Hjemmebygget skrivebord
Fra : Esben

Dato : 28-08-02 08:40

Hej,

Jeg vil bygge et skrivebord på ca. 2,5 x 0,9 m og søger derfor gode råd
om dette.

Hvilken slags bordplade er optimalt? Jeg har kigget på MDF-plade i
16-19mm og en hvid melamin spånplade (sidstnævnte bruger jeg nu, men den
er knap så lang). Hælder mest til sidstnævnte, da den ikke skal
behandles, måske skal der dog nogle kantlister på.

Det sværeste er dog bordbenene. Jeg regner med 5-6 enkeltstående ben (de
skal tage så lidt gulvplads som muligt). Men derudover er det måske en
god idé med langs og/eller tværgående afstivere?

På bordet skal der stå 2-3 computerskærme og det sædvanlige rod.

--
Esben

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-08-02 09:35

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> god idé med langs og/eller tværgående afstivere?
>
> På bordet skal der stå 2-3 computerskærme og det sædvanlige rod.

Hej Esben

Jeg er netop blevet færdig med at lave et værkstedsbord på 300x80 cm
Til bordpladen tog jeg ud til et nedbrydningsfirma og købte 7 brugte
gulvbrædder (25 mm) med fer og not...
Der er noget arbejde i at gøre dem rene, og efter de er monteret skal de
helst have en tur med en båndsliber eller noget i den stil. Men når det er
gjort får du en utrolig flot og stærk bordplade til næsten ingen penge (jeg
gav 70 kr. for min).

"Stellet" på mit bord skal holde til en del, så det er nok lidt overdrevet
til dit forbrug, men jeg vil anbefale dig at lave en ramme som du sætter
bordbenene fast på, for at gøre bordet stabilt...

NB. Jeg lavede også en gang et computer-arbejdsbord. I den forbindelse tog
jeg ud til det samme nedbrydnings og købte en kabelbakke (ca. 120 x 80 mm)
med 8 EDB-Stik og 8 RJ-45 Stik, som jeg skruede fast på bagkanten af
bordet... Den kostede heller ikke ret meget - den var fuldstændig
unødvendig, men det så max blæret ud...

Mvh Keld Nygaard

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 28-08-02 13:00

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en meddelelse news:3d6c8b41$0$43970$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> med 8 EDB-Stik og 8 RJ-45 Stik, som jeg skruede fast på bagkanten af
> bordet... Den kostede heller ikke ret meget - den var fuldstændig

Hej Kjeld.

Selv om jeg ikke skal lave noget skrivebord, så takker jeg mange gange for inspirationen.

Mvh Johnny H. Nielsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-08-02 10:07

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> writes:

> Jeg vil bygge et skrivebord på ca. 2,5 x 0,9 m og søger derfor gode råd
> om dette.

Ikea har sådan noget byg-selv-skrivebords-noget. Måske kan du få
inspiration der? Det kræver bare at du bor i nærheden af en Ikea.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Esben

Dato : 28-08-02 10:38

> Ikea har sådan noget byg-selv-skrivebords-noget. Måske kan du få
> inspiration der? Det kræver bare at du bor i nærheden af en Ikea.

Ja, jeg kikkede faktisk i Ikea kataloget efter jeg sendte indlægget. Måske
to borde á 1,2 x 0,8 er en federe løsning, de har endda en model med
variabel høje.

--
Esben

Fra : JS

Dato : 28-08-02 17:17

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Ja, jeg kikkede faktisk i Ikea kataloget efter jeg sendte indlægget. Måske
> to borde á 1,2 x 0,8 er en federe løsning, de har endda en model med

0,8 er for lidt dybde til et computer bord medmindre selvfølgelig du har
fladskærme eller kan leve med at skærmen rager ud over bagkanten af bordet.
Til en stor 19" vil jeg mene at minimum dybde er 100cm helst 110cm.
Man bliver træt i armene hvis tastatur og mus står helt ude på kanten af
bordet.

mvh/JS

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-08-02 18:00

JS wrote:

> [...]
> af bordet. Til en stor 19" vil jeg mene at minimum dybde er 100cm
> helst 110cm. Man bliver træt i armene hvis tastatur og mus står helt

Vi har nogle bord med 83 cm dybde, det er nok til en 17" skærm, men ikke
mere.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Esben

Dato : 28-08-02 23:12

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har nogle bord med 83 cm dybde, det er nok til en 17" skærm, men
ikke
> mere.

