et gennemsnitligt Form og
Fitness. Endelig kommer der også en instruktør et par gange om
ugen, som kan hjælpe med at lave et program til en. Tænk hvad
man kan få for 25 kr om månden !! Det er dælme lækkert.

> Netop - et vildt godt forslag, jeg lod mig blot stoppe af
> økonomi, som har været elendig i årevis, men nu begynder
> at lysne :0)

Ja jeg tænkte jo nok, at det måske var problemet. Men så tænkte
jeg, at hvis det var, så kunne jeg måske foreslå politiets
auktioner over cykler der har været stjålet. Man kan virkelig
spare penge der.
Men det lyder jo super, at du nu snart har cyklen. Man kan
naturligvis sige, at det er den forkerte årstid, men med det
rigtige tøj, så er det faktisk ikke noget problem.

> [...]
> fast), det har varet i 3 måneder, og kan vare op til et
> år. Det er vildt smertefuldt, og det giver mig problemer

Det lyder mildest talt ufedt ! Det gør det naturligvis også
svært at få fysisk aktivitet ind i det sociale samvær. Måske
lige bortset fra svømmehallen, som jo simpelthen er genial, hvis
man har lidt problemer med led og/eller knogler. Jeg har
eksempelvis en aftale med en af mine veninder om, at når vi skal
ses, så mødes vi ved svømmehallen og starter med en time i
bassinet, så kan vi smutte hjem til en af os og sludre bagefter.
Vi sludrer nu også i bassinet, når vi lige tager en kort pause
mellem banerne. Det virker faktisk ret godt det der med at
forsøge at få det fysiske ind i det sociale samvær man alligevel
ville have.

> Det har løst sig, men du har ret, det er meget at gabe over.
> Der er ikke noget forhold længere.

Det er jeg ked af at høre.
Men det er vitterlig meget at gå i krig med på een gang. Jeg har
da selv måttet sande nu hvor jeg lige har skiftet job, at det med
kosten har måttet lide lidt. Jeg har ikke haft overskud til både
at skulle sætte mig ind i alt det nye og samtidig være kreativ
med maden. Jeg har simpelthen været for bombet når jeg kom hjem
fra arbejde til at kunne overskue at købe fornuftigt ind og lave
lækre lowfat/cal retter. Men så er kosten bare blevet lidt
kedeligere for en stund og det er også iorden. Overskuddet
kommer jo tilbage, når alt det andet ikke er så nyt mere.

> [...]
> helt så meget som jeg kunne, fordi jeg undgår de mere
> fysisk prægede ting - det duer altså ikke mere, for jeg

Det kan jeg godt forstå.
Min overvægt er heldigvis ikke så stor, men det er nok til at jeg
gerne ville smide noget af det.

> 1. Jeg begynder at få noget motion, godt nok kun i det
> små, men 12 km. om dagen fra ingen, er også en
> god start.

Det er sgu ikke i det små Søs. Det er faktisk ret kanon. Du vil
få mere motion end den gennemsnitlige dansker gør ved blot at
cykle frem og tilbage fra arbejde hver dag. Samtidig er det
forholdsvis overskueligt, fordi du ikke skal sætte ekstra tid af
til det. Det er nemt at få gjort, simpelthen fordi det er en del
af din daglige rutine og ikke noget du skal tage dig sammen til
hver tirsdag kl.20 (efter du har været nede og sidde i sofaen og
skal trække dig selv op). Endelig er det i længden også en ret
billig form for motion, hvis bare du husker at smøre kæden, gear
og bremser på din cykel sådan en gang hver 14. dag eller noget i
den stil (så holder den væsentligt længere og det tager kun 5
minutter).
Jeg synes sgu du skal være pave stolt af dig selv !!!

> 2. Jeg erstatter/supplerer mine største syndere og jeg
> mindsker portionerne meget.

Du kan også prøve at mindske gradvist. Du snakker jo om at du
godt kan blive helt vanvittigt sulten. Lad din krop vende sig
til, hvad der foregår ved langsomt at gøre portionerne mindre.
Hvis du har 2 forskellige størrelser tallerkner, så start
eventuelt med den store størrelse og lav din portion i køkkenet,
så du ikke får taget to gange og alt det der. Er der mønster i
tallerknerne så kan du bestemme hvor meget din mad må fylde i
forhold til det mønster (det er nemmere for mange end det med at
skulle veje). Skift så efter et stykke tid den store tallerken
ud med en af de mindre. Jeg ved godt, det lyder lidt plat, men
det har virket ret godt for mig.

> 3. For ikke at gå til i sult, som gør mig meget uligevægtig
> psykisk, så har jeg valgt at få letigen.

Er du startet? Og hvordan har du det?
Jeg tog Letigen (eller det der svarer til) en overgang da jeg
boede i Texas. Jeg fik først taget blodprøver og alskens andre
ting og fik blandt andet konstateret at min skjoldbruskirtel ikke
arbejder lige så effektivt som et normalt menneskes.
Jeg blev meget hyper af Letigen. Kunne simpelthen ikke sidde
stille. Jeg fik også hjertebanken og følte mig tit forvirret og
stresset. På et tidspunkt tog min svigermor så min puls en dag,
da hun syntes at jeg var helt ude i torvene (jeg vænnede mig jo
til det, men andre der ikke så mig hver dag blev ret
forskrækkede). I stillesiddende tilstand efter en times
hyggesnak lå min puls på 180. Det var helt hen i vejret (jeg kan
fortælle at efter at have løbet 5 km til DHL stafetten i sidste
uge lå min puls også på 180, så er det nemmere at sammenligne) og
jeg stoppede med pillerne.
Jeg siger ikke, at du skal holde dig fra pillerne, for jeg er
sikker på at vi reagerer forskelligt fra menneske til menneske.
Men hold et vågent øje med dig selv og dine reaktioner. Pas godt
på dig, du har mange som holder af dig og ville være kede af at
se dig komme til skade.

Iøvrigt så jeg for nylig en udsendelse på Discovery, der handlede
om det her med at tabe sig. Der medvirkede blandt andet en
kvinde, der vel har været midt i 50'erne. Hun var fra England og
hendes læge havde givet hende en recept på motion. Den recept
gav hende ret til at få en nedsat pris i diverse motionscentre
(en meget nedsat pris) og naturligvis også en træner som hjalp
hende. Det har ikke så meget med lige dig at gøre Søs, men jeg
syntes simpelthen det var en genial idé.
Vi snakker jo så meget herhjemme om at lægerne er lige hurtige
nok til at udskrive Letigen og diverse andre slankemidler til
folk, der måske reelt ikke er så overvægtige at det er
forsvarligt. Men vi giver jo heller ikke lægerne ret meget at
vælge imellem. Det er jo dem som står med patienten, der beder
om hjælp og hvis de så ikke rigtig har noget at tilbyde, så kan
jeg godt forestille mig, at det kan føre til frustration, som så
kan føre til nogle dårlige valg ind imellem.
Men tænk hvis man indførte et system i stil med det man altså
havde i England. Hvilket signal ville det ikke være at sende til
befolkningen og hvilken hjælp ville det ikke være til lægerne?
Det skriger da til himlen, at det er den slags vi har brug for.
Især når man hører alle de reportager og undersøgelser der laves
om, at vi bevæger os alt for lidt etc etc. Recept på motion, det
er simpelthen genialt.

Mange hilsner
Og held og lykke Søs
Puk

Fra : Sott

Dato : 15-09-02 00:45

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Puk :0)

> Mit eget mantra er, at man får størst muligt udbytte af en
> motionsform som man godt kan lide simpelthen fordi det er nemmere
> at blive ved.

Jeg er enig. Det er virkelig et must.

> Det smager skide godt ik'?

Jow - det synes jeg faktisk, jeg er ret vild med det.
Det er også dejligt, når det spises ristet med cheasy
smøreost *uhmmmm*.

> Der er jo altså stadig kulhydrater i speltbrød, jeg mener bare at
> det er lidt mindre end almindeligt brød.

Det var også sådan jeg havde opfattet det.

> Der kom jo et svar om at havregryn faktisk var alle tiders.

Så hopper jeg også på det engang imellem - det smager
faktisk godt, jeg spiser bare ikke morgenmad hjemme
og har hængt meget i det med traditionel aftensmad.
Men børnene er blevet store, og det kunne være fint
med en havregrødsdag engang imellem *S*.

> Da jeg bor alene og det er billigt, så har jeg gjort frokosten
> til mit hovedmåltid. Om aften spiser jeg så rimelig let. Her
> tænkte jeg at havregryn måske kunne smides ind istedet for
> rugbrødsmadder et par gange om ugen.

Måden du har tilrettelagt det på, lyder rigtigt god i mine
ører.

> [...]
> gryn, og jeg er overbevist om, at det er derfor tanken heller
> ikke er faldet mig ind, nu hvor jeg bor for mig selv.

Selvfølgelig, det er det samme for mig - jeg tænkte bare
ikke lige over det.

Det lyder skønt med motionscenter for 25 kr. om
måneden *S*. Og jeg bliver i virkelig godt humør
når du skriver, at det er en god distance osv.

> [...]
> jeg, at hvis det var, så kunne jeg måske foreslå politiets
> auktioner over cykler der har været stjålet. Man kan virkelig

Jeg mangler faktisk cykler til de to store børn (13 og 12
år nu - *gulp* tiden flyver) - jeg har bare aldrig fundet
ud af, hvordan man kommer til de der politiauktioner
og hvor de finder sted henne - er det noget du ved?

> Men det lyder jo super, at du nu snart har cyklen. Man kan
> naturligvis sige, at det er den forkerte årstid, men med det
> rigtige tøj, så er det faktisk ikke noget problem.

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig, at lade det blive et
problem.

> Det lyder mildest talt ufedt ! Det gør det naturligvis også
> svært at få fysisk aktivitet ind i det sociale samvær.

Det er faktisk vildt ufedt - jeg er virkelig træt af det, hver
gang jeg har haft et par gode dage, "forglemmer" jeg mig,
og går f.eks. fra Amager til Frederiksberg, bare fordi jeg
sådan elsker at gå - og så er den helt gal i mange dage
herefter *øv*

Dit forslag med svømmehallen er et godt forslag, jeg bryder
mig bare ikke så meget om det, da jeg som regel ender med
at fryse forfærdeligt - så det venter jeg med at overveje.

> Det er jeg ked af at høre.

Det er okay nu, Puk - tak for dine søde ord.

> [...]
> kedeligere for en stund og det er også iorden. Overskuddet
> kommer jo tilbage, når alt det andet ikke er så nyt mere.

Der "forfalder" jeg så til det velkendte, da jeg desværre ikke
kan byde børnene "kedelig" kost gennem længere tid *S*.

> Jeg synes sgu du skal være pave stolt af dig selv !!!

Åh - du får altså lige et cyber-knus.

> Du kan også prøve at mindske gradvist. Du snakker jo om at du
> godt kan blive helt vanvittigt sulten. Lad din krop vende sig
> til, hvad der foregår ved langsomt at gøre portionerne mindre.

Jeg trives bedre med "kompromis-løshed", jeg ved ikke
hvorfor - men jeg kan lige så godt tage hensyn til det.

> Er du startet?

For ti dage siden.

> Og hvordan har du det?

Jeg har det fint. Jeg tog Sabina's råd til mig, med at skære
pillerne over - så jeg tager en ½ om morgenen, og en ½
om eftermiddagen - og det er nok til at jeg fungerer godt,
selvom jeg har skåret ned på kosten.

Bivirkningerne mærker jeg stort set ikke noget til, jeg
kan opleve en lille smule rastløshed, men det er også
det eneste - jeg oplever ikke hjertebanken eller lignende.

> Recept på motion, det
> er simpelthen genialt.

Ja, det er det virkelig - fed idé :0)

Også mange hilsner herfra
Søs

Fra : Puk

Dato : 15-09-02 11:22

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Søs

> Jeg er enig. Det er virkelig et must.

Det er jo i virkeligheden en basal leveregel som kan overføres
til alt muligt andet end lige motion.

> Jow - det synes jeg faktisk, jeg er ret vild med det.
> Det er også dejligt, når det spises ristet med cheasy
> smøreost *uhmmmm*.

Jep. Jeg køber af og til speltbrød hos bageren og det er
simpelthen så lækkert.
Faktisk var det en arbejdskammerat som fik mig til at prøve
speltbrød. Han havde fået konstateret problemer med sit
blodsukker (vel på vej mod sukkersyge). Han havde så snakket med
lægen om, at han tit havde det dårligt lidt tid efter vores
morgenmad på arbejde hver fredag. Lægen rådede ham til ikke at
spise det hvide brød (og naturligvis wienerbrødet) men istedet
prøve med speltbrød. Det endte faktisk med at alle købte
speltbrød, når det var deres tur til at tage morgenbrød med.

