Studerende bor ved bedsteforældre
Fra : JMH

Dato : 27-08-02 15:31

Jeg er studerende (22 år) og er nødsaget til at bo hos mine bedsteforældre
indtil jeg har mulighed for at få en lejlighed.

Mit spørgsmål går så på om mine bedsteforældre på nogen måde kan "komme i
klemme" økonomisk (mht. skat eller andet)?

Det skal hertil nævnes at jeg bor gratis.

Jeppe.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 15:42

JMH <jabbaNOSPAMPLZ@dbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6b8d19$0$43913$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> klemme" økonomisk (mht. skat eller andet)?
>
> Det skal hertil nævnes at jeg bor gratis.

Boligsikring beregnes jo af husstandens indkomst så hvis de får en sådan,
formoder jeg den vil blive påvirket, da hustandens indkomst jo stiger pga.
din SU og evt. arbejde ved siden af.
Hvis du havde betalt husleje er den skattepligtig, men det gør du jo ikke,
så der burde ikke være noget der.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : JMH

Dato : 27-08-02 16:28

Tak for det hurtige svar :)

Jeg har ikke meget forstand på reglerne, men var der ikke noget i medierne
på et tidspunkt om forældre som købte lejligheder til deres børn og
skatteproblemer i forbindelse med det?

Jeppe.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-08-02 16:59

"JMH" <jabbaNOSPAMPLZ@dbs.dk> skrev:

> Jeg har ikke meget forstand på reglerne, men var der ikke noget i
> medierne på et tidspunkt om forældre som købte lejligheder til
> deres børn og skatteproblemer i forbindelse med det?

Hvis forældrene køber en lejlighed til deres børn under
virksomhedsskatteordningen og derved får et højt rentefradrag kommer de
til at svare skat når de sælger lejligheden. (Meget forsimplet) Jeg
ved ikke om det er det du tænker på?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 27-08-02 17:08

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> virksomhedsskatteordningen og derved får et højt rentefradrag kommer
> de til at svare skat når de sælger lejligheden. (Meget forsimplet) Jeg

Der har også været sager om nogle der lejede ud til familiemedlemmer, hvor
ligningen bedømte at den opgivne leje var urealistisk lavt sat og derfor
satte udlejer i skat af et mere realistisk beløb.

mvh
David

--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer
ordentligt! http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : TGD

Dato : 28-08-02 13:09

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Der har også været sager om nogle der lejede ud til familiemedlemmer, hvor
> ligningen bedømte at den opgivne leje var urealistisk lavt sat og derfor
> satte udlejer i skat af et mere realistisk beløb.

Men svjv. er der afsagt en dom (2-3 mdr siden) der legalisere latterlige
leje uden at det kan beskattes.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-08-02 18:15

TGD wrote:

> Men svjv. er der afsagt en dom (2-3 mdr siden) der legalisere latterlige
> leje uden at det kan beskattes.

Sådan blev det beskrevet i avisen, men det er en overforenkling af
problemstillingen.

Der var flere sammenfaldende forhold, der bevirkede at domstolen
ikke fandt det "rimeligt" (Sorry, jurister at ændre den
aftalte leje, herunder skattevæsenets egen passivitet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 30-08-02 08:41

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der var flere sammenfaldende forhold, der bevirkede at domstolen
> ikke fandt det "rimeligt" (Sorry, jurister at ændre den
> aftalte leje, herunder skattevæsenets egen passivitet.

Helt ok - hvis retsgrundlaget er aftalelovens § 36.

/Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-08-02 16:24

Peter G C wrote:

> Helt ok - hvis retsgrundlaget er aftalelovens § 36.

Find det selv Peter, jeg er noget træt af den overvældende
restriktive politik på indlæg her, så jeg gider ikke deltage
i den diskussion, og vil ingen tro på mine indlæg, så ok,
jeg sender kun hvad jeg lige her og nu mener kan være til gavn,
og er modtagelig for tilrettevisninger, men jeg gider ikke finde
paragrafer for at skrive her.

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-08-02 23:12

Scripsit "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> Find det selv Peter, jeg er noget træt af den overvældende
> restriktive politik på indlæg her,

Det var da en mærkelig sur reaktion på at Peter skriver at han *ikke*
har noget imod at du talte om rimelighed, idet han formoder at der kan
have været en paragraf der selv udtrykkeligt nævner r-ordet i spil.
Har du fået det gale ben ud af sengen?

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-08-02 23:45

Henning Makholm wrote:

> [...]
> har noget imod at du talte om rimelighed, idet han formoder at der kan
> have været en paragraf der selv udtrykkeligt nævner r-ordet i spil.

Næ, men jeg vil ikke bruges til en demonstration af, at det alene
er paragraffer, der er væsentlige for et indlæg her,
og hvis du mener det er en sur reaktion, så ok for mig..

