Registry
Fra : Thomas Løcke

Dato : 27-08-02 11:47

Hej NG,

Jeg sidder med et lille program, hvor jeg har behov for at ændre en
eksisterende nøgle i registreringsdatabasen. Det drejer sig specifik om
nøglen HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Desktop/Wallpaper

Jeg har søgt rundt på nettet, men syntes ikke rigtig jeg har fundet noget -
udover en flok code snippets jeg ikke fatter meget af.

Er det virkelig så "svært" at slette/rette/oprette i regbasen?

Mvh
Thomas L.

Fra : Steen Gellett

Dato : 27-08-02 15:50

Hvis du har en fil med endelsen .reg og indholdet ser sådan her ud :

REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
"Wallpaper"="c:\windows\mydesktop.bmp"

så bliver den eksekveret ligesom hvis den var en exe fil...........er så er der rettet i din reg.database

PS. Pas nu på derinde............

"Thomas Løcke" skriver:

> [...]
> udover en flok code snippets jeg ikke fatter meget af.
>
> Er det virkelig så "svært" at slette/rette/oprette i regbasen?

Steen Gellett
Member of: DanishTeamRC5-64 Calculation - Team ID#:6635
Mailto:steen@gellett.net

Fra : Thomas Løcke

Dato : 27-08-02 16:02

Hej Steen,

Jeg føler mig rimelig dum ligenu - jeg fatter ikke en bønne af hvad du
siger! LOL

I mit VB program har jeg en commandbtn og en txtbox. I tekstbox står der det
som skal skrives ind i regbasen (i den nøgle som jeg specificerede). Når man
trykker på commandbtn så skal skidtet blive skrevet ind.

Det er muligt at det du skriver nedenfor gør det samme, men hvordan får jeg
det skruet sammen med mit btn/box projekt?

Og undskyld hvis mit spørgsmål er ekstremt dumt..

Mvh
Thomas

Fra : Thomas L.

Dato : 27-08-02 20:07

Ok, jeg begynder at fatte det.. Du siger at jeg sådan set bare skal skrive
en fil med indholdet

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
"Wallpaper"="c:\windows\mydesktop.bmp"

Og derefter "starte" den fil fra mit program?

Har jeg fattet det?

Og hvis det er korrekt forstået, hvordan "starter" jeg så filen fra mit
program?

Fra : Steen Gellett

Dato : 27-08-02 20:23

Jeps............det er rigtigt opfattet, men husk REGEDIT4 som første linie i din fil........ellers virker det ikke

For at køre programmer fra VB skal du bruge SHELL ...........

"Thomas L." skriver:

Fra : Thomas L.

Dato : 27-08-02 21:39

Genialt udtænkt Steen!

Øhm, men må jeg gerne lige spørge om en ting mere?

Hvis jeg f.eks. vil åbne Notepad, så skriver jeg:

Sheel "notepad", vbNormalFocus

Men hva' skal jeg skrive for at åbne/eksekvere en .reg fil?

Fra : Steen Gellett

Dato : 28-08-02 16:21

Ja det var jo et godt spørgsmål..........jeg troede faktisk at det gjorde den bare......
Jeg brugte :

Dim RetVal
RetVal = Shell("c:\wallpaper.reg",1)

Men det vil den desværre ikke..........nok fordi den ikke mener .reg er noget der kan køres ??.

Måske andre derude ved hvordan man eksekverer en .reg fil fra VB ??
Her er iøvrigt den korretkte reg fil til ændring af wallpaper

REGEDIT4

[HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Desktop]
"Wallpaper"="C:\\WINDOWS\\winxp.bmp"

De dobbelte \\ SKAL være der.....det er ikke en fejl !!
Bemærk at der er et . (punktum) foran DEFAULT...........det er meget svært at se !!

Hvis ikke nogen ved det , må du ty til den MEGET besværlige metode med ændring af registry...
Se dette link

http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=314

"Thomas L." skriver:

Fra : Thomas L.

Dato : 28-08-02 17:46

Hej Steen,

Jeg har opgivet registry ideen, og istedet skruet en simpel default.bmp ting
sammen, som så blot ændrer indholdet i den .bmp fra boot til boot.

Det virker perfekt.

Jeg lurede lidt på hvordan man ellers kunne skrive til regbasen, og jeg skal
blankt erkende en vis overraskelse over at det skal være så besværligt.

Men mange tak for hjælpen.

Fra : Steen Gellett

Dato : 28-08-02 18:25

Jeps, VB er et fantastisk sprog, men til tider MEGET tungt at danse med til de
mest simple ting..............men nu er vi da begge "lidt" klogere !

"Thomas L." skriver:

Fra : Claus H

Dato : 06-09-02 21:43

Hej Thomas

Dit problem er - kort fortalt - at Microsoft ikke direkte har implementeret
adgang til Registreringsdatabasen direkt fra VB (GetSetting/SaveSetting
skriver til et begrænset område) - guderne må vide hvorfor.
Det er imidlertid ikke det store problem, for der findes let tilgængelige
API-kald, der der kan gøre tingene - de har iøvrigt selv lavet en VB
grænseflade på det, se

http://msdn.microsoft.com/code/default.asp?url=/msdn-files/026/002/141/Sourc
e%20Files/Registry_bas.asp

Var det en hjælp?

/Claus H

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-09-02 21:50

Som svar på skriblerier forfattet af Claus H

> Dit problem er - kort fortalt - at Microsoft ikke direkte har
> implementeret adgang til Registreringsdatabasen direkt fra VB

Der findes da RegTool5?
Den følger med VS6

Led efter regtool3.dll på CD1

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Claus H

Dato : 06-09-02 22:01

Tak - det var jeg ikke klar over, men på den anden side har jeg heller ikke
haft behov for det.

/Claus