Vin på egne druer
Fra : Mona F. Holm

Dato : 27-08-02 18:50

Hej i NG
Nu har jeg drivhuset fyldt med søde, grønne druer, 40-50
klaser, og vi spiser til vi får ondt i maven (og lidt til).
Nu har vi overvejet at forsøge os med at lave vin af dem.
Jeg kan ikke huske sorten, de er gulgrønne, ikke særlig store,
selv om vi har tyndet godt ud i klaserne. De smager ekstremt godt,
men der er en enkelt stor kerne i hver. Stokken er plantet for 5-6 år siden,
Nogen der har gode råd til hvordan man gør, gærtype, gæringstid, behandling
af frugten mm.(håber ikke de skal stampes
gemalen har brygget øl i vinter, så jeg tror at vi har udstyret i orden.
Jeg har Keld Erlandsens gør-det-selv-bog
(ligger også på http://biology.aau.dk/~rasmuson/vin/opskrift.html)
men den er fra 60'erne, jeg kunne godt tænke mig noget lidt mere moderne.
Der er jo sket en del på vin(stok)fronten siden dengang.

Mvh Mona

-fjern alle x'er i e-mail adressen, hvis...

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 19:07

Mona F. Holm <moxnax@jubiixpost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6bbbbd$0$168$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> men den er fra 60'erne, jeg kunne godt tænke mig noget lidt mere moderne.
> Der er jo sket en del på vin(stok)fronten siden dengang.

Hej Mona
Hvis ikke jeg husker helt galt kan man købe et vinbryggersæt i Matas. Nu ved
jeg godt, at du skriver, at du regner med at I har udstyret i orden efter
ølbrygning, men jeg ville nok tage i matas alligevel. "Det er det gode råd
der gør forskellen" Er det ikke det de siger i reklamen?? De må kunne hjælpe
videre og så får du da tjekket om I har det hele. Det er surt at være midt i
det hele og så mangle en eller anden dims.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : tom nielsen

Dato : 28-08-02 17:58

matas sæt er temmlig sikkert det samme som de har brugt til ølbryging -
måske lidt mindre (altså Matas)

Det eneste du skal bruge til din vinbrygning er gærtanken og gærlåsen -
hvilket du jo har fra din ølbrygning.
Jeres øl er sikkert brygget på ekstrakt eller ølkits, det er nok også sådan
en løsning matas-kittet bygger på.
Det med friske druer... tja, hvordan de skal bruges aner jeg ikke, men mon
ikke du kan få lidt hjælp på denne side:
http://www.vinolhobby.dk/prod01.htm

og nu du er igang, så tag et smut forbi www.haandbryg.dk, der er måske noget
du kan bruge (eller din øl bryggene mand kan bruge)

Hilsen Tom
www.haandbryg.dk