Plæneklipper ødelagt?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-02 19:38

Hej

Jeg købte mig en dyr plæneklipper for 14 dage siden. En Jonsered.

I dag er jeg så uheldig at kniven rammer den yderste cm af fodstøtten på
en vogn - denne fodstøtte er et metalrør, ca 3 cm i diameter, svejset på
vognens træk (det er en vogn til en texas-fræser). Røret bliver bøjet og
kniven har faktisk været helt igennem i den ene side, til trods for en
godstykkelse i røret på omkring 3 mm.

Nu siger maskinen som om kniven slår mod skjoldet i den ene side - men
den gør det selv om kniven ikke kører (det er en maskine med knivkobling
så kniven kan slås fra uden at slukke maskinen).

Kan det være hele motoren som er blevet slået skæv?

(Det er det sikkert, jeg syntes ikke jeg har haft andet end kvaler med
den maskine, men jeg håber at det måske bare er noget som ikke er alt
for dyrt at reparere....)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kim

Dato : 29-08-02 19:52

Det er nok kniven som er skæv.
Prøv at pille den af, og starte maskinen.
Er det en "hel kniv" eller er selve knivene skruet på
i enden ?

Mvh, Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-02 20:05

On Thu, 29 Aug 2002 20:51:38 +0200, "Kim"
<vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Det er nok kniven som er skæv.
>Prøv at pille den af, og starte maskinen.
>Er det en "hel kniv" eller er selve knivene skruet på
>i enden ?

Det er en hel kniv.
Men kniven står stille, selv om motoren kører (det skal den, pga.
knivkoblingen). Hele maskinen ryster mærkeligt og siger en meget
ubehagelig (dyr?) larm. Hvis jeg slår kniven til, tager rysteriet meget
af.

http://www.gartneriet.dk

Fra : ZIGGE

Dato : 29-08-02 21:46

> [...]
> knivkoblingen). Hele maskinen ryster mærkeligt og siger en meget
> ubehagelig (dyr?) larm. Hvis jeg slår kniven til, tager rysteriet meget

Jeg er næsten ked af at sige det, men jeg har en mistanke om at du har ret i
at motoren er slået løs. Det burde ikke kunne ske - slet ikke på en
Jonsered, som jeg anser for et virkeligt solidt kvali mærke.
Jeg går ud fra at klipperen er forbundet til motoren med en kilerem (sort
gummi-rem) og kobles til og fra med en metalarm med et lille hjul i enden?
Hvis så, tror jeg at det der sker når du kobler kniven til, er at remmen så
at sige holder motoren fast, så det ikke klapre så meget.
Prøv om du kan rokke motoren - den skal sidde helt fast!
Kik nedenunder plæneklipperen mellem klipperen og resten af maskinen, og se
om du kan lokalisere nogen bøjede eller på anden måde beskadigede dele, når
den er så ny er det nemt at se pga. den nye maling.
Jeg kan berolige dig med at Jonsered er rimelige med deres
reservedelspriser, en kniv til min egen 12HK Jonsered klippper koster så
vidt jeg husker ca. 80 Kr. - dem er der godt nok to af, men du skal jo kun
bruge en

/ZIGGE

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-02 22:05

On Thu, 29 Aug 2002 22:45:49 +0200, "ZIGGE" <zigge@privat.dk> wrote:

> [...]
>gummi-rem) og kobles til og fra med en metalarm med et lille hjul i enden?

Nej, det gør den ikke.
Det er en 'rigtig' motorplæneklipper hvor man traver af sted bagefter,
dvs. kniven sidder 'direkte' på motoren, men dog med en form for kobling
imellem.

Desværre kan man ikke rigtigt linke direkte til modellerne på Jonsereds
hjemmeside, men modellen hedder 580 RD BBC SuperVac.

>Prøv om du kan rokke motoren - den skal sidde helt fast!

Det gør den.

>Kik nedenunder plæneklipperen mellem klipperen og resten af maskinen, og se
>om du kan lokalisere nogen bøjede eller på anden måde beskadigede dele, når
>den er så ny er det nemt at se pga. den nye maling.

Der er ikke noget at se, andet end at kniven lige har været ude og
skrabe skjoldet i den ene side (det er et plast-skjold), men der rammer
den ikke mere.

> [...]
>vidt jeg husker ca. 80 Kr. - dem er der godt nok to af, men du skal jo kun

Til gengæld er jeg ike voldsomt imponeret over jonsereds kundeservice...
på deres hjemmeside, under modeller, kan jeg se den jeg har. Jeg kan
klikke på 'egenskaber' som sender mig til en side hvor jeg kan se hvilke
egenskaber der er for 500-serien. Der står bl.a bioklip. Men når det
kommer til stykket er der bare ikke bioklip i den model jeg har, og
forelægger man dette for jonsered, så kommer de med nogle lange
søforklaringer om at der jo står at det er fælles egenskaber for
modellerne i 500-serien og at det derfor _ikke_ kan forventes at de alle
har disse egenskaber..... Et firma som ikke vil stå ved de fejl de selv
laver kan ærlig talt ikke imponere mig.

Men maskiner er (eller nærmere, var, indtil i dag), rigtig god, også til
prisen.

Men nu sidder jeg med en rigtig dårlig fornemmelse dybt i maven som
siger at det bliver dyrt det her

http://www.gartneriet.dk

Fra : ZIGGE

Dato : 29-08-02 22:32

> [...]
> hjemmeside, men modellen hedder 580 RD BBC SuperVac.
> Men nu sidder jeg med en rigtig dårlig fornemmelse dybt i maven som

Iiirk, den fornemmelse har jeg også. Jeg tog lige et kik på deres
hjemmeside.
Ny diagnose: Slaget på klippebladet har slået krumtappen i motoren skæv!
Krumtappen er den centrale aksel i motoren, hvor stempelet bla. sidder fast
i den ene ende og klippebladet i den anden...
Skru klippebladet af, start motoren, hvis den ryster lige vildt og laver
kraftige klapre eller bankelyde så har du en skæv aksel
Det betyder minimum et besøg hos din forhandler - og det bliver dyrt! En ny
B&S motor koster flere tusinde, og er en "engangs"motor der ikke kan
renoveres...
Eneste opmuntrende er at en B&S motor er en af de billige - selv om det er
mange penge
Jeg håber at du måske har en eller anden forsikring der måske dækker?

/ZIGGE

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-02 08:37

On Thu, 29 Aug 2002 23:31:42 +0200, "ZIGGE" <zigge@privat.dk> wrote:

>Iiirk, den fornemmelse har jeg også. Jeg tog lige et kik på deres
>hjemmeside.
>Ny diagnose: Slaget på klippebladet har slået krumtappen i motoren skæv!

Det var også hvad forhandleren mente - heldigvis sagde han også at de
til tider har været heldige at kunne rette den op.

>Det betyder minimum et besøg hos din forhandler - og det bliver dyrt! En ny
>B&S motor koster flere tusinde, og er en "engangs"motor der ikke kan
>renoveres...

Ikke repareres?

Tænkte det nok.... og efter sigende koster en komplet maskine mindre end
en ny motor.

>Jeg håber at du måske har en eller anden forsikring der måske dækker?

Det har jeg ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : ZIGGE

Dato : 30-08-02 23:42

> Det var også hvad forhandleren mente - heldigvis sagde han også at de
> til tider har været heldige at kunne rette den op.

He he, ja det er ikke hårdt stål B&S motorer er lavet af Men hvis de har
grejet til at rette en krumtap med hos den plæneklipper forhandler, så er
det s.. den eneste der har det her i DK. Vi snakker om store hydrauliske
presser og mikrometer nøjagtige rettelser!
Jeg tror nærmere at de har et stykke rør som de så bruger til at voldtage
akselen med, hvor lige tror du det bliver? Og hvor længe holder det?

En ny

> Ikke repareres?

I en "rigtig" motor er der lejer, som akselerne sidder i. I en B&S motor
(Industrimotorene undtaget) køre akselen direkte i aluminiumshuset, når
"lejet" er slidt op er hele motoren i bokstaveligste forstand også slidt op!

> Det har jeg ikke.

Det tænkte jeg nok, hvem har det?

/ZIGGE
den sure kløe...

Fra : René Hansen

Dato : 02-09-02 10:35

B&S motorer kan sagtens repareres, men de er faktisk så billige, at det ikke
kan betale sig for et proff. værksted at gøre det; kunden vil have det så
billigt som muligt, og på værkstedet kunne de egentlig godt tænke sig at
kunne leve af det, så i de fleste tilfælde er det faktisk billigst at hælde
en ny motor i.
Og ja, jeg mener også at ordet "billig" er meget relativt.
Ren

Fra : Niels Olsen

Dato : 29-08-02 21:48

> [...]
> knivkoblingen). Hele maskinen ryster mærkeligt og siger en meget
> ubehagelig (dyr?) larm. Hvis jeg slår kniven til, tager rysteriet meget

Nu har jeg aldrig hørt om en knivkobling før. Men det er nok enten den eller
krumtappen der er slået skæv. Kan koblingen afmonteres fra motoren så prøv
det. Hvis den så stadig ryster når den startes, så er det krumtappen der er
skæv. Hvis rystelserne er væk er det koblingen. Den burde vel også stå af
før krumtappen. Men det burde noten til kniven også gøre på en alm. Og det
er desværre ikke altid tilfældet.

Håber det bedste.

MVH Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-08-02 23:00

Niels Olsen <no@e-box.dk> skrev i en

> [...]
> før krumtappen. Men det burde noten til kniven også gøre på en alm. Og det

Hvis det er en B&S har de det med at lave det nummer at noten på akslen
(spørg mig ikke lige hvor) knækker, hvorved tænding flyttes, evt. kan den
slet ikke starte. Men starter den, kan det tolkes som ubalance/mislyd. Er
det noten, skal du nok ikke have ny krumtap, så det håber jeg for dig, men
noget bøvl bliver det da. God arbejdslyst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-02 08:40

On Fri, 30 Aug 2002 00:00:04 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>eller

Knivkobling er ellers en god ting - man slipper nemlig for de
irriterende dødemandshåndtag. Jeg kan slippe begge håndtag hvorved
fremdrift stopper og kniven stopper - men motoren går stadig. Ret
praktisk når man skal flytte ting som ligger i vejen for maskinen. Hvis
altså man ser dem...

> [...]
>det noten, skal du nok ikke have ny krumtap, så det håber jeg for dig, men
>noget bøvl bliver det da. God arbejdslyst.

Jotak, men jeg har ikke selv begreb skabt om at pille ved sådanne
maskiner - ville gerne, men med den orden (eller nærmere mangel på
samme) der er i værkstedet gider jeg ikke gå i gang. Men det skal da
læres en dag.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-08-02 10:26

snip

....lavede det samme stunt med min billige B&S (uden knivkobling)...

....det var den aksel, som kniven sidder på, som var bøjet:

....om på ryggen med dyret og en 1½ meter vandrør ind over akslen og
rette-rette, indtil akslen kørte pænt lige igen...

....ingen problemer siden - og det er mange år siden det skete - den er
åbenbart ikke så kritisk...
Hans

Fra : Niels Olsen

Dato : 30-08-02 23:48

> [...]
> det noten, skal du nok ikke have ny krumtap, så det håber jeg for dig, men
> noget bøvl bliver det da. God arbejdslyst.

Hej Preben.

Du har helt ret i det du skriver. Men vi taler om hver sin not. Den du taler
om sidder ved svinghjulet og holder det på plads. Den jeg taler om sidder i
den anden ende og holder den fod, som kniven sidder på, på plads. Foden kan
så have to små tapper som holder kniven på plads. Man kan også være heldig
at det er dem der knækker.

MVH Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-08-02 11:54

> [...]
kan
> så have to små tapper som holder kniven på plads. Man kan også være heldig

Det skulle vel ikke give så alvorlig ubalance? Men selvf kan akslen også
være bøjet, jeg mener dog stadig at det 'er i den anden ende' det er galt,
da han skriver at det også er der med kniv frakoblet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. P. Holm

Dato : 31-08-02 12:31

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det skulle vel ikke give så alvorlig ubalance? Men selvf kan akslen også
> være bøjet, jeg mener dog stadig at det 'er i den anden ende' det er galt,
> da han skriver at det også er der med kniv frakoblet.

Noten i svinghjulet der er klippet over, og tændingen som derved er
blevet skubbet ud af indstilling er også mit gæt. Briggs & Stratton
motorer er nemme at skrue i selv om man ikke har prøvet det før, og
det kan ikke betale sig at sende den på værksted. I hvert fald ikke
et værksted der skriver fakturaer og kræver moms!

--
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-08-02 21:35

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en

> [...]
> det kan ikke betale sig at sende den på værksted. I hvert fald ikke
> et værksted der skriver fakturaer og kræver moms!

Jeg mener også han selv skal gå igang! Metoden er at bevæbne sig med nogen
æsker eller poser og så skrive hvor det og det er skruet af, og hvis der er
noget ikke-logisk med skiver og fjedre, tegner man op eller gør notater. Det
er samlet af mennesker, så kan det også skilles ad af mennesker. Iøvrigt må
en B&S høre til det simpleste af det simpleste. Kom så i gang Mads, græsset
gror som.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-08-02 22:38

On Sat, 31 Aug 2002 22:35:09 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>er samlet af mennesker, så kan det også skilles ad af mennesker. Iøvrigt må

Det kunne nu også være både sjovt og lærerigt - hvis jeg bare havde et
sted jeg kunne stå med sådan noget. Men når man skal fare værkstedet
rundt for at finde værktøjet, og generelt ikke kan finde bordpladen, så
går det altså ikke.

