Valg af gulvbelægning i
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 27-08-02 13:02

Hej

Vi har en rimelig høj & tør kælder som vi gerne vil udnytte lidt
bedre. Pt. er der et malet betongulv. Vi havde forestillet os følgende:

1) Fliser/Klinker i gang, opbevarings- og vaskerum mm.
Kan dette lægges direkte ovenpå betongulv? Eller skal der isolering
eller andet nedenunder?

2) Noget andet i "beboelsesrum". Hvad dette andet skal være vides ikke
helt. Tankerne går på a) Trægulv, b) Gulvtæppe.

Nogen der har erfaring med hhv. trægulv & gulvtæppe i kælder? Hvad
kræver det af underlag?

mvh
Jeppe

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 27-08-02 22:35

> Vi har en rimelig høj & tør kælder som vi gerne vil udnytte lidt
> bedre. Pt. er der et malet betongulv. Vi havde forestillet os følgende:

Følgene har jeg gjort i min kælder for flere år siden, og det dur!
Vedr. punkt 1. Du skal have raspet overflademalingen af, lej evt. en stop
"tallerkensliber" med et dertilhørende slibedims til beton, derefter skal
gulvet være støvfrit og påføres en betonbinder, og så kan du lægge klinker.
jeg har ikke isoleret! (en dyb kælder har jo en form for jordvarme)

> 1) Fliser/Klinker i gang, opbevarings- og vaskerum mm.
> Kan dette lægges direkte ovenpå betongulv? Eller skal der isolering
> eller andet nedenunder?

Punkt 2.
I en gml. kælder er der ofte afløb som gulvet hælder imod, skal de
sløjfes og gulvet rettes op, eller hvad? Ellers kan du kan du hos en
tæppeforretning købe nogle ca. 12 millimet isolerings plader, de er grønne!
lavet af det samme materiale som opslagstavler. oven på disse kan du nu
lægge et gulvtæppe eller disse tynde laminatgulve.
Et rigtig trægulv på strøer vil dog være fortrække, men stjæler en masse
lofthøjde. I alle tilfælde skal du huske at have lagt plastik ud over
betongulvet, med overlæg, for ikke at der trækker fugt op fra undergrunden.

Ja, det var mine egne erfaringer.

Thorleif.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 28-08-02 07:08

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> gulvet være støvfrit og påføres en betonbinder, og så kan du lægge klinker.
> jeg har ikke isoleret! (en dyb kælder har jo en form for jordvarme)

Tak for info. Et enkelt spørgsmål: Gulvet er nogle steder temmelig
ujævnt. Giver det problemer? Eller er sliberen så kraftig at den kan
udjævne disse ujævnheder?

mvh
Jeppe

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-08-02 10:04

Selv tak. Større ujævnheder kan den ikke slibe væk, den rasper nærmest bar
gulvet. Men du kunne evt. prøve at undersøge om noget selv-nevilerende
(stavet forkert?) gulvspartel kan løse dit problem.
Thorleif

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 28-08-02 11:01

> [...]

> gulvet. Men du kunne evt. prøve at undersøge om noget selv-nevilerende
> (stavet forkert?) gulvspartel kan løse dit problem.

Ha tænkt på det. Problemet er mere hvordan det hæfter ovenpå
malingen......

mvh
Jeppe

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-08-02 12:43

Kunne du ikke tage en borehammer og ligesom nistre overfladen ?