Mac ultimo august 2002
Fra : Bjarke Vejby

Dato : 28-08-02 22:05

Efter 3 dage med OS 10.2 kan jeg konstatere, at det (på ny) er en ren
fornøjelse at være Mac-bruger, og at der nu er rigtig mange grunde til at
overtale inkarnerede XP-kolleger på arbejdspladsen til at konvertere.

Først og fremmest er der tale om et bundsolidt system som er nemt at gå til;
og jeg savner ikke at rode rundt med udvidelsesproblemer fra OS9-tiden. Rent
faktisk har jeg slettet min OS9 i går.

For det andet er OS X- hastigheden nu OK, om end ikke imponerende
sammenlignet med en hurtig XP'ér.

For det tredje er stort set alle filer nu kompatible med win-miljøet, hvad
er relativt afgørende hvis Mac-en skal stikke snuden frem i et alm.
Win-miljø. Min datter, som lige er startet på RUC, har jeg af samme grund
lokket på en Ibook, sammen med en billig USB-flasram-dims !

For det fjerde er Mac-en, hvis vi taler om sammenlignelige bærbare, ikke
dyrere ned OK win-bærbare; f.eks. Dell eller Toshiba. Check selv !

For det femte har Mac på consumerniveauet, hvor jeg stadig hører hjemme,
sikret, at ikke-nørder, sikkert med meget simple programmer, men meget
nemmere programmer end hvad man ser i win-miljøet, kan redigere DV, DVD, MP3
osv. uden de mindste forkundskaber. Og det har Apple gjort ved at udsprede
gratisprogrammer, der bare funker sammen med hardwaren.

For det sjette sker der en udvikling på softwaresiden, hvor behovet givet
indfries uden de store dikkedarer. Jeg er en af "idioterne" som hoppede på
..mac-vognen. Virus-programmet som medfølger, er næppe det store sus, men det
følger med. Hvad bedre er, at Apple nu til "idioterne" leverer et
back-up-program, som er så enkelt at man tror det er løgn, navnlig den
facilitet, som vedrører back-up til CD eller DVD. Min jpeg-samling,
imovie-samling og dokumenter gennnem 5 år, herunder ind- og sent mails i 5
år, befinder sig i dag på 3 DVD'ere brændt via Apples nye back-up-system.
Den sikkerhed, som jeg havde før, var knyttet til, at jeg ikke f...... en
ekstern harddisk op. At back-uppen blev gjort har noget at gøre med at
muligheden var indbygget i OS'en/.mac.com.

For det syvende kommer i nærmeste fremtid isync og ical. Det at en
hardwareproducent sikrer, at f.eks. sync via en bluetooth-telefon og en
mac-kalender virker, er perfekt. Dell gør det ikke; Palm gør det slet ikke,
og hvad gør Compaq/Ipaq ? ! Og indebærer det ikke, at man kan synce en
f.eks. Eriksson T68 -telefon i et win-miljø, og synce videre i et Mac-miljø
? Det at man ikke har kunne synce nemt mellem en win-kalender på arbejdet og
privat-mac én har altid været et problem for mig.

For det ottende, men det er naturligvis helt subjektivt, så er designet,
såvel på hardware, som på native OS X-software, stadig som forskellen mellem
en PH-lampe og en billig Ilva-lampe.

Principielt er det naturligvis ikke godt at være i lommen på en
monopolproducent af såvel hardware som software, herunder en udbyder af
internetydelser som .mac.com, men sammenlignet med det brogede udbud man
finder på win-området, gør det ikke p.t. noget som helst.

Iøvrigt, Ichat har jeg ikke prøvet fordi jeg ikke kender nogen som er
tilsluttet p.t., men kunne man ikke forestille sig at nyhedsgruppens
medlemmer udbasunerede sig som chatbuddies, således at vi kunne skyde lidt
på hinanden den vej igennem.

Bjarke

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 22:14

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> writes:

> Min datter, som lige er startet på RUC, har jeg af samme grund
> lokket på en Ibook, sammen med en billig USB-flasram-dims !

RUC. "Den vej skal vi jo alle", som man siger. Tillykke med datteens
RUC-start. Er det Sambas? Husk at koebe en floppydrev til hende, naar
du er i gang. Det er svaert at komme uden om paa de kanter. Der er
endnu ikke AirPort-daekning paa RUC - men nydelige iMac'er paa
journalistik.

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Storm

Dato : 30-08-02 22:53

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> For det andet er OS X- hastigheden nu OK, om end ikke imponerende
> sammenlignet med en hurtig XP'ér.

Siger du det i forhold til at have kørt med OS X 1.5?

I OS X 1.5 synes jeg stadig det helt altoverskyggende problem, er
Finders ustabilitet/langsommelighed og besvær med at omdøbe filer
udefra.
Og specielt dårlig samarbejde med Lotus Notes under Classic, jeg er nødt
til at hente filer ud på skrivebordet, eller der går 100 år og/eller en
nedtur inden Finder henter dem via attach i Lotus Notes, faktisk er det
vist aldrig lykkedes (ja, jeg synes det virker som om det er Finder, der
er det svage led).

> [...]
> Win-miljø. Min datter, som lige er startet på RUC, har jeg af samme grund
> lokket på en Ibook, sammen med en billig USB-flasram-dims !

Det er min datter også lige - på Sambas. Jeg har også forsøgt at lokke
hende til at sætte sparepengene i en Mac. Hun har dog endnu ikke
besluttet sig. Jeg påstod at på RUC er Mac lige så almindeligt som pc,
men det holder vist ikke har hun konstateret

[KLIP]

> [...]
> ? Det at man ikke har kunne synce nemt mellem en win-kalender på arbejdet og
> privat-mac én har altid været et problem for mig.

Det lyder da godt, hvor har du set info om det?

> [...]
> tilsluttet p.t., men kunne man ikke forestille sig at nyhedsgruppens
> medlemmer udbasunerede sig som chatbuddies, således at vi kunne skyde lidt

Hvis du ser lidt tilbage, er der da nogle stykker der har udbasuneret
sig. Så du må da da bare hænge på.

Personligt har jeg det med chat som med hårde stoffer, jeg har en klar
fornemmelse af, at det er en tidsslugende vanedannende fornøjelse, som
jeg nok hellere må holde mig fra.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-02 00:53

On Fri. d. 30 Aug. 2002 kl. 21:52 GMT, Storm wrote:

> I OS X 1.5 synes jeg stadig det helt altoverskyggende problem, er
> Finders ustabilitet/langsommelighed og besvær med at omdøbe filer
> udefra.

Hvad mener du med det? - man skal blot huske kun at gemme i sin home
mappe. mht. hastigheden i Finder har du helt ret. Vil din IT supporter
ikke sponsorere en jaguar - så bliver adgang til NT serveren også
lettere.

> [...]
> nedtur inden Finder henter dem via attach i Lotus Notes, faktisk er det
> vist aldrig lykkedes (ja, jeg synes det virker som om det er Finder, der

Jeg mener at der er kommet en native client til Notes. Har du prøvet
den?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Storm

Dato : 31-08-02 13:01

> Hvad mener du med det?

Jeg cykler rundt på egen harddisk og externe servere via Finder-vinduer
- er det et korrekt udtryk?
Hvis jeg her vil omdøbe en fil uden at åbne den, altså udefra Finder,
forstår jeg opskriften sådan: tryk retur - skriv nyt filnavn - tryk
retur. Nu når jeg sidder hjemme kun på min harddisk er der sjældent
problemer. Er jeg koblet på servere og på denne måde vil kopiere og
rette filnavne der måske ligger på en server - ja så dur det ikke.
Spinning wheel... OK - det er serveren, tænker jeg og kopierer filen ud
på skrivebordet, så går det måske - måske ikke. Jeg relauncher Finder så
går det måske - måske ikke.
Men jeg mener også jeg har problemet herhjemme på harddisken, bare meget
sjældnere. Derfor vil jeg ikke kun sige det er serveren.
Men det er det måske

Så en Mac server og en jaguar - no problems?

> - man skal blot huske kun at gemme i sin home mappe.

Det holder jo heller ikke til produktion. Med home mappen mener du:
Users - Ejernavn - ... ?

> mht. hastigheden i Finder har du helt ret. Vil din IT supporter ikke
> sponsorere en jaguar - så bliver adgang til NT serveren også lettere.

Jo, min Mac supporter har erklæret at det _skal_ jeg ha'.
Lige nu, synes jeg måske bare jeg skal være helt sikker på at det er
vejen frem, før jeg kræver mere ind

> Jeg mener at der er kommet en native client til Notes. Har du prøvet
> den?

Ja, en Beta. Eller rettere nummeret efter en Beta. Men den kan ikke være
ringere end Lotus Notes 5 vers. til Mac, så jeg har nok alt at vinde og
intet at tabe. Jeg har faktisk downloaded den, og efterlyst erfaringer,
men det er nok ikke den mest brugte konstellation her i gruppen, altså
OS X / Lotus Notes 6.

Jeg har bare været en smule nervøs for at installere den. Jeg har så
meget liggende i min gamle Notes. Så jeg vil gerne være sikker på, at de
godt kan køre sideløbende.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 20:54

On Sat. d. 31 Aug. 2002 kl. 12:00 GMT, Storm wrote:

> [...]
> Men jeg mener også jeg har problemet herhjemme på harddisken, bare meget
> sjældnere. Derfor vil jeg ikke kun sige det er serveren.

ok - det er "bare" finder i 10.1x - jeg troede at du skødeløst lagde filer
uden for din homemappe og kæmpede med brugerrettigheder.

> Så en Mac server og en jaguar - no problems?

Det vil jeg mene

> Det holder jo heller ikke til produktion. Med home mappen mener du:
> Users - Ejernavn - ... ?

ja

> Jo, min Mac supporter har erklæret at det _skal_ jeg ha'.
> Lige nu, synes jeg måske bare jeg skal være helt sikker på at det er
> vejen frem, før jeg kræver mere ind

det vil jeg mene det er.

> [...]
>
> Jeg har bare været en smule nervøs for at installere den. Jeg har så
> meget liggende i min gamle Notes. Så jeg vil gerne være sikker på, at de

Jeg kender ikke umidelbart Notes, men såhudt jeg visker er der tale om
et server/klient system - dvs at inholdet på serveren er det samme
uanset hvilken klient du tilgår den med. Jeg har svært ved at
forstille mig at det kan ødelægge noget på din server. Men beta sw
skal selvfølgelig altid omgås med agtsomhed. Kan din sysadmin ikke
teste klienten på en viturel bruger? - og enten sige god for den eller
sige fy!

Fra : Storm

Dato : 01-09-02 21:26

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev

> ok - det er "bare" finder i 10.1x - jeg troede at du skødeløst lagde
filer
> uden for din homemappe og kæmpede med brugerrettigheder.

Det er så nok en kombination af server-problem og finder-særhed.
I dag har jeg uden problemer kunne omdøbe - uden at være koblet
på eksterne harddiske/servere.

[Klip]

> det vil jeg mene det er.

Så måske behøver man ikke betragte OS X 2 som en version hvor man
afventer en update, men som en justering af 1x'erne?

> [...]
> skal selvfølgelig altid omgås med agtsomhed. Kan din sysadmin ikke
> teste klienten på en viturel bruger? - og enten sige god for den eller

Jo, det er et server/klient system, carbon udgaven er en candidate
eller lign. version. Jeg prøvede at installere i dag, men den bliver
ved at melde at jeg skal kvitte AEServer (nu sidder jeg ikke ved
maccen) når jeg søgte på den og quittede, gentog den bare meldingen.

Jeg installerer den i ugens løb sammen med vore system ansvarlige.
Lotus Notes er god til databaser, desværre kan den kun vise
dem i 7 punkt tekst på Mac versionerne, det måtte gerne var rettet
i OS X versionen.

Tak for svar.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-09-02 21:32

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Det er min datter også lige - på Sambas.

Tillykke! Som jeg siger: "Den vej skal vi jo alle".

> [...]
> Mac. Hun har dog endnu ikke besluttet sig. Jeg påstod at på RUC er
> Mac lige så almindeligt som pc, men det holder vist ikke har hun

hehe.. Mac er langt fra saa udbredt som Windows, men spiller
gnidningsloest samen saa laenge der er Word paa maskinerne. En
spaendende undtagelse er eksempel Internationale Udviklingsstudier
(mit tidligere fag), hvor alle vejleder for nylig fik iMac'er over
hele linjen. Paa Datalogi - hvor min bror just er startet - er Mac et
anderlede almindeligt syn, og der er vistnok AiPort-daekning. Sammen
med journalistik (mit kommende fag) er der i stueetagen opsat to gamle
om en ny iMac med OSX.

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-02 21:53

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Personligt har jeg det med chat som med hårde stoffer, jeg har en klar
> fornemmelse af, at det er en tidsslugende vanedannende fornøjelse, som
> jeg nok hellere må holde mig fra.

Ja, helt forskelligt fra nyhedsgrupper

Jeg må hellere gå tidligt i seng i aften. Godnat!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 04-09-02 10:46

> Ja, helt forskelligt fra nyhedsgrupper

Er der lægeligt belæg for at påstå at, eventuel kvindelig intuition
degenererer til rent tunnelsyn?

> Jeg må hellere gå tidligt i seng i aften. Godnat!

Det behøver du jo ikke sige

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-09-02 07:02

On Fri, 30 Aug 2002 23:52:56 +0200, Storm wrote
(in message <1fhr38i.1cgia3s1839zasN%Ninzen@ofir.dk>):

> Personligt har jeg det med chat som med hårde stoffer, jeg har en klar
> fornemmelse af, at det er en tidsslugende vanedannende fornøjelse, som
> jeg nok hellere må holde mig fra.

Æv Bæv, du tør bare ikke!

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Storm

Dato : 04-09-02 10:46

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Fri, 30 Aug 2002 23:52:56 +0200, Storm wrote
> (in message <1fhr38i.1cgia3s1839zasN%Ninzen@ofir.dk>):

> Æv Bæv, du tør bare ikke!

Nej. Er jeg ikke modig at jeg tør sige det - Inspireret af Alfons Åberg.
- Jeg tror nu jeg ville være ret god til det

--
Venlig hilsen Nina Storm