Pismo lader ikke batteriet
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-02 18:52

Forleden stod jeg med en doed Pismo, fordi ledningen knaekkede i det
stik, der foerer fra stroemforsyningen (yoyo) ind i selve
maskinen. Mens jeg venter paa en anden loesning har jeg noedtoerftigt
repareret yoyo'en midlertidigt, og der er stroem paa maskinen og jeg
kan arbejde - men den vil fanme ikke lade batteriet, som nu melder
helt doedt.

Hvad kan vaere galt? Batteriet er fra sommeren 2000, saa det er ikke
helt nyt, men jeg har svaert ved at tro at det er fuldataendig
doedt. Ikke mindst fordi det vile vaere for maerkeligt at det falder
sammen med at yoyo'en knaekker.

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-08-02 20:39

In article <807kicp4uv.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvad kan vaere galt?

Hvis du har tømt batteriet fuldstændigt, kan det have taget livet af det.
Der er et lille program fra Apple, der muligvis kan få liv i det igen -
det hedder Battery etellerandet.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-02 20:47

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis du har tømt batteriet fuldstændigt, kan det have taget livet af
> det.

Hvordan kan det ske? Pseudovidenskabelig forklaring udbedes!

> Der er et lille program fra Apple, der muligvis kan få liv i det igen -
> det hedder Battery etellerandet.

Hvordan virker det?
Nogen der har en URL?

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-08-02 21:01

In article <lzlm6scce8.fsf@ymer.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvordan kan det ske? Pseudovidenskabelig forklaring udbedes!

Så vidt jeg husker er det fordi elektrondimserne ikke kan finde vej
længere.

http://shor.ter.dk/830988195

http://shor.ter.dk/880497866

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 01:28

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> http://shor.ter.dk/880497866

Jeg takker for hurtig repons, og iler med en opfoelgning:

Jeg kan ikke installere programmet paa min Pismo. Installations-
programmet melder toert, at programmet (frit citeret) "ikke er
noedvendigt paa denne datamat". HVad goer jeg nu? Batteriet er synligt
i kontrollinjen og oeverst til hoejre i aeble-bjaelken, men derkommer
ej noget lade-logo, selvom der er stroem paa svinet. Traekker jeg
stikket ud faar jeg en advarsels-tekst inden for faa
sekunder. Batteriet er altsaa helt i bund, men modtager ingen stroem.

-j

Fra : Ben Knudsen

Dato : 27-08-02 21:14

janus@janus.dk writes:
>Hvordan virker det?
>Nogen der har en URL?

Jeg fandt URL'en (har også lidt vrøvl med et pismo-batteri), men det lille
program kan ikke installeres på en pismo. Eller rettere, du kan helt
sikkert gøre det med tomeviewer, men jeg tvivler på det hjælper.
Den pseudovidenskabelige forklaring (og den er ret pseudo) fandt jeg her:
<http://www.pbsource.com/features/askjon/022502.shtml>

Mvh Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-08-02 22:09

In article <fc.0073fb6b046a87a63b9aca00dfef831d.46a87af@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg fandt URL'en (har også lidt vrøvl med et pismo-batteri), men det lille
> program kan ikke installeres på en pismo. Eller rettere, du kan helt
> sikkert gøre det med tomeviewer, men jeg tvivler på det hjælper

Jeg er 99% sikker på jeg havde det kørende på en Pismo, og at det i
mindst et tilfælde hjalp.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 01:31

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> writes:

> Jeg fandt URL'en (har også lidt vrøvl med et pismo-batteri),

Hvad er los med dit Pismo-batteri?

> Eller rettere, du kan helt sikkert gøre det med tomeviewer, men jeg
> tvivler på det hjælper.

Hvad er det jeg kan goere emd "tomeviewer", som ikke hjaelper?

-j

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-08-02 05:48

Ben Knudsen writes:
>Hvad er los med dit Pismo-batteri?

<lang batterihistorie>Tja, det er vist bare blevet sært. Det er batteriet
i en pismo, der ikke har været brugt synderlig meget i et halvt års tid.
Da jeg ville tage maskinen i drift igen, bemærkede jeg at den havde meget
svært ved at holde på strømmen. Jeg blev opmærksom på, at batteriet
tilsyneladende aldrig blev ladet fuldt op. For sjovs skyld satte jeg den
på skrivebordet med strøm konstant på i nogle dage, og batteriet ladede
ganske rigtigt kun op til ca. 66 %. Efter en tre dage steg det pludselig
langsomt... det nåede op på ca. 74%. Så skulle jeg låne strømforsyningen
til en anden maskine i nogle timer, og da jeg satte den til igen gik der
kun et par timer, så sagde batteriet pludselig 100%
Weird. Nu glæder jeg mig til at se, hvor hurtigt det aflader...
</lang batterihistorie>

>Hvad er det jeg kan goere emd "tomeviewer", som ikke hjaelper?

Du kan fiske indholdet ud af et "tome", som er den arkivtype installer
bruger.
Prøv denne URL:
<http://allmacintosh.xs4all.nl/adnload/207002_84902.html>

Hvis du får det gjort, må du meget gerne melde tilbage om resultatet... så
får vi se, om Martin husker rigtigt

Mvh Ben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 15:16

> [...]

> <http://allmacintosh.xs4all.nl/adnload/207002_84902.html> Hvis du
> får det gjort, må du meget gerne melde tilbage om resultatet... så

Jeg skal lige vaere med: Med ovenstaende program kan jeg pille et
element ud af installeren, som installeren elers ikke vil installere,
og derefter forsoege at resette batteriet?

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 16:02

In article <80r8gjul0u.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg skal lige vaere med: Med ovenstaende program kan jeg pille et
> element ud af installeren, som installeren elers ikke vil installere,
> og derefter forsoege at resette batteriet?

Ja.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:53

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Ja.

OK, det gore jeg grene. Men sig mig lige: Hvorfor vil installeren ikke
bare selv installere den noedvendige stump? Det virker sguda underligt
og utjekket af Apple.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 21:00

In article <80k7maahgb.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> OK, det gore jeg grene. Men sig mig lige: Hvorfor vil installeren ikke
> bare selv installere den noedvendige stump?

Sikkert fordi Apple ikke synes det fungerer på en Pismo.

> Det virker sguda underligt og utjekket af Apple.

Eller også husker jeg galt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-09-02 00:39

> [...]

> Hvis du får det gjort, må du meget gerne melde tilbage om
> resultatet... så får vi se, om Martin husker rigtigt

Jeg har gjort forsoeget med "Tome", og fik fisket de enkelte pakkre ud
af isnatlleren - men det virker stadig ikke. Jeg kan laegge "battery
update" ind i min systemmappe, men det goer tilsyneadende ikke nogen
forskel. "Battery Reset" derimod naegter fortsat at koere paa en
Pismo. Findes der mon en Pismo-udgave af programmte?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-08-02 10:49

Ben Knudsen writes:
> [...]
>kun et par timer, så sagde batteriet pludselig 100%
>Weird. Nu glæder jeg mig til at se, hvor hurtigt det aflader...

Det er ret interessant det her. På min 5300 der er 6 år gammel er der
stadig lidt strøm /kapacitet tilbage. Jeg har flittigt brugt det program
der aflader og lader op igen ca. hver måned . Nogen gange med lidt længere
tid iemmel, da jeg ikke bruger den så tit mere.

På min Pismo, findes der jo ikke et sådant program. Jeg lader den køre
helt ned ind i mellem, men står altid i strøm på, men der er nu efter 2 år
ca. er der kun ca. 2 timers kapacitet tilbage. Det er surt at der ikke er
noget man kan holde det ved lige med. Hvad mon et nyt batteri koster? Jeg
har hørt at i alle tilfælde til 5300 engang, var det væsentlig billigere i
Sverige.

Hilsen Hanne

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-08-02 13:20

Hanne Hertzog writes:
> [...]
>er noget man kan holde det ved lige med. Hvad mon et nyt batteri koster?
>Jeg har hørt at i alle tilfælde til 5300 engang, var det væsentlig

Ifølge den forklaring, der står i det link jeg skrev til Janus, er
pismoens batteri selvvedligeholdende (der sidder noget smart elektronik i
det). Men de slides jo alligevel. På min private pismo (ikke den jeg skrev
om før) er batteriet efterhånden på niveau med dit.

Mvh Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-08-02 08:22

Ben Knudsen writes:
>Nu glæder jeg mig til at se, hvor hurtigt det aflader...

Det går det så i løbet af en dag. På vågeblus....
Hvor er det lige, at man køber sådan et pismo-batteri billigst?

Mvh Ben