stueplante identifikation.
Fra : Ukendt

Dato : 28-08-02 18:19

Hej

Jeg vil gerne have identificeret en stueplante jeg har. I mangel af
digi-kamera, vil jeg forsøge at beskrive den her.

Den består stilke der uafhængig af hinanden kommer op af jorden. Hver stilk
bliver ca. 15-20-25 cm høj. For enden af stilken sidder 3 trekantede blade,
i mørkelilla. Om dagen står de op mod solen, og om aftenen hænger de 3 blade
ned langs stilken. Bladene er hæftet fast øverst på stilken med 'toppen' af
trekanten.

Når planten er tør lægger stilkene sig ned, ud over kanten af potten, og
rejser sig straks den får vand. Ind imellem stilke med blade kommer der
stilke, der bærer små lyselilla blomster.

Den er rigtig flot, og jeg vil gerne vide hvad den hedder, evt. et billede

Mange hilsner
Carina

Fra : Mai-Brit

Dato : 28-08-02 19:17

"-Carina" <Svar til gruppen> skrev i en meddelelse
> [...]
> stilke, der bærer små lyselilla blomster.
>
> Den er rigtig flot, og jeg vil gerne vide hvad den hedder, evt. et billede

jeg ved ikke nøjagtig, hvad den hedder, men den hører til surkløverfamilien
(oxalis). Jeg har selv en og lavede den fejl, at jeg forsøgte at potte den
om. Det skal gøres særdeles forsigtigt, da rødderne er meget specielle. Det
havde nær kostet min livet.
Flot er den
mvh
Mai-Brit

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-02 19:47

"Mai-Brit" <mai-brit@besenet.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP beskrivelse af en plante>

> [...]
> om. Det skal gøres særdeles forsigtigt, da rødderne er meget specielle.

Jeg har kigget en masse billeder af oxalis-blomster. Og jeg synes ikke
rigtig den ligner noget af det jeg har set. Så andre bud er velkomne.

Carina

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 28-08-02 19:46

> [...]
> stilke, der bærer små lyselilla blomster.
>
> Den er rigtig flot, og jeg vil gerne vide hvad den hedder, evt. et billede

Jeg er ikke i tvivl om at det er en Oxalis-art af en slags.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Mai-Brit

Dato : 30-08-02 17:44

klip>
> [...]
> rejser sig straks den får vand. Ind imellem stilke med blade kommer der
> stilke, der bærer små lyselilla blomster.
klip

Så er der lidt ekstra hjælp til dig. Jeg har fået assistance. Søg på nettet
"oxalis triangularis", så får du et hav af muligheder.
Held og lykke, jeg hører dog gerne om ikke det var den. Den findes i flere
varianter, med ensfarvede eller flerfarvede blade (dog stadig røde/bordoux)
mvh
Mai-Brit

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-02 23:32

> [...]
> Held og lykke, jeg hører dog gerne om ikke det var den. Den findes i flere
> varianter, med ensfarvede eller flerfarvede blade (dog stadig

Bingo. Det er denne her: http://www.hort.net/gallery/view/oxa/oxatr/

Nogen idé om hvad den hedder på dansk??

Carina

Fra : Mai-Brit

Dato : 31-08-02 08:16

klip>
> Nogen idé om hvad den hedder på dansk??
>
> Carina

Nogle kalder den surkløver andre lykkekløver, men jeg kender ikke et
"officielt navn" på den.
Mai-Brit

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-02 20:04

> klip>

> Nogle kalder den surkløver andre lykkekløver, men jeg kender ikke et
> "officielt navn" på den.
> Mai-Brit

Helt perfekt - mange tak for hjælpen

Jeg så iøvrig at den hedder Good Luck Flower på engelsk

Carina