Ekstra intern HD i PM 8600 !
Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 07:54

Hej !

Er der nogen der kan hjælpe !?

Jeg har en intern 2 GB HD fra en afbrændt PM 8600/200
som skal puttes i en PM 8600 / 250 / 4 GB HD / MacOs 9.1 !

Jeg forsøgte den anden dag, men det eneste der skete var
at maskinen startede op, men ikke i MacOs. Den var frosset fast.
Hvad gør jeg forkert ?
Der ligger MacOs 8.6 på 2 GB HD

Mvh
Klaus Eden

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-02 08:16

In article <B99391C0.8BBA%Klauseden@mail.dk>,
Klaus Eden <Klauseden@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg forsøgte den anden dag, men det eneste der skete var
> at maskinen startede op, men ikke i MacOs. Den var frosset fast.

Har du termineret din SCSI kæde korrekt?

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 08:41

> Har du termineret din SCSI kæde korrekt?

Undskyld Morten !
Sendte ikke til nyhedsgruppen !

Ja, se det er jeg ikke helt sikker på jeg har gjort rigtigt !
Hvordan gør jeg lige det ?

Klaus

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 10:39

In article <rnhkka.0o4.ln@g4.reippuert.dk>,

> Har du termineret din SCSI kæde korrekt?

Kæden er termineret på den interne HD i en 8600. Den nye disk er således
også termineret, men hvad værre er, er at den også har ID 0. Man skal
altså fjerne jumperen fra TE og sætte den over på fx ID 1.

..

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 10:52

> [...]
> også termineret, men hvad værre er, er at den også har ID 0. Man skal
> altså fjerne jumperen fra TE og sætte den over på fx ID 1.

Ok !
Så lang så godt !
Hvordan fjerner man jumperen fra TE og sætter den over på fx ID1 ?
Jeg roder lidt rundt på nettet for at finde noget om det, men uden held !

Klaus

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 11:16

In article <B993BB4F.8D0F%Klauseden@mail.dk>,
Klaus Eden <Klauseden@mail.dk> wrote:

> Hvordan fjerner man jumperen fra TE og sætter den over på fx ID1 ?
> Jeg roder lidt rundt på nettet for at finde noget om det, men uden held !

Jeg går ud fra at det er en Quantum disk, så du går ind på deres
hjemmeside og finder specifikationerne på disken.

Ellers kig på den side af disken printet sidder på. Svjh sidder jumperne
således:

Strom og SCSI-stik
+--------------------------------+
| |
| |
| +--+ |
| | | |
| | | |
| | |Jumpere |
| | | |
| +--+ |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
+--------------------------------+
Find den jumper (en lille sort plastikdims) der sidder på TE og flyt den
hen på 0 eller 1.

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 11:44

> [...]
> | |
> +--------------------------------+
> Find den jumper (en lille sort plastikdims) der sidder på TE og flyt den

Nej det er en Seagate HD
og har fundet hjemmesiden med "jumperen"
Så den skulle vist være i orden nu !

Klaus

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 11:27

> [...]
> Hvordan fjerner man jumperen fra TE og sætter den over på fx ID1 ?
> Jeg roder lidt rundt på nettet for at finde noget om det, men uden held !

Så fandet jeg noget om "jumperen" på Seagate's hjemmeside.
Det er så bare den lille "tap" som skal flyttes og ændre ID til 1-2 osv.
OK !
Hvad så med SCSI kæden som er termineret.
Hvordan ændre jeg så det ?

Klaus

Fra : teknik

Dato : 29-08-02 10:29

Klaus Eden wrote:

> [...]
>
> Jeg forsøgte den anden dag, men det eneste der skete var
> at maskinen startede op, men ikke i MacOs. Den var frosset fast.

Begge dine harddiske står til ID 0
Så du skal have ændret ID på nr. 2 - det gøres ved hjælp af nogle
"jumpers"
Du kan sikkert se hvordan på producentens hjemmeside
VH
--
Villy Erichsen - Systemansvarlig
86961766 - Direkte: 86961552-13

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-08-02 12:37

> [...]

> Jeg forsøgte den anden dag, men det eneste der skete var
> at maskinen startede op, men ikke i MacOs. Den var frosset fast.

Det allernemmeste, hvis du ikke er fortrolig med jumpers, er at starte
Mac'en op med KUN den nye disk på. Lav en æble+i og se hvilken ID disken
har. Flyt derefter jumperen, så den står på 1 eller 2.

3 er til CD drevet.

Men ellers er det rigtigt at du på producentens side næsten altid kan
finde oplysninger om jumper placering.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 13:00

> Det allernemmeste, hvis du ikke er fortrolig med jumpers, er at starte
> Mac'en op med KUN den nye disk på. Lav en æble+i og se hvilken ID disken
> har. Flyt derefter jumperen, så den står på 1 eller 2.

