Slibning af bremseskive
Fra : Thomas

Dato : 30-08-02 10:03

Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv uoriginale.
Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?

mvh

Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-08-02 10:07

> [...]
> Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
> nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?

Du har formodenligt ikke meget at slibe af. Der er i princippet ikke nogen i
vejen for at slibe dem, men forskellen på en ny skive og min. tykkelsen er
ofte ikke mere end 1 eller 2 mm. Så hvis du har en halv slidt skive (hvorfor
ellers dreje af den) tror jeg ikke det kan betale sig at gøre forsøget. Men
ellers spørg det nærmeste bremsecenter.

/A

Fra : Thomas

Dato : 30-08-02 10:15

Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har slået sig
lidt

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akncm3$m5v$1@sunsite.dk...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-08-02 15:51

> Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har slået
sig
> lidt

Rittig har tidligere foreslået at justere dem med en "følsom" brug af en
hammer ...

/A

Fra : Armand

Dato : 31-08-02 16:23

Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
> Rittig har tidligere foreslået at justere dem med en "følsom" brug af
en
> hammer ...

Der bruges udtrykket: "forestiller mig at", derved kan konkluderes at
skævheden endnu ikke er endeligt konstanteret - Derfor ville det være
endnu mere relevant at henvise til Rittigs (o.a.) beskrivelse af metoden
til konstantering deraf (Noget med en primitiv følepind der forsigtigt
nærmes skiven imens hjulet roterer!)!

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 31-08-02 17:51

"Nykken" skulle måske erstattes med at "ved hårdere opbremsninger føles det
som om jeg skiftevis trækker hårdt og blødt i grebet"

Derfor formoder jeg at det er skiven. Men udover det kan der seføli også
være slør i hjulet.....

Mvh

Thomas
Xs400Seca

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akqolc$url$2@news.cybercity.dk...

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 10:46

Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
> [...]
> som om jeg skiftevis trækker hårdt og blødt i grebet"
> Derfor formoder jeg at det er skiven. Men udover det kan der seføli

- - - - Eller en simpel uafbalancering af forhjulet :-/
Tag nu lige og kontroller skiven, "the Rittig way"!!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 01-09-02 17:45

> - - - - Eller en simpel uafbalancering af forhjulet :-/
> Tag nu lige og kontroller skiven, "the Rittig way"!!
>
> --
> Armand.

Eller endnu mere simplet (som i mit tilfælde med TDR'en bare en gang WD
40 til forbremsegrebet!!

Wheeler

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 30-08-02 10:41

Da jeg havde en Honda CB750 ændrede jeg forgaffel til en Ceriani og
bremsekaliberen til en Lockhed, hvilket forgaflen var lavet til at holde;
det var det system man så på CB750 brugt til race ude i Verden. Som
bremseskive brugte jeg bl.a. skiver fra en bil, fundet ved søgning på et
lager på Halmtorvet. Støbejerns skiver som havde den samme forsætning som
jeg havde brug for til kombinationen af hjulet nav og afstanden mellem de to
Lockhed. Jeg fik en bekendt til slibe skiverne ned til en tykkelse på 5 mm.
Istedet for at søge bil bremseskiver på et lager kunne jeg jo lige så godt
have søgt på en skrotplads for bilskiverne er jo skrottede før de når ned
til den tykkelse som vi bruger på motorcykler.

Mvh. Gert Thorgersen

Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xwGb9.39944$ww6.2888759@news010.worldonline.dk...

Fra : wheeler

Dato : 30-08-02 17:41

> Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:xwGb9.39944$ww6.2888759@news010.worldonline.dk...
> uoriginale.

Er der ikke noget med at standarden for Mc er støbejern - hvilket mange
drejebænke/værktøjsmagere ikke vil arbejde med?

Hvorimod til biler er det som regel "stål", hvor en planing er mere
oplagt?????

Wheeler

Fra : wheeler

Dato : 30-08-02 17:52

> [...]
> drejebænke/værktøjsmagere ikke vil arbejde med?
>
> Hvorimod til biler er det som regel "stål", hvor en planing er mere

OMVENDT SELVFØLGELIG

Wheeler

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 31-08-02 21:43

"Thomas" <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
> nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?

Jeg fik slebet mine forbremseskive (kun slebet - ikke drejet)
hos Nordbrems i Aalborg (Jyllandsgade 14, tlf. 98162633, www.nord-brems.dk).
Fint stykke arbejde med minimal fjernelse af materiale.
Kostede for 2 år siden 160 kr pr stk + moms.

--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg