Registrede varemærker eller ???
Fra : Henning Petersen

Dato : 30-08-02 14:37

Hejsa.

Jeg har lige modtaget en mail fra et engelsk firma som påstår at jeg
ifølge EU-lov??? ikke må benytte navnet på et af de programmer som jeg
sælger.

Det drejer sig om www.turnsys.dk hvorfra jeg sælger er _Turn_erings
_sys_tem til primært badminton. Programmet, og navnet har jeg brugt
siden 1993, og haft domænet siden 2/10 1997 iflg dk-hostmaster, men
det er registreret ultimo juni 1997.

www.turnsys.com skriver de selv at "Turning System Ltd was found as
a software consultancy company in 1998 in the UK", så jeg var under
alle omstændigheder først på banen. Deuden kan jeg ikke se den mindste
overensstemmelse mellem deres og mit forretnings-område.

> Turnsys.
>
> Is the registered trademark of our company in the UNITED KINGDOM
> It is registered under 2239391 at the patents office . ( Trade Mark registry)
>
> Under europeon law you are requested not to use our name forthwith.
>
> We will be forced to bring a Cease and Desist order against the persons using
> our trademark TURNSYS immediately which will mean those that implemented it
> on the internet will have to pay us damages.
>
> Please remove from the internet.
>

> Ronald G Kerner ( Turning Systems Ltd) Turnsys.
>
> rgk@turnsys.com

Jeg kan ikke se at jeg skulle ha' noget at frygte hvis de gør alvor af
deres trusel, men vil da gerne ha lidt ammonition til "slaget"

God weekend til alle

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-08-02 17:37

On Fri, 30 Aug 2002 15:37:13 +0200, Henning Petersen
<henning.petersen.020830@hpc.dk> wrote:

> [...]
>alle omstændigheder først på banen. Deuden kan jeg ikke se den mindste
>overensstemmelse mellem deres og mit forretnings-område.

Uha, jeg mener, at det er varemærkeloven, der gælder her. Den siger, at
et varemærke registreres automatisk ved, at det regelmæssigt bruges. Da
du har været på banen siden 1993 og haft domænet siden 1997, er det
faktisk dem, som ulovligt bruger dit varemærke, da de først begyndte i
1998, ifølge dem selv.

Fandt den: VML § 3: Stiffetelse af varemærker:

§3 stk 1. Varemærkeer stiftes enten:
1) ved registrering af et varemærke i overenstemmelse med reglerne i
denne lov for de varer eller tjenesteydelser, som registreringen
omfatter, eller
2) ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller
tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke
det vedvarende anvendes

stk 3: Har mærket ikke fornødent særpræg ved ibrugtagning, stiftes
retten først, når og for så vidt de skabes særpræg gennem mærkets
anvendelse. (Min kommentar: indarbejdelse.)

HTH

Fly

Fra : O-V R:nen

Dato : 30-08-02 18:34

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> writes:

> [...]

Det der med "EU-lov" lyder som om de skulle have fået registreret
noget som EU-varemærke men jeg kan ikke lige finde noget relevant i
databasen på <URL:http://oami.eu.int/search/trademark/la/EN_TM_Search.cfm>.

> [...]
> du har været på banen siden 1993 og haft domænet siden 1997, er det
> faktisk dem, som ulovligt bruger dit varemærke, da de først begyndte i

Lige bortset fra at varemærkeretten (bortset fra EU-varemærker) er
en national ret, det vil sige at de to mærker sagtens kan sameksistere
hvis det ene kun bruges i Danmark og det andet uden for Danmark. Men
ellers er den god nok i og med at du selv har brugt navnet først og
også kan dokumentere det.

Fra : Claus Henriksen

Dato : 30-08-02 21:26

> [...]

>alle omstændigheder først på banen. Deuden kan jeg ikke se den mindste
>overensstemmelse mellem deres og mit forretnings-område.

KLIP
Jeg har selv haft det samme problem med et hollandsk firma. Vi
kommunikerede som civiliserede mennesker og blev hurtigt enige om, at
der ikke var noget reelt problem. Det afgørende argument var, at vi
ikke havde samme produkt og samme målgruppe.

Claus Henriksen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-02 07:11

Claus Henriksen skrev:

>Jeg har selv haft det samme problem med et hollandsk firma. Vi
>kommunikerede som civiliserede mennesker

Det har TURNSYS ikke lagt op til.

--
Bertel

Fra : Claus Henriksen

Dato : 01-09-02 14:16

On Sat, 31 Aug 2002 08:11:18 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det har TURNSYS ikke lagt op til.
Det gjorde min med/modpart heller ikke i første omgang. De bad mig om
at skifte firmanavn med det samme - men ønskede dog held og lykke med
firmaets videre forløb.

Fordi en modpart ikke opførerer sig civiliseret, kan man godt gøre det
selv. Det er min erfaring, at dette tit kan give positive resultater.

Claus Henriksen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-02 22:23

Claus Henriksen skrev:

>Fordi en modpart ikke opførerer sig civiliseret, kan man godt gøre det
>selv.

Du forstod ikke hvad jeg mente. Efter denne her svada:

   We will be forced to bring a Cease and Desist order
   against the persons using our trademark TURNSYS
   immediately which will mean those that implemented it
   on the internet will have to pay us damages.

ville jeg kontakte en sagfører. Men jeg ville naturligvis bede
ham skrive i et høfligt sprog.

--
Bertel

Fra : Henning Petersen

Dato : 02-09-02 16:45

On Sun, 01 Sep 2002 23:22:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>    on the internet will have to pay us damages.
>
> ville jeg kontakte en sagfører. Men jeg ville naturligvis bede

Er der nogen som kender en advokat som kender til sags-området?

Fra : P.N.

Dato : 03-09-02 12:14

Jeg vil tro at Hofman-Bang Zacco er et godt bud:
http://www.hofman-bang.dk/