kantereller
Fra : Kirsten Laumann

Dato : 27-08-02 21:47

Hej!

Er det noget med at man ikke må skylle sine kantereller i vand? Hvad gør man
så for at få sandet af?

mvh
Kirsten
- ingen svar på mail tak.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-02 04:52

Kirsten Laumann skrev:

> Er det noget med at man ikke må skylle sine kantereller i vand?

Ja. Som udgangspunkt bør man ikke skylle selvplukkede svampe.

> Hvad gør man så for at få sandet af?

Bruger en måhårsbørste.

// Klaus

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-08-02 08:46

> Ja. Som udgangspunkt bør man ikke skylle selvplukkede svampe.

- hvorfor bør man ikke det? Bliver de bløde eller hur?

ras

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-02 15:44

Rasmus Carlsen skrev:

> - hvorfor bør man ikke det? Bliver de bløde eller hur?

Vandet ryger let ind mellem lamellerne (eller ind i "rørene" på rør-
hatte) og svampene fordærver let. Man bør derfor foretage rensningen
af svampene med let hånd (kniv og børste) på selve plukkestedet, og
bearbejde de rengjorte svampe straks efter hjemkomsten.

// Klaus

Fra : Papercut

Dato : 28-08-02 06:04

"Kirsten Laumann" wrote

> Er det noget med at man ikke må skylle sine kantereller i vand? Hvad gør
man
> så for at få sandet af?

Jeg tror der er meget delte meninger om hvorvidt man skyller svampe eller
bare børster dem.

Rent personligt foretrækker jeg at skylle dem kort i lidt vand, hvilket
efter min mening ikke giver et dårligere resultat. Tværtimod undgår man at
skulle sidde og knase på sand når man spiser dem, hvilket klart vil ødelægge
hele fornøjelsen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-02 15:42

"Kirsten Laumann" <kila@adslhome.dk> wrote in message

> Er det noget med at man ikke må skylle sine kantereller i vand? Hvad gør
man
> så for at få sandet af?

Jeg ved godt at man anbefaler at undgå vandet - men jeg plejer godt nok at
skylle dem. Dog er det helt klart at det er sværere at opbevare dem, når
først de har været skyllet. Når jeg har en portion kantereller lader jeg dem
ligge urørte indtil jeg skal bruge dem - og så skyller jeg mindst muligt.
Men da jeg hader at få sand i munden, bliver det altså til skylning.

mvh
Jan

Fra : Fru Hof

Dato : 28-08-02 16:09

> Er det noget med at man ikke må skylle sine kantereller i vand? Hvad gør
> [...]
Hej!
Jeg hører også til en af dem, der skyller/dypper svampene hurtigt i vand
lige inden de skal bruges. Jeg har prøvet med min måhårsbørste, men jeg
synes ikke, det er til at få al sandet og grannålene af.
mvh
Tove