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 18:14

JMH <jabbaNOSPAMPLZ@dbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6b9a86$0$43927$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har ikke meget forstand på reglerne, men var der ikke noget i medierne
> på et tidspunkt om forældre som købte lejligheder til deres børn og

Hej Jeppe
Takker!
Jeg tvivler på at dit tilfælde på nogen måde kan sammenlignes med
forældrekøb.
MVH Rikke

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-08-02 16:42

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

> Hvis du havde betalt husleje er den skattepligtig, men det gør du jo ikke,
> så der burde ikke være noget der.

Husleje for udleje af værelser er skattefri, hvis det er under
1,75% af seneste off. vurdering eller 2.000 pr måned. Det højeste
beløb kan vælges.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-02 21:24

On Tue, 27 Aug 2002 17:41:41 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Husleje for udleje af værelser er skattefri, hvis det er under
>1,75% af seneste off. vurdering eller 2.000 pr måned. Det højeste
>beløb kan vælges.

1,75%? Det virker meget højt... hvis en ejerlejlighed er vurderet til
500.000, så må man skattefrit tjene 8750 kr. pr. måned for at leje et
værelse ud? Eller skal beløbet divideres med værelsets størrelse i
forhold til den samlede lejlighed?

--
- Peter Brodersen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-08-02 22:04

Peter Brodersen wrote:

> 1,75%? Det virker meget højt... hvis en ejerlejlighed er vurderet til
> 500.000, så må man skattefrit tjene 8750 kr. pr. måned

Næ, det er pr år, og tilsvarende 24.000, men opgøres pr måned det er
udlejet

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-02 23:03

On Tue, 27 Aug 2002 23:04:15 +0200, "Erik G. Christensen"

>Næ, det er pr år, og tilsvarende 24.000, men opgøres pr måned det er
>udlejet

Får jeg trøstepræmie, hvis jeg gætter på at det var mit andet bud? :)

Men tak for svaret under alle omstændigheder.
--
- Peter Brodersen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 27-08-02 22:09

In article <akgn40$1s8$1@dknews.tiscali.dk>,
Peter Brodersen claimed the following:

> [...]
> 500.000, så må man skattefrit tjene 8750 kr. pr. måned for at leje et
> værelse ud? Eller skal beløbet divideres med værelsets størrelse i

Så vidt jeg erindrer er det 4/3% på et år, så i en lejlighed vurderet til 1 mio
må man have en skattefri lejeindtægt på 13333 om året - alt derover skal tælles
med som personlig indkomst.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-08-02 22:21

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> 1,75%? Det virker meget højt... hvis en ejerlejlighed er vurderet til
> 500.000, så må man skattefrit tjene 8750 kr. pr. måned for at leje et
> værelse ud?

Bundfradraget er 1 1/3 pct. pct. af ejendomsværdien på årsbasis, dog mindst
24.000 kr. årligt/2.000 kr. månedligt. (Ligningslovens § 15 P).

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-08-02 22:30

Poul Christensen wrote:

> Bundfradraget er 1 1/3 pct. pct. af ejendomsværdien på årsbasis, dog mindst
> 24.000 kr. årligt/2.000 kr. månedligt. (Ligningslovens § 15 P).

Jep, min brøk var forkert, beklager.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-08-02 15:08

> Bundfradraget er 1 1/3 pct. pct. af ejendomsværdien på årsbasis, dog
mindst
> 24.000 kr. årligt/2.000 kr. månedligt. (Ligningslovens § 15 P).

Hvad så ved udlejning af værelse i andelsbolig/lejebolig ?

/A

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-08-02 16:48

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:akil4n$6pi$1@sunsite.dk...
> mindst
>
> Hvad så ved udlejning af værelse i andelsbolig/lejebolig ?

For lejere, herunder andelshavere, er bundfradraget 2/3 af fremlejers ejen
lejebetaling for hele lejligheden -også fra ligningslovens § 15 P

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : JMH

Dato : 27-08-02 19:02

Tusind tak for alle de hurtige svar...

Jeppe

Fra : Henning

Dato : 27-08-02 22:11

On Tue, 27 Aug 2002 16:30:43 +0200, "JMH" <jabbaNOSPAMPLZ@dbs.dk>
wrote:

> [...]
>klemme" økonomisk (mht. skat eller andet)?
>
>Det skal hertil nævnes at jeg bor gratis.

Selv om du sigre du bor gratis, vil myndighederne antage, at du
betaler et beløb. Dette beløb vil blive fastsat efter særlige takster
for området, hvorfor dine bedsteforældres pension o.a. vil blive
påvirket! Ja, jeg har prøvet det for nogle år siden, mens jeg ventede
på at få min egen lejlighed. Jeg boede hos min kærestes farmor (i
opgangen ved siden af), der gik to uger, så var der brev fra
"pensionskontoret".

Henning
hsb(at)image.dk