> [...]
> ud af, hvordan man kommer til de der politiauktioner
> og hvor de finder sted henne - er det noget du ved?

Jep du kan kigge på denne side http://www.topauktioner.dk
Jeg kan se at den næste auktion for cykler afholdes lørdag d.21.
september kl.9.00 på Slotsherrensvej 113 i Vanløse. Man kan
komme allerede kl.8.30 og se på de forskellige cykler, så man kan
finde ud af om der er noget man har lyst til at byde på.
Du kan også melde dig til en nyhedsservice, så du får påmindelser
om hvornår der er auktioner for diverse ting.

Det er i hvert fald et forsøg værd. Om der så lige er noget som
man gerne vil have, det er jo ikke lige til at vide.

> Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig, at lade det blive et
> problem.

Det skal du heller ikke.
Det virker måske lidt sindsygt fordi solen skinner udenfor, men
det er faktisk så småt begyndt at være lidt køligt om morgenen (i
hvert fald når jeg kører hjemmefra omkring kl.7). Så jeg har
igår været nede og købe nogle tynde vanter. Hvis ikke du har
nogle fra sidste år, så skal du måske overveje det samme.
Personligt synes jeg i hvert fald, det er rigtig ufedt at fryse
om fingrene når jeg cykler.

> [...]
> og går f.eks. fra Amager til Frederiksberg, bare fordi jeg
> sådan elsker at gå - og så er den helt gal i mange dage

Så giv foden en rigtig god lang pause og brug cyklen i
mellemtiden. Man behøver jo heller ikke altid piske afsted på
sin cykel. Der er næsten ikke noget så hyggeligt som bare at
trille afsted stille og roligt og lade tankerne flyve *S*.

> Dit forslag med svømmehallen er et godt forslag, jeg bryder
> mig bare ikke så meget om det, da jeg som regel ender med
> at fryse forfærdeligt - så det venter jeg med at overveje.

Forståeligt nok. Jeg ved selv ikke noget værre end at fryse.
Jeg vil til enhver tid hellere svede og have det for varmt, hvis
jeg endelig skal vælge.

Desværre kan jeg ikke lige umiddelbart komme på andre ting man
kan indføre som en del af det sociale samvær, som ikke involverer
at man står eller går...........ja ud over cyklen altså. Husk
iøvrigt at træde på pedalen med den yderste trædepude lige efter
tæerne, så udnytter du dine kræfter bedst muligt på cyklen (og
sparer iøvrigt hælen, som jo nok er den der giver dig problemer).
Jeg ser så mange cyklister (især mænd faktisk) som har midten af
foden siddende på pedalen. De aser og maser afsted og kunne
faktisk få en meget rarere tur af bare lige at sætte foden
rigtigt.

> Der "forfalder" jeg så til det velkendte, da jeg desværre ikke
> kan byde børnene "kedelig" kost gennem længere tid *S*.

Igen fuldt forståeligt.

> Åh - du får altså lige et cyber-knus.

Mange tak . Man skal huske at give sig selv kredit for alt
det gode man gør. Det er så nemt at gå og slå sig selv oven i
hovedet med alt det man gør forkert, men det er ikke specielt
motiverende.

> Jeg trives bedre med "kompromis-løshed", jeg ved ikke
> hvorfor - men jeg kan lige så godt tage hensyn til det.

Jep det kan du, og jeg kender det kun alt for godt selv.
Desværre har jeg bare en del gange oplevet, at hvis jeg klør på
med fuld damp på alle motorer, så går jeg tit helt i stå efter et
stykke tid. Så nu forsøger jeg at holde mig selv lidt i nakken.
Eksempelvis skal jeg tage mig selv godt i nakken for ikke at tage
ud og cykle lange ture både lørdag og søndag. Det lyder måske
umiddelbart som en god idé at gøre, men det er det ikke. Jeg har
jo ikke uanede kræfter og jeg ved, at hvis jeg ikke får et par
hviledage så vil jeg omkring onsdag/torsdag i den næste uge være
ret slap i koderne og ikke synes specielt godt om min cykeltur
til arbejde. Så for at holde den gode rytme det er at cykle til
arbejde, så må jeg for en stund styre mig i weekenden.

> Bivirkningerne mærker jeg stort set ikke noget til, jeg
> kan opleve en lille smule rastløshed, men det er også
> det eneste - jeg oplever ikke hjertebanken eller lignende.

