Beløbsgrænsen for momsregistrering?
Fra : Thomas

Dato : 29-08-02 15:06

Hvordan fungerer det i praksis, hvis man ikke har nok omsætning til at man
behøver momsregistrering? Jeg tænker her på, hvad sker der med købsmoms og
skal man opkræve salgsmoms eller hvordan foregår det?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-08-02 15:01

så må du ikke opkræve salgsmoms og købsmomsen kan du ikke trække fra.

Fra : Karl-Henrik Arendt

Dato : 29-08-02 18:10

> Hvordan fungerer det i praksis, hvis man ikke har nok omsætning til at man
> behøver momsregistrering? Jeg tænker her på, hvad sker der med købsmoms og
> skal man opkræve salgsmoms eller hvordan foregår det?

Du kan dog godt momsregistrerer dig selv om du ikke omsætter for 50.000 pr.
år (just in case...)

--
Mvh Karl-Henrik Arendt

www.starthotel.dk --> Gratis hosting
www.startfirma.dk --> Iværksætter

Fra : Per H

Dato : 29-08-02 18:31

On Thu, 29 Aug 2002 19:10:22 +0200, "Karl-Henrik Arendt"
<karl-henrik@I_Hate_Spam.arendt.biz> skrev:

>Du kan dog godt momsregistrerer dig selv om du ikke omsætter for 50.000 pr.
>år (just in case...)

Øøe nå jeg var ellers af den tro at man skulle omsætte for min. 50000
for netop at kunne få SE. nummer

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jens Kristian Søgaa~

Dato : 29-08-02 19:29

Per H <phbyg@privat.dk> writes:

> Øøe nå jeg var ellers af den tro at man skulle omsætte for min. 50000
> for netop at kunne få SE. nummer

Det behøver du skam ikke. Enhver kan printe en
momsregistreringsformular ud fra nettet og sende ind til Told & Skat.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : carl munk

Dato : 30-08-02 05:37

jk@soegaard.net (Jens Kristian Søgaard wrote in message news:<k7m9r023.fsf@tdc.qwer.dk>...

> Det behøver du skam ikke. Enhver kan printe en
> momsregistreringsformular ud fra nettet og sende ind til Told & Skat.

1) dvs. som privat kan man også momsregistrere sig hos Told & Skat for at få
denne her dokumentation, til at kunne handle i METRO-varehuset, der kræver
at man kan forevise momsregistrering.

2) Vil Told & Skat senere henvende sig til mig, for at høre om den her
momsregistrering er "blevet til noget" eller var det bare for "sjov", man
har vel altid mulighed for at prøve inden.

Svar udbedes fra kompetente personer tak !

Fra : Lars Gosvig

Dato : 30-08-02 06:15

> [...]
> har vel altid mulighed for at prøve inden.
>
> Svar udbedes fra kompetente personer tak !
Hø hø.....

Når du er momsregistreret, skal du indsende momsangivelser - det første års
tid én gang i kvartalet. Hvis du siger du er privat, kan man vel lægge til
grund, at de altid indsendes med 0 (nul) i både salgs- og købsmoms.

Efter en periode - normalt 18-24 måneder - vil du sandsynligvis blive
kontaktet af T&S, som vil spørge til, om du påtænker at starte momspligtige
aktiviteter. Svarer du nej, vil din registrering blive afmeldt. Svarer du
ja, går der endnu en periode.

I princippet må man ikke lade sig registrere, hvis man ikke starter
momspligtige (registreringspligtige) aktiviteter. Men jeg har ALDRIG hørt
om, at der er blevet uddelt straf for at have ladet sig momsregistrere uden
grund. Jeg tror faktisk slet ikke, der er en straffebestemmelse. At der er
uddelt masser af straffe for at tage momsfradrag for udgifter man aldrig har
haft eller som ikke er momsfradragsberettigede er jo en helt anden sag. Men
det er jo ikke det, vi taler om her.

--
/Lars

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-08-02 14:35

Lars Gosvig wrote:

> Hø hø.....

Helt enig, hvilke krav til spørger, før.....

> [...]
> haft eller som ikke er momsfradragsberettigede er jo en helt anden sag. Men

Et enkelt hjørne af de nye regler overvejer vi, specielt gulpladebiler
med omsætning på ca 50 tkr. +- hvert andet år.

Tvangsafmelding vil give nogle konsekvenser, hvilke ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-08-02 06:02

"carl munk" <carl@munk.dk> skrev i en meddelelse > > Det behøver du skam
> [...]

> denne her dokumentation, til at kunne handle i METRO-varehuset, der kræver

Nu er det godt nok mange år siden at jeg lod mig registrere hos Metro, men
de forekomme mig at man dengang skulle medsende kopi af sin sidste moms
opgørelse, og at de ville nægte at udlevere et adgangskort når der stod 0
(eller ubetydelige beløb) i momsopgørelsen.

Het bortset fra det stiller jeg mig lidt skeptisk m.h.t. hvad man sparer hos
Metro; ganske ofte kan man få de samme ting billigere i Netto. Fordelen ved
Metro, ihvertfald for de ting jeg bruger i min virksomhed, er at man ikke
skal rende fra Pontius til Pilatus for at få det hele.

