Raid Level 5
Fra : kj

Dato : 30-08-02 09:27

Hejsa

Jeg har en server med 3 disk som kører raid level 5, med en hardware
raidcontroller.

Jeg vil nu gerne have den 4. disk ind i mit raidsystem.
Det jeg har gjordt er at tilføje den i min konfiguration på hardware
raidcontrolleren og dermed fået EN størrer fysisk disk der, men når jeg så
går ind på min Win 2000 Server, og ind i diskmanageren, har jeg også der kun
en fysysk disk, men der er den gamle partition indeholdende de 3 disk fra
den gamle konfiguration, og så den nye helt for sig selv, hvordan får jeg
den ind i den "gamle" konfiguration, så min -partition bliver størrer ??

På forhånd tak
Jan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-08-02 10:18

"kj" <kjhg@fdsa.dk> wrote:

> [...]
>den ind i den "gamle" konfiguration, så min -partition bliver størrer ??

Lav et spanned volume i disk manager.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : kj

Dato : 30-08-02 11:13

Hej Lars

Den eneste option jeg har når jeg højreklikker på det "nye" drev er "Create
partition", ikke noget med et volume. ??

Hilsen

Jan Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-08-02 11:46

"kj" <kjhg@fdsa.dk> wrote:

>Den eneste option jeg har når jeg højreklikker på det "nye" drev er "Create
>partition", ikke noget med et volume. ??

Læs i hjælpen eller på nettet om spanned volumes.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Nielsen

Dato : 05-09-02 10:52

Hvis manden laver et spanned volume (bestående af et raid5 volume og een
extra disk) så tager det en stor del af ideen i Raiden væk idet det ikke
længere vil være fejltolerant overfor fejl på den tilføjede disk.

Det som KJ bør gøre er at finde ud af hvordan controlleren konfigureres ikke
rode med logical volumes inde i Win 2000s diskconfiguration.

Hvis controlleren ikke supporterer at tilføje diske til en eksisterende
raid5 - må han enten nedlægge sin raid5 (wiper alle data) og genoprette den
som en ny array eller som LKL foreslår tilføje den nye disk i et span (lave
en software raid oven i hans hardware raid). Grunden til at du ikke har
kunnet få lov til det lyder som om at den er at den nye disk allerede er
partitioned.
Man kan ikke tilføje et allerede eksisterende volume til et allerede
eksisterende.

Hvis så skal du delete partition på den ny disk, vælge det game volume og så
tilføje den nye disk.
Begge diske skal også gøres til dynamiske diske, hvis de ikke allrede er
det.

Det er dog ikke nogen løsning jeg vil anbefale - find hellere ud af hvordan
du konfigurerer din raid kontroller og om nødvendig nedlæg og genopret din
raid. Bøvlet nu - men du bevarer din raid5 sikkerhed.

Oplysninger om kontroller findes typisk på producentebns hjemmeside.

MVH
Kim Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-09-02 17:53

"Kim Nielsen" <kn@plana.dk> wrote:

>Hvis manden laver et spanned volume (bestående af et raid5 volume og een
>extra disk) så tager det en stor del af ideen i Raiden væk idet det ikke
>længere vil være fejltolerant overfor fejl på den tilføjede disk.

Jeg læser det som at spørger har expanded sit array. På nogle
controllers bliver det en ny "logisk" disk (der er stripet alle diske
i RAID'et). Andre (nyere) controllers kan extende et array (så det
pladsen bliver tilføjet til den første logiske disk).

Hvis man ender med at have en fri disk / partition på OS'et - så er en
måde som sagt at lave spanning (volume set i NT4 dage). Det giver
ingen forringelse i sikkerhed fordi den nye logiske disk er fordelt på
alle diske - men det er klart at man indfører et nyt "lag" og at det
koster performance i en eller anden grad.

Jeg er helt enig i at et spanned volume på RAID + 1 enkelt disk er
åndsvagt - men sådan læser jeg altså ikke spørgsmålet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 30-08-02 16:16

"kj" <kjhg@fdsa.dk> wrote in message news:3d6f2c38$1@news.wineasy.se

> [...]
> Det jeg har gjordt er at tilføje den i min konfiguration på hardware
> raidcontrolleren og dermed fået EN størrer fysisk disk der

Har du den som stand alone eller med i dit raid5 ?

Læs manuelen til din raid controller og om det er muligt at tilføje en disk
mere til dit raid set

og husk altid backup inden du laver om på dit raidset

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 30-08-02 16:27

"kj" <kjhg@fdsa.dk> skrev i en meddelelse news:3d6f2c38$1@news.wineasy.se...
> [...]
> den ind i den "gamle" konfiguration, så min -partition bliver størrer ??

Som jeg læser det har du 1 partition, med dine "gamle" diske og noget disk
der ikke er partitioneret. Er dette korrekt kan du bruge partition magic til
at udvide din partition.
/Thorsten

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 31-08-02 10:30

Du kan bruger SERVERMAGIC til at udvide partitionen, men jeg gør normalt det
at jeg bruger GHOST til at 'tømme' diskene ud på en alm. 'flad' scsi disk -
sletter konfigurationen i RAID controlleren og opretter en ny configuration
som jeg ønsker den og GHOST'r tilbage.

Det med at bruge 'spanned volumen' eller volume sets er en meget dårlig ide
da det giver en utrolig dårlig performence idet man aktiverer WindowsNT/2K's
software raid driver, således man faktisk kører software raid ovenpå et
hardware raid. Dette frarådes på det kraftigste, men det kan naturligvis
bruges i en snæver vending. (=tisse i bukserner for at holde sig varm).

Fra : jens

Dato : 09-10-02 17:14

Nej det gør du ikke
Ibm's San løsning /shark) til W2k opererer med spanned disks da der virtuelt
bliver dedikeret en hvis antal diske til en server(læs host bus adapter).
Hvis du gerne vil have disse til at optræde som en samlet disk set fra W2k's
side er du nødsaget til at spanne. Det har ikke noget med raid at gøre da
det stadig foregår på raid-controller niveau. Setuppet vil være det samme i
dette tilfælde. De tests jeg har foretaget kan jeg ikke se at det koster
performance med spanned disks, men selvfølgelig hvis du kører raid 1 eller 5
feks. på software niveau, men det er der jo ikke tale om her.
Jens