Folkeregisteradresse ved anden bopæl
Fra : jera

Dato : 27-08-02 22:33

Hej

Min kæreste er netop flyttet til København i forbindelse med sit studie. Som
så mange andre har hun haft problemer med at finde et sted at bo, og har
derfor måttet nøjes med et værelse i en lejlighed. Der er dog det problem,
at hun ikke kan have sin folkeregisteradresse der. Derfor har hun opgivet
adresse hos en veninde, hvilket desværre resulterede i, at veninden er
blevet bedt om at betale skat af lejeindtægten. Venindens lejlighed er en
andelslejlighed og derfor kan det forekomme rimeligt nok. Problemet er bare,
at der selvfølgelig ikke er en lejeindtægt.
Hvordan tackler min kæreste dette problem? Skal de begge skrives på
lejekontrakten, skal lejeindtægten bare angives til nul eller skal hun få
folkeregisteradresse i en lejelejlighed?

Hvad med indboforsikringen?

Der må være adskillige der står med samme problem, men jeg har ikke kunnet
finde nogen information.

Håber der er nogen, som kan hjælpe.

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-02 23:18

Scripsit "jera" <jera@SLETperson.dk>

> [...]
> derfor måttet nøjes med et værelse i en lejlighed. Der er dog det problem,
> at hun ikke kan have sin folkeregisteradresse der.

Hvorfor ikke?

> Derfor har hun opgivet adresse hos en veninde, hvilket desværre
> resulterede i, at veninden er blevet bedt om at betale skat af
> lejeindtægten. Venindens lejlighed er en andelslejlighed

Så skal veninden naturligvis fortælle skattevæsenet at der ikke er
nogen lejeindtægt, idet kærestens folkeregisterregistrering er en ren
c/o-adresse.

Og så skal kæresten i øvrigt se at få sin folkeregistrering i orden.

> Hvordan tackler min kæreste dette problem? Skal de begge skrives på
> lejekontrakten,

Hvilken lejekontrakt? Hvem er "de begge"?

> skal hun få folkeregisteradresse i en lejelejlighed?

Hun skal folkeregistreres der hvor hun faktisk bor, jf CPR-lovens §6

| §6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl
| i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret
| her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person
| regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på
| grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor
| denne har sine ejendele.

> Hvad med indboforsikringen?

Ja, hvad med den? Jeg forstår ikke spørgsmålet.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : jera

Dato : 28-08-02 07:12

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "jera" <jera@SLETperson.dk>

Som

> Hvorfor ikke?

Præcis hvorfor ved jeg ikke. Det var et krav fra udlejer. Min kæreste havde
sagt nej til et værelse, hvor hun heller ikke kunne have sin adresse. Men op
til studiestart så bliver man desperat og hun sagde derfor ja til dette
værelse indtil hun finder noget andet.

> Så skal veninden naturligvis fortælle skattevæsenet at der ikke er
> nogen lejeindtægt, idet kærestens folkeregisterregistrering er en ren
> c/o-adresse.

Dvs. at det er veninden, som skal få dette bragt i orden?

> Og så skal kæresten i øvrigt se at få sin folkeregistrering i orden.

Tro mig, hun ville hvis det var muligt!

> Hvilken lejekontrakt? Hvem er "de begge"?

Jeg vrøvler! Jeg mener om min kæreste og veninden evt. kunne registreres så
venindens lejlighed er deres fælles? Det kan dog ikke være en optimal
løsning.

> Hun skal folkeregistreres der hvor hun faktisk bor, jf CPR-lovens §6

Desværre kan hun ikke finde et værelse, hvor dette er muligt. Pointen er, at
hun bliver nødt til at få folkeregisteradresse et andet sted end hvor hun
rent faktisk bor. Hvordan gør hun det uden, at det går udover den hun får
folkeregisteradressen hos?

> Ja, hvad med den? Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Hendes ejendele er jo i en lejlighed, hvor hun ikke har
folkeregisteradresse. Derfor kan jeg forestille mig det giver problemer, at
få indboforsikring her.

Mange tak for dit svar!

