Restferie.
Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 13:15

Kan man som funktionæransat forlange at afholde sin restferie i
opsigelsesperioden..?

Medarbejderen har selv sagt op, afholdt sin hovedferie, men mangler de
resterende 14 dage.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-02 13:20

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man som funktionæransat forlange at afholde sin restferie i
> opsigelsesperioden..?

Nej - arbejdsgiveren bestemmer, efter forhandling med funktionæren, hvornår
ferie skal afholdes.

> Medarbejderen har selv sagt op, afholdt sin hovedferie, men mangler de
> resterende 14 dage.

Få dem dog udbetalt i stedet for.....

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 13:25

KLIP

> Nej - arbejdsgiveren bestemmer, efter forhandling med funktionæren,
hvornår
> ferie skal afholdes.

Ok.

> Få dem dog udbetalt i stedet for.....

Er det ikke det samme som at afholde ferien..altså igen et spørgsmål om
arbejdsgivers samarbejdsvilje..?

PS: Den bedste situation ville naturligvis være en fritstillelse, da
arbejdstager gerne ses påbegynde det nye job asap.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-02 13:50

> PS: Den bedste situation ville naturligvis være en fritstillelse, da
> arbejdstager gerne ses påbegynde det nye job asap.

Ofte vil en arbejdsgiver forlange at restferie holdes i opsigelsesperioden
da han så er af med ham på den billigst mulige måde. Men en arbejdsgiver kan
jo også have en interesse i at medarbejderen får nogle opgaver
færdiggjort/overdraget og vil derfor modsætte sig at ferien holdes - som det
åbenbart er tilfældet her.

/A

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 15:37

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ofte vil en arbejdsgiver forlange at restferie holdes i opsigelsesperioden
> da han så er af med ham på den billigst mulige måde.

Det er der (desværre) ikke tradition for.

> Men en arbejdsgiver kan
> jo også have en interesse i at medarbejderen får nogle opgaver
> færdiggjort/overdraget

Jow ... det burde en salgschef jo egentlig kunne klare..;)

Det kan snarere være et spørgsmål om at finde en erstatning for sælgeren
(hurtigt nok).

> og vil derfor modsætte sig at ferien holdes - som det
> åbenbart er tilfældet her.

Det vides ikke, da opsigelsen ikke er præsenteret (endnu, da måneden ikke er
helt slut).

Det er ikke et spørgsmål om at den gamle arbejdsplads vil betale. Den er
bund solid og bund reel.

Det er et spørgsmål om at kunne (efter ønske) skifte asap til den nye
arbejdsplads.

Kompensation ifbm. brugt restferie kompenseres 100% af den nye arbejdsgiver,
så ingen problemer her.

Ovennævnte kun for at understrege at der ikke er nogen egentlig konflikt
parterne imellem.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-09-02 14:50

opsigelsesperioden

> Det er der (desværre) ikke tradition for.

Det kommer vel også lidt an på om det er en fyring eller en opsigelse.

> Det er et spørgsmål om at kunne (efter ønske) skifte asap til den nye
> arbejdsplads.

Så er spørgsmålet om restferie forsåvidt irelevant - Medarbejderen ønsker at
blive fritstillet hurtigere end opsigelsesvarslet. Det kan den gamle
arbejdsgiver da have mange relevante indvendinger imod - bl.a den med at få
overdraget opgaver / kompetanceområder eller evt ansat en afløser.

/A

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-09-02 11:37

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kommer vel også lidt an på om det er en fyring eller en opsigelse.

Spørgsmålet er nu forældet.

> [...]

> blive fritstillet hurtigere end opsigelsesvarslet. Det kan den gamle
> arbejdsgiver da have mange relevante indvendinger imod

Naturligvis kan arbejdsgiver have dette.

Det er også kun en mulighed som i denne situation udelukkende ville være til
fordel for arbejdstager (økonomisk).

> - bl.a den med at få
> overdraget opgaver / kompetanceområder eller evt ansat en afløser.

I denne arbejdssituation må man forvente at salgschefen uden problemer
skulle kunne overtage funktionen for en periode.....!

Udkomme af opsigelsen:

Arbejdstager afholder sin restferie i opsigelsesperioden (1 måned) samt
afholder div. firmabetalte ekstra fridage.

Arbejdstager modtager fuld kompensation for afholdt restferie af den nye
arbejdsgiver, således arbejdstager stadig kan holde 14 dages restferie i den
nye arbejdssituation.

Således påbegynder arbejdstager sin nye funktion pr. 16.09.02.

Tak til alle som har deltaget i diskusionen samt bidraget med svar.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-02 13:59

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det ikke det samme som at afholde ferien..altså igen et spørgsmål om
> arbejdsgivers samarbejdsvilje..?

Nej - feriepengene skal jo falde.

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 15:32

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-08-02 14:15

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

>Nej - arbejdsgiveren bestemmer, efter forhandling med funktionæren,
>hvornår
>ferie skal afholdes.

Aha, så hvis jeg siger op den 31/3 med en måneds varsel, så har jeg altså
ikke ret til at holde min restferie.

>Få dem dog udbetalt i stedet for.....

Har man endelig fået det indført i ferieloven. Kan du lige fortælle mig
hvor det står, for jeg kan ikke finde :)

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 29-08-02 14:28

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Aha, så hvis jeg siger op den 31/3 med en måneds varsel, så har jeg altså
> ikke ret til at holde min restferie.

er vi ikke enige om, at arbejdsgiveren bestemmer, hvornår ferien afholdes,
jf. Ferielovens § 15, stk. 1?

[klip]

> Har man endelig fået det indført i ferieloven. Kan du lige fortælle mig
> hvor det står, for jeg kan ikke finde :)

Feriepengene overføres vel til feriekonto, ikk'?

/Peter

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-08-02 15:26

>altså
>
>er vi ikke enige om, at arbejdsgiveren bestemmer, hvornår ferien afholdes,
>jf. Ferielovens § 15, stk. 1?

Jo, men i tilfælde hvor opsigelsen ligger i ferieårets sidste måned, og
der ikke er holdt restferie, skal lønmodtageren have ret til at holde sin
ferie i opsigelseperioden, uanset om arbejdsgiveren modsætter sig det.
Lønmodtageren har jo ikke mulighed for at overføre ferie, eller få sine
feriepenge udbetalt.

Det er jo ferie han skulle have holdt, selv om fortsat havde været ansat

>Feriepengene overføres vel til feriekonto, ikk'?

Ikke nødvendigvis, men selv der hvor den gør, berettiger det ikke
lønmodtageren til at få pengene udbetalt uden at have afholdt sin ferie.
Det er jo ikke lige som at have en konto i banken, hvor man kan gå hen og
hæve sine penge efter forgodtbefindende. Der skal indsendes et feriekort,
hvoraf det fremgår hvor ferie afholdes.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 15:39

> pgc@fjerndettenospam.dk writes:
KLIP

> Der skal indsendes et feriekort,
> hvoraf det fremgår hvor ferie afholdes.

Jep .... derfor også mit spørgsmål til Peter (jeg ved dog godt "bagtanken"
hermed).

Hr. Bjørn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-02 15:42

> berettiger det ikke
> lønmodtageren til at få pengene udbetalt uden at have afholdt sin ferie.

Med visse undtagelser som barsel, værnepligt og nogle former for orlov -
men det er ikke relevant her.

/A

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-08-02 15:42

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med visse undtagelser som barsel, værnepligt og nogle former for orlov -
> men det er ikke relevant her.

Nope....LOL.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 30-08-02 07:36

> [...]

> ferie i opsigelseperioden, uanset om arbejdsgiveren modsætter sig det.
> Lønmodtageren har jo ikke mulighed for at overføre ferie, eller få sine

Det skal jeg lige have undersøgt nærmere, for jeg forstår det ikke helt.
Måske du kan forklare det lidt nærmere?

Jeg vil dog henvise til Ferielovens § 23, stk. 6:

Stk. 6. En lønmodtager, der fratræder, får feriegodtgørelse, jf. § 24, for
det løbende optjeningsår og for den del af de tidligere optjeningsår, som
lønmodtageren ikke har holdt ferie for endnu. Feriegodtgørelsen forfalder
til betaling på fratrædelsestidspunktet, jf. § 28.

/Peter

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 30-08-02 10:08

pgc@fjerndettenospam.dk writes:
>Det skal jeg lige have undersøgt nærmere, for jeg forstår det ikke helt.
>Måske du kan forklare det lidt nærmere?

Alle lønmodtagere har krav på 5 ugers ferie, der skal afvikles inden den
30. april. Hvis man siger op den 31. marts til udgangen af april måned,
vil man have krav på at holde sin restferie inden man når den 1. maj,
ellers ryger feriepengene i feriefonden. Kravet om at holde restferien i
april måned ville have bestået uanset om man havde sagt op eller ej.

Det er korrekt, at det er arbejdsgiveren, der fastsætter hvornår ferien
skal ligge, men han må ikke forhindre folk i at holde ferie ved at undlade
at gøre dette.

> [...]
>lønmodtageren ikke har holdt ferie for endnu. Feriegodtgørelsen forfalder
>til betaling på fratrædelsestidspunktet, jf. § 28.

Lønmodtageren får ikke pengene i hånden, men de indbetales til feriekonto,
jf § 28 stk. 1, men hvis ikke man bruger sin ferie i ferieåret, så
afskriver man sig også retten til sine feriepenge. (Bortset fra
undtagelsestilfældene, sygdom m.m.)

§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales
til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-08-02 11:49

> [...]
>
> § 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales
> til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde

Så er der lige et meget stort antal arbejdsgivere, som selv eller deres
organisationer holder styr på feriepengene samt funktionæransatte på ferie
med løn (og evt. tillæg).

Hvis en sådan får sin feriekonto opgjort pr. 30.4. (ved fratræden) og der
har feriedage tilgode, fordi arbejdsgiveren ikke har ladet vedkommende holde
sin ferie i opsigelsesperioden (elller tidligere). Han får naturligvis sine
tilgodehavende feriepenge, men det er jo desværre for sent at holde
feriedagene pga. skiftet på ferieåret næste dag.
Hvor bliver denne persons feriepenge af ?

Venlig hilsen
Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-08-02 12:03

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor bliver denne persons feriepenge af ?

Mig bekendt tilfalder uafhentede feriepenge statskassen.

Hr. Bjørn

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-02 12:40

Bjørn Jørvad <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i artiklen
<3d6f50e9$0$87292$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> "Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Mig bekendt tilfalder uafhentede feriepenge statskassen.

Feriefondet, i nogle tilfælde et fond på den pågældende arbejdsplads, i
andre tilfælde et fond på tværs af en række arbejdspladser.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-08-02 15:42

> Mig bekendt tilfalder uafhentede feriepenge statskassen.
>
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn

Pointet i spørgsmålet var egentlig, at lønmodtageren i dette tilfælde ikke
har en reel chance for at afholde sin ferie uanset hvor gerne han ville.
Det overskydende beløb i virksomhedens ordning bliver ifm. fratrædelsen
overført til Feriekonto, men netop samme dag ophører ferieåret - og dermed
vil det være umuligt at gøre brug af beløbet. Havde personene været ansat
yderligere en måned kunne man sikkert i firmaet have fundet en fornuftig
løsning med overførsel hen over ferieåret.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-08-02 17:17

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pointet i spørgsmålet var egentlig, at lønmodtageren i dette tilfælde ikke
> har en reel chance for at afholde sin ferie uanset hvor gerne han ville.

Jeg har aldrig hørt om en arbejdsgiver som har nægtet en ansat sin
retmæssige ferie.

> [...]
> yderligere en måned kunne man sikkert i firmaet have fundet en fornuftig
> løsning med overførsel hen over ferieåret.

Er det en tænkt situation eller en rigtig historie (fra det virkelige
liv)..?

Hr. Bjørn

Fra : Knud Thomsen

Dato : 31-08-02 06:50

> Er det en tænkt situation eller en rigtig historie (fra det virkelige
> liv)..?
>
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn

Både - og !
Historien er god nok - jeg har bare flyttet datoen til 30.4 for at gøre den
lidt mere grænsesøgende.
I den virkelige historie var valget reelt at tabe sine restdage helt og
holdent eller bede sin nye arbejdsgiver om ferie i en del af den første
måned (hvilket jeg anser for en lidt uheldig måde at starte nyt job på).

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-02 09:54

Bjørn Jørvad wrote:

> Jeg har aldrig hørt om en arbejdsgiver som har nægtet en ansat sin
> retmæssige ferie.

Jeg kan oplyse at hvor jeg arbejder, sker det hvert år at afholdelse af
restferie udskydes til det nye ferieår pga. stort arbejdspres. Ved en
evt. opsigelse kan det sagtens give problemer.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-08-02 10:52

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan oplyse at hvor jeg arbejder, sker det hvert år at afholdelse af
> restferie udskydes til det nye ferieår pga. stort arbejdspres. Ved en
> evt. opsigelse kan det sagtens give problemer.

Jeg forstår ikke, det kan give problemer.

Arbejdsgiver må kompensere 100% for sin/sine medarbejders/medarbejderes
velvillighed.

Det er ens gode ret at afholde sin ferie...på den ene eller anden måde.

Medarbejderen må altså også godt tænke selv og ikke optræde som et uvidende
får...

Hr. Bjørn

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-02 18:22

Bjørn Jørvad wrote:

> Arbejdsgiver må kompensere 100% for sin/sine
> medarbejders/medarbejderes velvillighed.

Hvad er det juridiske grundlag for et sådant udsagn? Jeg har lidt svært
ved at forestille mig det effektueret i den virkelige verden.

> Det er ens gode ret at afholde sin ferie...på den ene eller anden
> måde.
>
> Medarbejderen må altså også godt tænke selv og ikke optræde som et
> uvidende får...

Det er et lidt forenklet udsagn.

Mine kolleger og jeg har naturligvis en interesse i at alle projekter
afvikles tilfredsstillende, ligesom det er i firmaets interesse. Hvis
det indebærer at vi må udskyde afholdelse af restferie uden at det i
øvrigt er i konflikt med egne og familiens planer, gør vi gerne det. Vi
nyder til gengæld godt af firmaets fleksibilitet til andre tider og på
andre områder.

Det største problem i denne sammenhæng er, så vidt jeg kan bedømme, at
ferielovgivningen er meget ufleksibel, sådan at man i en
opsigelsessituation kan risikere at miste ferie som ikke er afholdt
inden ferieårets afslutning.

I sin yderste konsekvens kan man være nødsaget til at vælge mellem at
holde på "sin gode ret" eller at beholde sit job (dette er en praktisk
erfaring).

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-08-02 19:12

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er det juridiske grundlag for et sådant udsagn? Jeg har lidt svært
> ved at forestille mig det effektueret i den virkelige verden.

Jeg har intet juridisk grundlag for din velvillighed.

Den gode arbejdsplads kompenserer for din manglende ferie.

Ferieloven giver dig retten til ferie.

> Det er et lidt forenklet udsagn.

Kan jeg ikke se.

> Mine kolleger og jeg har naturligvis en interesse i at alle projekter
> afvikles tilfredsstillende, ligesom det er i firmaets interesse.

Undskyld...nu spiller du altså på "gulvbassen"...

> Hvis
> det indebærer at vi må udskyde afholdelse af restferie uden at det i
> øvrigt er i konflikt med egne og familiens planer, gør vi gerne det.

....og du fortsætter spilleriet.

> Vi
> nyder til gengæld godt af firmaets fleksibilitet til andre tider og på
> andre områder.

Det er da dejligt, men det skal vel ikke koste dig din ferie...også..?

> [...]
> ferielovgivningen er meget ufleksibel, sådan at man i en
> opsigelsessituation kan risikere at miste ferie som ikke er afholdt

Her bruger du blot din ret til ferie overfor din arbejdsgiver.

> I sin yderste konsekvens kan man være nødsaget til at vælge mellem at
> holde på "sin gode ret" eller at beholde sit job (dette er en praktisk
> erfaring).

Nå....det er helt og holdent *dit* valg, så forvent ingen tak for manglende
feriebetaling.

Jeg kan ikke snuppe den vending:" ellers må jeg vælge mellem ferie eller
fyring"...lignende udsagn gennemsyrer næsten alt pt.

Hr. Bjørn

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-02 19:44

Bjørn Jørvad wrote:

> Jeg kan ikke snuppe den vending:" ellers må jeg vælge mellem ferie
> eller fyring"...lignende udsagn gennemsyrer næsten alt pt.

Bebrejd ikke mig hvad andre skriver.

Som nævnt er det en praktisk erfaring jeg har gjort; i en
opsigelsesrunde begrundet i manglende ordrer og ledelsens krav om
omkostningsreduktioner, blev den medarbejder fyret først som holdt på
sin "gode ret".

Jeg håber ikke at du bebrejder mig at jeg har denne erfaring.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-08-02 20:04

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg håber ikke at du bebrejder mig at jeg har denne erfaring.

Naturligvis ikke...

En arbejdsgiver (leder) som nægter sine folk ferie, er vist ikke noget at
"samle" på.

Faktisk sørgeligt at samme øsnker komplet udkørte og demotiverede ansatte.

Hr. Bjørn

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-02 20:26

Bjørn Jørvad wrote:

> En arbejdsgiver (leder) som nægter sine folk ferie, er vist ikke
> noget at "samle" på.

Det er ikke tilfældet hos os, som jeg også forsøgte at forklare dig i et
tidligere indlæg.

> Faktisk sørgeligt at samme øsnker komplet udkørte og demotiverede
> ansatte.

Det konstruktive samarbejde medarbejdere og firma imellem indebærer
netop at medarbejderne er højt motiverede. Varierende arbejdsbelastning
betyder naturligvis at man i perioder må yde en større indsats end i
andre perioder, hvor man til gengæld kan slappe lidt af og få afholdt
sin restferie.

Jeg er ked af at du opfatter dette så negativt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-08-02 20:32

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> betyder naturligvis at man i perioder må yde en større indsats end i
> andre perioder, hvor man til gengæld kan slappe lidt af og få afholdt

Åååhhh....det der kender jeg godt...nåee..ja...jeg er jo også
selvstændig....

> Jeg er ked af at du opfatter dette så negativt.

Enhver sin lyst...

Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-08-02 19:45

Erik Olsen wrote:

> [...]
>
> I sin yderste konsekvens kan man være nødsaget til at vælge mellem at
> holde på "sin gode ret" eller at beholde sit job (dette er en praktisk

Er du opmærksom på de nye regler om overenskomstreguleret overførsel
af ferie mellem ferieår, -men I er måske ganske uden overenskomst ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 05-09-02 09:18

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> ellers ryger feriepengene i feriefonden. Kravet om at holde restferien i
> april måned ville have bestået uanset om man havde sagt op eller ej.

Det lyder rigtigt.

> Det er korrekt, at det er arbejdsgiveren, der fastsætter hvornår ferien
> skal ligge, men han må ikke forhindre folk i at holde ferie ved at undlade
> at gøre dette.

Enig.

[klip]

> Lønmodtageren får ikke pengene i hånden, men de indbetales til feriekonto,
> jf § 28 stk. 1,

Enig.

> men hvis ikke man bruger sin ferie i ferieåret, så
> afskriver man sig også retten til sine feriepenge. (Bortset fra
> undtagelsestilfældene, sygdom m.m.)

Sikker?

/Peter

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 30-08-02 12:55

ursusmajor@pfjerndetteost3.tele.dk writes:

>Mig bekendt tilfalder uafhentede feriepenge statskassen.

Det er ikke helt rigtigt. De går til feriefonden, men staten henter en
portion. Jeg kan ikke huske hvor meget.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-08-02 13:48

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke helt rigtigt. De går til feriefonden, men staten henter en
> portion. Jeg kan ikke huske hvor meget.

Ok .... summasummarum.... arbejdsgiver får i hvert fald ikke vores penge
retur..

Hr. Bjørn

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 01-09-02 14:36

egc@fjernpost1.tele.dk writes:
>Er du opmærksom på de nye regler om overenskomstreguleret overførsel
>af ferie mellem ferieår, -men I er måske ganske uden overenskomst ?

