Andet multimedie
bentjuul 3670
Embedding fonts på html side driller.
Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 28-08-02 09:25

Hejsa,
Jeg leger lidt med at lave en hjemmeside hvor jeg bruger nogle specielle
fonts, og derfor prøver at embedde dem i min site, men det virker
tilsyneladene ikke

1 Jeg har genereret XXX.Eot fontfilerne med WEFT. og de ligger hvor de
skal.
2 Jeg læser min side fra en anden PC, men fontene bliver ikke vist. Ses
desværre kun som Std fonten.
3 I min logfile fra webserveren kan jeg se at min testpc der prøver at
læse, faktisk downloader de korrekte fonts, så mine style definitions og url
referencer må alt andet lige være korrekte.

Det lader følgende fejlmulighedder være tilbage.
1 Der er noget helt galt med selve genereringen af fonten. Genereret med
Microsoft WEFT.
2 Modtageren kan ikke læse / vise fonten. Er testet med IE 6.0.

Nogen der har et par gode råd eller kommentarer??

Vil desuden være glad hvis der er nogle der vil chekke om de kan se den
korrekte font på http://193.89.254.166/TestFont/ og således finde ud af om
det kun er min egen testpc der ikke kan vise fonten, eller om det er et
generelt problem.
Det er en meget særpræget font, så der skulle ikke være tvivl om den virker
eller ej. Desuden er det ikke en "normal" font, så det er givetvis yderst få
testere der allerede har den på deres PC.

Mvh
Adrian Hjelmslund

FUT dk.edb.internet.webdesign.html

PS. Her er html koden

<head>

<STYLE TYPE="text/css">
@font-face {
font-family: Dracula;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url(DRACULA1.eot);
}
</STYLE>

</head>

Dracula</font></p>

Fra : Chrisser

Dato : 28-08-02 09:32

"Adrian Hjelmslund" <electronic@hjelmslund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> eller ej. Desuden er det ikke en "normal" font, så det er givetvis yderst

> testere der allerede har den på deres PC.

- har været inde med IE 6.0 på windows XP( og jeg har kun standard
skrifttyper her ), skriften er rød og rimlig stor, men jeg vil ikke betegne
den som særpræget

Fra : Jesper Winding

Dato : 28-08-02 09:53

Jeg får en helt standard font. ligner Times New Roman.

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-08-02 10:07

> Det lader følgende fejlmulighedder være tilbage.
> 1 Der er noget helt galt med selve genereringen af fonten. Genereret
med
> Microsoft WEFT.

Du skal huske at angive, for hvilket domæne fonten skal bruges. Du kan
(svjv) ikke blot lave én WEFT font-fil og derefter bruge den på forskellige
sites, men KUN det/de sites du angiver når du konverterer fonten med WEFT.

mvh
Kim Jensen

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 28-08-02 10:36

Ja for Sa*** da !!! Du er jo genial.

Har lige rettet lidt til nu, og håber det virker.
Kan jeg lokke nogle til at lave en ny lille test?

Tak for hjælp til jer alle,
Adrian Hjelmslund

Fra : Chrisser

Dato : 28-08-02 10:46

> Ja for Sa*** da !!! Du er jo genial.
>
> Har lige rettet lidt til nu, og håber det virker.
> Kan jeg lokke nogle til at lave en ny lille test?
>
> Tak for hjælp til jer alle,
> Adrian Hjelmslund

nu er der dracula skrift på hos mig

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 28-08-02 12:10

Tak for hjælpen fra jer alle. Det ser ud til at virke nu

Mvh
Adrian Hjelmslund

Fra : Ricki

Dato : 28-08-02 10:31

Webfabrikken
> [...]
> eller ej. Desuden er det ikke en "normal" font, så det er givetvis yderst

> testere der allerede har den på deres PC.

Hej,

Jeg kan godt se fonten når jeg klikker på linket. Derudover vil jeg nok tro
at dit spørgsmål hører ind under news:dk.edb.webdesign.html eftersom en del
af problemet som du selv omtaler ligger i din kodning, MEN jeg tror
derudover at du skal kigge lidt på hvilke fonte din browser kan se. Det
ligger vist nok nemlig sådan at browseren tolker de fonte som den kender,
dvs. hvis du har NS 3.0 kan du nok ikke se særligt mange forskellige fonte,
og i givet fald vil den vise Arial som første valg. Hvis du derimod har
IE6.0 så er der stor sansynlighed for at din valgte font som er embedded vil
blive vist som ønsket. Løsningen er at lave overskrifter, billedetekster
osv. som gif filer, og ellers overlade alt almindelig tekstfortolkning til
de normale fonte ( Arial, Comic Sans, Times osv. )

Hilsen Ricki

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 28-08-02 10:54

Adrian Hjelmslund skrev: (messageID:

> [...]
> den korrekte font på http://193.89.254.166/TestFont/ og således finde
> ud af om det kun er min egen testpc der ikke kan vise fonten, eller om

Det virker fint her. (IE6 på WinXP)

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : morten lund

Dato : 28-08-02 11:11

Den ser fin ud hos mig; har du et link på WEFT, og hvordan man gør?

Jeg ville gerne rode lidt med det selv

/Morten

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 28-08-02 12:09

"morten lund" <none@your.business.org> wrote in message
> Den ser fin ud hos mig; har du et link på WEFT, og hvordan man gør?

http://www.microsoft.com/typography/default.asp

Her er skrevet lidt om teknikken, og der ligger et underlink til weft.
Man gør:
1 Laver normal html side med de fonts man skal bruge
2. Kører weft, der "oversætter" dine normale fontfiler til eot (embedded
open fonts) filer, og lægger dem i de rigtige folders.
3. laver en style der refererer til dine oversatte fonts.
That´s it!

Problerne der kan opstå er.
1. Er svært selv at teste, da du ikke aner om du ser din oversatte eot font,
eller din originale font i din browser, så du skal teste fra anden pc, der
IKKE allerede har samme font.
2. weft har den feature kim refererede til tidlige, at man skal definere fra
hvilket domæne font kan benyttes. Denne info er inkluderet i selve
fontfilen, så det SKAL være korrekt angivet.

Held og lykke, det er ikke så svært når blot man kan få hjælp "udefra" som
jeg har fået idag.

Mvh
Adrian Hjelmslund