Israels deling
Fra : Live4Him

Dato : 27-08-02 18:38

Et sted i GT omtales det at kongeriget Israel blev delt i 2. Hvordan foregik
denne deling og hvilke konsekvenser havde det for Israel fremover ? Hvilke
begivenheder lå til grund for denne deling ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-02 18:57

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et sted i GT omtales det at kongeriget Israel blev delt i 2. Hvordan
> foregik denne deling og hvilke konsekvenser havde det for Israel
> fremover ? Hvilke begivenheder lå til grund for denne deling ?

Jeg vil anbefale dig at læse 1. Kong. 11, 26 til 12, 20.

Du kan også finde en masse baggrundsviden på dette link:
http://www.adventist.dk/udgivelser/pdf/bibelstudier/2002-3-04.pdf

Som det også fremgår af ovenstående henvisninger skyldes delingen
først og fremmest ulydighed mod Gud og hans love og forordninger.

Her er et lille citat:
"Det siges, at ideer og tanker har konsekvenser. Det har synd også,
især når den synd kommer fra dem, der som Salomo har store privilegier
og store ansvar. Det, at han angrede til slut i sit liv, er
naturligvis godt. Men på den anden side gjorde det ingen forskel for
hans riges skæbne. Skaden var sket.

Læs 1 Kong 11,33
Læg mærke til de tre falske guder, som israelitterne var begyndt at
tilbede. Hvordan havde Guds folk lært dem at kende?

Teksten giver selv svaret: De lærte om guderne af de omliggende
folkeslag, et klart og uimodsigeligt vidnesbyrd om, hvordan kultur
indvirkede og ødelagde den sande religion.

Det er ikke vanskeligt at forestille sig undskyldningerne fra dem, som
begyndte at bringe disse guder ind i den hebraiske tilbedelse: Vi må
være fremskridtsvenlige. Vi må følge med tiderne. Vi må gå frem i tro.
Tiderne ændrer sig. Vi må ikke være så snæversynede. Hvad får os til
at tro, at vi har eneret på sandheden? Lad os prøve at komme så tæt på
disse mennesker som muligt, så kan vi bedre hjælpe dem"

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk