hjælp til ædre iMac
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-08-02 17:56

Hej

Jeg har været så letsindig at hjælpe en kollega med at ordne en
stejlende (!) grønlig iMac - den med skuffe til CD'en.

Har selv en FP iMac 500.

Jeg kan huske, da jeg opdatrede til 9.2.2, at det var en smule tricky -
det er det sørme også på den gamle iMac, hvor jeg synes jeg er nødt til
at installere ny sysmappe, da der er udvidelser, der virker halvrådne:
Har måttet begynde helt frofra, slå alle udv. fra og til igen een efter
een: Shared Library Manager + do PPC giver problemer: Maskinen fryser
under opstart.

Men som sagt efter jeg fandty denne fejl har jeg lagt ny sys 9.1 ind,
men får fejlmelding ved forsøg på at opdatere (først til 9.2.1 - længere
er jeg ikke kommet)

Og jeg som troede, jeg var superbruger efter 14 år med tre mac'er

venlig hilsen

Martin
--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-08-02 18:35

Wow en fed slåfelj i subject...

nå men:

For at præcisere problemet:

Den starter perfekt, hvis bare
Shared Library Manager og Shared Library ManagerPPC

er slået fra

??

venlig hilsen

Martin

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-08-02 21:42

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> For at præcisere problemet:
>
> Den starter perfekt, hvis bare
> Shared Library Manager og Shared Library ManagerPPC

Hvad med at formatere dyret og så begynde forfra ?

Er der RAM nok i den ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-02 15:15

> Hvad med at formatere dyret og så begynde forfra ?
>
> Er der RAM nok i den ?

Formatering går desværre ikke - ja 160 MB fysisk

tak

martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-08-02 22:23

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg har været så letsindig at hjælpe en kollega med at ordne en
> stejlende (!) grønlig iMac - den med skuffe til CD'en.

Bemærk, at de første iMac var leveret med OS 8.5 og en opdatering til
9.X kræver en opdatering af firmvaren.
Ku det være det?

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-02 02:20

Martin Ammentorp wrote:

> Jeg kan huske, da jeg opdatrede til 9.2.2, at det var en smule tricky -
> det er det sørme også på den gamle iMac, hvor jeg synes jeg er nødt til
> at installere ny sysmappe, da der er udvidelser, der virker halvrådne:

Det er det bedste at lave en 'clean install' med ny systemmappe, så kan man
altid flytte de filer fra den gamle, der kan bruges over i den nye.

> Har måttet begynde helt frofra, slå alle udv. fra og til igen een efter
> een: Shared Library Manager + do PPC giver problemer: Maskinen fryser
> under opstart.

Fejl i MDB - Master Directory Block og/eller Extend B-tree filerne. Har du
DiskWarrior 2.x, så kør den og læg en ny directory fil før installation.

Shared Lib filerne er mærkelig nok meget følsomme over for fejl i
directoriet. Har selv oplevet det samme på min gamle G3/233'er, men en
genstart og genopbygning af skrivebordet plejede at kunne løse problemerne
med frysningerne.

> Men som sagt efter jeg fandty denne fejl har jeg lagt ny sys 9.1 ind,
> men får fejlmelding ved forsøg på at opdatere (først til 9.2.1 - længere
> er jeg ikke kommet)

OS 9.2.1 kan godt give nogle problemer, især hvis du forsøger at opgradere
direkte fra det mountede image. Kopier mappen, der fremkommer efter image
filen er åbnet, over på HD'en og start installeren derfra. Det samme gælder
for 9.2.2.

Du kan også lave en CD med de to opdateringer på, men læg dem så med
mapperne og ikke image filerne på CD'en. Installationen kan så bare køre
som en normal opdatering, der ikke kræver start fra system CD. Du kan også
lave den bootable med systemmappen fra Mac OS 9.1 CD'en. Lav så en temp
disk med Toast og kopier systemmappen fra system CDen over til tempdisken
og kopier de to mapper fra de mountede image filer over også. I Toast
klikker du så blot på 'Data' og afkrydser 'make bootable' og brænder CD'en.
Den kan så starte maskinen med C holdt nede og installationen kan køres fra
CD.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-02 15:15

> [...]
> directoriet. Har selv oplevet det samme på min gamle G3/233'er, men en
> genstart og genopbygning af skrivebordet plejede at kunne løse problemerne

Har prøvet - med TechToolPro 3 - har deleted desktop og genopbygget.

Og ang. sysopdatering - jeg gav op efter fem forsøg: havde smidt
opdateringen over på HD - og slået alle udvidelser (- CD driver) fra.
Kan huske, at een fra Apple support sagde til mig (i forb. med min egen
mac) at jeg skulle slå alle fra - eller var der noget med, at AppleGuide
skulle være slået til ?! Glemte selvflg at skrive det ned.

Har endda prøvet at smide Shared Lib filerne ud, og lægge friske ind -
også uden held.

Lige nu kan jeg starte med SharedLib - og ikke med SharedLib PPC.

Prøver videre....

Task for hjælp

Martin
--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-08-02 15:34

In article <1fhqky3.1gzvqvgyseio0N%ammentorp@FJERNMIGget2net.dk>,
ammentorp@FJERNMIGget2net.dk (Martin Ammentorp) wrote:

> Lige nu kan jeg starte med SharedLib - og ikke med SharedLib PPC.

Det er ikke fordi du ved et uheld er kommet til at omdøbe en SharedLib
PPC?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-02 20:20

He -he eller måske suk:

Problemet løst (fik installeret 9.2.2)

og vigtigst af alt:

SYNDEREN ER FUNDET

min kollega havde installeret Opasias Netbasis CD - og sikke'n omgang
ravage den lavede (prøvede selv, men kendte heldigvis til comm-punktum)

Den smider en masse gammelt l... ind i bl.a. udvidelsesmappen.

Så hermed en advarsel (til hvem?: de der kommer her er vel for Søren på
nettet

venlig hilsen med tak for hjælpen

--
And don't forget to boogie