|
| hjælp til tæller Fra : Henrik Petersen |
Dato : 29-08-02 07:33 |
|
Hej læser
Er begyndt at prøve at programmere lidt JAVA, har nogle problemer, jeg vil
gerne kunne tælle hvor mange gange jeg tæller, før jeg rammer det rigtigte
tal, har brugt en for løkke, men er næsten sikker på at jeg skal bruge en
while og i = i + 1...men det bliver en evidheds løkke.....
nogle gode råd...?
henrik
import javax.swing.JOptionPane;
public class TankPaEtTal
{
public static void main(String args[])
{
String input1 = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal: ");
int y = Integer.parseInt(input1);
System.out.println("Det tal der skal gettes, er blevet gemt....");
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet er blevet
gemt","Gemt",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
System.out.println("");
{
int i;
for(i=0; i<5; i++)
{
int min = 0;
int max = 100;
String input = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal, mellem " +min +"
og " +max);
int x = Integer.parseInt(input);
{
if (x==y)
{
System.out.println("Tallet er det rigtige, godt gettet...:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Talle "+input +" er det rigtige
HURRA HURRA","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
else if (x>y)
{
System.out.println("Tallet er for højt, det indtastede var..:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Talle "+input +" er for hojt","Gætte
leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
else
{
System.out.println("Tallet er for lavt, det indtastede var..:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Talle "+input +" er for lavt","Gætte
leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
}
}
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Du brugte i alt "+i +"
get","Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
}
}
| |
Henrik Petersen (29-08-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Petersen |
Dato : 29-08-02 07:36 |
|
Hej igen
glæmte lige at spørge om, hvordan fjerner jeg det command vindu der køre i
baggrunden, det ser jo list dumt ud, når man gruger lidt swing....
Det må findes...?
henirk
| |
Jan Jonasen (29-08-2002)
| Kommentar Fra : Jan Jonasen |
Dato : 29-08-02 17:44 |
|
In article <Xgjb9.35917$ww6.2719893@news010.worldonline.dk>, Henrik
Petersen (hep@image.dk) wrote:
> Hej igen
>
> glæmte lige at spørge om, hvordan fjerner jeg det command vindu der køre i
> baggrunden, det ser jo list dumt ud, når man gruger lidt swing....
>
> Det må findes...?
>
Start programmet med javaw.
--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk
If I wanted culture, I'd eat yogurt.
| |
Carsten Højgaard (29-08-2002)
| Kommentar Fra : Carsten Højgaard |
Dato : 29-08-02 10:04 |
|
> Er begyndt at prøve at programmere lidt JAVA, har nogle problemer, jeg vil
> gerne kunne tælle hvor mange gange jeg tæller, før jeg rammer det rigtigte
> tal, har brugt en for løkke, men er næsten sikker på at jeg skal bruge en
> while og i = i + 1...men det bliver en evidheds løkke.....
> nogle gode råd...?
Du kan sagtens bruge en while-løkke. Eks:
boolean done = false;
while(!done)
{
... din kode her ....
if (x == y) done = true; // Hvis tallet er fundet, afbryder den
løkken.
i += 1;
}
| |
Henrik Petersen (29-08-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Petersen |
Dato : 29-08-02 11:58 |
|
Hej læser...!
Har arbejdet lidt mere men er så kørt fast igen. der er noget galt med min
if løkke....
i sætning 2 i min if løkke if(x > y), vil jeg gerne have else if if(x >
y), men det vil den ikke hvorfor.....
import javax.swing.JOptionPane;
public class Demo
{
public static void main(String args[])
{
String input1 = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal: ");
int y = Integer.parseInt(input1);
System.out.println("Det tal der skal gettes, er blevet gemt....");
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet er blevet
gemt","Gemt",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
System.out.println("");
{
int min = 0;
int max = 100;
int i = 0;
boolean done = false;
while(!done)
{
String input = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal, mellem " +min
+" og " +max);
int x = Integer.parseInt(input);
{
if(x == y)done = true;
{
System.out.println("Tallet er det rigtige, godt gettet...:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er det rigtige
HURRA HURRA","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
if(x > y)
{
System.out.println("Tallet er for højt, det indtastede var..:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
hojt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
max = x; //sætter max i DialogBox
}
else if(x < y)
{
System.out.println("Tallet er for lavt, det indtastede var..:"+input);
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
lavt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
min = x; //sætter min i DialogBox
}
}
i +=1; //Tæller antal gæt
}
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Du brugte i alt "+i +" get, til at
finde tallet "+input1 +"","Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
}
}
}
| |
bvli (29-08-2002)
| Kommentar Fra : bvli |
Dato : 29-08-02 12:55 |
|
Fordi din "{" skal rykkes op til før "done = true" ..
/Bjarke
Henrik Petersen wrote:
> Hej læser...!
>
> Har arbejdet lidt mere men er så kørt fast igen. der er noget galt med min
> if løkke....
> i sætning 2 i min if løkke if(x > y), vil jeg gerne have else if if(x >
> y), men det vil den ikke hvorfor.....
>
>
>
>
>
>
>
> import javax.swing.JOptionPane;
>
> public class Demo
> {
> public static void main(String args[])
> {
> String input1 = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal: ");
> int y = Integer.parseInt(input1);
> System.out.println("Det tal der skal gettes, er blevet gemt....");
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet er blevet
> gemt","Gemt",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> System.out.println("");
> {
> int min = 0;
> int max = 100;
> int i = 0;
> boolean done = false;
> while(!done)
> {
> String input = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal, mellem " +min
> +" og " +max);
> int x = Integer.parseInt(input);
> {
> if(x == y)done = true;
> {
> System.out.println("Tallet er det rigtige, godt gettet...:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er det rigtige
> HURRA HURRA","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> }
> if(x > y)
> {
> System.out.println("Tallet er for højt, det indtastede var..:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
> hojt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> max = x; //sætter max i DialogBox
> }
> else if(x < y)
> {
> System.out.println("Tallet er for lavt, det indtastede var..:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
> lavt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> min = x; //sætter min i DialogBox
> }
> }
> i +=1; //Tæller antal gæt
> }
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Du brugte i alt "+i +" get, til at
> finde tallet "+input1 +"","Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> }
> }
> }
>
>
>
| |
Henrik Petersen (29-08-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Petersen |
Dato : 29-08-02 13:36 |
|
Takker for hjælpen, nu køre det....
henirk
"bvli" <bvli@grynberg-lindberg-dot-dk.nospam> wrote in message
news:akl27e$akq$1@news.net.uni-c.dk...
Fordi din "{" skal rykkes op til før "done = true" ..
/Bjarke
Henrik Petersen wrote:
> Hej læser...!
>
> Har arbejdet lidt mere men er så kørt fast igen. der er noget galt med min
> if løkke....
> i sætning 2 i min if løkke if(x > y), vil jeg gerne have else if if(x >
> y), men det vil den ikke hvorfor.....
>
>
>
>
>
>
>
> import javax.swing.JOptionPane;
>
> public class Demo
> {
> public static void main(String args[])
> {
> String input1 = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal: ");
> int y = Integer.parseInt(input1);
> System.out.println("Det tal der skal gettes, er blevet gemt....");
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet er blevet
> gemt","Gemt",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> System.out.println("");
> {
> int min = 0;
> int max = 100;
> int i = 0;
> boolean done = false;
> while(!done)
> {
> String input = JOptionPane.showInputDialog("Skriv et tal, mellem " +min
> +" og " +max);
> int x = Integer.parseInt(input);
> {
> if(x == y)done = true;
> {
> System.out.println("Tallet er det rigtige, godt gettet...:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er det rigtige
> HURRA HURRA","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> }
> if(x > y)
> {
> System.out.println("Tallet er for højt, det indtastede
var..:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
> hojt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> max = x; //sætter max i DialogBox
> }
> else if(x < y)
> {
> System.out.println("Tallet er for lavt, det indtastede
var..:"+input);
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Tallet "+input +" er for
> lavt","Gætte leg",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> min = x; //sætter min i DialogBox
> }
> }
> i +=1; //Tæller antal gæt
> }
> JOptionPane.showMessageDialog(null,"Du brugte i alt "+i +" get, til at
> finde tallet "+input1 +"","Resultat",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE);
> }
> }
> }
>
>
>
| |
|
|