Landsforeningen mod Jagt
Fra : Hans-Henrik Pedersen

Dato : 28-08-02 23:44

Hej Alle

Se lige !!! http://home.worldonline.dk/nini/lmj/
Det er god underholdning
Det kalder jeg sgu proprotion forvridning !!!!

Der er vist nogle der har fået skråen galt i halsen !!!

mvh
Hans-Henirk

Fra : TH

Dato : 29-08-02 00:26

Hej,

> Det kalder jeg sgu proprotion forvridning !!!!

Både og...

Det er jo desværre et faktum at der anskydes ALT for meget her i landet...Så
på den side har de jo ret. Imho burde der i det mindste være et lovkrav om
vedligeholdelse af skydekundskaberne hos alle jægere...Fx. på en duebane
eller noget lignende. Det er noget træls at se fx en and med benene skudt
af...

Så..alt er ikke sort eller hvidt. Der er visse nuancer som jeg mener er et
reelt problem.

mvh
TH

Fra : Martin Nielsen

Dato : 29-08-02 07:44

Du har ret i ikke alt er sort og hvidt.
MEN foreningens opfattelser er jo netop sorte og hvide. At kræve al jagt til
ophør bl.a. pga. anskydninger, svarer i mine øjne til at forbyde alle folk
at køre bil bare fordi nogle kører for stærkt. Jeg synes det er komisk, at
de mener vi hører stenalderen til. I mine øjne er det deres firkantede
holdninger som gør det. I stedet for at deltage i en saglige og demokratisk
debat, og derved få indflydelse igennem de rigtige kanaler, bralder de op
med forvridninger af diverse undersøgelser, statistikker m.m..
At vi har for mange anskydninger og der er visse andre sorte pletter, bl.a.
for store udsættelser, blyhagl osv. gør jo selvfølgelig at vi er sårbare, og
repræsenterer ikke den samlede bestand af jægere, men alligevel slår de alle
over en kam.
Jeg synes også at foreningen forvrider både proportionerne og fakta.

/Martin

Fra : Martin_P

Dato : 30-08-02 06:44

> [...]
>over en kam.
>Jeg synes også at foreningen forvrider både proportionerne og fakta.

Jeg har en ide - skal vi ikke samle os og lave en "Landsforeningen
imod Lamsforeningen imod jagt" og sætte 1 punkt på vores "To Do" list
- at få LMJ nedlagt?? )

bare en lille sjov ide!! hihi

Martin_P
Som kun mener det semi-seriøst

PS - jeg kom vist til at svare til via via E-mail- det var ikke
meningen - sorry!!!!

Fra : Hans-Henrik Pedersen

Dato : 29-08-02 09:59

Du har helt ret, anskydninger ER et problem !!!!!!!! Som alle jægere burde
tage meget alvorligt. Ved evt. at tage lidt oftere på flugtskydnings banen.

Når man læser lidt i deres artikkelsamling ses det, at der på Bornholm er et
"lille" nabo problem, jeg tror nu ikke det går så meget på jagten, det er
blot undskyldningen for den meget tilspidsede stiuation, og hvem der er den
"grusomme" er vist svært at vide. Det er jo bare ikke det eneste problem de
påpeger; der er også noget med en jagtvogn på guleplader, som køre med "for
mange" personer. Det problem set jeg ikke som et egentligt jagt relateret
problem, men et udbrud at sortsynethed !! Det viser blot at denne forening
skyr ingen midler for at blackliste jægere.
En ting er dog helt sikkert; det er grupper som disse mennesker vi (jægere)
skal have et ordentligt forhold til, og forklare hvad jagt egentlig er.
Jeg mener ikke de skal kunne synes at jagt er godt, de skal dog have
forståelse for hvad det er vi andre synes der er så dejligt ved at gå på
jagt. Jeg ved ikke hvordan man kan komme i kontakt med dem, uden det bliver
til et kæmpeslagsmål, vores holdninger er så forskellige og det vil give
gnidninger. Måske var det en opgave for de to landsforeninger, hendholdsvis
for og imod jagt at tale sammen.

Det korte af det lange; så skal både vi og de agere iht. gældende lovgivning
også den etiske lovgivning.

mvh.
Hans-Henrik

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 29-08-02 16:22

On Thu, 29 Aug 2002 01:26:08 +0200, "TH" <th@cogito.dk> wrote:

>Hej,

>Både og...
>
>Det er jo desværre et faktum at der anskydes ALT for meget her i landet...

Og som vanlig nevnes det ikke at dette er et problem som tas seriøst
blant jegerne. Og heller ikke at det er en minoritet blant jegerne som
skaper overskriftene som igjen ødelegger for flertallet.

> [...]
>eller noget lignende. Det er noget træls at se fx en and med benene skudt

Men er det skyteegenskapene som sådan, som fører til skadeskyting ?
Min påstand, spesielt i forhold til storviltjakt, er at
skyteegenskapene meget lite med frekvens av skadeskyting å gjøre.

Det er viktigere å se på jegerens evne til å holde igjen skudd, som
hans evne til å avgi skudd... Og hans evne til å vurdere avstander og
andre forhold som påvirker i en skuddsituasjon.

>Så..alt er ikke sort eller hvidt. Der er visse nuancer som jeg mener er et
>reelt problem.

Det reelle problemet er vel at jegerorganisasjonene har vært alt for
dårlige til å gi ut informasjon fra _vår_ side i denne saken, og den
informasjonen som kommer ut til den generelle befolkning blir dermed
alt for ensidig.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 29-09-02 15:05

Jon Inge Bragstad wrote:

> Men er det skyteegenskapene som sådan, som fører til skadeskyting ?
> Min påstand, spesielt i forhold til storviltjakt, er at
> skyteegenskapene meget lite med frekvens av skadeskyting å gjøre.

Helt enig.

> Det er viktigere å se på jegerens evne til å holde igjen skudd, som
> hans evne til å avgi skudd... Og hans evne til å vurdere avstander og
> andre forhold som påvirker i en skuddsituasjon.

Igen enig. Det er efter min bedste overbevisning tit overdrevne skudafstande
der medfører anskydninger. Da jernhaglene lige var blevet påbudt, stod der i
"Jæger" at de havde lige så god rækkeevne og dræbeevne som blyhaglene ...
ikke ligefrem befordrene for statestikken omkring anskydninger. "Jæger" har
så senere, helt diskret, kortet 10 meter af max-skudafstandene. Jeg tror
også det kan være svært for nogle, der som jeg, er vokset op med blyhaglene,
at vænne sig til den kortere skudafstand. Selv har jeg sat max-skudafstanden
til 25 meter, når jeg bruger jern, baseret på mange uheldige oplevelser med
jernhagl.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Arne Jensen

Dato : 29-08-02 19:11

jeg gad vide om omtalte forening vil fusionere med landsforeningen mod
fiskeri og svineavl, og evt, få gennemført en lov der forbyder at klaske myg
og fluer, og tænk på de onde mennesker der går og plukker blomster.
vi er vist noen værre noen allesammen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-02 22:31

TH wrote:
> [...]
> være et lovkrav om vedligeholdelse af skydekundskaberne hos alle
> jægere...Fx. på en duebane eller noget lignende. Det er noget træls

Anskydninger er jo alle jægeres dårlige samvittighed, men det skyldes
langfra altid dårlige skydefærdigheder. Snarere de forban**** jernhagl, hvis
dræbeevne alle burde være enige om er langt ringere end blyhaglenes. Folk
der virkelig skyder dårligt leverer som regel rene forbiere. De farligste er
dem der "kun" skyder rimeligt ... mig selv inklusive.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Kasper

Dato : 29-08-02 09:36

"Hans-Henrik Pedersen" <hrp@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Det er god underholdning
> Det kalder jeg sgu proprotion forvridning !!!!
>
> Der er vist nogle der har fået skråen galt i halsen !!!

Jeg så følgende udsagn på hjemmesiden:

Danmark har flest jægere ud af 15 europæiske lande, ca. 4 jægere pr km2.
Sverige og Tyskland har kun ca. 0,7 - 0,8 jægere pr km2.

Er her ikke nogle logiske brister ? Hvilke 15 lande er der tale om ? Er
Vatikanet et af dem ? Desuden kan jeg ikke se hvordan et udsagn om
densiteten kan bruges som argument for en angivelse af det totale antal.

Uden overhovedet at tage stilling til deres synspunkter og
problemstillingen, finder jeg det svært at tage dem alvorligt, hvis de
benytter argumentation som ovenstående.

- Kasper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-02 14:06

"Hans-Henrik Pedersen" <hrp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er god underholdning
> Det kalder jeg sgu proprotion forvridning !!!!
>
> Der er vist nogle der har fået skråen galt i halsen !!!

Det er helt vildt !

Det er da godt at vi ikke skal disskutere på det plan som LmJ bruger.
stort set tilfældigt citat:
Kære sande dyreven. Vi har en industri, som opdrætter i millionvis af
skydedyr og -fugle, oven i købet til eksport, for at tilfredsstille jægernes
sygelige skydelidenskab.
slut på citat.

Hvis man trænger til et godt grin eller to er der op til flere
sjove/usandsynlige artikler.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-02 14:25

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message >
> Det er helt vildt !
>
> Det er da godt at vi ikke skal disskutere på det plan som LmJ bruger.

> Hvis man trænger til et godt grin eller to er der op til flere
> sjove/usandsynlige artikler.

Det nytter ikke ret meget at vi kan få et godt grin, hvis resten af
befolkningen læser det for pålydende. Opinionsdannelse er en sær størrelse,
men ikke noget man skal tage let på.

Venlig hilsen
Alex linaa

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-02 15:21

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> Det nytter ikke ret meget at vi kan få et godt grin, hvis resten af
> befolkningen læser det for pålydende. Opinionsdannelse er en sær
størrelse,
> men ikke noget man skal tage let på.

Det er rigtigt, men så længe LmJ holder det på det plan er det omsonst at
argumentere i mod.

Der er helt sikkert dårlige eksempler blandt jægere, ligesom der er blandt
ornitologere etc., men det er jo uretfærdigt at en hel gruppe skal dømmes
pga. enkeltstående tilfælde.

Heldigvis er jeg overbevidst om at langt de fleste danskere kan tænke sig at
artikele
--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239rne ikke er dækkende for alle jægere, men kun for et meget lille
fåtal.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 30-08-02 01:07

Det er jo ellers grunn til å bemerke til eventuelle LmJ'ere (som ikke er
totalavholdene fra å skise kjøtt) at det eneste virkelig "økologisk dyrkede
kjøtt" som finnes på planeten, er vilt, og det får man kun fatt på ved å gå
på jakt.

Personlig betrakter jeg avholdenhet fra kjøttmat, som en sykelig tilstand i
det nordiske klima, og bruker ikke mye tid på å diskutere med slike.

Jaktmotstandere som selv spiser kjøtt, derimot, klassifiseres under
rubrikken "dobbeltmoralister", det finnes ingen kjøttindustri - noe sted på
planeten, som behandler kjøttet så humant før slakting som jegerne!

ErikP

Fra : Torben F@rum

Dato : 29-08-02 20:41

<SNIP>
3/12 2001 Igen en jagtulykke
Ved en af de mange jagter på Egemarke Gods på Sjælland, ramte selve
godsejeren hans søn i armen, med det resultat at han hurtigt måtte på
Rigshospitalet. Man mener at godsejerens søn reder selve armen.
Jagtulykker er et stigende problem her i landet, ca. 10 personer og rigtig
mange hunde, bliver hvert år ramt af jægernes hagl. Vådeskud giver
erstatningssager på ca. 3 mill. kr. om året, og alle tallene er stigende !!
<SNIP-END>

Så skal det vel også være forbudt at køre bil ???

Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : TH

Dato : 31-08-02 22:33

Hej,

> Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min
emailadresse
> inden svar.

Lidt off-topic, men hvorfor din email sådan? Du undgår spam, men din udbyder
og dermed nettet i DK bliver jo stadig belastet af de spammail som bliver
sendt til din adresse...

Hvis du istedet bruger: farum@city.**dk så vil spam-mailen kun lame i
afsenderens net. :)

/TH