Andelsbolig - andelsbevis
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-02 08:47

Hej -

I forbindelse med handel af en andel er jeg blevet spurgt om følgende:

Det oprindelige andelsbevis lyder på kr. 400.000. Nu sælges andelen for kr.
500.000.

Skal der udstedes ny andelsbevis pålydende kr. 500.000?

- eller

Skal der laves et særskilt overdragelsesdokument på kr. 100.000, men det
oprindelige indskudsbevis "består"?

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 30-08-02 08:55

Jan Bang Jensby <jensby@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6f2253$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> - eller
>
> Skal der laves et særskilt overdragelsesdokument på kr. 100.000, men det

Hvorfor sælges den for 500.000 og ikke 400.000??

MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-02 09:16

> Hvorfor sælges den for 500.000 og ikke 400.000??
>
> MVH Rikke

Forskellen er udtryk for forbedringer - prisen er forøvrigt godkendt af
bestyrelsen.

Mvh. Jensby

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-08-02 09:33

"Jan Bang Jensby" <jensby@stofanet.dk> wrote in message

> Forskellen er udtryk for forbedringer - prisen er forøvrigt godkendt af
> bestyrelsen.

Så skal det fremgå af købsaftalen, som forklaret andetsteds i denne tråd.
Det bør fremgå af aftalen præcis hvilke forbedringer der er tale om, hvornår
de er udført, deres oprindelige værdi, og den værdi de er nedskrevet til,
som følge af nedslidning mv. Disse oplysninger afgjort til fordel for køber,
idet en dokumentation ved evt. senere videresalg bliver meget nemmere, og en
vurdering af det rimelige i prisen også er meget nemmere.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-08-02 09:05

> [...]
>
> - eller
>
> Skal der laves et særskilt overdragelsesdokument på kr. 100.000, men det

Der skal laves en salgsaftale på overdragelsen af andelen + evt.
forbedringer i den tilhørende lejlighed + evt. medfølgende løsøre (som det
er frivilligt at medkøbe)

I denne salgsaftale angives værdien af lejligheden ('Andelsværdien') med den
værdi, som er den godkendte på sdist afholdte generalforsamling (den skal
derfor gerne fremgå at det referat af genralforsmalingen + regnskab, som
skal udleveres ved handlen).

Selvom der står 400.000 på det oprindelige andelsværdi kan andelen altså
sagtens sælges for mere. Andelsbeviset er et udtryk for ens andel af den
samlede værdi i ejendommen. Derfor er det nøjagtig ligeså godt at beholde de
oprindelige værdier, som det vil være at opdatere værdierne, når der sker
forandringer. I det sidste tilfælde ville man så også være nødt til at ændre
på alle andelsbeviser i foreningen, for at beholde deres fælles
proportionalitet (men det er som sagt ikke sådan andelsbeviset skal ses).

Jeg går her ud fra, at andelen skal sælges for 500.000, fordi det er den
rigtige værdi (i modsætning til sorte penge...).

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 30-08-02 09:18

Jan Bang Jensby skrev:
> [...]
> for kr. 500.000.
>
> Skal der udstedes ny andelsbevis pålydende kr. 500.000?

Nej.

> Skal der laves et særskilt overdragelsesdokument på kr. 100.000, men
> det oprindelige indskudsbevis "består"?

Nej.

Jeg gætter på vedtægterne i foreningen forklarer det klart, så slå selv
efter, men ellers er ræsonnementet her:

Den første andelshaver indskyder 400.000 i andelsforeningen og får til
gengæld et andelsbevis lydende på beløbet samt ret til en lejlighed. Som
tiden går ændrer foreningens formue sig i opadgående eller nedadgående
retning. Hvert år aflægger foreningen et regnskab, som skal godkendes af
generalforsamlingen. I regnskabet står anført en "andelskrone", som
udtrykker hvordan formuen har ændret sig siden oprettelsen af foreningen -
det er en beregning revisoren foretager, men som i visse tilfælde kan
reguleres nedad af generalforsamlingen. Det går typisk fremad/opad som det
ser ud til i dette tilfælde. Mon ikke andelskronen står beregnet til
*1,25*?

Så vil det fremgå af et afsnit i vedtægterne, der typisk hedder
"overdragelse af andel," at man omregner beløbet på beviset med
andelskroneværdien, her:
400.000 * 1,25 = 500.000

I nogle tilfælde har man ikke en andelskrone, men i stedet et antal
"andele." Princippet er det samme: på beviset, eller evt. i vedtægterne,
vil der stå hvor mange andele der vedrører den pågældende lejlighed. I
regnskabet vil der stå en "andelsværdi". Igen multiplicerer man blot de to
tal, for at få andelsprisen på (retten til) lejligheden.

Der er følgende forbehold:
Evt. er det ikke andelen, der er steget, men i stedet forbedringer eller
løsøre der foklarer hele eller dele af forskellen. Det har under ingen
omstændigheder noget med andelsebeviset at gøre.

Under alle omstændigheder udarbejdes der en samlet købsaftale, hvor andel
og evt. forbedringer/løsøre anføres. I nogle tilfælde også et
administrationsgebyr.

Husk: Køber er aldrig forpligtet til at overtage løsøre.

mvh
David

--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer
ordentligt! http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : David T. Metz

Dato : 30-08-02 09:23

David T. Metz skrev:

> Husk: Køber er aldrig forpligtet til at overtage løsøre.

Rettelse: Denne hovedregel gælder ikke specielt tilpasset løsøre, som
sælger kan forlange at køber overtager. (F.eks. en indbygget skabsvæg el.
lign).

Tilføjelse: Bestyrelsen skal godkende hele handlen inkl. prisen på
forbedringer og evt. løsøre.

David

Fra : BB

Dato : 02-09-02 22:14

Er det så tilladt at holde "auktion" over andelen.
F.eks. Der kommer 5 personer og ser på andelen og
den der køber med forbedringer + løsøre har første ret?

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-02 08:31

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote in message
> Er det så tilladt at holde "auktion" over andelen.
> F.eks. Der kommer 5 personer og ser på andelen og
> den der køber med forbedringer + løsøre har første ret?

Nej.
Forbedringer skal medkøbes, men der må ikke stilles betingelser om at
almindeligt utilpasset løsøre skal indgå i handlen.
Det vil i praksis være det der kommer til at ske, hvis man holder en auktion
på den beskrevne måde.

/Per