Gedigne svar om overhaling
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-08-02 15:34

Jeg har bidt i det sure æble og fundet noget relevant lovgivning.

http://www.teori.dk/loven/færdselslovenNy.htm#021

Scroll ned til §21-§25.

Det skulle vist være uddybende nok

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 28-08-02 20:39

>http://www.teori.dk/loven/færdselslovenNy.htm#021
>
>Scroll ned til §21-§25.
>
>Det skulle vist være uddybende nok

....så det er lovligt at skifte vognbane .... så længe det ikke er
overhaling!

Og når man skal overhale skal det ske venstre om, men må ikke ske ved
vognbaneskift ===> så det er altså OK hvis man overhaler venstre om
men i samme vognbane !?

.... med lidt kreativ fortolkning er det jo helt lovligt !!! - men
ellers er det vel iøvrigt lige så vejledende bestemmelser som
hastighedsgrænserne

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : RpR

Dato : 28-08-02 21:35

> Og når man skal overhale skal det ske venstre om, men må ikke ske ved
> vognbaneskift ===> så det er altså OK hvis man overhaler venstre om
> men i samme vognbane !?

Det var faktisk hvad vi fik at vide til teori, og så er det ikke engang
løgn.
Der må sågår overhales hvor der er dobbelt optrukne striber, bare det
foregår i egen vognbane. Striberne betyder ikke overhaling forbudt, blot at
man skal blive i sin egen vognbane. Er skiltene mod overhaling forbudt på
vejen er det self' noget andet.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-08-02 21:55

RpR wrote:

> [...]
> man skal blive i sin egen vognbane. Er skiltene mod overhaling forbudt på

Bingo, det var også hvad jeg lærte.

--
Morten Dybdal

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 28-08-02 21:57

Morten Dybdal wrote:
> Bingo, det var også hvad jeg lærte.

Herligt med lidt information på emnet... jeg havde faktisk
glemt hvordan det var det var, og har været lidt for doven
til at undersøge det selv.. ;)

Nu har jeg jo også først lige fået min første MC, 8 år efter
jeg fik kortet ..

--
Hans Joergensen, Yamaha RD350, nu med udskiftet højrepotte,
men stadig med samme 2-takt duft ;)

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 29-08-02 13:39

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og når man skal overhale skal det ske venstre om, men må ikke ske ved
> vognbaneskift ===> så det er altså OK hvis man overhaler venstre om
Ja men der skal være tilstrækkelig plads så man ikke er til gene eller
udgør fare!!!!!

Hvor ledes skal det fortolkes at der er tilstrækkelig med plads??? er det
hvis at man kan klemme mc´en forbi uden at ramme sidespejl på bil????

Brian " W

Fra : Claus Rolsted

Dato : 02-09-02 13:08

"Brian Wendelbo" <Dustyman41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, man skal overhale venstre om.
Men nej, man må ikke overhale i samme vognbane, som den, man overhaler, er i.

> [...]
> hvis at man kan klemme mc´en forbi uden at ramme sidespejl på bil????

Nej, man må ikke overhale i samme vognbane, som den, man overhaler, er i.
Dvs. at en mc kun må overhale, hvis der er plads til, at en bil kan overhale.
Dermed vil der være 2 vognbaner (uanset om der er vognbanestriber imellem).

--
mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Jan Petersen

Dato : 03-09-02 09:40

> Ja, man skal overhale venstre om.
> Men nej, man må ikke overhale i samme vognbane, som den, man overhaler, er
i.

Det er da også svært!

> [...]
overhale.
> Dermed vil der være 2 vognbaner (uanset om der er vognbanestriber

Dvs. at hvis 2 Fiat 500 kan køre ved siden af hinanden, så må man godt.
Næ - hovedreglen er, at er der dobbeltstriber, og der er så meget plads på
din side af striben, så må du godt, selvfølgelig forudsat, at der ikke er
skiltet med overhaling forbudt. Det ses typisk på veje med god plads, hvor
der ind imellem kommer svingbaner i midten, eller at der 2 markerede
vognbaner i en retning i perioder. Men disse steder vil der også være
angivet en overhaling forbudt umiddelbart før disse ekstremiteter, med
angivelse af distance.

Mvh Jan Petersen

Fra : Pein

Dato : 03-09-02 20:49

"Jan Petersen" skrev ...

> [...]
> vognbaner i en retning i perioder. Men disse steder vil der også være
> angivet en overhaling forbudt umiddelbart før disse ekstremiteter, med

Dobbeltstriber eller ej, så må man overhale hvis der er rigeligt med plads
(og der ikke af anden årsag er overhaling forbudt).
Forskellen er at dobbeltstriber ikke må overskrides, så der _skal_ være
rigelig plads indenfor striberne.
Ved almindelig punkteret afstribning kan man overskride striben eller lade
være, frit valg, blot der er rigelig plads til overhalingen.

http://www.teori.dk/loven/færdselslovenNy.htm#021

Scroll ned til §21-§25.

Mvh.
Niels Pein

Fra : Jan Petersen

Dato : 04-09-02 06:47

Niels - det var jo det jeg skrev, at såfremt der er plads inden for
striberne, og at det iøvrigt ikke er skiltet, så er der frit slaw!

Mvh Jan Petersen

Fra : Pein

Dato : 03-09-02 21:00

"Claus Rolsted" skrev ...

> Nej, man må ikke overhale i samme vognbane, som den, man
> overhaler, er i. Dvs. at en mc kun må overhale, hvis der er plads
> til, at en bil kan overhale.

Henriks indlæg der startede denne tråd indeholdt en reference til
færdselsloven:

http://www.teori.dk/loven/færdselslovenNy.htm#021
Scroll ned til §21-§25.

Der står ingen steder, at man ikke må overhale i samme vognbane som den man
overhaler er i.
Der står ingen steder, at en mc kun må overhale, hvis der er plads til at en
bil kan overhale.

> mvh. Claus Rolsted - motorcyklist uden motorcykel
> Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået
> tirsdag den 13. aug.

Mvh. Niels Pein,
motorcyklist siden 1985, har kørt ca. 230.000 km. på mc.
(Har flere gange passeret politiet under kørsel mellem rækkerne på både
motorvej og landevej. Har aldrig fået ballade for det, for jeg gør det
ordentligt.)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 05-09-02 17:23

Hej Niels,

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev
> "Claus Rolsted" skrev ...

> Henriks indlæg der startede denne tråd indeholdt en reference til
> [...]

Ja, jeg har gennemlæst det.

> [...]
> overhaler er i.
> Der står ingen steder, at en mc kun må overhale, hvis der er plads til at

Ja, du har ret i, at det ikke umiddelbart fremgår af lovteksten.

> [...]
> (Har flere gange passeret politiet under kørsel mellem rækkerne på både
> motorvej og landevej. Har aldrig fået ballade for det, for jeg gør det

Selvom du kører mellem rækkerne, er du vel ikke i tvivl om lovligheden ved
det, vel? Kan du direkte sætte fingeren på hjemlen til forbuddet mod at køre
mellem rækkerne?

Selv har jeg først fået kortet for 3,5 uger siden og har endnu ikke engang
min egen mc. Men selvom jeg ikke kan udpege den præcise lovhjemmel for reglen
om, at man ikke må overhale i samme vognbane, så er jeg ikke desto mindre
sikker i min sag.

Det blev indskærpet os under teorien, at den nævnte situation er en typisk
"fælde", hvor man endelig ikke måtte svare "ja" til at overhale, ligesom man
endelig ikke måtte gøre det til den praktiske prøve.
Det er vel ikke for sjov, at vi (og andre mc-teori-elever landet over) får
det at vide......

Så mit bedste bud på dit spørgsmål er vel noget i retning af, at det
forudsættes i loven (eller en bekendtgørelse), at et indregistreret køretøj
skal føres, så det er alene i vognbanen.

Fra : Pein

Dato : 06-09-02 00:04

"Claus Rolsted" skrev ...

> Selvom du kører mellem rækkerne, er du vel ikke i tvivl om
> lovligheden ved det, vel? Kan du direkte sætte fingeren på
> hjemlen til forbuddet mod at køre mellem rækkerne?

Jo, jeg er i tvivl, og det er der en masse andre der også er. Netop fordi
man ikke kan sætte en finger på et stykke konkret tekst om emnet i
færdselsloven.
Mange _siger_ at det er ulovligt, men _lovens_tekst_ er ikke specielt præcis
på området, og ifølge lovens tekst er det ikke ulovligt at overhale i samme
vognbane.
Om det er ulovligt at køre mellem rækkerne (hvor man jo passerer højre om
nogen), afhænger af, om det opfattes som en passage ved køkørsel hvor
hastigheden bestemmes af de forankørende. (Og selvfølgelig skal der være
tilstrækkelig plads).

> Det er vel ikke for sjov, at vi (og andre mc-teori-elever landet over)
> får det at vide......

Det kunne så bare være rart at vide, hvor kørelærerne har det fra. Det står
ikke direkte i loven, men det er da muligt det står et andet sted.
Den der med "sådan er det bare" kan man jo ikke bruge til noget hvis det
skulle komme til en retssag.

Jeg har selv undervist i forskellige sammenhænge, og jeg ved at hvis man gør
sig umage med at levere en ensartet undervisning i hele landet, så vil en
eventuel fejl også slå igennem over hele landet.

> Så mit bedste bud på dit spørgsmål er vel noget i retning af, at det
> forudsættes i loven (eller en bekendtgørelse), at et indregistreret
> køretøj skal føres, så det er alene i vognbanen.

Nu havde jeg egentlig ikke noget spørgsmål, men en så afgørende forudsætning
kan man vel ikke bare udelukke fra loven, så det er jeg ret sikker på _ikke_
forudsættes.

Mvh. Pein