Erfaringer med Siemens Gigaset 4015 comfor~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-02 07:57

Hejsa,

Jeg overvejer at anskaffe subj. Nogen der har gode/dårlige erfaringer med en
sådan tingest?

Mvh. Renate

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-08-02 12:40

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> wrote:

> Jeg overvejer at anskaffe subj. Nogen der har gode/dårlige erfaringer med en
> sådan tingest?

Gode. Jeg synes den ligger godt i hånden, og at den har en ok lyd.
Dog er lyden næsten "énvejs" når man bruger den ellers smarte "håndløse"
lyttemåde (med "højttaler"). Også ved enkelte samtaler ved almindelig
brug kan disse envejs-fornemmelser opstå. Men de kloge siger at det kan
hænde for alle trådløse DECT-telefoner.

4015'eren har mange features, flere end jeg kan bruge. De vigtigste er
lette at håndtere, men skal man ud i de specielle områder, synes jeg nok
det kræver megen navigeren og manuallæsning.

Martin

Fra : Bent Andersen

Dato : 29-08-02 15:33

On Thu, 29 Aug 2002 13:40:20 +0200, martinmarius@petersen.mail.dk
(Martin Petersen) wrote:

>Dog er lyden næsten "énvejs" når man bruger den ellers smarte "håndløse"
>lyttemåde (med "højttaler").

I håndfri tilstand med højttaler kører de fleste DECT-telefoner med
talestyring (halv duplex) ligesom fastnettelefoner med håndfri
betjening. Det er for at modparten ikke skal fornemme rumklang. Det
kunne sagtens laves anderledes som fuld duplex, hvor man i teknikken
implementere et filter, men denne løsning vil have en ulempe; hvis
telefonen misfortolker akustikken (genkender andre lyde for at være
tale), så vil der alligevel gå kuk i samtalekvaliteten.

> Også ved enkelte samtaler ved almindelig
>brug kan disse envejs-fornemmelser opstå. Men de kloge siger at det kan
>hænde for alle trådløse DECT-telefoner.

Ved almindelig samtale (ikke håndfri samtale), er det noget andet,
der gør sig gældende: Fornemmer man lyd- og talekvaliteten som en
en-vejs-kommunikation, skyldes det, at producenten simpelthen er for
dårlig til at håndtere lyden i DECT-telefoner, fordi de fejlagtigt
implementere den såkaldte "ekko-suppresser", hvilken kun gør lyd- og
talekvaliteten dårligere end nødvendigt.

Tillad mig endnu engang at slå det fast, at man ikke har noget at
bruge en "ekko-suppresser" til i en DECT-telefon, som skal anvendes i
Danmark med et telenetværk af høj kvalitet. Det kan være en
nødvendighed i lande med dårlig telenet, men ikke i Danmark. Siger
DECT-producenterne noget andet, så kan jeg med god samvigtighed sige,
at de ikke ved, hvad de snakker om.

Siemens har desværre indtil dags dato ikke formået at producere en
DECT-telefon uden "ekko suppresser", hvad er drøn ærgeligt for de
danske DECT-brugere. Men der er gudskelov allerede andre
DECT-fabrikanter, som godt kan lave DECT-telefoner uden "ekko
suppresser", og de er langt at foretrække, hvis man går efter noget
ordentlig DECT-lyd.

På hjemmesiden som anført nedenstående, kan man finde en liste over
DECT-telefoner uden den generende "ekko suppresser".

Med venlig hilsen

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen
www.cordless.yum.dk - www.cordless.dht.dk

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 29-08-02 14:49

Den 29/08-2002 klokken 13:40, skrev martinmarius@petersen.mail.dk (Martin
Petersen) i <1fhoj0v.p2n9hl1nx8b2yN%martinmarius@petersen.mail.dk>:

> 4015'eren har mange features, flere end jeg kan bruge. De vigtigste er
> lette at håndtere, men skal man ud i de specielle områder, synes jeg nok
> det kræver megen navigeren og manuallæsning.

Ligeså her. Det er en lækker telefon.
M.h.t. manuallæsning, så har jeg hentet den hjem i PDF format. Så er det
meget lettere at søge i den.

Jeg har kun 2 indvendinger imod den.
1. Den er så "tykmavet", at den fylder meget i en lomme, og bælteclip'en
kunne godt være udformet lidt bedre.
2. Jeg har ikke fundet nogen opsætning, hvor man kan bestemme, hvor mange
'ring' der skal til, før den markerer 'ubesvaret opkald'.
Disse 'ubesvarede opkald' er lidt irriterende, hvis man besvarer
opkaldet fra en fastnet telefon i huset.

PS. 4015 har allerede givet mig flere chock, når den pludselig begynder at
spille fødselsdagsmelodien
(Jeg har indkodet adskillige fødselsdsge i tefonbogen).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jesper Smidt

Dato : 29-08-02 20:46

Hej,

telefonen er i sig selv fed - MEN nu 2 måneder efter vi har købt den kan
batterierne ikke holde mere end til 1 dag (og dette er endnu uden
telefonsnak). Skal aflevere den en af dagene.

Endvidere synes jeg ikke lyden er god, f.eks. er Siemens 2015 klart bedre?,
og nu har vi også fået nummerviser på denne idet den er koblet op på 4015 -
FEDT.

JS

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 29-08-02 22:13

Hej

"Jesper Smidt" <jesper.smidt@ready.dk> wrote:

>telefonen er i sig selv fed - MEN nu 2 måneder efter vi har købt den kan
>batterierne ikke holde mere end til 1 dag (og dette er endnu uden
>telefonsnak). Skal aflevere den en af dagene.

Det er en af de få svagheder ved Siemens "store" håndsæt ! - Ok, 2 mdr.
er nok i underkanten, men du skal ikke regne med at et sæt batterier
holder i mere en max. 6 mdr. - Til gengæld er det jo alm. billige AA
batterier, så det er til at leve med. - Husk at lade være at sætte
håndsættet i laderen før batterierne er flade. - Men bortset fra denne
svaghed, så er det fremragende telefoner.

--
M.v.h. Ole®

Fra : HKJ

Dato : 30-08-02 05:50

"Ole Rasmussen" <dont_reply@nospam.dk> wrote in message
> Det er en af de få svagheder ved Siemens "store" håndsæt ! - Ok, 2 mdr.
> er nok i underkanten, men du skal ikke regne med at et sæt batterier
> holder i mere en max. 6 mdr.

Det passer ikke med min erfaring, jeg har nogle Comfort 3000 håndsæt og de
har kørt 2 år på samme batterier. For det meste sidder de i laderen, men
sommetider er de også ude af den i nogle dage. Jeg har endnu ikke problemer
med batterierne!

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-08-02 22:06

Hej

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> [...]
>sommetider er de også ude af den i nogle dage. Jeg har endnu ikke problemer

Mystisk,måske de har lavet ændringer, det er min erfaring med ihvertfald
8 forskellige af de store håndsæt, lige fra den gamle 1000 serie, og
frem til og med 3000 Classic.

--
M.v.h. Ole®