Charles Austin
Fra : Mai-Brit

Dato : 29-08-02 19:46

Hej NG!
Er der nogen som har erfaringer med den engelske rose Charles Austin, og vil
dele dem med mig.
Hvor modtagelig er den for div. rose skavanker? Er det en generel sund rose?
Har den tildens til at brede sig eller lave rodskud? osv.
På forhånd tak
Mai-Brit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-02 20:08

On Thu, 29 Aug 2002 20:45:52 +0200, "Mai-Brit" <mai-brit@besenet.dk>
wrote:

>Er der nogen som har erfaringer med den engelske rose Charles Austin, og vil
>dele dem med mig.

Ikke lige Charles Austin, men bl.a Pat Austin og et par andre sorter af
engelske roser.

>Hvor modtagelig er den for div. rose skavanker? Er det en generel sund rose?

engelske roser er generelt meget sunde. De hører helt klart til de bedre
- jeg har ikke set sygdom af betydning i mine i år, til trods for den
megen regn. De 'almindelige' roser syntes jeg har smidt flere blade i år
end de plejer.

>Har den tildens til at brede sig eller lave rodskud? osv.

Nej. De kan sætte et par vildskud, men de er ikke spor værre end
almindelige roser. Vildskud er normalt kun et problem hvis ikke man får
plantet roserne dybt nok.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 29-08-02 21:59

Tak for svaret Mads. Jeg håbede på du kom med et godt bud.
mvh
Mai-Brit

Fra : Marlene

Dato : 30-08-02 10:20

Mai-Brit <mai-brit@besenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aklq84$gpi$1@sunsite.dk...
> [...]
rose?
> Har den tildens til at brede sig eller lave rodskud? osv.

Lige præcis Charles Austin er en af de sundeste engelske roser. Den fejler
faktisk aldrig noget; den er kraftig og har store smukke blomster, får
hverken stråleplet eller rust (hvorimod Abraham Darby er et mareridt de
fleste steder!). Du kan rolig investere i sådan en rose - jeg skal i hvert
fald have den igen, når jeg flytter. Det eneste men er, at den får nogle
forfærdeligt lange skud, dog stærke, men den kan dermed se noget ranglet ud.
Den kan naturligvis altid klippes ned, så den bliver mere busket.

Mvh. Marlene.