EL gulvvarme ?
Fra : Torben

Dato : 29-08-02 08:36

Hejsa gruppe,

jeg har et køkken hvor jeg vil have gulvvarme. Men, jeg orker ikke at brække
gulvet op, så jeg påtænker at lave el-gulvvarme. Gulvet er vel ca. 8 m2 - er
der ikke en venlig sjæl der kan give et 'slag på tasken' på hvor meget et
sådan gulv vil koste at varme op ? - el er jo ikke helt billigt !

på forhånd tak !
Torben

Fra : Calle.

Dato : 29-08-02 15:55

Torben wrote:
> [...]
> ca. 8 m2 - er der ikke en venlig sjæl der kan give et 'slag på
> tasken' på hvor meget et sådan gulv vil koste at varme op ? - el er

???
Orker ikke at brække sølle 8m2 op. Men vil hellere knokle hver dag, for at
tjene til el-regningen.
Det tager jo ingen tid, når først der er hul. Lån evt. en Kangohammer, og
det er væk på under 1 time.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 30-08-02 09:31

On Thu, 29 Aug 2002 09:35:46 +0200, "Torben" <usenet_mail@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>der ikke en venlig sjæl der kan give et 'slag på tasken' på hvor meget et
>sådan gulv vil koste at varme op ? - el er jo ikke helt billigt !

En 8 kvm måtte fra fx. Deviheat bruger 800 watt - dit forbrug vil
afhænge af hvor koldt der er i tilstødende lokaler, om der er
isolering under gulvet osv., hvor længe det står tændt, hvor varmt du
vil have det osv. osv. Altså praktisk taget umuligt at svare på.

Men man kan jo altid lege lidt med tallene. Hvis man fx. går ud fra,
at det er tændt 12 timer i døgnet på 75 pct. af max effekt og de andre
12 timer på 50 pct. i de 8 koldeste måneder om året får du et forbrug
på omkring 2.920 Kwh.
I Københavns Kommune ville det koste dig knap 5.000 kr.

Lars

Fra : Calle.

Dato : 30-08-02 16:25

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> på omkring 2.920 Kwh.
> I Københavns Kommune ville det koste dig knap 5.000 kr.

Gulvvarme kører ikke trinløst, men er med on/off, så dine 75 / 50% kan du
godt glemme. Enten er det 100 eller 0 %., da det ofte er et relæ, der slår
til og fra i kontrolkassen. Jeg har aldrig stødt på et analog styret
gulvvarmeanlæg.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 30-08-02 18:32

On Fri, 30 Aug 2002 17:24:38 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

> [...]
>godt glemme. Enten er det 100 eller 0 %., da det ofte er et relæ, der slår
>til og fra i kontrolkassen. Jeg har aldrig stødt på et analog styret

Med en intelligent termostat fra førnævnte Deviheat kan man styre
opvarmningen temmelig præcist - f.eks. fortælle, den hvor længe og
hvor meget og hvornår den skal køre. Selv om der ikke teknisk er tale
om, at den kører med enten 75 eller 50 pct. af effekten så svarer
funktiuonen i praksis til det.

Lars

Fra : Calle.

Dato : 31-08-02 08:09

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> hvor meget og hvornår den skal køre. Selv om der ikke teknisk er tale
> om, at den kører med enten 75 eller 50 pct. af effekten så svarer

Ja men stadigvæk er forbruget altid 100% når den er ON.
At den så tænder og slukker oftere, ændrer ikke på den måde har vil regne
det ud på.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-09-02 08:47

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> lcj@wanadoo.dk wrote:
> Ja men stadigvæk er forbruget altid 100% når den er ON.
> At den så tænder og slukker oftere, ændrer ikke på den måde har vil regne
> det ud på.

Det var et teoretisk regnestykke der blev lavet!

Hvis man har den 100 % tændt i 6 timer svarer det til 50 % i 12 timer. Og
har man den 100 % tændt i 8 timer svarer det til 75 % i 12 timer. Altså
svarer udregningen til at man på et døgn har den tændt 100 % i 14 timer og
slukket i 8 timer i de 8 koldeste måneder om året. Så kan man jo selv ændre
på tallene alt efter hvor meget man selv vurderer at man vil have den
tændt......

Hvis man altså kan finde ud af det!

- Martin