Det du nok tænker på, er at kunne spare momsen. Den går ikke, i hvert fald
ikke i længden. Når du køber hos Metro, lægger de moms på, som du selv
betaler. Hvis du skal have momsen tilbage, skal du lave en momsangivelse til
Told & Skat. Du kan være evigt forvisset om, at hvis du angiver momspligtigt
salg til 0, og vil have købsmoms tilbage, så står du hos dig i løbet af
meget kort tid. Som virksomhed (det er jo det du foregiver at være) skal man
også aflevere regnskab, og hvis der ikke er indtægt, tja, så kan du selv
udregne resten.

Så vidt jeg husker er straffen for momssvindel tilbagebetaling på beløbet,
og en bøde på 3 gange beløbet. I grovere tilfælde hæfte eller fængsel.

Kort sagt: lad være med at lave momssvindel, det opdages.

Nico
It has been noticed, that hackers and other lowlifes use my e-mail address
as a hiding place.
Please be informed, that I run a respectable business and would never do
such a thing.
I regret the inconvenience these pirates give you

Fra : Morten Krogh Sørense~

Dato : 30-08-02 12:20

> Kort sagt: lad være med at lave momssvindel, det opdages.

Kort sagt: lad være med at lave momssvindel, der opdages.

:)

Fra : Thomas

Dato : 02-09-02 08:10

"Morten Krogh Sørensen" <mortenksorensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kort sagt: lad være med at lave momssvindel, der opdages.

Ja, så hellere momsvindel der ikke opdages...

Fra : Jens Helby

Dato : 30-08-02 14:04

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> wrote in message
> [...]
> Metro, ihvertfald for de ting jeg bruger i min virksomhed, er at man ikke
> skal rende fra Pontius til Pilatus for at få det hele.

Undskyld jeg siger det, men det hedder altså fra Herodes til Pilatus -
Pontius og Pilatus er en og samme person (han hed nemlig Pontius Pilatus),
og han var iflg. bibelen den øverste romerske repræsentant i Israel, da
Jesus blev korsfæstet - og netop fordi Jesus blev sendt frem og tilbage
mellem Pontius Pilatus og kong Herodes har man talemåden "At blive sendt fra
Herodes til Pilatus"...

Mvh. Jens

Fra : Erik Ernst

Dato : 02-09-02 19:32

"carl munk" <carl@munk.dk> wrote in message
> [...]

> momsregistrering er "blevet til noget" eller var det bare for "sjov", man
> har vel altid mulighed for at prøve inden.

Du skal endvidere tænke på at har du blot 1 kr. i overskud i din virksomhed,
så skal du indsende udvidet selvangivelse med årsregnskab for din virksomhed
til skattevæsenet. Og desuden husk at Told & Skat til en hver tid kan kræve
at se alle bilag og at disse er bogført i hht. regnskabsloven.

Mvh
Erik Ernst
www.bmipartners.com

Fra : Jens Kristian Soegaa~

Dato : 03-09-02 00:56

"Erik Ernst" <eernst@no-spam.bmipartners.com> writes:

> Du skal endvidere tænke på at har du blot 1 kr. i overskud i din virksomhed,
> så skal du indsende udvidet selvangivelse med årsregnskab for din virksomhed
> til skattevæsenet.

Man behøver ikke indsende et årsregnskab, det ser blot pænt ud, hvis
man gør det.

Man skal dog naturligvis have dokumentation parat, hvis T&S spørger
efter det.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-09-02 07:04

"Jens Kristian Soegaard" <jk@soegaard.net> wrote in message
> Man behøver ikke indsende et årsregnskab, det ser blot pænt ud, hvis
> man gør det.

De gange jeg kun har skrevet et beløb på selvangivelsen, er jeg blevet
bedt om også at indsende årsregnskabet, så det kan man vist ikke slippe
for.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-09-02 17:23

Uffe Kousgaard wrote:

> De gange jeg kun har skrevet et beløb på selvangivelsen, er jeg blevet
> bedt om også at indsende årsregnskabet, så det kan man vist ikke slippe
> for.

Du skal aflevere et årsregnskab, samt en kapitalforklaring, dvs at du
skal vise, hvordan formuen er steget eller faldet, og dermed privat-
forbruget.
Der er dog kommet en afgrænsning, så udlejere af beskedent omfang kan
undgå det.

Fra : Lars Gosvig

Dato : 29-08-02 19:31

Du kan egentlig følge nogle meget enkle tommelfingerregler:

A. Med en årlig omsætning på ikke over 50.000 kr. er det valgfrit for dig
om du vil være momsregistreret eller ej.
B. Er du momsregistreret, har du fradrag for din købsmoms
C. Er du momsregistreret, skal du opkræve moms af dit salg
D. Den vigtige konklusion (med en oms på maks 50 tkr.): Er dine kunder
private eller ikke momsregistrerede virksomheder, eller er din ydelse/vare
ikke momsfradragsberettiget for en køber: Undlad momsregistrering.
Hvis dine kunder er momsregistrerede virksomheder, der har fradrag for
momsen af de ydelser/varer du leverer, bør du lade dig momsregistere.

--
/Lars