Og jo, jeg har forsøgt at rydde op, den går bare heller ikke. Den gamle
har en mærkværdig ide om at _alt_ skal gemmes. Sidst jeg ryddede op smed
jeg nogle halve, gamle bøjede hængsler i skrældespanden. Dørhængsler,
som havde været i brændeovnen! Da far kom hjem rodede han skrældespanden
igennem for at se om der var smidt noget ud som ikke skulle ud. Disse
halve hængsler, som end ikke passer sammen, blev fisket op.

Jeg har ikke siden forsøgt mig ud i oprydningens kunst - manden vil
åbenbart have rod. Personligt syntes jeg det er sjovere at udføre
arbejdet man vil have lavet, end det er at bruge time efter time på at
finde de ting der skal bruges til at udføre arbejdet.

Damn, jeg glæder mig til at få mit eget - engang.

- hov, du trykkede vist på en kontakt

>en B&S høre til det simpleste af det simpleste. Kom så i gang Mads, græsset
>gror som.....

Det kan ordnes med buskrydderen når det bliver højt nok

http://www.gartneriet.dk

Fra : René Hansen

Dato : 02-09-02 10:41

Et lille men godt råd:
Jeg er begyndt at bruge mit digitalkamera temmelig meget når jeg skruer
maskiner, det er hurtigere og mere præcist end de sommetider meget kluntede
skitser jeg lavede førhen.
Ren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-02 21:57

René Hansen <ddunck@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg er begyndt at bruge mit digitalkamera temmelig meget når jeg skruer
> maskiner, det er hurtigere og mere præcist end de sommetider meget

God ide, jeg fik engang nogen bolte og et par dimser tilovers efter en
knallertrenovation. Det endte med at jeg opgav at gætte hvorfra de stammede.
Knallerten kørte flere år derefter uden at protestere (over det).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Olsen

Dato : 31-08-02 22:19

> Det skulle vel ikke give så alvorlig ubalance?

Nej det har du ret i.

>Men selvf kan akslen også
> være bøjet, jeg mener dog stadig at det 'er i den anden ende' det er galt,
> da han skriver at det også er der med kniv frakoblet.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "den anden ende". Krumtappen stikker ud
af motorblokken både for oven og for neden. Foroven sidder svinghjulet
skruet på akslen. Forneden sidder foden med kniven skruet på. Hvis det er
svinghjulets not der er gået og svinghjulet har drejet sig på krumtappen,
vil den enten gå meget ujævnt i motorgangen (Kan selvfølgelig give
rystelser), eller den vil slet ikke starte. Oftest vil den ikke starte. Da
der ikke har været snak om den går dårligt, tror jeg at den ryster fordi der
er noget der er slået skævt. Og det kan, for mig at se, kun være krumtappen
eller knivkoblingen. Derfor skrev jeg at hvis han afmonterede koblingen
kunne han vha. udelukkelsesmetoden konstatere hvilken af delene der er skæv.

MVH Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-02 11:34

> [...]
> eller knivkoblingen. Derfor skrev jeg at hvis han afmonterede koblingen
> kunne han vha. udelukkelsesmetoden konstatere hvilken af delene der er

Det bliver jo lidt spændende at høre hvad det så endeligt er, du har måske
de bedste odds for at få ret. Ja, jeg mente at tænding kunne være ændret ved
at noten knækker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Olsen

Dato : 01-09-02 21:52

> Det bliver jo lidt spændende at høre hvad det så endeligt er, du har måske
> de bedste odds for at få ret.

Det må vi da ikke håbe, for Mads skyld.

>Ja, jeg mente at tænding kunne være ændret ved
> at noten knækker.

Lad os håbe at det bare er det .

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-02 23:00

On Sun, 1 Sep 2002 12:33:50 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det bliver jo lidt spændende at høre hvad det så endeligt er, du har måske

Skæv krumtap, den er blevet rettet op og maskinen kører fint. Når kniven
ikke er slået til vibrerer den dog noget mere end før uheldet. Men den
har ikke den grimme lyd mere, og som sagt, den kører og klipper fint.

Operationen kostede 500 kr. Det var billigere end frygtet.

http://www.gartneriet.dk