Fredgaard
Fra : Ole Bendix

Dato : 30-08-02 09:08

Hjælp!!!

Min iBOOK (Grafite 466 mhz, 10giga) stod af efter 14 måneder. Den ville
fra den ene dag til den anden ikke starte.

Jeg indleverer den hos Fredgaard, hvor jeg har købt den og får at vide, at
den vil sende den ind (Elektronic Center) og så får jeg et bud på hvad det
vil koste at reparere den. Hvis jeg ikke tager imod tilbuddet vil det
koste mig 500 kr.

Jeg bliver ringet op af Elektronic Center og får en pris for reparationen
på 9.489 kr.

Så er det lige jeg spørger til fejlen?

Det ved han sandelig ikke noget om.
Hvorfor spørger jeg?
Fordi vi ikke må åbne den.
Hvordan kommer i så frem til prisen?
Den er fast.

Med andre ord kunne Fredgaard ligeså godt have oplyst mig om den faste
reparationspris på 9.489 kr.

Nu må jeg af med 500 kr. for at få oplyst 4 tal.

Er der nogen som har et forslag til hvordan jeg får min iBOOK op at stå
igen??????!!!!!!

Jeg er faktisk meget glad for den (når den altså ruller).

Mange hilsner
Ole

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-08-02 09:34

In article <fc.0073fb6b046c7cbc0073fb6b046c7cbc.46c7e1f@net.dialog.dk>,
"Ole Bendix" <Ole_Bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Er der nogen som har et forslag til hvordan jeg får min iBOOK op at stå
> igen?

Ja, betal 9489 eller kom med lidt flere oplysninger. "ikke starte" giver
ikke meget at fejlsøge efter.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-02 10:14

Hej Ole

Det er godt nok en af de groveste, jeg længe har hørt! - men det er desværre
ikke første gang, jeg har hørt det om Fredgaard. - Hvilken Fredgaard afd.
drejer det sig om? - Over for en af mine kunder har de 2 gange nægtet at
reparere temmelig dyrt prof. audioudstyr - endda i garantiperioden - med den
begrundelse, at der var vand i apparatet, og at det var forårsaget af vold,
så garantien dækkede ikke! - I det ene tilfælde nægtede de endda at udlevere
det defekte produkt igen. Jeg har desværre flere lignende tilfælde....

Det, jeg vil foreslå dig i første omgang er, at du kontakter Apple Assistance
Center på tlf. 7010 2007, og spørger dem til råds. Du kan evt. først ringe
direkte til Apple Danmark på tlf. 7015 1719.

Alternativt bør du omgående sende en klage til Forbrugerstyrelsen over den
måde, som Fredgaard bruger over for sine kunder. Du skal også kontakte
Fredgaard igen og forlange at få det skriftligt

Du finder alle nødvendige infos på <http://www.forbrugerstyrelsen.dk>. Klik
på linket 'Forbrugerklager'.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-08-02 10:36

Bendix at Ole_Bendix@net.dialog.dk wrote on 8/30/02 10:08 AM:

> [...]
> Hvordan kommer i så frem til prisen?
> Den er fast.
>
> Med andre ord kunne Fredgaard ligeså godt have oplyst mig om den faste

Electronic Center får prisen fra Apple, da det kun er Apple der kan reparere
den, da Apple ikke sælger reservedele til værksteder og forhandlere til
disse maskiner. Samtidig har Apple for halvandet år siden indført flat-rate
priser på reparation. Derfor den faste pris. Med andre ord er det samme pris
og besked som du ville have fået uanset hvor du havde indleveret den.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 31-08-02 19:24

In article <B995092C.13565%spam@kiil.net>, Peter Kiil (spam@kiil.net)
wrote:
> [...]
> og besked som du ville have fået uanset hvor du havde indleveret den.

Disse flat rate priser gætter jeg på også gælder stationære maskiner? Hvor
starter de og hvor ender de? Både for bærbar og stationær.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-08-02 19:52

in article MPG.17db2603dcdb4f7b989725@news.stofanet.dk, Jan Jonasen at
jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 31/08/02 20:23:

> Disse flat rate priser gætter jeg på også gælder stationære maskiner? Hvor
> starter de og hvor ender de? Både for bærbar og stationær.

