Hjælp en Windows-nørd :-)
Fra : Claus

Dato : 28-08-02 21:25

Jeg har ansvaret for et netværk med ca 15 PC og 15 MAC´s.

PC netværket er sat op med Active Directory på Windows2000 server, og alt er
lige opgraderet og udskiftet, så nok om det.

Men nu skal vi snart i gang med at optimere MAC opsætningen. Så kommer alle
spøgsmålene;

- Kan I anbefale nogle bøger om opsætning+konfigurering af MAC OS-X netværk?
- Kan man ikke styre brugere+password (konti) centralt fra en server (á la
Windows domæne) ? I dag er alle brugere oprettet på de enkelte maskiner, så
kommer der en ny medarbejder skal jeg rende rundt og tilføje ham 15 gange.
- Er der nogen der har erfaring i backupsystem der kan tage både Win2000 og
OS-X / 9 - og det virker?
- Er der en OS-X løsning på vej til MS Exchange server (Outlook)? evt.
tredjepart?
- Hvad skal jeg ellers være opmærksom på (meget sikkert )

Hmm ellers vil jeg bare hilse MAC-folket og sige at jeg synes OS-X ser fedt
ud, nu er det endeligt noget ved at gå i gang med at lære MAC at kende *G*
Og OS9 *stinker* virkeligt, så det var tiltrængt. Jeg tror endda at jeg kan
blive omvendt en dag

claus

Fjern 'slettez' fra min emailadresse for at maile mig.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 21:32

"Claus" <claus@slettezkjerkegaard.dk> writes:

> - Kan I anbefale nogle bøger om opsætning+konfigurering af MAC OS-X
> netværk?

DHCP. Det spiller fint.

> [...]
> Windows domæne) ? I dag er alle brugere oprettet på de enkelte maskiner, så
> kommer der en ny medarbejder skal jeg rende rundt og tilføje ham 15

Jo. Netinfo. Det er anderledes end alt andet du kender.

> [...]
> OS-X / 9 - og det virker?
> - Er der en OS-X løsning på vej til MS Exchange server (Outlook)? evt.

Æh. Vil du have Exchange serveren kørende på OS X?

Outlook Express følger med som standard (i Classic), men ellers kan du
købe Entourage for en bondegård.

> Hmm ellers vil jeg bare hilse MAC-folket og sige at jeg synes OS-X
> ser fedt ud, nu er det endeligt noget ved at gå i gang med at lære
> MAC at kende *G*

Tjah. Udfordringer er der skam nok af. Du anbefales at få investeret
i en OS X server, som netop er beregnet til at lette processen.

> Og OS9 *stinker* virkeligt, så det var tiltrængt.

Fy!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 22:10

In article <kkd6s2bu7f.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Outlook Express følger med som standard (i Classic), men ellers kan du
> købe Entourage for en bondegård.

Outlook og Outlook Express er overhovedet ikke samme produkt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 08:00

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Outlook og Outlook Express er overhovedet ikke samme produkt.

Det ved jeg godt, men de har begge kraftig saerstatus hos en Exchange
server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 10:36

In article <kk65xu40b6.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det ved jeg godt, men de har begge kraftig saerstatus hos en Exchange
> server.

Øh?

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-08-02 11:14

On 29 Aug 2002 08:59:57 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Det ved jeg godt, men de har begge kraftig saerstatus hos en Exchange
>server.

Outlook Express kan ikke koble sig på en exchangeserver.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 11:24

In article <nusrmusavh53i35nqks4mm9tutbms0memf@4ax.com>,
Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> wrote:

> Outlook Express kan ikke koble sig på en exchangeserver.

Den kan sagtens hente post fra den. Den kan også sende post via den.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 16:42

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> writes:

> Outlook Express kan ikke koble sig på en exchangeserver.

Ok, ok, ok. Jeg pakker sammen og indrømmer at jeg ikke har en disse
styr på Outlook Express.

TIl gengæld har jeg dagligt lidt med Outlook i et år.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-08-02 02:58

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

Uha mester Thorbjørn, jeg tror du skal lade andre om at svare i denne
tråd. Vi har her en Sysadmin der gerne vil have nogle Mac'er til at
spille så problemfrit som muligt med hans Wintel boxe og Win 2000 Server
installation.
IKKE en person der beder om at blive omvendt og skifte hele firmaet over
på Mac OS X.

Outlook er ikke Express.

"Fy!" Det er bare for pinligt at du rent faktisk kunne få dig selv til
at skrive den slags!

Claus, jeg håber der kommer nogle rigtig gode og "normale" råd til dig.
Desværre er jeg selv kun lige begyndt på det omvendte: Mac -> Win2000 og
jeg lærer stadig. Så jeg vil gøre alle en tjeneste og ikke udtale mig om
det mere tekniske :)

Mojn, Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 08:05

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> [...]
> tråd. Vi har her en Sysadmin der gerne vil have nogle Mac'er til at
> spille så problemfrit som muligt med hans Wintel boxe og Win 2000 Server

Jeg skulle mene at jeg har svaret sobert og efter bedste evne.

> IKKE en person der beder om at blive omvendt og skifte hele firmaet over
> på Mac OS X.

Eftersom at der blev spurgt til at saette Mac OS X netvaerk op, gik
jeg ud fra at det var paa tale at installere OS X paa en eller flere
maskiner. OG at der blev spurgt til at have en centraliseret styring
af disse - hertil vil jeg mene at en enkelt OS X server vil vaere
oplagt, hvis man oensker dette.

Jeg har IKKE formodet at hele virksomheden skulle skifte vaek fra
Windows til Mac, og jeg vil da gerne vide hvorfor ialverden du tror
jeg mener det?

> Outlook er ikke Express.
>
> "Fy!" Det er bare for pinligt at du rent faktisk kunne få dig selv til
> at skrive den slags!

Ahem. Til en person der siger at Mac OS 9 *stinker*? I dk.edb.mac?

Jeg synes du skulle laese det oprindelige indlaeg igen, og mit svar
til det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-08-02 02:18

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Ahem. Til en person der siger at Mac OS 9 *stinker*? I dk.edb.mac?

Ja, your point being?

> Jeg synes du skulle laese det oprindelige indlaeg igen, og mit svar
> til det.

Jeg har skam 'laest' det, det var jo der igennem jeg så dit svar :)

Mojn, Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 07:11

> Ja, your point being?

Formulerer jeg mig uklart?

En Windows systemadministrator der rakker ned paa et Mac
operativsystem? I en Mac-gruppe?

Jeg skulle mene at "Fy!" var billigt sluppet.

> Jeg har skam 'laest' det, det var jo der igennem jeg så dit svar :)

Det er nok ikke godt nok. Jeg klippede forholdsvist blodigt i den
oprindelige tekst.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-08-02 22:34

Claus <claus@slettezkjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> kommer der en ny medarbejder skal jeg rende rundt og tilføje ham 15 gange.

Kommer an på OS X-versionen:

10.1: Kræver tilstedeværelsen af en OS X Server. Apple har et dokument
om denne opsætning "Understanding and Using NetInfo"
<http://www.apple.com/macosx/server/pdf/UnderstandingUsingNetInfo.pdf>

10.2: Kan tilsyneladende klare sig uden

Flg. sakset fra <http://www.macwindows.com/>:

-----
Each Mac OS X 10.2 user can access Microsoft's Active Directory without
the need for Mac OS X Server on the network, as was previously required.
Apple says that "Your network administrator can use the same password
authentication system that Windows people use, and can store your home
directory on a remote Windows server, if that's how your network is set
up." Jaguar includes a new application called Director Access in the
Utilities folder for configuration.

We asked Apple's Bill Evans to elaborate a bit, and he offered this:

Mac OS X v10.2 is based on a technology we call Open Directory that
manages all directory related services. The primary industry standard
for directory service protocols is LDAP and Open Directory provides full
support for LDAP. Our Open Directory technology and the Directory Access
application also gives Active Directory administrators the tools they
need to integrate Macs into Windows networks. With these tools, a user
can type their username and password in to the login window and have
that be validated by an Active Directory server.
-----

Hvilket i øvrigt er nyt for mig! Det vil jeg kigge nærmere på når der på
et tidspunkt dukker noget 10.2 op på arbejdet. Selv om det iflg. mindst
én skribent i denne gruppe er utilladeligt af eksperimentere i
arbejdstiden når man er offentligt ansat

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Claus

Dato : 29-08-02 12:07

> [...]
> én skribent i denne gruppe er utilladeligt af eksperimentere i
> arbejdstiden når man er offentligt ansat

Kanon! - det er netop Win2000 server miljø og MAC OS 10.2 jeg skal have op
at spille sammen bedst muligt. Et par MAC X-servere er ikke en umulighed,
men jeg foretrækker Win server bokse hvis løsningerne er lige gode. Sagt på
en anden måde, er der gode argumenter for at have både Win2000 og OS
X-server, så er det vejen frem, ellers samler jeg i videst mulig omfang det
hele ét sted.

Men ingen der har hørt noget om at få mail og kalender funktionen til at
virke på OS X via en Win2000 server?

Claus

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-02 12:50

In article <3d6e004e$0$184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Claus" <claus@removekjerkegaard.dk> wrote:

> Men ingen der har hørt noget om at få mail og kalender funktionen til at
> virke på OS X via en Win2000 server?

Kør Outlook i Classic.