Samme her, mit nuværende bord er 80cm og står 4 cm fra væggen, og
skærmen (17" "normal" dybde) er ca. 2 cm fra væggen. Med 90-95cm vil jeg
umiddelbart mene at der er plads til en 19". En 19" er omkring 4 cm
dybere end en 17" i mit foretrukne mærke.

--
Esben

Fra : Thïngmand

Dato : 29-08-02 08:44

> skærmen (17" "normal" dybde) er ca. 2 cm fra væggen. Med 90-95cm vil jeg
> umiddelbart mene at der er plads til en 19".

?? Jeg skal have min. 135 cm. fra bordkant til væg, for at jeg ikke skal
sidde med snotten oppe i skærmen (20")...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-02 08:51

> ?? Jeg skal have min. 135 cm. fra bordkant til væg, for at jeg ikke skal
> sidde med snotten oppe i skærmen (20")...

Så er det da ligefør at det bedst kan betale sig at stille den på et
seperatbord bag skrivebordet. På et skrivebord med så stor en dybde skal man
godt nok have lange arme for at kunne nå det rod der ligger længst væk ....

/A

Fra : Thïngmand

Dato : 30-08-02 07:57

> [...]
man
> godt nok have lange arme for at kunne nå det rod der ligger længst væk

Nu har jeg set på billedet af det omtale skrivebord og forskellen på hans
krav og mine er at jeg skal kunne have hele underarmen liggende på
bordpladen, dvs. der er ca. 40 cm. fra bordkant ind til mit tastatur. Sådan
nogle krav kommer helt af sig selv, når man sidder foran dyret 10-12 timer
om dagen...

Mit bord består at 2 bordplader der er sat samme parallelt med en 20 cm.
laminat plade i mellem, hvor der er fræset huller i til kabler, så alle
kabler hænger under bordpladen. Jeg har endvidere sat to stikkontakter (uden
kontakt) i denne, så man nemt kan sætte batteriopladeren i eller når man
lige har en ekstra computer tilsluttet i 1 dags tid...

Fra : Bent Lund

Dato : 28-08-02 17:35

> Man bliver træt i armene hvis tastatur og mus står helt ude på kanten af
> bordet.
Hej
Jeg har bygget mit eget skrivebord og på forkanten af pladen skåret en
trekant ud på ca. 20 cm og "hakket" er ca. 50 cm. Under pla har jeg anbragt
et udtræk til en lille plade hvorpå tastaturet stå. Pladen er monteret med
udtræksskinner fra et arkivskab.Musen står så på skrivebordet ved
udskæringen på højre side og gør at jeg ikke skal række så langt efter musen
selvom tastaturet er trukket ud.

Mvh.

Bent

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-08-02 18:27

> [...]
> god idé med langs og/eller tværgående afstivere?
>
> På bordet skal der stå 2-3 computerskærme og det sædvanlige rod.

Jeg har lige bygget et computerbord. Tidligere havde jeg 3 borde stående med
computere men det blev for rodet så jeg valgte at bygge et nyt bord der
kunne rumme alle mine maskiner.
Jeg købte 2 sæt (4 stk) bordben i Ikea. Pladerne er spånplade med en plade
limet ovenpå (udseende tæller jo også ) Under pladerne har jeg monteret
lægter der holder pladerne og forhindrer dem i at synke. Det hele er sat
fast i vægen (men man kan også bruge bordben bagerst)
Og hvad er der så specielt ved det? Jo, jeg har bygget 2 borde der er
forskudt i højden. Det giver en god arbejdsstilling og får skærmen op i
højden. Et ekstra pluys er at mellem de 2 borde bliver der plads til
kabelbakker så man slipper for kaos på gulvet under bordet.
Jeg har postet et foto i dk.binaer "Computerbord", vil i se flere så skriv.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Esben

Dato : 28-08-02 23:18

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabelbakker så man slipper for kaos på gulvet under bordet.
> Jeg har postet et foto i dk.binaer "Computerbord", vil i se flere så

Tak for billedet, det ser fornuftigt ud. Vi bruger flere steder på mit
arbejde den samme løsning, men den er for permanent til de de hjemlige
forhold.

Btw. får du ikke hold i nakken af at kigge på skærme der står så højt
oppe?

--
Esben

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-08-02 10:19

> [...]
> forhold.
>
> Btw. får du ikke hold i nakken af at kigge på skærme der står så højt

Nej, tvært imod, efter jeg fik skærmen op i højden har min nakke det bedre.
Højden er jo tilpasset til mig. Det er nok også derfor min kæreste ikke vil
have hendes maskine i mit computerrum

Løsningen kan modificeres så den ikke er så permanent, du kan sætte bordben
på det "øverste" bord så det hele kan flyttes rundt efter behov.

Fra : ZIGGE

Dato : 28-08-02 21:23

> Jeg vil bygge et skrivebord på ca. 2,5 x 0,9 m og søger derfor gode råd
> om dette.

Hej Espen.

Jeg er lige blevet færdigt med et bord i MDF-plade. Ideen er tyvstjålet fra
et bord i Inventarland... Det er lavet af en 26 mm 122x240 cm plade der er
skåret til i en bue, sådan at den går vinkelret ind 60 cm fra det ene hjørne
på langsiden og bugter sig i et stort S hen til det diagonale hjørne. Der er
monteret et stykke plade på bagkanten af bordet for at stive det af. Jeg har
et sæt ben i enderne. Når man sidder ved bordet "glider" man ind i buen på
midten og har således skærmene foran sig.

/ZIGGE

Fra : Esben

Dato : 28-08-02 23:07

"ZIGGE" <zigge@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et sæt ben i enderne. Når man sidder ved bordet "glider" man ind i
buen på
> midten og har således skærmene foran sig.

Det lyder slet ikke dårligt - virker det stabilt med kun ben i enderne?
Har du overfladebehandlet MDF-pladen, eller er den slags
modstandsdygtigt overfor kaffepletter og den slags?

--
Esben

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 29-08-02 07:14

> "ZIGGE" <zigge@privat.dk> skrev i en meddelelse

> råd

[KLIP
]>
> [...]
> Har du overfladebehandlet MDF-pladen, eller er den slags
> modstandsdygtigt overfor kaffepletter og den slags?

Jeg vil klart anbefale dig at overfladebehandle MDF'en, den vil suge hvad
som helst til sig om det så er kaffepletter eller fedtede fingre...

Jeg valgte at give mit computerbord grunder+oliemaling, det tager lidt tid
og malingen skal være hærdet inden du placere en (tung) skærm på bordet,
ellers vil den klistre sig fast i malingen. Jeg tror jeg ventede otte dage
inden jeg tog bordet i brug...

Fra : Claus

Dato : 29-08-02 08:19

var det noget vi kunne se et billede af?
Mvh Claus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-08-02 20:45

> Jeg vil bygge et skrivebord på ca. 2,5 x 0,9 m og søger derfor gode råd
> om dette.

Min løsning fra 90' der holder endnu

En fyretræsplade på 2x0,85 m med en tykkelse på godt 20mm (kan checke
imorgen) Som ben 2 omvendte U'er i ~50mm rør med en plade på toppen til
montering med 8 skruer i bordpladen.

Benene er skruet på et stykke inde fra enderne således at det lige passer
med et skuffemodul på ydersiden. Derved blievr der også kun ~1,30 mellem
benene.

Bordet er meget solidt og kan endda holde til at jeg står på det (~0,1 ton)
men så træder jeg også tæt på benene.

Jeg er ret sikker på at benene stadig føres i Silvan og at bordpladen er
købt ved trævarefabrikkernes udsalg

/A