Nej de gælder kun for de Apple produkter som Autoriserede Service Providere
(ASP) ikke må lave. Altså iBook, PowerBook, Cube, iMac G4 og fladskærme. Dog
kan ASP'ere blive certificeret til at reparere førnævnte, og det betyder så
samtidig at fastprisen kun undgås. Svjv er der ikke nogen danske ASP'er der
er certificerede, men jeg har kendskab til en der snart bliver det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 12:09

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> [...]
> og det betyder så samtidig at fastprisen kun undgås. Svjv er der ikke
> nogen danske ASP'er der er certificerede, men jeg har kendskab til en der

Vi må da håbe, det sker. Med de faste priser kan det jo stort set ikke
betale sig at reparere en computer der er blot et par år gammel. Det er
jo helt vildt, hvis man skal give ¤400 eller mere for at få repareret en
bærbar. Det kan jo være en ledning, der er slidt over eller noget andet
helt banalt. Jeg er lige ved at sige, at det kan få en til at vælge en
model, der ikke er omfattet af ordningen (eMac og G4?). Alternativt er
man næsten tvunget til at købe AppleCare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Villy

Dato : 03-09-02 22:17

> [...]
> model, der ikke er omfattet af ordningen (eMac og G4?). Alternativt er
> man næsten tvunget til at købe AppleCare.

Godt råd... Tegn en udvidet forsikring, så er man garderet, vi har haft
meget glæde af den, den gælder i fire år + et års garanti........Villy

Fra : Ole Bendix

Dato : 30-08-02 11:42

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>måde, som Fredgaard bruger over for sine kunder. Du skal også kontakte
>Fredgaard igen og forlange at få det skriftligt

Tak for rådene.

Afdelingen ligger i Esbjerg.

Mvh.
Ole

Fra : Ole Bendix

Dato : 30-08-02 11:43

spam@kiil.net writes:
> [...]
>pris
>og besked som du ville have fået uanset hvor du havde indleveret den.

Jae, men det gør mig sur er, at Fredgaard ligeså godt kunen have oplyst
mig om reparationsprisen. Men ellers har du da ret.

Mvh.
Ole

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-08-02 12:21

in article fc.0073fb6b046ca0dc0073fb6b046c7cbc.46ca0f5@net.dialog.dk, Ole
Bendix at Ole_Bendix@net.dialog.dk wrote on 8/30/02 12:43 PM:

> Jae, men det gør mig sur er, at Fredgaard ligeså godt kunen have oplyst
> mig om reparationsprisen. Men ellers har du da ret.

På bærbare er der flere priser. Med fungerende eller defekt skærm. Og hvis
skærm er defekt om den så er fysisk skadet. Så netop på bærbare er der flere
faste priser der betstemmes af skadens art. Og Apple skal ved selvsyn
konstatere fejlen før de kategoriserer den, og dermed prisen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-02 19:21

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> På bærbare er der flere priser. Med fungerende eller defekt skærm. Og hvis
> skærm er defekt om den så er fysisk skadet. Så netop på bærbare er der flere
> faste priser der betstemmes af skadens art.

Ville det så ikke have været mere fair af Fredgaard/EC, at de havde oplyst Ole
B. om den politik - istedet for blot at sende den ud på værkstedet og så tage
500kr. for at ringe til ham og fortælle, at de allivel ikke selv kan gøre
noget? - Istedet for slynger de så blot en pris på næsten 9000kr. ud, uden at
de egentlig aner en pind om, hvad der er galt! - Det kunne jo ganske enkelt
blot være en ledning til batteriet, der er knækket inde i maskinen, - og det
skal de så have de næsten 9000kr. for + moms?

> Og Apple skal ved selvsyn konstatere fejlen før de
> kategoriserer den, og dermed prisen.