Det er godt at høre. Jeg håber det kan hjælpe dig på vej og give
dig mulighed for at få indarbejdet nogle spisevaner som kan
holde.

> Ja, det er det virkelig - fed idé :0)

Det synes jeg også. Jeg sad simpelthen og tænkte, at det dog var
utroligt, at man ikke har tænkt på det samme her i Danmark. Det
er jo simpelthen så oplagt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-09-02 08:59

> [...]
>
> By the way: det tager ca 14 dage at vænne sig til at blive mæt uden
> kulhydrater (selv med store mængder grønsager), så er du advaret.

Grøntsager er ikke andet end kulhydrater, så jeg ser ikke lige pointen?
Desuden mætter kartofler og ris godt.

Mvh Maria

Fra : RJ

Dato : 01-09-02 09:17

Hej Maria

nej det gør du ikke, men kender du noget til PCO?

Hilsen
Rikke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-02 12:18

[Anja | Sat, 31 Aug 2002 08:28:45 +0200]

>By the way: det tager ca 14 dage at vænne sig til at blive mæt uden
>kulhydrater (selv med store mængder grønsager), så er du advaret.

Præcist! Men de første 3-4 dage er de allerværste, så klarer man dem,
og ellers har noget til "den søde tand", har man gode chancer.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Morten Fast

Dato : 31-08-02 11:26

"Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote in news:3d6fde78$0$155
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvad kan man erstatte mel med ved bagning, så der kan
> laves brød, boller osv. med færre kulhydrater i?

Du kan med stor fordel kigge forbi:

Der kan du finde al den information, du har brug for.

Du kan finde en samling af opskrifter her:
http://www.camacdonald.com/lc/LowCarbohydrateCooking-Recipes.htm

--
Vh Morten

Fra : Sott

Dato : 04-09-02 22:20

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> skrev i en meddelelse

Hej Morten :0)

> Du kan med stor fordel kigge forbi:
>
> Der kan du finde al den information, du har brug for.
>
> Du kan finde en samling af opskrifter her:
> http://www.camacdonald.com/lc/LowCarbohydrateCooking-Recipes.htm

Jeg vil checke op på siderne, ved først komne lejlig-
hed. Tak for dine henvisninger.

Tusinde hilsner
Søs, som vil vende tilbage snarest muligt, til de som
også har været så søde at give sig tid til at svare mig.
Og Puk - tak for din omtanke - jeg glæder mig til at
have ordentlig tid til at svare dig *S*.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-02 12:17

[Sott | Fri, 30 Aug 2002 23:05:16 +0200]

>Hvad kan man erstatte mel med ved bagning, så der kan
>laves brød, boller osv. med færre kulhydrater i?

Umiddelbart snakker vi om fibre og proteiner. Altså hvis det helt
(eller næsten) skal erstatte mel, er det ikke så nemt - jeg har nemlig
et firma der laver præcist den slags så jeg kender problemet :)

Du kan "strække" melet ved at tilsætte f.eks. proteinpulver og diverse
fibre - hvis det for dig er OK at få et højere fedtindhold, kan du
f.eks. bruge knust hørfrø.

>Hvad kan kartofler erstattes med (skal gerne smage lige
>så godt)?
>Det samme gælder ris og pasta - hvad erstatter jeg med?

Kan ikke lade sig gøre, desværre :) Dog kan du opnå en del (hvis dine
smagsløg går i den retning) med blomkål.

Jeg vil gerne hjælpe, men hvis du ønsker at undgå både letomsættelige
kulhydrater OG fedt, er der altså kun ufordøjelige kostfibre og
proteinstoffer tilbage.

Fra : Nette

Dato : 01-09-02 14:09

"Rene' Hjorth" wrote
> Umiddelbart snakker vi om fibre og proteiner. Altså hvis det helt
> (eller næsten) skal erstatte mel, er det ikke så nemt - jeg har nemlig
> et firma der laver præcist den slags så jeg kender problemet :)

Hvad er det for et firma???

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-02 14:59

[Nette | Sun, 1 Sep 2002 15:09:05 +0200]

Hejsa,

>Hvad er det for et firma???

Firmaet hedder Lowcarb DK, og findes (naturligvis) på www.lowcarb.dk og
har til formål at udvikle og sælge blandinger til brød, kager, slik og
desserter med et meget lavt indhold af kulhydrater.

