Beregning af energibesparelse
Fra : M@rk

Dato : 29-08-02 16:05

Hej alle,

vi har længe undret os over, at det drikkevand vi opbevarer i vores
køleskab er så koldt - det monterede termometer i skabet viser ellers
de almindelige +5 grader.

I dag prøvede jeg for sjov, at smide et andet termometer ind i
køleskabet og pludselig gik det op for os, hvorfor det kære vand er så
dejlig koldt - køleskabet holdt en temperatur på +1 (skriver: én)
grader.

Nu kunne jeg så godt tænke mig, at prøve at regne mig frem til, hvor
meget vi reelt sparer ved, at have "hævet" temperaturen 4 grader

Det lyder måske ikke umiddelbart som om, at en sådan udregning er
særligt "spændende" - men det bliver den unægteligt, når køleskabet er
små 1600 liter og trækker i området af +90 KwH pr måned

Er der nogen som har en ide om, hvordan man udregner besparelsen?

/Mark

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-08-02 19:07

"M@rk" wrote:

> [...]
> køleskabet og pludselig gik det op for os, hvorfor det kære vand er så
> dejlig koldt - køleskabet holdt en temperatur på +1 (skriver: én)

Klip

> Er der nogen som har en ide om, hvordan man udregner besparelsen?
>
> /Mark

For det første:
Termometret viser kun den temperatur den måler. Dvs. hvis der er temp.
forskelle over køleskabet, får du ikke målt det.
Og der er tolerance på målingen. Eller fejl på et af de 2 termometre du
har brugt. Eller begge...

For det andet:
Prøv at spørge i dk.videnskab.
Der er bedre chancer for et kvalificeret svar der.

Men det er vanskeligt at give et eksakt svar, fordi temperaturen er
tilsyneladende forskellig afhængig af hvor du måler.
(Og det er vel ikke så underligt.)
I vil vel ikke lade temperaturen stige meget der hvor du nævner der måles
+5 grd.?

Du skal forvente at alle temperaturer - ud over skabet - stiger samme
antal grader hvis I sætter temperaturen op.

Prøv at sammenligne temperaturer forskellige steder i køleskabet.
Men: Husk at det skal være sammenligneligt. Dvs. mål på samme tidspunkt på
dagen, og sammenlign f.eks. ikke udfra dage med 30 grd. i køkkkenet.

Alt for mange test fejlvurderes fordi man glemmer at grundlaget ændres.
_Uden_ at det tages med i vurderingen.!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-08-02 20:34

On Thu, 29 Aug 2002 17:04:45 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Nu kunne jeg så godt tænke mig, at prøve at regne mig frem til, hvor
>meget vi reelt sparer ved, at have "hævet" temperaturen 4 grader

Brug en elmåler.

Det nemmeste er vel at måle en uges tid med 1 grad og derefter en uge
med 5 grader.

Når man måler temperaturen i et køleskab gøres det nøjagtigst ved at
placere termometeret i et glas vand.

Hvis du måler luftens temperatur direkte får du større afvigelser når
lågen åbnes, eller hvis kompressoren lige er slukket den ene gang du
aflæser og skal lige til at starte den næste gang.

Hvis du har et elektronisk stegetermometer kan det bruges.

--
Jens

A little red button awaits to be pushed!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-08-02 23:14

Jens Petersen <jp@c.dk> skrev i en

> [...]
> aflæser og skal lige til at starte den næste gang.
>
> Hvis du har et elektronisk stegetermometer kan det bruges.

Hvis der er 21 grader i lokalet og køleskabet er på 1, skal der altså
oparbejdes en temperaturforskel på 20 grader. Hvis du så går op på 5 grader,
skal der kun laves 16 graders forskel, som er 20 % mindre. Det skulle så
give en stømbesparelse på disse procent. Men det vil i praksis være meget
mere, da køleskabet kører på spidsbelastning for at holde 1 grad. Hvis i
ikke opnår at skære drastisk ned på det nævnte strømforbrug, ville det nok
være klogere at købe et nyt skab. Det vil sikkert hurtigt tjene sig selv
hjem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-08-02 23:14

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-08-02 20:43

Jens Petersen wrote:

> Klip
> Brug en elmåler.

God ide. Hvis omgivelses temperaturen er sammenlignelig i de 2 uger.
Og køleskabet har lige mange brugere, og samme mængde indhold der skal
køles, i begge perioder..

> Klip
> Hvis du har et elektronisk stegetermometer kan det bruges.

Med risiko for at det er unøjagtigt ved de lave temperaturer.!
Der er jo ikke just lavet til at måle 5 grader, vel.

men en forskel kan det sikkert måle ret nøjagtigt.

--
Mvh. Jørgen

Fra : M@rk

Dato : 01-09-02 22:23

Thu, 29 Aug 2002 21:33:53 +0200, berigede Jens Petersen <jp@c.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Når man måler temperaturen i et køleskab gøres det nøjagtigst ved at
>placere termometeret i et glas vand.

Vi er i gang med, at afprøve denne model - indtil videre ser det
lovende ud

>Hvis du har et elektronisk stegetermometer kan det bruges.

Det prøver jeg

/Mark

Fra : Jens Petersen

Dato : 30-08-02 20:21

> [...]

>køleskabet og pludselig gik det op for os, hvorfor det kære vand er så
>dejlig koldt - køleskabet holdt en temperatur på +1 (skriver: én)

Og for øvrigt.....

For at checke et termometer laver man en blanding af knust is og vand,
det holder 0°C indtil isen er tøet.

--
Jens

He who risks nothing, gets nothing.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-08-02 21:14

> Det lyder måske ikke umiddelbart som om, at en sådan udregning er
> særligt "spændende" - men det bliver den unægteligt, når køleskabet er
> små 1600 liter og trækker i området af +90 KwH pr måned

Øhh, et køleskab på små 1600 liter ? - det er da ikke lige sådan et man har
stående i køkkenet så ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : M@rk

Dato : 01-09-02 22:21

Fri, 30 Aug 2002 22:13:30 +0200, berigede "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Øhh, et køleskab på små 1600 liter ? - det er da ikke lige sådan et man har
>stående i køkkenet så ?

Øhhh, jo - der ville da ikke være noget formål i, at stille det inde i
stuen ))

Jeg kan godt forstå, hvis det virker som en tastefejl - men den er god
nok Køleskabet stod her, da vi købte huset - men du har da ret i,
at når man "kun" har et køkken på 10m2, ja så snupper et 1600L
køleskab en rimelig %-del af gulvarealet

/Mark

Fra : Thïngmand

Dato : 02-09-02 07:54

> at når man "kun" har et køkken på 10m2, ja så snupper et 1600L
> køleskab en rimelig %-del af gulvarealet

Er det kun mig der gerne ville se et billede af dette monster i dk.binaer?
(hvis Mark altså er med på den

Fra : M@rk

Dato : 03-09-02 16:05

Mon, 2 Sep 2002 08:54:07 +0200, berigede "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Er det kun mig der gerne ville se et billede af dette monster i dk.binaer?
>(hvis Mark altså er med på den

Jeg skal se om jeg kan grave et billede frem af dyret - jeg smider et
link i denne tråd, til eventuelt interesserede

"Monster" og "Monster" - tænk, jeg troede, at et køleskab i den
størrelse var meget normalt

Bevares, det har da sin (el-)omkostning, at have sådan et dyr - men
omvendt, det var temmelig rart, da vi lige kunne smide 3 kasser 1½L
vand + 3 kasser øl + 3 kasser hvidvin ind i skabet i forbindelse med
lidt fest ................. og så skulle flaskerne ikke en gang tages
ud af kasserne ))

/Mark

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-09-02 16:24

> [...]
> vand + 3 kasser øl + 3 kasser hvidvin ind i skabet i forbindelse med
> lidt fest ................. og så skulle flaskerne ikke en gang tages

I min begrebsverden hedder sådan en indretning et kølerum)

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : M@rk

Dato : 03-09-02 19:00

Tue, 3 Sep 2002 17:23:52 +0200, berigede "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>I min begrebsverden hedder sådan en indretning et kølerum)

For yderligere, at støtte din påstand kan følgende tilføjes:

   - indvendigt nødåbningsgreb.
   - indvendig højde i området af 2 meter.
   - ventilatorene har en diameter på ca. 25cm.
   - kompressordelen er installeret i kælderen.

Det fylder, men det er da meget sjovt

/Mark

Fra : alka

Dato : 16-10-02 12:12

"M@rk" skrev d. 03-09-02 19:00 dette indlæg :
> [...]
>    - indvendig højde i området af 2 meter.
>    - ventilatorene har en diameter på ca. 25cm.
>    - kompressordelen er installeret i kælderen.

Uden at komme nærmere ind på hvordan man beregner el-forbruget, er det
"sjovt" at læse om den temperaturforskel fra 21 til 16 grader der
skrives om, hvad forbruget er på det. Alle har tilsyneladende glemt en
væsentlig ting, nemlig det det drejer sig om - at nedkøle. Hvor mange
kalorier skal nedkøles? Fx 3 kg kød der er 15 grader varm, eller 3 kg
kød der er 10 grader varmt som skal nedkøles til 5 graders varme. Hvor
mange gange - og hvor længe af gangen står Døren/lågen åben - hvor stort
er kuldetabet. Selve runtemperatueren omkring de 20-22 grader giver
således et stabilt elforbrug. En ting mere som har stor betydning for
elforbruget er om fordamperen (køleelementet) er fri for is - jo mere is
jo større forbrug. Skal man måle elforbruget, er man derfor nød til for
inden, at opstille nogle kriterier, hvor man fx vælger, at køleskabet
skal være ½ fyldt, måling af temperaturen skal først foretages når alle
varer er nedkølet til 5 grader, køleskaber er afrimet osv. Så kan man i
den situation konstatere el forbruget. ændres et af disse parametre, vil
forbruget ændres. (PS. Jeg er "gammel" kølemontør).

http://www.kandu.dk/