Græsplæne.
Fra : SonofonoS

Dato : 27-08-02 17:07

Hej

Jeg ved godt jeg har spurgt tidligere men vil lige høre folks mening igen.

Jeg har ca. 20m2 græsplæne. Den er ikke særlig velholdt og er vidst desværre
langt fra at redde! Hvordan fjerne jeg nemmeste det gamle græs/mos/ukrudt?
Er det ok med round-up eller skal jeg skåne miljøet og grave tørvene op og
køre dem væk? Hvis jeg bruger round-up kan jeg så umiddelbart så græsset i
den "nøgne" jord, eller er der mere efterbehandling såsom stort
udgravningsarbejde? Er det bedste tidspunkt ikke at plante nu her, hvor
solen er kommet lidt lavere på himlen og der ikke er 40 grader i skyggen,
eller skal jeg vente nogle uger?

Alle gode råd modtages med kyshånd.

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 20:27

On Tue, 27 Aug 2002 18:07:27 +0200, "SonofonoS" <SonofonoS@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>udgravningsarbejde? Er det bedste tidspunkt ikke at plante nu her, hvor
>solen er kommet lidt lavere på himlen og der ikke er 40 grader i skyggen,

Roundup er udmærket til at slå ukrudt/græs ned med, hvis man er til den
slags. Så snart plantevæksten er død, i løbet af 14-dages tid, så kan du
roligt så græs igen. Efter selvfølgelig at have behandlet jorden, f.eks
fræset den.

Hvis det kun er 20 m2 som du skriver (det er vel ikke en fejl?), så er
det dog hurtigere bare at skrælle tørven af med en skarpsleben skovl.
Græs og mos kan fjernes helt på denne måde, er der f.eks mælkebøtter i,
så vil deres rødder dog skyde igen. Men hvis man fræser jorden efter at
have skrællet tørven af, så er man godt på vej. Med denne metode kan du
få hele operationen overstået på et par dage.

Du kan godt plante nu, men det er nok ikke helt dumt at vente nogle uger
endnu. Der er, tro det eller lad være , ved at være meget tørt, og
der er ikke udsigt til regn af betydning den næste uges tid. Så hvis du
planter nu risikerer du meget nemt at skulle rende med vandkanden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 06:16

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Du kan godt plante nu, men det er nok ikke helt dumt at vente nogle uger
> endnu. Der er, tro det eller lad være , ved at være meget tørt

Jeg har et tillægsspørgsmål. Hvis man har en af de der græsblandinger med
naturblomstfrø i - så kan der vel ikke nå at komme blomster i år, eller? og
klarer blomsterfrøene sig så til næste år med vintermudder osv.?

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-02 07:29

On Wed, 28 Aug 2002 07:16:22 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg har et tillægsspørgsmål. Hvis man har en af de der græsblandinger med
>naturblomstfrø i - så kan der vel ikke nå at komme blomster i år, eller? og
>klarer blomsterfrøene sig så til næste år med vintermudder osv.?

Der når nok ikke at komme blomster i det i år. Men hvis det er flerårige
blomster, så spirer de allerede i år og vil så blomstre næste år.

Problemet er hvis der er enårige blomster imellem, som skulle nå at
blomstre i år og smide frø til næste års planter - de vil nemlig også
normalt spire nu, men altså ikke nå at blomstre og dermed ikke smide frø
til næste års planter.

http://www.gartneriet.dk