Jesper

Fra : Henning

Dato : 28-08-02 07:51

On Wed, 28 Aug 2002 08:12:05 +0200, "jera" <jera@SLETperson.dk> wrote:

> [...]
>til studiestart så bliver man desperat og hun sagde derfor ja til dette
Har hun en lejekontrakt? Bed hende tage den med på Folkeregistret, og
forklar dem sagen.
Da hun ikke har folkeregisteradresse hvor hun reelt bor, har hun
heller ingen forsikring på værelset

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-08-02 10:29

jera <jera@SLETperson.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6c69ba$0$693$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
op
> til studiestart så bliver man desperat og hun sagde derfor ja til dette

Jeg kunne forestille mig, det er fordi hende hun lejer værelset hos enten
vil undgå at betale skat af lejeindtægten og det er svært at bevise, at hun
har en lejer, hvis det kun er hende der har lejligheden, der har
folkeregisteradresse der, eller at hun ikke har orienteret sin udlejer (den
der ejer selve huset) om sin fremlejer. Det kan jo være, at hun opkræver en
husleje som er væsentlig højere end tilladt og det vil en udlejer opdage, da
denne kan kræve at se lejekontrakten.
I vores gamle andelsboligforening så vi eksempler for folk, der udlejede det
ene værelse i deres lejlighed til en pris der var identisk med den de selv
skulle betale i boligafgift og dermed boede de selv gratis!!! Usmageligt!
MVH Rikke

Fra : David T. Metz

Dato : 28-08-02 11:34

Vagn Torup & Rikke Bachmann skrev:

> [...]
> var identisk med den de selv skulle betale i boligafgift og dermed
> boede de selv gratis!!! Usmageligt! MVH Rikke

Helt OT: velkommen til kapitalismens markedsøkonomi. (sorry - tvangspræget
spydighed)

On topic:

Var det ulovligt?

I givet fald er jeg meget nysgerrig efter hvilken lov (lejeloven sikkert,
men hvor?), der regulerer det område. Altså det er ikke skatten (det er
besvaret her) jeg tænker på men spørgsmålet om hvor meget man tage for at
udleje et værelse.

David

--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer
ordentligt! http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-08-02 15:16

David T. Metz <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6ca604$0$60642$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> men hvor?), der regulerer det område. Altså det er ikke skatten (det er
> besvaret her) jeg tænker på men spørgsmålet om hvor meget man tage for at

Hej David.
Det man gør er at man regner m2 prisen ud. Altså 100 m2 koster 5000 kr. pr.
mdr. det er altså 50 kr. pr. m2 pr. mdr. Er værelset så på 20 m2, så ganger
man med 20 og får derfor 1000 kr. dertil kommer lidt for adgang til køkken
og evt. bad og det vil alt efter størrelse beløbe sig til ca 5 m2 oveni.
Er værelset møbleret må der tages en lille smule for det også normalt ca. 10
kr. pr. m2 pr ÅR.
Så vidt jeg er orienteret, så er der ikke nogle klare retningslinier, men
finder fremlejetageren lejen for høj kan denne indbringe den for
huslejenævnet og i et sådant tilfælde som jeg beskrev i forrige indlæg, så
er der slet ingen tvivl om at lejen vil blive sat ned, formentlig til
nogenlunde som ovenfor beskrevet.
Der er imidlertid meget stor uenighed om, hvordan det skal beregnes, da der
ikke findes nogen facitliste til det i lejeloven, derfor vil der sikkert nu
komme 20 indlæg, der vil fortælle mig, at jeg tager fejl, fordi de kender
nogen, der har fået godkendt en anden beregning, og det er givet også
rigtigt.
Under alle omstændigheder er det vigtigt at have en lejekontrakt eller i det
mindste forlange at få kvittering for indbetaling af husleje, hvis nu man
skulle få brug for beviser til huslejenævnet.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-08-02 14:39

> Præcis hvorfor ved jeg ikke. Det var et krav fra udlejer.

Hmmm det lyder som et noget tvivlsomt foretagende. Mon udlejer prøver
at undgå beskatning af lejeindtægten?

> Tro mig, hun ville hvis det var muligt!

Det er ikke noget med at ville. Man har pligt til at oplyse sin adresse
til folkeregisteret, hvis ikke man gør det kan man blive pålagt bøder.

> Desværre kan hun ikke finde et værelse, hvor dette er muligt.

Det er muligt i alle værelser. Det er udlejer, der prøver at snyde.

> Pointen er, at hun bliver nødt til at få folkeregisteradresse et
> andet sted end hvor hun rent faktisk bor.

Og det må hun ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-08-02 08:06

Hejsa,

Så vidt jeg ved er det stadig skattefrit at leje værelser (i kælderen i
villaen eller i en lejlighed) hvis huslejen ikke overstiger 1200 kroner ...

Derudover tror jeg din kæreste kan gå til folkeregistret og melde sig
"hjemløs" ... men det forhindrer hende ikke i at have en postadresse, hvor
hun kan hente post ...

I øvrigt er det ikke noget i vejen for at to venner/veninder deler en
lejlighed. DIn kæreste bor således hos veninden i hendes andelslejlighed
(gratis) - og så er det ikke noget at betale skat af ... og den sag skal
andelsforeningen ikke blande sig i, med mindre det strider alvorligt mod
foreningens vedtægter ...

