Venskab med verden
Fra : Live4Him

Dato : 29-08-02 16:12

I utro, ved I ikke, at venskab med verden er fjendskab med Gud? Den, der vil
være ven med verden, står som en fjende af Gud. Jak 4,4

Hvad vil det sige at have venskab med verden - hvad er venskab? Hvad var det
for folk Jakob skrev til og hvilket venskab havde de med verden ?

Verden omgiver os jo hele tiden og vi lever i et samfund hvor vi bombarderes
til stadighed med information vi skal forholde os til, hvordan kan man undgå
at have venskab med verden i vore dage ?

Hvad mente Jesus med begrebet "verden", og er vores definition af ordet
forskellig fra bibelens ?

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-08-02 17:04

d. 29/08/02 17:12 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
akldng$7db$1@sunsite.dk:

> Hvad vil det sige at have venskab med verden - hvad er venskab? Hvad var det
> for folk Jakob skrev til og hvilket venskab havde de med verden ?

Jeg tror, det havde meget at gøre med andre ting, Jesus sagde, f.eks:

Matt. 7, 24-25: Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten ringeagte den ene
og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan
ikke tjene både Gud og mammon. Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for
jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke, eller for, hvordan I får
tøj på kroppen.

Matt. 20, 23-24: Og Jesus sagde til sine disciple: Sandelig siger jeg jer:
Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget. Ja, jeg siger jer,
det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at
komme ind i Guds rige.

Samt Matt. 5, 3-12 og Matt. 8, 18-22.

> Verden omgiver os jo hele tiden og vi lever i et samfund hvor vi bombarderes
> til stadighed med information vi skal forholde os til, hvordan kan man undgå
> at have venskab med verden i vore dage ?

Det ved jeg ikke, men det kan handle om at være tro mod sin kristne tro og
sig selv, også selvom man dermed kommer i konflikt med de normale personlige
succeskriterier i verden.

> Hvad mente Jesus med begrebet "verden", og er vores definition af ordet
> forskellig fra bibelens ?

Jeg tror, vores definition er en anden end den, Jesus bruger i Bibelen. Jeg
tror, han tænkte mere på verdens bekymringer og holdninger end det fysiske
begreb, vi normalt betragter verden som.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Morten Gulev

Dato : 29-08-02 21:47

Rigtig god fortolkning, synes jeg! Der er ingen tvivl om at når der kun er
en Gud og Han tilmed er "skinsyg" (2.Mb 43:14), så vil enhver verdslig
indflydelse frarøve Ham den opmærksomhed Han fortjener. Problemet som jeg
forstår det i spørgsmålet er : Hvor går grænsen? Teoretisk set kunne vi
tilbringe 18 timer i døgnet i tilbedelse kun afbrudt af søvn og spisning
..... Jeg er dog ret sikker på at Gud ikke er alt for glad for den sparsomme
tid jeg sætter til side til Ham.

Jehovas Vidner mener i øvrigt at "verden" hentyder til regeringerne. Som vi
ved, så vil der komme en dag hvor Guds styre vil blive indført og dermed vil
de eksisterende regeringer gå af. JV mener med udgangspunkt i ovennævnte at
man derfor skal afholde sig fra politik for ikke at blive en del af den
verden der bliver afskaffet. Slet ikke en ulogisk tanke.

Fra : TBC

Dato : 30-08-02 10:49

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jehovas Vidner mener i øvrigt at "verden" hentyder til regeringerne.

De JV'ere jeg kender mener nu mere end blot specifikt det, men at det
inkluderer hele det organiserede uretfærdige menneskesamfund uden for den
sande kristne menighed. De betragter det også som et spørgsmål om ikke at
lade sig lede af verdens visdom, som er tåbelighed i Guds øjne, og om heller
ikke at indånde "verdens ånd", det vil sige dens selviske og syndige
drivkraft. - Dette som modsætning til det kristne fællesskab og de værdier
der til forskel søges opbygget der, og vi er således straks tilbage til det
med åndens frugter vs. kødets, og det med at tjene 2 herrer.

