flytning af stor busk
Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 14:20

Jeg har en stor busk med flotte røde blomster klemt inde mellem en tjørn (?)
og en kirsebærlaurbær. Nu spekulerer jeg på, om den er for stor til at blive
flyttet eller rødderne for godt sammenflettet, så jeg ødelægger alle 3 (+
den hyldegren, solbærgren og rosengren jeg fandt stikkende ud af
kirsebærlaurbærren!)

http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=664

Tjørnen ser heller ikke for godt ud, men intet i haven er vist blevet gødet
i årevis, det er knap så der gror ukrudt i bedene, kun et par tidsler.
(lerjord). Men jeg har ønsket mig en hvidtjørn, den er dejlig stor til
hjørnet, så jeg prøver at se, om den holder. Hækken er 150 cm.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 17:42

On Tue, 27 Aug 2002 15:20:19 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>flyttet eller rødderne for godt sammenflettet, så jeg ødelægger alle 3 (+
>den hyldegren, solbærgren og rosengren jeg fandt stikkende ud af

Du ødelægger ikke kirsebærlaurbær eller tjørn ved at flytte weigelaen.

Og weigelaen kan godt flyttes, men den skal nok skæres næsten helt ned
(30 - 40 cm) for at klare det. Hvis du altså vil have den et andet sted
hen at stå, og ikke bare af med den.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 17:56

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og weigelaen kan godt flyttes, men den skal nok skæres næsten helt ned
> (30 - 40 cm) for at klare det. Hvis du altså vil have den et andet sted

Den ser da meget pæn ud, og så er der udfyldt et hul i beddet, og i min
pengepung. Men jeg havde håbet at bevare busken stor... 30 cm, så er der
ikke andet end stammen tilbage.

Når de nu står så tæt og jeg begynder at grave og hakke rødder over, så
rammer jeg vel også de to andres?

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 20:15

On Tue, 27 Aug 2002 18:56:20 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Den ser da meget pæn ud, og så er der udfyldt et hul i beddet, og i min
>pengepung. Men jeg havde håbet at bevare busken stor... 30 cm, så er der
>ikke andet end stammen tilbage.

Den kommer hurtigt igen. Hvis du sørger for at vande den godt kan den
nok gro omkring en halv meter allerede næste år, året efter sikkert lidt
mere.

Du kan også nøjed med at klippe den knap så meget ned, men så er den
pokkers svær at få til at se pæn ud. Hvis man klipper ned til 30 cm så
gror de fleste buske op og for deres naturlige form - og man skal ikke
slås med at filtre grene ud.

Du kunne også forsøge at flytte den helt uden at klippe den ned, men
hvis du gør det nu, så pil alle bladene af. Eller bedre, vent 1 - 2
måneder. Men så stor en busk er svær at flytte, sådan rent fysisk,
medmindre man da kan få maskiner ind og gøre det.

>Når de nu står så tæt og jeg begynder at grave og hakke rødder over, så
>rammer jeg vel også de to andres?

Ja, men kun på et meget begrænset stykke - de vil jo stadig have rødder
mindst 3/4-dele rundt endnu, som ikke bliver gravet over. Og de rødder
som bliver 'beskåret', de skyder igen hurtigt. Det er ikke noget som har
betydning overhovedet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 21:42

> [...]
> Du kunne også forsøge at flytte den helt uden at klippe den ned, men
> hvis du gør det nu, så pil alle bladene af. Eller bedre, vent 1 - 2

Det har den vel også bedre af, så der ikke er risiko for at tørre ud?

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 22:36

On Tue, 27 Aug 2002 22:41:42 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Det har den vel også bedre af, så der ikke er risiko for at tørre ud?

Chancerne for overlevelse er nok noget bedre hvis den flyttes i oktober
end hvis den flyttes nu, så ja.

http://www.gartneriet.dk