Ny tråd om oksemørbrad
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-08-02 12:38

Davs !

Som det kan læses i et par andre tråde skal jeg ha' middagsgæster på i
morgen lørdag, og noget af menuen er faldet på indbagt oksemørbrad. Nu er
mit spørgsmål så, hvordan laver jeg den bedst?, skal der bruges
stegetermometer?, i såfald hvor mange grader skal det vise?, er det måske
samme princip som ved indbagt svinemørbrad?. Jeg har søgt på nettet, men
ikke rigtig fundet frem til noget jeg kunne bruge, så jeg håber der sidder
nogen der kan hjælpe mig.

Stegen vejer 1400 g.

Vi bliver 4 personer, så jeg mener selv at stegen er rigelig

på forhånd tak

Bobo

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-08-02 13:19

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen der kan hjælpe mig.
>
> Stegen vejer 1400 g.
>
> Vi bliver 4 personer, så jeg mener selv at stegen er rigelig

Hej Bolette

1400g er for meget.Du skal til helstegt bruge midterstykket,sådan at stegen
er lige tyk over det hele.Ellers vil det ikke blive ensartet stegt

Oksemørbrad Wellington

800 g oksemørbrad
salt og peber
35 g smør

en pakke frossen butterdej på 425 g(rulle er bedst)

til pensling: 1 æg

1. Befri kødet for eventuelle sener og hinder.

2. Brun smørret i en stegegryde.Krydr mørbraden med salt og peber og brun
den på alle sider.Brug skeer til at vnde den med.Stik aldrig gaffel eller
andet spidst i,så løber kødsaften ud.Lan den stege 10 minutter.Tag mørbraden
op af gryden og lad en afkøle.

3. Rul dejen ud til ½ cm tyk plade, så stor at den når om kødet.Læg dejen i
det ovnfaste fad.Læg oksemørbraden på midten af dejen i fadet og fold dejen
omkring.Pensl kanter og dej med sammenpisket æg.

4. Bag ved god varme 200 grader i ca 20 min. Server direkte fra fadet og
skær mørbraden for ved bordet.

Tilbehør: Grøn salat,smørstegte kantareller eller ristede
campignoner.Råstegte kartofler eller Hasselbackkartofter.

Hvis du bruger stegetermometer skal den være fra 57 til 62, alt efter hvor
rød den skal være.Hvis kun let lyserød helt op til 67.

mvh Jette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-08-02 15:01

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> wrote in message

> Oksemørbrad Wellington
>
> 800 g oksemørbrad
> salt og peber
> 35 g smør
>

> en pakke frossen butterdej på 425 g(rulle er bedst)
>
> til pensling: 1 æg

Man kan da ikke lave Bøf Wellington uden ande/gåseleverpate/foie gras.
Indbagt oksemørbrad er glimrende, men Bøf Wellington er det altså ikke.

lav en søgning på 'beef wellington', og du får en stribe opskrifter.

I øvrigt er det vigtigt at den stadig er rød indvendigt (altså mørbraden).
Brug stegetermometer og husk at den udvikler sig videre efter at være taget
ud af ovnen. Personligt vil jeg stoppe ved 58 grader, men jeg er nok også
til temmeligt rødt kødt.

vh
Jan

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-08-02 17:28

Hej Jette

Jette Mogensen <jette.mogensen@os.dk> skrev i en
> 1400g er for meget.Du skal til helstegt bruge midterstykket,sådan at
stegen
> er lige tyk over det hele.Ellers vil det ikke blive ensartet stegt
Tusinde tak for dit svar. jeg har bare lige et spørgsmål eller to

Dvs skal jeg skærer noget af stegen?, forstår ikke helt hvorfor ( jo, jeg
forstår selvfølgelig godt at den ikke bliver ensartet ), det ville jo
ikke gøre noget der var mad til flere dage. Jeg ved godt at stegen ikke er
lige tyk i begge ender, men det er en svinemørbrad heller ikke, og den
skærer jeg ikke noget af når jeg laver indbagt svinemørbrad.
Måske spørgere jeg rigtig dumt, men plejer man ikke også at bruge fars til
indbage mørbrad?. Jeg har ALDRIG lavet en indbagt oksemørbrad, kun indbagt
svinemørbrad, men jeg troede princippet var det samme? måske findes de også
i forskellige udgaver

mange hilsner fra

Bobo

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-08-02 20:54

> [...]
> indbage mørbrad?. Jeg har ALDRIG lavet en indbagt oksemørbrad, kun indbagt
> svinemørbrad, men jeg troede princippet var det samme? måske findes de

