Alternativ til vidneforklaring
Fra : Peter Malling

Dato : 29-08-02 21:54

Min mor, som er 74 år, er blevet indstævnet og vil i den forbindelse
sandsynligvis skulle møde i retten som vidne/parthaver. Hun er
imidlertid 74 år og har dårligt hjerte (har tidl. opereret, får
medicin og står muligvis overfor en bypass i nærmeste fremtid). Hun er
hunderæd for at skulle møde i retten, det vil være et kæmpe psykisk
pres for hende, og hun er virkelig bange for at hjertet ikke vil kunne
tage det. Hendes læge fraråder på det kraftigste at hun udsætter sig
for den belastning.

Er der ikke mulighed for at hun kan aflægge sin vidneforklaring på
anden vis? Det drejer sig om en banal sag mod en flyttemand som har
afgivet et telefonisk tilbud, men så senere har skruet voldsomt prisen
op, og i øvrigt ikke udførte flytningen som aftalt, med annulering som
konsekvens. Vidneforklaring vil primært gå på hvad der blev sagt under
telefonsamtaler og møder mellem hende og flyttemanden.

Jeg synes at der da må være alternative muligheder, f.eks. at afgive
skriftlig vidneforklaring. Hvad gør man f.eks. i voldssager, hvor
offeret er blevet invalideret og som følge heraf ikke kan møde i
retten?

Mvh Peter

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 30-08-02 07:56

Peter Malling <malling@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5ce29695.0208291253.305514f1@posting.google.com...
> [...]
> skriftlig vidneforklaring. Hvad gør man f.eks. i voldssager, hvor
> offeret er blevet invalideret og som følge heraf ikke kan møde i

Hej Peter
Noget decideret juridisk svar kan jeg ikke give, men hvis jeg var dig, ville
jeg skrive et pænt brev til den ret, hun skal møde i med en kopi af brev fra
lægen, hvori der står forklaret, hvorfor hun ikke bør møde. Mon dog ikke, at
retten kan se det rimelige i, at hun afgiver skriftlig forklaring i stedet
for.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 11:05

Vagn Torup & Rikke Bachmann skrev:

>Noget decideret juridisk svar kan jeg ikke give

Jeg har et opfølgende spørgsmål:

Er der mulighed for at advokaterne og en stenograf kan møde op
hjemme hos hende selv? Gør man det i dansk ret sommetider?

--
Bertel