Så tag det helt roligt. Det skal nok gå alt sammen - for som du selv
påpeger; rigtig mange har stået i sammen situation.

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 28-08-02 08:56

rasmus carlsen skrev:
> Hejsa,
>
> Så vidt jeg ved er det stadig skattefrit at leje værelser (i kælderen
> i villaen eller i en lejlighed) hvis huslejen ikke overstiger 1200
> kroner ...

Mener du udleje? så er tallene for skattefradrag jf Poul Christensens post
i "stud. bor hos..."

Bundfradraget er 1 1/3 pct. pct. af ejendomsværdien på årsbasis, dog
mindst
24.000 kr. årligt/2.000 kr. månedligt. (Ligningslovens § 15 P).

> Derudover tror jeg din kæreste kan gå til folkeregistret og melde sig
> "hjemløs" ... men det forhindrer hende ikke i at have en postadresse,
> hvor hun kan hente post ...

Og hvad skulle formålet være med at lyve?

> [...]
> ... og den sag skal andelsforeningen ikke blande sig i, med mindre
> det strider alvorligt mod foreningens vedtægter ...

Hun bor der blot ikke ... prøv at læse spørgsmålet om forsikring ...

> Så tag det helt roligt. Det skal nok gå alt sammen - for som du selv
> påpeger; rigtig mange har stået i sammen situation.

Med udlejere, der opfordrer til ulovligheder?

David

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-08-02 09:03

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du udleje?
- ja, sorry. Man kan have en skattefri lejeindtægt ...

> Og hvad skulle formålet være med at lyve?
- at få et sted at bo! Og i og med hun ikke har folkeregisteradresse der
hvor hun bor ... ja så hun hun der teknisk set ikke ....

> Hun bor der blot ikke ... prøv at læse spørgsmålet om forsikring ...
- det er to forskellige tinge. Det ene handler om venindens skat - den anden
om den husvildes forsikring. Jeg tror ikke det bliver et problem. Skulle der
være indbrud, brand eller lignende, vil udlejers forsikring jo dække hvad
der er på adressen ... hvis altså udlejer har en forsikring.

> Med udlejere, der opfordrer til ulovligheder?
- ja!

Og så er det jo en helt anden mulighed. Hun kan gå på folkeregistret og sige
hvor hun bor og så håbe på, at udlejer ikke opdager det. Men det bliver
næppe et hyggeligt sted at bo, hvis udlejer opdager det ...

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 28-08-02 11:27

rasmus carlsen skrev:
> - at få et sted at bo! Og i og med hun ikke har folkeregisteradresse
> der hvor hun bor ... ja så hun hun der teknisk set ikke ....

Var det så ikke klogere at lyve over for udlejeren (nødværge) end at lyve
over for offentlig myndighed (bedrageri)?

> Jeg tror ikke det bliver et
> problem. Skulle der være indbrud, brand eller lignende, vil udlejers
> forsikring jo dække hvad der er på adressen ... hvis altså udlejer
> har en forsikring.

....Med en passende forsikringssum, og forudsat at udlejer iøvrigt er villig
til at indlade sig på forsikringssvindel (hvorfor skulle udlejer være det?)

> - ja!

OK, det kommer vel egtl. ikke bag på mig.

> Og så er det jo en helt anden mulighed. Hun kan gå på folkeregistret
> og sige hvor hun bor og så håbe på, at udlejer ikke opdager det. Men
> det bliver næppe et hyggeligt sted at bo, hvis udlejer opdager det ...

Det var nu ellers også mit klare forslag. Udlejer vil nok opdage det når
posten kommer ind ad døren, medmindre hun samtidig melder midlertidig
flytning af postadresse til posten (det er mig bekendt ikke ulovligt). Det
der så kan spille ind er sociale myndigheder, hvis udlejer modtager sociale
ydelser og skattevæsenet. Sidstnævnte vil nok tage noget tid - og så når
hun måske at finde noget andet hos en der ikke er bedrager.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-08-02 12:28

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> wrote in message
> Det var nu ellers også mit klare forslag. Udlejer vil nok opdage det når
> posten kommer ind ad døren, medmindre hun samtidig melder midlertidig
> flytning af postadresse til posten (det er mig bekendt ikke ulovligt).

Postadresse og folkeregisteradresse hænger ikke sammen.
Postadressen skal ændres hos Post Danmark, og det kan hun jo gøre alligevel
uden at ændre sin folkeregisteradresse.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 28-08-02 12:49

Per Christoffersen skrev:

> Postadresse og folkeregisteradresse hænger ikke sammen.
> Postadressen skal ændres hos Post Danmark, og det kan hun jo gøre
> alligevel uden at ændre sin folkeregisteradresse.

Jeg kan godt love dig at hvis du melder flytning til folkeregistret, så
spørger de ikke postvæsenet inden de adresserer et brev med nyt
sygesikringskort ... Det samme gælder anden offentlig myndighed, inkl.
studiesteder - der slår op i folkeregistret direkte. Så fx.
Universitetsavisen vil dumpe ind ad døren, studiekort, etc. etc.

Medmindre man tydeligt angiver på blanketten, at man har en anden
postadresse (det kan jeg ikke huske om man kan). Derfor vil det være klogt
at melde omadressering til Posten.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-08-02 13:00

> [...]
>
> Medmindre man tydeligt angiver på blanketten, at man har en anden
> postadresse (det kan jeg ikke huske om man kan). Derfor vil det være klogt

Det er sådan set ikke pointen her.
Pointen er, at udlejer ikke alene ud fra det faktum at der kommer post til
hende kan afgøre at hun har folkeregisteradresse der.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 28-08-02 13:19

Per Christoffersen skrev:

> Det er sådan set ikke pointen her.
> Pointen er, at udlejer ikke alene ud fra det faktum at der kommer
> post til hende kan afgøre at hun har folkeregisteradresse der.

OK, jeg læste det som f.. læser bibelen. Beklager.
David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-08-02 13:23

> OK, jeg læste det som f.. læser bibelen. Beklager.
> David

Ok

/Per

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-08-02 13:27

Per> Det er sådan set ikke pointen her.
Per> Pointen er, at udlejer ikke alene ud fra det faktum at der kommer post til
Per> hende kan afgøre at hun har folkeregisteradresse der.

Hvis hendes selvangivelse og valgkort kommer ind ad brevsprækken, så har hun
folkeristeradresse der.

Jeg ved det, fordi der engang var en, der uden min viden tilmeldte sig min
folkeregisteradresse. Det tog mig lang tid at få ham væk.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-08-02 13:43

> Hvis hendes selvangivelse og valgkort kommer ind ad brevsprækken, så har
hun
> folkeristeradresse der.

- men der bliver vist ikke valg lige med det samme ... og ellers må man kjo
stå tidligt op og vente på postbudet
ras

Fra : jera

Dato : 28-08-02 22:09

Tak til alle jer der har deltaget i denne diskussion. Det var interessant
læsning.

Jeg vil udelade at stille udlejer op som den store skurk, hvilket i høj grad
skyldes at det ikke vil gøre det sjovere at bo der. For her ser jeg
foreløbig ikke noget alternativ. Derudover skal det siges at udlejer er
meget flink og stiller alle lejlighedens faciliteter til rådighed. Derfor
har jeg valgt ikke at spekulere i, hvorfor udlejer ikke ønsker at min
kæreste har folkeregisteradresse i lejligheden. Det får hun hverken tag over
hovedet eller gode boligforhold af.
Løsningen er for mig at se, at min kæreste og hendes veninde tager på
kommunen og hører, om det er noget problem, at min kæreste bor gratis hos
veninden. Så burde eventuelle misforståelser kunne undgås.

På længere sigt er det klart, at der skal findes en anden bolig.

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-08-02 13:36

Scripsit "jera" <jera@SLETperson.dk>

> Derfor har jeg valgt ikke at spekulere i, hvorfor udlejer ikke
> ønsker at min kæreste har folkeregisteradresse i lejligheden.

Det behøver du heller ikke. Det er nemlig hverken udlejer eller
kæresten der i bestemmer hvor hun er folkeregistreret. Det er kommunen
der af egen drift skal registrere hende hvor hun faktisk bor.

> Løsningen er for mig at se, at min kæreste og hendes veninde tager på
> kommunen og hører, om det er noget problem, at min kæreste bor gratis hos
> veninden.

Men hvis hun ikke faktisk bor dér, vil hun kunne straffes med bøde for
at afgive urigtige oplysninger til folkeregisteret. (CPR-loven §57).

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-08-02 13:40

> [...]
> ydelser og skattevæsenet. Sidstnævnte vil nok tage noget tid - og så når
> hun måske at finde noget andet hos en der ikke er bedrager.

- ja, og så vil udlejer komme på røve, hvilken man jo ikke rigtig kan
beklage!

ras

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-08-02 09:40

> [...]
> mindst
> 24.000 kr. årligt/2.000 kr. månedligt. (Ligningslovens § 15 P).

Ovenstående bundfradrag gælder ejere. For lejere, herunder andelshavere, er
bundfradraget 2/3 af fremlejers ejen lejebetaling for hele lejligheden.

Jeg ved ikke, om/hvordan sådanne lejeindtægter påvirker sociale ydelser.

PoulC
poulc@ofir.dk