Fjernelse af katalysator på sin bil.
Fra : Lunby

Dato : 30-08-02 12:14

Hej NG.
Er der nogen der ved hvad det koster at blive taget for at have fjernet
katalysatoren på sin bil?
Jeg overvejer nemlig at fjerne min, men jeg har ikke lyst til at betale
flere tusinde kr. for at køre uden.
Er der eventuelt nogen der ved hvilken paragraf, man ryger ind under ved at
køre uden?

M.h.v.
Lunby

Fra : the razz

Dato : 30-08-02 12:59

"Lunby" <anonymous@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> flere tusinde kr. for at køre uden.
> Er der eventuelt nogen der ved hvilken paragraf, man ryger ind under ved

Under forudsætning af at bilen er registreret 1. gang efter 1/1-1990.

Det er et spørgsmål om at du overskrider BEK nr. 154 af 20/04/1977.

Det er en bødestraf der kommer i første omgang, samt et påbud om
at få manglen fikset. Ved gentagne episoder, hæves beløbets størrelse.

Jeg kan dog ikke lige gennemskue, hvorfor du skulle køre uden, ud over
en økonomisk fordel, som er meget lille. Og en stor gene for miljøet og
dine omgivelser??

/the razz

Fra : Lunby

Dato : 30-08-02 13:13

Jeg vil have den af for at få flere HK. Jeg har hørt det skulle give en del.
Jeg har også set bil-modeller der er ens før og efter at det blev
lovpligtigt at køre med katalysator. De faldte gennemsnitligt en 10-15 HK.
Jeg har bare hørt at det er en grande bøde man få, og så har jeg sku ikke
lyst. Nogen siger det koster 5000,- hvor andre siger det koster mere en
bilen er værd.
Men hvad er den faktiske bødetakst?

/Lunby

Fra : TGD

Dato : 30-08-02 13:30

"Lunby" <anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[OT]
> Jeg vil have den af for at få flere HK. Jeg har hørt det skulle give en
del.

Jo ældre raketten er jo mere er der at hente.

Købe en metallisk katalysator de er billige og de giver intet tab
http://www.unifit.de/ bare sørg for at det er CE mærket KAT så er der intet
prob til syn.

Et andet trick er at pille katten af og tage et koste skaft og jage igennem,
det er jo keraqmik der sidder i derved, kan man ikke se at du har fjernet
den, men ved syn "milijøtesten" bliver bilen dumpet og skal til om syn da
den overskrider grænserne

[/OT]

> [...]
> Jeg har bare hørt at det er en grande bøde man få, og så har jeg sku ikke
> lyst. Nogen siger det koster 5000,- hvor andre siger det koster mere en

Statens Bilinspektion ved det sikkert, ellers prøv motokontoret, det er en
slemmer en at blive knaldet for, da bilen jo ikke er type godkendt uden KAT.

Fra : Lunby

Dato : 30-08-02 14:21

Min bil er da heller ikke type godkendt med K&N filter, men det regner jeg
da ikke med at få en bøde for.
Det kan da ikke være så dyrt igen??
/Lunby

Fra : TGD

Dato : 30-08-02 19:37

> Min bil er da heller ikke type godkendt med K&N filter, men det regner jeg
> da ikke med at få en bøde for.

Du har da en smiley på. JEg ved ikke hvor grænsengår for indgreb i bilens
"ædlere" dele.

> Det kan da ikke være så dyrt igen??

Det kan blive det! Hæng mig ikke op på det men jege mener at der kommer
nogle andre statslige instanser ind i det, hvilket fordyrer det ifht. til
hvis det kun var politiet.

Fra : Rasmus

Dato : 30-08-02 13:14

"the razz" <spam@holmus.dk> wrote in message

> "Lunby" <anonymous@hotmail.com> wrote in message
> at
> >
> Under forudsætning af at bilen er registreret 1. gang efter 1/1-1990.

dvs. at man godt må fjerne kat´en på en bil fra før 1/1-1990 selvom den har
været monteret fra fabrikken??

mvh
Rasmus

Fra : TGD

Dato : 30-08-02 13:25

"Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> dvs. at man godt må fjerne kat´en på en bil fra før 1/1-1990 selvom den
har
> været monteret fra fabrikken??

Hvis dytten er typegodkendt med KAT må man ikke fjerne den - sagt at man
ikke må fjerne den når fabrikken har leveret med KAT -

Fra : Jørgensen

Dato : 30-08-02 14:19

De 10 - 15 hk i forskel er nok fordi f.eks at computeren i bilen er en
anden, og ikke kun at katten mangler.
Det kan ikke betale sig, da du nok ikke kan mærke forskel.
Hvis man skal have noget man kan mærke skal man optimer hele motoren, og
ikke kun udstødning.
Nogle bilen mister HK ved utæt udstødning da motoren mangler modtryk.
Det hjælper jo heller ikke noget at kun sætte KN-luftfilter i bilen, uden at
lave andre ting f.eks knast.

Der er ingen nemme måder til flere hk, på sugemotor.

Hilsen Henrik.