Det vil så sige, at hvis det iflg. Apples egen test er en lille rep. til
billigste takst, - så scorer Fredgaard/EC en kolossal gevinst! - Iflg.
Fredgaard selv, er deres priser jo også faste og bindende. - Det har jeg fået
oplyst mere end én gang hos dem - både i butikken og i Fredgaard Erhverv.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-08-02 20:17

in article 3D6FB776.CD3AED38@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 30/08/02 20:20:

> [...]
> blot være en ledning til batteriet, der er knækket inde i maskinen, - og det
> skal de så have de næsten 9000kr. for + moms?

Du misforstår vist. Ole indleverer til Fredgaard som ikke må/kan reparere
den. Fredgaard indleverer til Electronic Center som ikke må/kan reparere
den. Electronic Center indleverer til Apple som har fast pris på
reparationen. Apple har forskellige damage levels, med forskellige priser.
Levels defineres bl.a. om skærmen er intakt eller har lidt fysisk overlast.
Prisen for rep. uden for garanti med intakt skærm er lige står uanset om det
er fronten på cd-drevet der er brækket, eller det er bundkortet der er
futtet af. Og som før nævnt er det Apple der kategoriserer skaden, og dermed
prissætter den. Derfor er Fredgaard uden indflydelse på og uden kendskab til
prisen før den har været hos Apple.

> [...]
> oplyst mere end én gang hos dem - både i butikken og i Fredgaard Erhverv.

Billigste takst på iBook er pt. 400 Euro, så der er ikke noget der hedder en
lille rep. Dyreste er 1000 Euro. Fredgaard og Electronic Center tjener ikke
en reje på det.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 31-08-02 01:24

> [...]

> lille rep. Dyreste er 1000 Euro. Fredgaard og Electronic Center tjener ikke

Men så kunne Fredgaard jo lige så godt sige at den mindste reperation
koster 400 euro, istedet for at sige at det koster 500 kroner at få
lavet et tilbud på reperation. Det ville da være bedre oplysning til
kunden. Som det er nu scorer de jo 500 kroner på tilbuddet, fordi det
ikke (efter min mening) kan betale sig at lave en reperation for 9500
kroner, når en ny model koster 12 - 15.0000 kroner.

Magnus

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-02 01:34

In article <1fhrc2y.19fmjw32ru30N%magnus-marius@mail.tele.dk>,
magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Rohde) wrote:

> [...]
> koster 400 euro, istedet for at sige at det koster 500 kroner at få
> lavet et tilbud på reperation. Det ville da være bedre oplysning til

Og hvis kunden så bare havde glemt at lade batteriet, hvad så?

Fra : Magnus Rohde

Dato : 31-08-02 08:27

> Og hvis kunden så bare havde glemt at lade batteriet, hvad så?

Tja, så bliver det jo 400 euro :)

Magnus

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-02 11:08

In article <1fhrwn6.x082uwlurh04N%magnus-marius@mail.tele.dk>,
magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Rohde) wrote:

> Tja, så bliver det jo 400 euro :)

Næh, så havde det blevet 500kr og iBook'en var ikke blevet skrottet.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 31-08-02 13:58

> Næh, så havde det blevet 500kr og iBook'en var ikke blevet skrottet.

Eller en meget dyr opladning af batteriet, som straf fordi man er dum og
glemsom.

Magnus

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-02 16:48

In article <1fhsbjy.p067y413i52i4N%magnus-marius@mail.tele.dk>,
magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Rohde) wrote:

> Eller en meget dyr opladning af batteriet, som straf fordi man er dum og
> glemsom.

Det var vist næsten det samme jeg skrev, men som det pæne og velopdragne
menneske jeg er, udtrykte jeg det ikke så hårdt.

Fra : Kiki Riis Ebbesen

Dato : 30-08-02 21:06

> [...]

> den vil sende den ind (Elektronic Center) og så får jeg et bud på hvad det
> vil koste at reparere den. Hvis jeg ikke tager imod tilbuddet vil det
Skete også for min bror.. det var dog en mobiltelefon... vi tog ikke
imod tilbuddet om 500 kroner for nyt display - de beholdt telefonen og
vi skal betale 500 kr. for den, selvom den ikke er repareret hvis vi vil
have den tilbage.

