Flytning af køl/frys
Fra : Thïngmand

Dato : 30-08-02 11:06

Jeg står og skal flytte mit køleskab og fryser til min nye adresse og i den
anledning er der flere der har fortalt mig at køl/frys tit står af ved sådan
en flytning.

Hvad er det der sker og hvordan undgår man det?

Fra : Jens Petersen

Dato : 30-08-02 14:20

On Fri, 30 Aug 2002 12:05:55 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> [...]
>en flytning.
>
>Hvad er det der sker og hvordan undgår man det?

Undgå i hvert fald at lægge kølemøblerne ned, det kan de ikke tåle.

--
Jens

It's certainly not my fault, I barely touched it.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-08-02 19:11

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse >
> Undgå i hvert fald at lægge kølemøblerne ned, det kan de ikke tåle.
>
> --
> Jens

I brugsanvisningen til køleskabet står sandsynligvis, at HVIS det har ligget
ned under transport, skal der gå x antal timer, før det tændes igen.

Hilsen Inger

Fra : Bo Velschow

Dato : 31-08-02 10:46

> [...]
sådan
> en flytning.
>
> Hvad er det der sker og hvordan undgår man det?

Formentlig har folk dårlige erfaringer med bare at sætte fryseren/køleskabet
på traileren og så køre derudad. Jeg tror, mekanikken (kompressor mv.)
simpelthen risikerer at ryste fra hinanden. Det burde kunne modvirkes ved
tilstrækkelig affjedring (sætte fryseren på en gammel madras el.lign.).
Frysere og køleskabe bliver jo trods alt transporteret fra
producenten/leverandøren til kunden - men det sker jo også typisk i store
lastbiler, hvor rystelser mv. nok er noget mindre kontante end på
traileren...?!

Derudover er der nok fornuft i under alle omstændigheder at lade hvidevarene
"køle af"/"akklimatisere" før/efter transporten (som andre også har
skrevet).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow