HttpServletRequest vs. ServletRequest
Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 08:41

Hvad er forskellen på
javax.servlet.http.HtpServletRequest
og
javax.servlet.ServletRequest
?

Jo, javax.servlet.ServletRequest er den gamle og
javax.servlet.http.HtpServletRequest er den nye, men hvad ellers?

Hilsen Allan

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 09:03

Allan Unnerup wrote:
> [...]
>
> Jo, javax.servlet.ServletRequest er den gamle og
> javax.servlet.http.HtpServletRequest er den nye, men hvad ellers?

Ikke just. interface HttpServletRequest extends ServletRequest.

javax.servlet.* indeholder generiske klasser. Dette er interfaces mm.
som implementeres og extendes i fex. http pakken.

Prøv at se på de javadocs der tilhører servlet pakkerne.

"GenericServlet implements the Servlet and ServletConfig interfaces.
GenericServlet may be directly extended by a servlet, although it's
more common to extend a protocol-specific subclass such as HttpServlet."

Mvh Morten

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 10:01

> [...]
> GenericServlet may be directly extended by a servlet, although it's
> more common to extend a protocol-specific subclass such as HttpServlet."

Ja, det ved jeg godt, men når jeg så i en HttpServlet har en kodelinie som
fx

MultipartRequest multi = new MultipartRequest(request, "/tmp", 1024 * 1024,
"UTF-8");
hvor request er i klassen javax.servlet.http.HttpServletRequest

giver exception "NoSuchMethodError", mens linien

MultipartRequest multi = new MultipartRequest(request, "/tmp", 1024 * 1024);

hvor request er i klassen javax.servlet.ServletRequest kører fint.

Så får jeg mine tvivl.

Hilsen Allan

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 11:11

Allan Unnerup wrote:

> [...]
>
> MultipartRequest multi = new MultipartRequest(request, "/tmp", 1024 * 1024);
>
> hvor request er i klassen javax.servlet.ServletRequest kører fint.

Hvordan får du reference til den ServletRequest?

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 11:39

> Hvordan får du reference til den ServletRequest?

import java.io.*;
import javax.servlet.*;
import javax.servlet.http.*;
import com.oreilly.servlet.MultipartRequest;

public class orilley extends HttpServlet {

public void doGet(HttpServletRequest request, HttpServletResponse
response)
throws ServletException, IOException {

MultipartRequest multi = new MultipartRequest(request, "/tmp", 1024 *
1024, "UTF-8");
}
}

Du kan se fejlmeddelelsen her:
http:\\www.yachtdatabase.com\servlet\orilley

Hilsen Allan

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 11:49

> Hvordan får du reference til den ServletRequest?

Forskellen på de to definitioner er følgende:
public MultipartRequest(javax.servlet.http.HttpServletRequest request,
java.lang.String saveDirectory,
int maxPostSize,
java.lang.String encoding)
throws java.io.IOException
og
public MultipartRequest(javax.servlet.ServletRequest request,
java.lang.String saveDirectory,
int maxPostSize)
throws java.io.IOException

Den ene skal have første request-argument som
"javax.servlet.http.HttpServletRequest request",
den anden som

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 12:23

Jeg ser på

http://www.servlets.com/cos/javadoc/com/oreilly/servlet/MultipartRequest.html

Der findes den constructor du benytter ganske rigtigt.

MultipartRequest(javax.servlet.http.HttpServletRequest request,
java.lang.String saveDirectory, int maxPostSize, java.lang.String encoding)

Hvilken version af MultipartRequest bruger du? Hvis det ikke er et
versioneringsproblem må jeg melde hus forbi.

Mvh Morten

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 12:49

"Morten" <usenet@kikobu.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken version af MultipartRequest bruger du? Hvis det ikke er et
> versioneringsproblem må jeg melde hus forbi.

Jeg benytter den seneste version (cos-27May2002).
Jeg oversætter min servlet med jdk1.2.2 inden upload til serveren. Kan det
mon have noget med den at gøre?

Hilsen Allan

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 13:02

> [...]
> >

> Jeg benytter den seneste version (cos-27May2002).
> Jeg oversætter min servlet med jdk1.2.2 inden upload til serveren. Kan det

Det har det ikke, jeg har netop oversat med j2sdk1.4.0_01 med det samme
resultat.

Jeg benytter også jsdk2.1\servlet.jar. Findes der en senere version?

Hilsen Allan

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 13:12

Allan Unnerup wrote:

> [...]
> resultat.
>
> Jeg benytter også jsdk2.1\servlet.jar. Findes der en senere version?

Yeps. Brug den seneste version (Servlet 2.3) - der står også lidt om det
under FAQ'en på servlets.com

Mvh Morten

Fra : Allan Unnerup

Dato : 30-08-02 14:51

> Yeps. Brug den seneste version (Servlet 2.3) - der står også lidt om det
> under FAQ'en på servlets.com

Findes version 2.3 ikke som en .jar-fil? Jeg kan kun finde den som et antal
..class/properties-filer.

http://java.sun.com/products/servlet/download.html

Hilsen Allan

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 17:22

Allan Unnerup wrote:

> Findes version 2.3 ikke som en .jar-fil? Jeg kan kun finde den som et antal
> .class/properties-filer.
>
> http://java.sun.com/products/servlet/download.html
>
> Hilsen Allan

Du kan downloade Tomcat og fiske servlet.jar ud derfra:

http://jakarta.apache.org/builds/jakarta-tomcat-4.0/release/v4.1.9-beta/bin/

Mvh Morten