--
Med venlig prusten
elgo alias Kiki Riis Ebbesen

Fra : [5220] Maciek

Dato : 31-08-02 05:19

Kiki Riis Ebbesen <elgo@post3.tele.dk> wrote:

> repareret hvis vi vil
> have den tilbage.

hvilken mobil er det?

Fra : Ole Bendix

Dato : 31-08-02 16:13

spam@kiil.net writes:
> [...]
>faste priser der betstemmes af skadens art. Og Apple skal ved selvsyn
>konstatere fejlen før de kategoriserer den, og dermed prisen.

Men de stikker mig jo netop en fastpris ud uden at se på sagen?

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-08-02 18:30

in article fc.0073fb6b046d3a720073fb6b046c7cbc.46d3a75@net.dialog.dk, Ole
Bendix at Ole_Bendix@net.dialog.dk wrote on 31/08/02 17:13:

> Men de stikker mig jo netop en fastpris ud uden at se på sagen?

Læs nu hvad jeg skriver. Det er ikke dem der afgør hvad det koster! De skal
ikke se på noget, det klarer Apple.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 03:14

Hej Peter

Ja, og netop, når Apple _skal_ se på den, så _kan_ Fredgaard heller ikke afgive
et tilbud - og de _må_ heller ikke gøre det. - De skal derimod hurtigst mulig
sende den videre til Apple selv, - og give den pris videre til kunden, som Apple
har givet.

Det reelle problem er ikke Fredgaards 'pris', - den eksisterer nemlig slet ikke,
men at Fredgaard nu er blevet så dominerende på markedet, at det er lige før,
man kan tale om en reel monopolstilling.

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-09-02 11:31

in article 3D7177DE.B61BCD8F@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 01/09/02 4:14:

> [...]
> men at Fredgaard nu er blevet så dominerende på markedet, at det er lige før,
> man kan tale om en reel monopolstilling.

Du har en sær evne til at se sammensværgelser overalt. Hvilket monopol er
det Fredgaard har? Prøv nu lige at slappe af og se om ikke Ole og Fredgaard
kan finde en løsning før du farer i flint.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 17:03

Hej Peter

Tja, du kan jo selv regne efter... Efter at Fona og Fredgaard er blevet lagt
sammen til et firma, så kontrollerer de ca. 70-75% af markedet. - Og alt sammen, -
hævdede de, - for at være 'bedre rustet til at tage kampen op med de store
udenlandske kæder' - Men sjovt nok, er der ingen af "de store udenlandske kæder",
der hidtil har ytret ønske om at ville etablere sig i Danmark.

- Og så véd jeg tilfældigvis, at Forbrugerstyrelsen _er_ igang med at undersøge
forholdene omkring monopoldannelse og samordning af hhv. salgs- og
reparationspriser inden for radiobranchen.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-09-02 17:13

in article 3D723A1D.AF07E47B@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 01/09/02 18:02:

> [...]
> undersøge
> forholdene omkring monopoldannelse og samordning af hhv. salgs- og
> reparationspriser inden for radiobranchen.

70-75% er vel ikke et monopol. Du behøver ikke svare da jeg ikke orker at
fyre krudt af ligegyldigheder.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-02 03:41

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> 70-75% er vel ikke et monopol.

Det er faktisk en reelt de facto monopolstillng. Et firma, som Fredgaard-Fona,
kan med den status tillade sig at bestemme stort set, hvordan markedet skal og
kan styres, og det er det, de er godt igang med. - Og det er jo nok ikke helt
uden grund, at FS er gået igang med en undersøgelse - mon?

Og i øvrigt er der indledt sager for monopolisme for mindre end det.

> Du behøver ikke svare da jeg ikke orker at
> fyre krudt af ligegyldigheder.

Ja, _du_ er lige glad med, hvad _du_ kalder for 'ligegyldigheder', - men det er
de kunder, som kommer til at betale næsten lige så meget som en ny computer for
at få repareret en næsten ny maskine - enten hos et firma som Fredgaard / Fona
eller måske endda hos dit eget firma, - højst sandsynlig ikke.

Og _du_ finder det åbenbart for en 'ligegyldighed', at et firma kan tillade sig
bare at slynge en pris ud, - og det uden at have vurderet skadens omfang, - og
det under henvisning til, at det må de skam ikke? - Og så ovenikøbet tillade sig
at tage 500kr. for det! - Jeg finder det i allerhøjeste grad for en sag, der
kommer os som forbrugere ved. Du kan jo være ligeglad, det er jo ikke din
computer, der er stået af, - og hvis det så endelig var, så får du garanteret
enten repareret gratis eller med kæmperabatter som ansat i et computerfirma, -
det er ganske normal politik inden for den branche!

Så hvad med lige at stikke fingeren i jorden, inden du slynger sådan en gang fis
ud!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-09-02 11:15

in article 3D72CF97.8AAF06FD@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 9/2/02 4:40 AM:

> [...]
> uden grund, at FS er gået igang med en undersøgelse - mon?
>
> Og i øvrigt er der indledt sager for monopolisme for mindre end det.

Jamen det var da heldigt. Så har du jo noget at bruge tid på. Vi taler om
reperation af Mac'er, og der har Fredgaard langtfra monopol. Hvad
Fredgaard/Fona ellers har gang i er irrelevant for denne tråd.

> [...]
> at få repareret en næsten ny maskine - enten hos et firma som Fredgaard / Fona
> eller måske endda hos dit eget firma, - højst sandsynlig ikke.

Det er såvidt jeg er orienteret ikke nogen der bliver tvunget til at få
repareret deres maskine. Der er ikke noget der bliver repareret før kunden
har fået prisen og accepteret denne. Hvis kunden synes rep. er for dyr er
det jo bare at sige nej tak. Det samme gælder vist for biler, græslåmaskiner
og så meget andet.

> [...]
> enten repareret gratis eller med kæmperabatter som ansat i et computerfirma, -
> det er ganske normal politik inden for den branche!

Du har åbenbart stadig ikke forstået hvordan tingene hænger sammen. Prisen
er den samme uanset om det er Fredgaard eller en hvilken som helst anden
forhandler. Hvis kunden ikke ønsker rep. koster det 500 kr. - det er ganske
normalt. Du arbejder vel heller ikke gratis?

Hvorfor har du iøvrigt ondt i røven over at ansatte i firmaer får rabat på
de produkter og ydelser som firmaet tilbyder? Det er vist ikke kun 'inden
for den branche' at det er normalt.

> Så hvad med lige at stikke fingeren i jorden, inden du slynger sådan en gang
> fis
> ud!

Den eneste der lugter af fis her er vist dig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 02:36

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Jamen det var da heldigt. Så har du jo noget at bruge tid på. Vi taler om
> reperation af Mac'er, og der har Fredgaard langtfra monopol. Hvad
> Fredgaard/Fona ellers har gang i er irrelevant for denne tråd.

Det har skam særdeles stor relevans. Fredgaar-Fona + Electronic Centret er bl.a.
anklaget for at give 'falske' tilbud på reparationer, - UDEN AT HAVE _UNDERSØGT_
VAREN! - Og de har jo netop ikke undersøgt Ole B.'s computer, end ikke videresendt
den til Apple, som de iflg. deres VAR certificering og kontrakt med Apple er
forpligtet til at gøre.

> [...]
> det jo bare at sige nej tak. Det samme gælder vist for biler, græslåmaskiner

Tja, men nu er det jo lige netop Fredgaard, der r tale om, og et andet af de
klagepunkter, der er fremført mod dem, er netop, at de uden videre og uden kunders
accept reparerer en indleveret vare. - Og det er ligegyldigt, om du indleverer en
vare i Fredgaard Erhverv eller Fredgaard Konsum. De tre gange, jeg selv har været
ude for det nummer, gav de den begrundelse, at prisen jo alligevel ville være under
det, de skulle have for blot at give tilbuddet... 2 af de gange, var det udstyr,
jeg havde købt engros hos FE og solgt til en kunde, som blev temmelig sur over at
få den behandling. Så det er jo ikke rigtig, det du påstår.

> [...]
> forhandler. Hvis kunden ikke ønsker rep. koster det 500 kr. - det er ganske
> normalt. Du arbejder vel heller ikke gratis?

Peter, - brug nu lige de små grå, du trods alt forhåbentlig har mellem ørerne! -
Det er ikke det, det handler om, men at Fredgaard _uden at have sendt maskinen ind
til vurdering hos Apple, slynger en pris ud_. Når Fredgaard eller et andet firma
ikke kan og må åbne maskinen og undersøge den, aå kan de heller ikke afgive noget
tilbud!

Og det vil så betyde, hvis kunden er tåbelig nok til at godtage det, som de bare
slynger ud - lige ud af det blå! - og lader maskinen reparere, og det så viser sig,
at det er en 'mindste-pris' reparation til ca. 3000kr., så scorer Fredgaard ca.
6500kr. på den konto! - Deres 'tilbud' er jo bindende...

Det synes jeg er for skrapt!

> Hvorfor har du iøvrigt ondt i røven over at ansatte i firmaer får rabat på
> de produkter og ydelser som firmaet tilbyder? Det er vist ikke kun 'inden
> for den branche' at det er normalt.

Nej desværre! - og jeg finder det forkasteligt, at en ansat kan købe en vare til
noget nær indkøbspris og så have den i en kortere eller længere tid, sælge den med
en fed fortjeneste og så igen købe et nyt produkt gennem sin arbejdsplads. -
Heldigvis er der da firmaer, der har begrænset den slags køb til 1 stk. af en given
vare i en given tidsperiode - typisk hvertandet eller tredie år.

- Og i øvrigt er den slags indkøb skattepligtige, - så jeg håber, du har opgivet
differencen på det, du evt. giver for en vare / ydelse, og så den listepris, varen
/ ydelsen er sat til. Der er enda Højesteretsafgørelser på området, hvor Told&Skat
vandt sagerne på påstanden om skjulte løntillæg.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-09-02 08:24

in article 3D75634E.F2AB31EC@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 04/09/02 3:35:

> [...]
> videresendt
> den til Apple, som de iflg. deres VAR certificering og kontrakt med Apple er

Hvor kan man læse om de anklager?

> [...]
> at
> få den behandling. Så det er jo ikke rigtig, det du påstår.

Hvordan kan jeg vide at det er rigtigt det du påstår?

> [...]
> ca.
> 6500kr. på den konto! - Deres 'tilbud' er jo bindende...

Udentvivl, hvis det er sådan tingene hænger sammen.

> [...]
> Told&Skat
> vandt sagerne på påstanden om skjulte løntillæg.

Jeg har lige bestilt en ny G4'er til fuldstændig urimelig billig forkastelig
pris. Jeg får den til noget nær indkøbspris. Faktisk er det hele 9% rabat
jeg får i forhold til alle andre plagede kunder. 9%. Hvor mange dage tror du
jeg skal eje den maskine før den har tabt 9%? Den fede fortjeneste kan jeg
sgu ikke rigtig få øje på. Og selvfølgelig opgiver jeg da differencen til
Told&Skat. Alt andet ville være snyd.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 15:03

Peter Kiil wrote:

> Hvor kan man læse om de anklager?

Det véd jeg ikke, men jeg véd, at jeg selv har indsendt en klage - dels på egne
vegne men også på en kundes vegne.

> Hvordan kan jeg vide at det er rigtigt det du påstår?

Jeg har ikke den politik i min forretning, at jeg udlevere kundeoplysninger, så du
må tage mine ord for pålydende.

> Udentvivl, hvis det er sådan tingene hænger sammen.

Du kan jo ringe til FK, FE eller EC, så vil du få et vide, at deres priser er
faste, hverken mere eller mindre, så ja, - det er forkasteligt.

Jeg synes, du skal læse Ole B.'s oprindelige indlæg, dér fremgår det med al
tydelighed, at Fredgaard _ikke- har videresendt maskinen, men blot opgivet en pris.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 03:01

Hej Ole

Ja! - Og det er netop det, der er forkasteligt. Det viser helt tydeligt, at de
ikke har sendt den videre til Apple, som de jo iflg. Peter K. skal gøre -
netop pga. den besked du fik pr telefon.

Hvis jeg var dig, så vil jeg gå ind og få maskinen udleveret igen uden at få
den repareret, og når du så skal til at betale de 500 kr., så tager du bare
din maskine og går uden videre. Hvis Fredgaard så begynder at brokke sig over
det eller nægter at udlevefe din iBook, så spørg dem, om de vil være
interesseret i at få en politianmeldelse for tyveri eller en sag hos
Forbrugerstyrelsen på halsen. Juridisk set er de ikke berettiget til at kræve
de 500kr., da de jo slet ikke har gjort noget for at afgive et reelt
reparationstilbud.

Og i øvrigt så er den politik med de her 'fastpris' reparationer ikke lovlige
iflg. EU reglerne omkring kunders rettigheder.

Det er ikke så længe siden, at der var et par tilsvarende sager i Holland,
hvor det også var en PB, der var tale om, og hvor det netop blev pointeret, at
det ikke er lovlig iflg. EUs bestemmelser om garanti og reparationsregler.
Fakta var ihvertfald, at de fik en meget stor del af reparationsudgifterne
tilbagebetalt fra Apple Holland.

Jeg mener endda, det var her i gruppen, at den pågældende hollænder havde
skrevet noget omkring det og henviste til en hjemmeside, som jeg desværre ikke
fik bookmarket.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 09:20

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 02:00 GMT, Erik wrote:

> [...]
> de 500kr., da de jo slet ikke har gjort noget for at afgive et reelt

Jo de har testet den for almindelige fejl eks. batteri, defekt system etc, og
konstateret at fejlen ligger ud over dette. De har ikke tetstet den
for fejl på de ikke user serviceable parts, fordi kun apple må det.

> Og i øvrigt så er den politik med de her 'fastpris' reparationer ikke lovlige
> iflg. EU reglerne omkring kunders rettigheder.

Jo det er. Netto må gerne sælge dåsemakrel i pakninger med én dåse og
pakninger med 3 dåser, uden og være tvunget til også at sælge pakninger med 2
dåser.

> [...]
> det ikke er lovlig iflg. EUs bestemmelser om garanti og reparationsregler.

Dette tilfælde har intet med garanti at gøre tværtimod. Og producent/forhandler
kan aldrig være forpligtet til at reparere et produkt uden for garanti.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 16:29

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jo de har testet den for almindelige fejl eks. batteri, defekt system etc, og
> konstateret at fejlen ligger ud over dette. De har ikke tetstet den
> for fejl på de ikke user serviceable parts, fordi kun apple må det.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan de kan teste en maskine for manglende
strm og systemsoftware, der er død... Fredgaard har _ikke_ testet noget som helst!
- Og Fredgaard _skal_ videresende maskinen omgående!

> Jo det er. Netto må gerne sælge dåsemakrel i pakninger med én dåse og
> pakninger med 3 dåser, uden og være tvunget til også at sælge pakninger med 2
> dåser.

Det her har intet med mængderabatter at gøre, - og for at blive i dit eget billede,
så må kunden godt bryde en 3-stks. pakning og nøjes med 1 stk., hvis der er opgivet
pris på både 1 stk. og 3-stks. pakning.

> Dette tilfælde har intet med garanti at gøre tværtimod. Og producent/forhandler
> kan aldrig være forpligtet til at reparere et produkt uden for garanti.

Det har skam masser at gøre med hinanden. Reglerne omkring garantibestemmelser er
blot et kapitel i samme direktiv, hvor regler om reparationer er et andet kapitel.

Og selvfølgelig er en forhandler, der forhandler et bestemt mærke, forpligtet til
at reparere en vare på kundens forlangende. Hvis du går ind til en forhandler, der
forhandler Sony med et Sony produkt, så _skal_ forhandleren reparere eller
foranledige reparation på eget værksted eller et af forhandleren
godkendt/samarbejdende værksted. Hvis du derimod kommer med et Teschnics produkt
til en forhandler, der kun sælger Sony, er han _ikke_ forpligtet til at reparere.
En forhandler er altid forpligtet - og kun forpligtet til at reparere de
produktmærker, som han selv forhandler.

Sagen fra Holland var ikke en garantireparation.

mvh. Erik Richard