Lige i øjeblikket sidder HD ikke i maskinen. Vil lige først være helt
sikker at tingene bliver gjort rigtigt. Har fundet HD Seagate hjemmeside
og udskevet billeder på hvordan "jumperen" skal sidde i forhold til ID.
Jeg har sat SCSI ID på 2 da 0 kører med intern HD i 8600 og 1 med en
ekstern HD samt 3 som du skriver cd-rommet. Så det skulle være iorden

Det næste jeg får at vide er at SCSI Kæden er termineret !?
Hvad betyder det og hvad gør jeg ?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-08-02 13:11

> [...]
> ekstern HD samt 3 som du skriver cd-rommet. Så det skulle være iorden
>
> Det næste jeg får at vide er at SCSI Kæden er termineret !?

Hvordan får det at vide ? Normalt terminerer man det sidste led på
kæden. Det vil sige:

ID 0 = opstartsdisk
ID 1 = 1. interne disk
ID 2 = ledig eller hvis der er plads til en 2. intern disk
ID 3 = CD drev
ID 4 = første "ting" udenfor maskinen (Brænder)
ID 5 = næste ting efter brænderen
iD 6 = næste
ID 7 = sidste ting på kæden (termineret)

Nogle produkter har en indbygget terminering som kan slåes til og fra.
Andre kræver en SCSI afslutter.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 13:33

> [...]
> ID 7 = sidste ting på kæden (termineret)
>
> Nogle produkter har en indbygget terminering som kan slåes til og fra.

Så er jeg med !
Mange mange tak for hjælpen !
Så prøver jeg lige igen med HD !

Mvh
Klaus

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 13:24

In article <B993D95A.8D22%Klauseden@mail.dk>,
Klaus Eden <Klauseden@mail.dk> wrote:

> Hvad betyder det og hvad gør jeg ?

Det betyder at der sidder en modstand til sidst i kæden, der gør at
elektrondimserne ikke bliver forvirrede.
Du fjerner den jumper der sidder på TE på den "nye" disk, da den disk
der sidder i din 8600 allerede er termineret og sidder som sidste enhed
på kæden.

Fra : Klaus Eden

Dato : 29-08-02 13:37

> [...]
> Du fjerner den jumper der sidder på TE på den "nye" disk, da den disk
> der sidder i din 8600 allerede er termineret og sidder som sidste enhed

Jepsen !
Så er jeg ved at være med !
Mange mange tak for hjælpen !
Jeg prøver lige igen at sætte HD i igen.

Mvh
Klaus

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-08-02 13:55

> Jepsen !
> Så er jeg ved at være med !
> Mange mange tak for hjælpen !
> Jeg prøver lige igen at sætte HD i igen.

Klaus

Du skal ikke tabulere dine indlæg. Det gøre det rodet at læse.

Prøv at kigge her:

http://www.gylling.net/macsoup/

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 29-08-02 22:01

Klaus,

Jeg ved ikke om du er helt med på hvordan man giver scsi disken nummer ved
at flytte jumpere, men her kommer i hvert fald en lille forklaring.

SCSI enhederne har numre fra 0 til 7.

På din interne harddisk skulle der gerne være et sted hvor der kan sidde 3
stk. nummererings jumpere. Ofte er stedet angivet med tallene 0, 1 og 2.
Disse tal angiver IKKE scsi nummeret. Det er kombinationen af jumpere som
giver scsi nummeret.

Jumper i position 0 = "to i nulte" = værdi 1
Jumper i position 1 = "to i første" = værdi 2
Jumper i position 2 = "to i anden" = værdi 4

For at finde ud af scsi nummeret lægger man bare alle værdierne sammen og
med den rigtige kombination kan man opnå alle værdier mellem 0 og 7.

0 opnåes ved slet ikke at have nogen jumpere overhovedet.
7 opnået ved at have alle tre jumpere monteret.

Hvis man ikke regner efter kan man måske tro at en enlig jumper i position 2
giver scsi nummer 2. Det går det bare ikke, scsi nummeret er i det tilfælde
4. Havde man så en ekstern enhed som også var sat til nr. 4, så ville man få
problemer. På en 8600 ville man dog være blevet reddet alligevel (måske
endda uden at vide det), den maskine har nemlig to scsi kæder der kører
uafhængigt af hinanden. En intern scsi kæde og så den eksterne scsi kæde,
altså den som sidder på bagsiden af maskinen. Det er jo også meget rart at
vide hvis man lige pludselig havde brug for at have rigtig mange eksterne
enheder forbundet til maskine.