/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Krom på alu?
Fra : Lau Crone Petersen


Dato : 28-08-02 22:20

Hej Gruppe!

Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald ejer...)
Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
den...men kan det holde til varmen?

MVH.
Lau


 
 
Hans Jørgensen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Hans Jørgensen


Dato : 28-08-02 22:41

Lau Crone Petersen wrote:
> Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald ejer...)
> Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
> den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
> Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
> den...men kan det holde til varmen?

Hvis du forkromer cylinderen, får du et varmeproblem.
Kromen skal nu nok holde til det (Vil jeg da tro), men cyklen gør ikke.
kromen vil nemlig nedsætte kølingen af cylinderen voldsomt,
formodentlig voldsomt nok til at den sætter sig..

Køleripper har det generelt bedst med at være sorte, da det
er den farve der overfører varme bedst..

--
Hans Joergensen, Yamaha RD350, ring ding ding ding.
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Mikael Wingaa (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 30-08-02 20:58


"Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en
meddelelse
>
> Køleripper har det generelt bedst med at være sorte, da det
> er den farve der overfører varme bedst..
>

Er det nu også helt rigtigt?

F.eks.en mørk flade bliver hurtigere opvarmet i solen end en tilsvarende
lys.
Men om en mørk flade afgiver varme hurtigere end en lys, er jeg noget i
tvivl om.

Det drejer sig formentlig (kommentarer modtages hellere end gerne) om at
have en så stor overflade som muligt,
derfor er forkromning at køleribber sikkert en dårlig ide.


mvh

Mikael Wingaa



Ib Jakobsen (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-08-02 21:41

Mikael Wingaa wrote:

> "Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en
> meddelelse
> >
> > Køleripper har det generelt bedst med at være sorte, da det
> > er den farve der overfører varme bedst..
> >
>
> Er det nu også helt rigtigt?
>
> F.eks.en mørk flade bliver hurtigere opvarmet i solen end en tilsvarende
> lys.
> Men om en mørk flade afgiver varme hurtigere end en lys, er jeg noget i
> tvivl om.
>
> Det drejer sig formentlig (kommentarer modtages hellere end gerne) om at
> have en så stor overflade som muligt,
> derfor er forkromning at køleribber sikkert en dårlig ide.

En matsort flade har stor evne til at opsuge varmen, og transmitere den
videre. Og som du selv siger større flade, mere varmeafgivelse.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Mikael Wingaa (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 30-08-02 22:10

> >
> > Det drejer sig formentlig (kommentarer modtages hellere end gerne)
om at
> > have en så stor overflade som muligt,
> > derfor er forkromning at køleribber sikkert en dårlig ide.
>
> En matsort flade har stor evne til at opsuge varmen, og transmitere
den
> videre. Og som du selv siger større flade, mere varmeafgivelse.


Men hvad med varme-afgivelse? Er der forskel på mørke og lyse flader?


mvh

Mikael Wingaa



Ib Jakobsen (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-08-02 22:32

Mikael Wingaa wrote:

> > >
> > > Det drejer sig formentlig (kommentarer modtages hellere end gerne)
> om at
> > > have en så stor overflade som muligt,
> > > derfor er forkromning at køleribber sikkert en dårlig ide.
> >
> > En matsort flade har stor evne til at opsuge varmen, og transmitere
> den
> > videre. Og som du selv siger større flade, mere varmeafgivelse.
>
> Men hvad med varme-afgivelse?

Det er det jeg mener med transmittere. Evnen til at optage varmen og give
den videre.

> Er der forskel på mørke og lyse flader?

Det findes tabeller over den slags. Mørke og matte flader er de bedste.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Anders Majland \(Rep~ (31-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 31-08-02 16:05

> > Er der forskel på mørke og lyse flader?
>
> Det findes tabeller over den slags. Mørke og matte flader er de bedste.

Nu er jeg måske ude hvor jeg ikke kan bunde men:
- Farven af en overflade har kun betydning ved varmeoptagelse da det er et
spørgsmål om refleksion.
- Varmen til køleribberne i en motor kommer indefra og er væsentligt større
end eventuelle bidrag fra solen.
- Køleribberne afgiver primært varmen til den luft der passerer forbi; og
der er farven ligegyldig
_ men enhver maling/forcroming virker som isloering og forringer derved
varmetransmissionen _ men mon ikke at vi her i det kolde nord kan klare os
med det _ bakkens åbning måske undtaget :)

/a



Ib Jakobsen (31-08-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 31-08-02 17:16

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> > > Er der forskel på mørke og lyse flader?
> >
> > Det findes tabeller over den slags. Mørke og matte flader er de bedste.
>
> Nu er jeg måske ude hvor jeg ikke kan bunde men:
> - Farven af en overflade har kun betydning ved varmeoptagelse da det er et
> spørgsmål om refleksion.

Nej, husk at en mørk bil er varmere indvendig end en lys. Tænk på hvorfor
solvarmeanlæg er sorte.

>
> - Varmen til køleribberne i en motor kommer indefra og er væsentligt større
> end eventuelle bidrag fra solen.

Rigtigt. Du er sgu ikke til at snyde. )

> - Køleribberne afgiver primært varmen til den luft der passerer forbi; og
> der er farven ligegyldig

Nej endnu en gang. Vi er godt nok ude i noget jeg ikke helt kan huske teorien
bag. Vist nok noget med stråling.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-09-02 12:34

Uanset: Don't!
Krom på alumnium er noget lort - Det binder ikke synderligt godt!

--
Armand.



PCBruger (01-09-2002)
Kommentar
Fra : PCBruger


Dato : 01-09-02 17:44

Belæg alu med kobber, derefter med chrom.
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aksv6k$e5v$4@news.cybercity.dk...
> Uanset: Don't!
> Krom på alumnium er noget lort - Det binder ikke synderligt godt!
>
> --
> Armand.
>
>



Jes Vestervang (31-08-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-08-02 17:37

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> - Køleribberne afgiver primært varmen til den luft der passerer forbi; og
> der er farven ligegyldig
>
Jeg måske også på dybt vand her, men du glemmer at der er forskel på
varmestrømning og varmestråling. Sorte flader udstråler altså varme bedst,
ligesom de også modtager mest strålevarme.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Ib Jakobsen (31-08-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 31-08-02 18:43

Jes Vestervang wrote:

> Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
>
> > - Køleribberne afgiver primært varmen til den luft der passerer forbi; og
> > der er farven ligegyldig
> >
> Jeg måske også på dybt vand her, men du glemmer at der er forskel på
> varmestrømning og varmestråling. Sorte flader udstråler altså varme bedst,
> ligesom de også modtager mest strålevarme.

Bingo, du har fat i noget der. Så vidt jeg husker taler man om et samlet
energitab gennem flader som summen af strålevarmen gennem fladen og den varme
der transmitteres direkte. Der ligger tommetykt støv på den del af
"ramkredsene".




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



GERT BO THORGERSEN (29-08-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 29-08-02 06:06

Mere præcist vedr. køling så er køleripperne bedst når de er sandblæse eller
glasblæste (det sidste er bedst for aluminium og ser pænest ud), og så kan
man bagefter male dem, hvis der ønskes kulør, med VHT spraymaling (700
grader) eller f.eks. den næsten lige så gode Biltema´s Hot Paint til kun
26,50 svenske kr. Sidstnævnte i 600 graders udgaven fås i sort, hvid og
sølv, men som oplyst af anden så er sort kølemæssigt bedst, men forskellen
er vist ret lille når det drejer som om cylindre hvor luften blæses forbi
kølefladerne. Glas- og sandblæsning fjerne overfladepålæg der somme tider er
på japanske motorcykler og urenheder og da overfladen bliver mere "ru" i det
er der også en større overflade end en glatstøbt overflade hvilket giver
større køleflade og derved bedre køling. Overflademalingen med spray
mindsker rugheden lidt, og dermed kølingen lidt men sort farve hjælper til
gengæld lidt.

Mvh. Gert Thorgersen


Lau Crone Petersen <Lau@gadefejer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D6D3E7F.9070109@gadefejer.dk...
> Hej Gruppe!
>
> Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald ejer...)
> Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
> den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
> Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
> den...men kan det holde til varmen?
>
> MVH.
> Lau
>



Jonas Holt (31-08-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 31-08-02 21:34

> Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald ejer...)
> Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
> den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
> Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
> den...men kan det holde til varmen?


Overfladen på køleribberne skal helst være lidt 'rå' for at luften kan 'gribe fat i' overfladen og
tage varmen med sig. Det kan man spolere ved at pudse/polere køleribberne, dvs. at luften så bare
fiser hen over uden at tage varme med og cylindren vil blive alt for varm.

Det samme vil gøre sig gældende hvis du forchromer fordi du får en meget glat overflade.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



GERT BO THORGERSEN (02-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-09-02 15:13


Jonas Holt <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d71289b$0$87271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald
ejer...)
> > Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
> > den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
> > Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
> > den...men kan det holde til varmen?
>
>
> Overfladen på køleribberne skal helst være lidt 'rå' for at luften kan
'gribe fat i' overfladen og
> tage varmen med sig. Det kan man spolere ved at pudse/polere køleribberne,
dvs. at luften så bare
> fiser hen over uden at tage varme med og cylindren vil blive alt for varm.

Der er flere punkter. For det første vil sandblæsning eller glasblæsning
give en ru overflade. En ru overflade har større overflade end end glat
flade og derfor større areal til varmeafgivelse. Ved at overfladen er ru
sker der turbulens af luften som løber mod overflade, og derfor kommer
bliver den varme luft blandet med den kolde luft ovenover og mere varme
tages derved fra overfladen.
Så kommer selve materialets varmeledning, og aluminiums er jo 3 gange bedre
end jern, men den forkromede overflade har dårligere varmeledning end
aluminium og bremser derved varmeoverførselen.

Mvh. Gert Thorgersen

>
> Det samme vil gøre sig gældende hvis du forchromer fordi du får en meget
glat overflade.
>
> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
>



Jonas Jacobsen (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 29-09-02 20:03

hehe vi gjorde det en gang på en Yamaha 4 gear og det så nok fedt ud
!!......meeeen det kunne knap nok køre 1 km for den gik ud p.g.a den blevet
ALT for varm.
Så glem hellere det med forkromning selv og det kunne se okeey cool ud


"Lau Crone Petersen" <Lau@gadefejer.dk> skrev i en meddelelse
news:3D6D3E7F.9070109@gadefejer.dk...
> Hej Gruppe!
>
> Jeg er den lykkelige ejer af en MZ ETZ 250 (ja..okey...ivertfald ejer...)
> Den jeg vil høre om det var om man kunne få for-krom'et cylenderen på
> den...den kunne jo se lidt coool ud, ik..
> Jeg har også tænkt lidt på, hvis man ik kan "krome" den, at eloksere
> den...men kan det holde til varmen?
>
> MVH.
> Lau
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste