Skærme
Fijala 3554
Afstand fra øje til skærm?
Fra : Madsen

Dato : 19-02-01 15:03

Hej,

Findes der egentlig nogle retningslinier for hvor langt man skal sidde
i afstand fra en given størrelse skærm?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-02-01 23:41

Hej Madsen

Når næsen skraber hen over skærmen er du kommet for tæt på!

Nå spøg til side. Med TV plejer man at sige 3-5 gange diagonalen, men det
holder jo ikke på en 15".

Jeg sitter ca en god diagonal fra skærmen, men jeg har også for nyeligt fået
valget mellem førerhund og briller. Nu er de ved at oplære hunden i at
læse.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

Fra : Madsen

Dato : 20-02-01 00:49

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev:

> Når næsen skraber hen over skærmen er du kommet for tæt på!

:D
Så tæt er jeg ikke på. (Endnu! ;)

> Nå spøg til side. Med TV plejer man at sige 3-5 gange diagonalen, men det
> holder jo ikke på en 15".

Jeg fik også engang en tommerfingerregel fra en gammel TV-mand.
Den går ud på, at man skal strække armen helt ud og knytte næven.
Når man så "sigter" efter skærmen, så skal næven lige nøjagtigt kunne
udfylde skærmen. Dette skulle så være den korrekte afstand til TV´et.
Her er jo en del faktorer der kan give forskellige resultater og hvis jeg
prøver det af her. (ja, grin bare!) - så dækker næven skærmen, når jeg
er ude på ca. 2 meter og her rækker mit syn altså ikke til ret meget
læsning, medmindre jeg kører i 640x480 eller mindre.

> Jeg sitter ca en god diagonal fra skærmen, men jeg har også for nyeligt fået
> valget mellem førerhund og briller. Nu er de ved at oplære hunden i at
> læse.

For tiden oplever jeg lidt sviende øjne og fornemmelsen af at en eller
anden har smidt sand i synet af mig. Jeg har en teori om at afstanden til
min skærm er for lille, men er stadig i tvivl. Jeg sidder ca. 1 m. fra den og
ved ikke om det er for lidt eller meget. Måske skulle man bare moderere
brugen lidt! ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-02-01 01:01

Madsen wrote:

> [...]
> ved ikke om det er for lidt eller meget. Måske skulle man bare moderere

Sludder, det er bare den tørre vinterluft. Få dig nogen potteplanter, eller hæld
lidt cola/øl/kaffe i tastaturet, så du får bedre indeklima og lidt mere fugt i
luften. Det burde kunne gøre det.

Mvh

Bruno

PS. Hvis ikke det hjælper med det samme så tager jeg altså ikke ansvaret for noget
somhelst

Fra : Madsen

Dato : 20-02-01 01:32

<iddqd@worldonline.dk> skrev:

> Sludder, det er bare den tørre vinterluft. Få dig nogen potteplanter, eller hæld
> lidt cola/øl/kaffe i tastaturet, så du får bedre indeklima og lidt mere fugt i
> luften. Det burde kunne gøre det.

God ide. Jeg går over til "fugt-teorien."

> PS. Hvis ikke det hjælper med det samme så tager jeg altså ikke ansvaret for
> noget somhelst

Jeg holder dig personlig ansvarlig for at mit tastatur ikke længere fungerer. ;)
Det næste bliver montering af sprinklere med saltvandsopløsning til øjenspray
rundt på kanten af skærm. Disse kunne så give et pust et par gange i minuttet.
(Kunne endda forhindre de dage hvor man vågner med mærker efter tastaturet
i ansigtet!)

Tak for tips, trods alt! :)

PS. Jeg har allerede taget patent på sprinklersystemet, så forget it. ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-02-01 05:45

> [...]
>Når man så "sigter" efter skærmen, så skal næven lige nøjagtigt kunne
>udfylde skærmen. Dette skulle så være den korrekte afstand til TV´et.

Det tip har jeg også fået - men det holder kun med fjernsyn, da man af
natur sidder tættere på en monitor - dels fordi øjnene kan magte det,
da en monitor er meget finere opløst end et TV, dels fordi TV ikke er
beregnet til deciderede læseopgaver.

Prøv engang at sætte dit hovede ligeså tæt på dit TV, som du sidder i
forhold til din FW900 - ikke rart vel ??

Det skyldes, at din FW900 har ca. 4 gange højere opløsning end dit TV
- og dermed viser ting meget mere finkornet og klart.

Den dag vi alle får råd til plasma TV med monitor agtig opløsning, da
kan vi først anvende TV'et til PC opgaver.

Som det er nu, så ser man ikke andet en firkanter og stjerner, når man
sidder ½ meter fra TV'et - ½meter er min afstand til min 22' monitor.

Selvfølgelig kan jeg ikke anbefale, man prøver at sidde ½meter fra sit
70' plasma TV - uanset opløsningen - så får man da ikke set mere end
det yderste af en brystvorte i en hud-film.......hæ...hæ - og det
ville da være spild af hud........hæ...hæ

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : JK

Dato : 21-02-01 22:41

Helloo.. her er tips:

1. Skærmen placeres i optimal synsafstand, d.v.s. mellem 50 og 70 cm fra
kroppen.

2. Placer skærmen direkte foran dig, så du undgår at dreje og vride ryggen
og nakken.

3. Indstil skærmens højde, så hoved og nakke er i neutral stilling. Dit blik
skal være faldende, så øverste tekstlinie på skærmen er 10 - 15 cm under din
øjenhøjde.

4. Undgå reflekser og spejlinger i skærmen. Placer skærmen, så din
synsretning bliver parallel med vinduet, d.v.s. du skal sidde med siden til
vinduet.

5. Tilrettelæg dit skærmarbejde sådan, at du regelmæssigt afbrydes af andet
arbejde. Er dette ikke muligt, skal du dagen igennem holde små pauser for at
undgå gener.

Mvh Jesper

Fra : Madsen

Dato : 22-02-01 00:43

"JK" <jesper@jesperkryger.dk> skrev:

> Helloo.. her er tips:

Og det var lige nøjagtig sådan noget jeg var på jagt efter!

Tak for det. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)