Når du steger indbagt svinemørbrad skal den jo være gennemstegt, derfor er
det ikke noget problem, at mørbraden varierer i tykkelse.
Men ved oksemørbrad ville det være en forbrydelse at stege den helt igennem,
den ville blive dødkedelig, og der var ingen grund til at give så mange
penge for kødet,hvis du alligevel steger det til sålelæder.Og det gør man
nemt med oksemørbrad, det er jo meget magert kød.Også en af grundene til at
indbage det i fed butterdej. VEd tournedos bruger man jo også spæk rundt
omkring.
En af grundene til at man putter fars i indbagt svinemørbrad er simpelhen
for at få det til at fylde mere og drøje på det dyrere hele kød. En anden
kan være at farsen tilfører noget smag til den efter min mening ret anonyme
svinemørbrad.
En oksemørbrad har jo et noget andet omfang.200 g kød pr mand skulle da være
rigeligt.Prøv at forestille dig oksemørbrad med hakkebøf omkring. Nej, vel.

Hvis du vil have noger omkring din mørbrad kan du vælge finthakkede svitsede
svampe.Eller nogle krydderurter.Men jeg synes det vil være synd for det
fineog dyre kød at kvæle det i en fars. Men det er jo hvad du synes, der
smager godt der tæller.
Personligt ville jeg foretrække alle finurlighederne som tilbehør.
mvh Jette

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-08-02 21:24

Hej Igen Jette

> [...]
være
> rigeligt.Prøv at forestille dig oksemørbrad med hakkebøf omkring. Nej,

Efter jeg havde skrevet denne tråd, søgte jeg selv lidt rundt igen, og
stødte på denne hjemmeside
http://www.oksekoed.dk/default.asp?Action=Details&Item=40

Men du har ret, det lyder alligevel lidt underligt med fars omkring

Men under vejs i alle mine eftersøgninger efter opskrifter på indbagt
oksemørbrad, er kærsten og jeg blevet enige om at lave indbagt svinemørbrad
i stedet, det ved vi hvad er, og har lavet mange gange, det skulle jo helse
ende vellykket når nu man har gæster .

Oksemørbraden er godt nok købt, men den kan jo ikke i fryseren til en anden
god gang.

Tak for hjælpen også til alle jer andre der har skrevet på mine tråde, det
er dejligt med hjælp.

mange hilsner fra

Bobo

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-08-02 22:40

> [...]
> http://www.oksekoed.dk/default.asp?Action=Details&Item=40
>

> Oksemørbraden er godt nok købt, men den kan jo ikke i fryseren til en anden

Jeg har med succes (synes jeg selv) brunet oksemørbraden og marineret den i
madeira eller rødvin i ca. 12 timer. Kødet duppes tørt, pakkes i butterdej og i
ovnen ca 20. min. Marinaden og bouillon anvendes til sovs.
Tilbehør farserede tomater: Rist skalotteløg og finthakkede champignons, tilsæt
tomatkødet fra de udhulede tomater (uden kerner), hakket persille , salt, peber,
paprika og jævn med lidt rasp. Fordel fyldet i tomaterne lidt smør over og bag
dem ved siden af kødet de sidste 10 min.
Held og lykke, det skal nok blive vellykket, uanset hvad opskrift du vælger.
vh
Hanne

Fra : mcloud

Dato : 30-08-02 13:50

"Bolette Nielsen" skrev d. 30-08-02 12:38 dette indlæg :
> [...]
> nogen der kan hjælpe mig.
>
> Stegen vejer 1400 g.
>
> Vi bliver 4 personer, så jeg mener selv at stegen er rigelig

jeg ville lave den uden termometer ,hak champignon,smørblanceret
spinat,lidt hvidløg som fars .
smør farsen ovenpå stegen og pak det hele ind i butterdej.Husk at lukke
alle kanter med æggehvide .lægges med åbning nedaf og pensles med
æggeblomme.
Stilles midt i ovnen i ca 60 minutter og hviler i 10 minutter
velbekommen
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/