Iøvrigt ganske godt i tråd med hvad der ellers er kommet af udlægninger fra
øvrige debattører i debatten hidtil.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-08-02 01:26

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have venskab med verden i vore dage ?
>
> Hvad mente Jesus med begrebet "verden", og er vores definition af ordet

Well, så vidt jeg forstår Jesu "Denne Verden (og dens herre)"-retorik så er
den temmelig dualistisk.

"Verden" ses i kontrast til "Gudsriget". Og Jesus sætter jo tingene på
spidsen og er faktisk temmelig revolutionær.
Det er ikke nok at man bare finder sig i tingenes tilstand og lader stå til.

Idag tror jeg at denne mentalitet genfindes meget svagt i den sondring man
f.eks. har mellem "moralske principper" og "materialisme".

En gammel talemåde siger: "Man kan ikke både være rig og ærlig."

Eet eller andet sted sælger man jo f.eks. sig selv på et moderne
arbejdsmarked, og jeg tror desværre det er de færreste forundt at arbejde
med noget, hvor man ikke i een eller anden udstrækning kan føle sig i
moralske dilemmaer engang imellem, uanset hvor små. Mange ellers nyttige og
"gode" ting gøres i een eller anden udstrækning med bagtanker, på den "ædle"
side tænker man på firmaets indtjening, og om ikke andet så bare udsigten
til næste lønningsseddel til een selv.

Det synes for mig at være en slags revolutionær "off-struction", der sigtes
til i og med at man ikke bør "spille med under de regler".

Problemet er så bare at det vel nærmest kræver at man trækker sig helt ud af
samfundet og enten går i kloster eller bliver hjemløs, hvis man vil undgå at
deltage? Så meget mod og principfasthed har de færreste vel egentlig
nutildags?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 30-08-02 07:39

> [...]
det
> for folk Jakob skrev til og hvilket venskab havde de med verden ?

Det er nok de ting Paulus omtaler i Galaterbrevet 5

Gal 5 v19 Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, v20
afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed,
selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme
slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig
af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

> [...]
undgå
> at have venskab med verden i vore dage ?

I 1 Kor 6 taler Paulus om de jordiske forhold
1 Kor 6 v1 Hvordan kan nogen af jer, der har en sag imod en broder, vove at
bringe den for retten hos de uretfærdige og ikke hos de hellige? v2 Eller
ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er
I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? v3 Ved I ikke, at vi
skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold? v4 Men når I
nu har sådanne sager, hvordan kan I så sætte folk, som menigheden foragter,
til at være dommere? v5 Det siger jeg til skam for jer. Er der da ingen
blandt jer, som har visdom nok til at afgøre sager mellem brødre? v6 I
stedet for fører broder sag mod broder, og det for ikke-troende! v7
Allerede det, at I overhovedet har retssager med hinanden, er et nederlag
for jer. Hvorfor finder I jer ikke hellere i uret? Hvorfor lider I ikke
hellere tab? v8 I stedet for begår I uret og påfører andre tab, og det
endda brødre! v9 Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far
ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller
mænd, der ligger i med mænd, v10 eller tyve eller griske mennesker, ingen
drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige.

Men; skriver Paulus videre til Korinthermenigheden i har aflagt jer denne
verden;

1 Kor 6 v11 Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev
helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor
Guds ånd.

Og til Galatermenigheden skriver Paulus det samme om at aflægge verdens
lyster, men ordet at "vaske sig rene" er erstattet med ordet "korsfæstet
kødet" som han har beskrives i Rom 6.
Gal 5v22 Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed,
venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er
loven ikke imod! v24 De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet
sammen med lidenskaberne og begæringerne. v25 Lever vi i Ånden, skal vi
også vandre i Ånden. v26 Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre
og misunde hinanden.

> Hvad mente Jesus med begrebet "verden", og er vores definition af ordet
> forskellig fra bibelens ?

JA !

Erik L

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 31-08-02 00:04

Live4Him wrote:
> [...]
>
> Hvad vil det sige at have venskab med verden - hvad er venskab? Hvad var det
> for folk Jakob skrev til og hvilket venskab havde de med verden ?

Det er et af Jehovas vidners kæpheste. Spørg dem næste gang de kommer forbi.

Hilsen Claus