Så folk der er på en kulhydrat-fattig kur, f.eks. Atkins o.l., kan lave
franskbrød, flutes, grovbrød, rugbrød, småkager, muffins, sandkager,
lagkager o.l. hjemme i deres eget køkken, med et meget lille indhold af
kulhydrater.

De næste ting vi arbejder på er forskellige muligheder for slik og
desserter. Det skal dog også siges at vores produkter og deres
slutresultater ikke er fedtreducerede, så det er ikke løsningen til
enhver slankekur :)

Fra : Annemone

Dato : 01-09-02 16:32

Hej!

Kartofler skal man endelig ikke spise for meget af, ris og paste er meget
bedre, da kartofler indholder meget stivelse. Lige ledelse er frugt heller
ikke speciæl god hvis man vi tabe sig, da frugt indholder meget frugtsukker,
og derfro mange kulhydrater. Slet ikke bananer, som også skulle indholde en
del stivelse.

Med venlig hilsen

Ena.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 01-09-02 17:11

"Annemone" <annemone@tdcadsl.dk> wrote:

*snip*

> Kartofler skal man endelig ikke spise for meget af, ris og paste er meget
> bedre, da kartofler indholder meget stivelse.

De indeholder også en del c-vitamin og mætter en del mere end både ris og
pasta.

> [...]
frugtsukker,
> og derfro mange kulhydrater. Slet ikke bananer, som også skulle indholde

Ja, frugt indeholder meget naturligt tada - frugtsukker! Frugt indeholder
også mange fibre og mange vitaminer, de fleste mætter desuden også meget i
forhold til den mængde energi de indeholder. Fx. et stort æble indeholder
ca. 56 kcal - men mætter meget!

No offense, men jeg har altså tabt mig meget ved bla. at spise flere frugter
og flere kartofler/ris + mere pasta og stort set skære kød væk... på en god
dag spiser jeg måske 120 gram magert kød - og så kan jeg gå et par dage uden
at spise kød overhovedet....

- Sidsel
(Som ikke tror en hujende døjt på Atkins eller andre lowcarb diæter...)

Fra : RJ

Dato : 01-09-02 17:25

Hej Sidsel

At du ikke tror på lowcarb er jo ikke det samme som det ikke virker..

Er man PCOS pt. ja så er det faktisk den eneste mulighed man har for at tabe
sig..

Har man diabetes skal man ligeledes leve ret lowcarb

Det er lige de 2 tilfælde ejg kender til som IKKE kan spise uanede mængder
af ris/pasta/kartofler eller brød og samtidigt tabe sig

Jeg har PCOS og kan ej heller spise ret meget af ovennævnte - men frugt
tåler jeg godt - heldigvis da ..og det gælder alle typer frugt.

Heldigvis er jeg kun kræsen vedr mejerriprodukter som jeg faktisk heller
ikke tåler ret godt ... ja også pga. PCOS'en.

Des mere lowcarb jeg kan leve des nemmere har jeg ved at tabe mig og holde
en stabil vægt. Kan jeg samtidigt holde mig til at spise max. 1000 kcal om
dagen, dyrke pænt meget mortion ja så er det næsten sikkert at jeg kan tabe
ca. ½ kg om ugen..

Men det er meget, meget svært aldrig at spise brød, pasta ris eller
kartofler og andet af "samme skuffe" (altså "forbudte" for PCOS pt.'er ting)

Mennekser er ikke helt ens så selv om du ikke trro på det kan det godt være
det rigtige for nogen

Hiolsen
Rikke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-02 18:58

[Sidsel L. Espersen | Sun, 1 Sep 2002 18:10:57 +0200]

>(Som ikke tror en hujende døjt på Atkins eller andre lowcarb diæter...)

Det er du i din gode ret til, sådan er vi jo alle forskellige :)

Men da jeg havde prøvet at leve efter en slag Anne-Larsen type
fedtforskrækkelse og have tabt ca. 1 kg. på mere end ½ år, var jeg parat
tiol at prøve noget anderledes.

Og da jeg nu har tabt 30 kg. på lidt mere år, og har levet fortræffeligt
godt imens, er det naturligt for mig at promovere den kur det har
hjulpet mig og rigtigt mange andre ligeså.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 02-09-02 09:06

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote:

*snip*

> Det er du i din gode ret til, sådan er vi jo alle forskellige :)

Netop, og jeg tror at for de færreste er Atkins en særlig heldig diæt, men
mange vil jo falde i svime over hvad det er "tilladt" at spise og derfor
måske gå på en diæt der ligefrem forringer deres livskvalitet og giver dem
større risiko for diverse overvægtsrelaterede sygdomme.

> Men da jeg havde prøvet at leve efter en slag Anne-Larsen type
> fedtforskrækkelse

Fedtforskrækkelse er en slem ting og ikke noget der fører noget godt med
sig, men udfra det synspunkt kan man så se på at 1 gram fedt indeholder ca.
dobbelt så meget energi som 1 gram protein eller kulhydrat - så du kan spise
dobbelt så mange havregryn som du kan spise bacon lidt firkantet set...

Og nej, jeg er ikke fedtforskrækket, men efter at have startet et mere
fedtfattigt liv, vil jeg gerne indrømme at tanken om chips, stegt flæsk og
rittersport giver mig kvalme.

- Sidsel

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-09-02 21:04

[Sidsel L. Espersen | Mon, 2 Sep 2002 10:06:09 +0200]

> [...]
>måske gå på en diæt der ligefrem forringer deres livskvalitet og giver dem
>større risiko for diverse overvægtsrelaterede sygdomme.

Nu er det sin sag at måle livskvallitet, men 9 udaf 10 jeg har snakket
med der er begyndt på Atkins (o.l.) har tabt sig stort og med stor
tilfredsstillelse.

Jeg tror at for langt de fleste af os gæler at vi udover at have tabt os
ganske meget, og har fået langt mere energi og lyst til tilværelsen,
gælder det også at vores personlige livskvallitet er blevet større.

>Fedtforskrækkelse er en slem ting og ikke noget der fører noget godt med
>sig,

Kloge ord :)

>dobbelt så meget energi som 1 gram protein eller kulhydrat - så du kan spise
>dobbelt så mange havregryn som du kan spise bacon lidt firkantet set...

Ja, hvis man udelukkende kigger på mængden af energi - hvis man istedet
kigger på hvordan de enkelte typer af kost påvirker vores forbrænding og
blodsukker (som vi jo gør), er regnestykket helt anderledes.

>Og nej, jeg er ikke fedtforskrækket, men efter at have startet et mere
>fedtfattigt liv, vil jeg gerne indrømme at tanken om chips, stegt flæsk og
>rittersport giver mig kvalme.

Skønt (for dig) :)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-09-02 22:12

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Nu er det sin sag at måle livskvallitet, men 9 udaf 10 jeg har snakket
> med der er begyndt på Atkins (o.l.) har tabt sig stort og med stor
> tilfredsstillelse.

mmmm... og mi ngamle bedstefar blev hundrede år og han både røg og drak,
hvad kan ma nkonkludere af det? at man bliver gammel af at ryge og
drikke...?

> Ja, hvis man udelukkende kigger på mængden af energi - hvis man istedet
> kigger på hvordan de enkelte typer af kost påvirker vores forbrænding og
> blodsukker (som vi jo gør), er regnestykket helt anderledes.

Det er da i hvert fald en påstand...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Nette

Dato : 01-09-02 22:38

"Rene' Hjorth" wrote

> Firmaet hedder Lowcarb DK, og findes (naturligvis) på www.lowcarb.dk og
> har til formål at udvikle og sælge blandinger til brød, kager, slik og
> desserter med et meget lavt indhold af kulhydrater.

Ja, jeg var inde på siden, inden jeg spurgte, men den står på engelsk

Men, sådan af nysgerrighed....hvordan vil du fjerne kulhydraterne ( 87%) fra
hvedemelet? Ved at fjerne amylopektinen og amylosen, som vel er de ting der
feder??? I så fald, er det jo begrænset, hvad der er tilbage??
Hvor kan sådanne produkter købes?

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-09-02 21:12

[Nette | Sun, 1 Sep 2002 23:38:19 +0200]

Beklager at min site er på engelsk, men da jeg henvender mig mod
europæiske forbrugere, og bruger de primære ressourcer på
produktudvikling, var det et valg jeg tog.

>Men, sådan af nysgerrighed....hvordan vil du fjerne kulhydraterne ( 87%) fra
>hvedemelet?

Nu er det jo ikke mig der fjernet kulhydratet fra hveden, det er en
process der kan ske på flere måde, men én af de mere kendte er en
udvaskning af stivelses så det kun er proteinet og ca. 10% stivelse
tilbage.

>Hvor kan sådanne produkter købes?

Vores produktet kan købes på nettet, www.lowcarb.dk og
www.lowcarbmegastore.com (england)

Hvis det er det udvaskede hvedegluten, kan det (naturligvis) også købes
hos os, samt diverse helsebutikker, da det også anvendes af vegetarer
til en slags "køderstatning" kaldet "seitan".

Fra : Nette

Dato : 02-09-02 23:25

"Rene' Hjorth"wrote
> Beklager at min site er på engelsk, men da jeg henvender mig mod
> europæiske forbrugere, og bruger de primære ressourcer på
> produktudvikling, var det et valg jeg tog.

Skidt, jeg er ikke europærisk nok så...

> [...]
> process der kan ske på flere måde, men én af de mere kendte er en
> udvaskning af stivelses så det kun er proteinet og ca. 10% stivelse

Jamen det er netop det, jeg mener. Hvis du fjerner stivelsen/amylopektinet,
som faktisk er hovedbestandelen i hvedemel, hvad har du så tilbage, som er
vigtigt at bruge til en dej? Sådan som jeg forstår det, vil der max. være et
par spiseskefulde stivelse tilbage, som man vel egentligt teoretisk set
kunne erstatte med kartoffelmel...
Derfor min nysgerrighed.

> Vores produktet kan købes på nettet, www.lowcarb.dk og
> www.lowcarbmegastore.com (england)

Ok, en skam, ville gerne prøve det en enkelt gang, alene for at styre min
nysgerrighed. Men kommer desværre ikke til at handle fra den side, da jeg
ikke kan koncentrere mig om at læse engelsk...

Men tak for din tålmodighed

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-09-02 19:35

[Nette | Tue, 3 Sep 2002 00:24:40 +0200]

>Skidt, jeg er ikke europærisk nok så...

Nu træder du mig over min i forvejen ømme tå, så jeg LOVET at jeg nok
skal lave en dansk version i løbet af de næste par dage :)

>Jamen det er netop det, jeg mener. Hvis du fjerner stivelsen/amylopektinet,
>som faktisk er hovedbestandelen i hvedemel, hvad har du så tilbage, som er
>vigtigt at bruge til en dej?

Hvedegluten; i store træk hvad der giver både konsistens og smag til
brødet. Man kan dog ikke bage men rent hvedegluten, bliver bliver noget
forfærdelig stads.

>Sådan som jeg forstår det, vil der max. være et
>par spiseskefulde stivelse tilbage, som man vel egentligt teoretisk set
>kunne erstatte med kartoffelmel...
>Derfor min nysgerrighed.

Æh, nu er det mig der ikke forstår dig?

>Men tak for din tålmodighed

I lige måde :)

Fra : Nette

Dato : 03-09-02 21:48

"Rene' Hjorth" wrote
> Nu træder du mig over min i forvejen ømme tå, så jeg LOVET at jeg nok
> skal lave en dansk version i løbet af de næste par dage :)

Jamen det vil jeg da glæde mig til...

> Æh, nu er det mig der ikke forstår dig?

Det er også lige meget. Jeg prøver mig bare selv frem men en omgang mel
engang

Nette

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 05-09-02 10:02

Hej
Jeg er nødt til lige at høre om noget her.
Kan det være farligt at have det der uden at vide det, jeg sidder her og
tænker på om det kan være det der er i vejen, for jeg har en "sygelig"
trang efter slik (læs: sukker) og brød, men jeg har ikke haft svært ved
at få mine 2 unger, men da jeg spiser p-piller, så kan jeg jo forstå at
jeg har et lille problem.....

Fra : RJ

Dato : 05-09-02 11:04

Hej Lone

Ikke farligt som al da noget man dør ad..men farligt på den facon at der pga
at man ofte er overvægtig kan der tiltræde en masse sygdomme - og kosmetisk
kan det også være meget slemt og derved påvirke ens psyke - altså således at
man er rigtig ked af sit udseende og ikke kan forstå at man skal se sådan ud
, i øvrigt har mange også problemer med led og en overvældende energiløshed.

men gå ind og læs på www.trianglen.dk og www.lindenberg.dk

og tror du at du kan fejle det så se at blvie undersøgt, det er vigtigt at
komme i behandling i forhold til ens videre liv

Hilsen
Rikke
""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0470b60c3b9aca00fbf414e3.470b95a@net.dialog.dk...