Det er ikke nødvendig at de er en overenskomst for at overføre sin ferie

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-02 19:56

Poul Erik Rise /SID wrote:

> Det er ikke nødvendig at de er en overenskomst for at overføre sin ferie

Det er rigtig, men så skal der henvises til en :
Fra ferieloven

Stk. 5. Lønmodtagere, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst om løn- og arbejdsvilkår, kan for optjent ferie ud over 20 dage indgå aftale med arbejdsgiveren om
overførsel af ferie efter reglerne i stk. 2-4 og på følgende yderligere betingelser:

1) Lønmodtagere, der er ansat på et fagligt område, hvor der er indgået en kollektiv overenskomst om løn- og arbejdsvilkår, kan aftale med arbejdsgiveren, at den pågældende
overenskomst finder anvendelse på spørgsmålet om overførsel af ferie. Hvis der er indgået flere overenskomster om løn- og arbejdsvilkår inden for det pågældende faglige
område, finder den overenskomst anvendelse, som omfatter det største antal lønmodtagere.

1. Lønmodtagere, der er ansat på et fagligt område, hvor der ikke er indgået kollektive overenskomster, kan aftale med arbejdsgiveren, at en overenskomst om overførsel
af ferie på et andet fagligt område finder anvendelse.

Stk. 6. En arbejdsgiver, som ønsker at indgå aftaler med sine ansatte efter stk. 5, skal skriftligt meddele direktøren for Arbejdsløshedsforsikringen, hvilke kollektive
overenskomster der ønskes anvendt og for hvilke personalegrupper, jf. § 44, stk. 7. Uoverensstemmelser om fortolkning af eller brud på den overenskomst, der finder
anvendelse, jf. stk. 5, afgøres ved fagretlig behandling, jf. § 22 i lov om Arbejdsretten.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 05-09-02 12:23

>Sikker?

Mjaah, bum bum. Der er jo selvfølgelig muligheden for, at arbejdsgiver og
arbejdstager aftaler at overføre ferie, og da han jo ikke kan holde den,
fordi han stopper, så har han jo ret til at få pengene udbetalt. Det
forudsætter dog, at både arbejdsgiver og arbejdstager er enige om at
ferien kan overføres, og at der er holdt 20 dages ferie i løbet af
ferieåret

Men grundliggende mister man retten til sine feriepenge, hvis man ikke
afholder sin ferie.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 05-09-02 12:45

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men grundliggende mister man retten til sine feriepenge, hvis man ikke
> afholder sin ferie.

Henvisning?

Resultat vil jo være, at arbejdsgiveren (ulovligt) nægter den ansatte at
holde ferie. Herved mister den ansatte feriepengene....... det kan vel næppe
være rigtigt?

/Peter

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 06-09-02 09:18

> [...]
>
>Resultat vil jo være, at arbejdsgiveren (ulovligt) nægter den ansatte at
>holde ferie. Herved mister den ansatte feriepengene....... det kan vel

Nææh, det kan det ikke. Måske kan § 38 bruges, men jeg er usikker på, om
det, at arbejdsgiveren nægter en at holde ferie, vil være "særlige
forhold". Det vil være en måde at omgås retten til ferie. Jeg har ikke
kunnet finde nogle domme omkring dette.

Hvis § 38 ikke kan bruges, så må § 15 stk. 3 muligvis kunne bruges, men
det vil formodentlig kræve, at der anlægges civilt søgsmål. Jeg tror dog,
at meningen med paragraffen hovedsagligt ville skulle dække de udgifter
som lønmodtageren har investeret i sin ferie, fx en charterrejse

§ 15 stk. 3 Hvis væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, kan arbejdsgiveren ændre tidligere fastsat ferie.
Lønmodtageren skal have erstattet et eventuelt økonomisk tab som følge af
udskydelsen. Allerede begyndt ferie kan ikke afbrydes.

§ 38 stk. 1§ 38. Hvis en lønmodtager på grund af særlige forhold er
afskåret fra at holde ferien inden ferieårets udløb, udbetales
feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg til lønmodtageren.

Hilsen
Poul Erik Rise