/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Skat - rentefradrag
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 27-08-02 10:11

Hej.

Jeg har for et par dage siden modtaget en skrivelse fra kommunen, hvori den
beder mig dokumentere mine renteudgifter i det forgangne år. Det er der for
så vidt ingen problemer i, men jeg vil dog lige sikre mig to ting:

(1) Er det korrekt, at ikke bare renter - men også BIDRAG - til
realkreditforeninger indberettes i rubrik 41 på selvangivelsen?

(2) Er der mulighed for som borger at få reguleret skatten for 2001 i sit
eget favør, hvis man ved denne lejlighed opdager en fejl i det indberettede
tal?


 
 
Bertel Lund Hansen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-02 11:32

Christian R. Larsen skrev:

>(1) Er det korrekt, at ikke bare renter - men også BIDRAG - til
>realkreditforeninger indberettes i rubrik 41 på selvangivelsen?

Nej. *Kun* renter (samt fradragsberettigede kurstab ved
låneomlægning).

Der er nogle rentebeløb man har lov at trække fra før skatten
beregnes. Hvis du medtager resten af beløbet til
kreditforeningen, trækker du også selve lånet fra, og det må du
ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Poul Christensen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 27-08-02 12:25


"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:01c24da9$c7b5fe00$5ece010a@0009-2006...

> (1) Er det korrekt, at ikke bare renter - men også BIDRAG - til
> realkreditforeninger indberettes i rubrik 41 på selvangivelsen?

Ja. Bidrag indberettes sammen med renteudgifterneog indgår i rubrik 41 på
selvangivelsen.
fradragsretten for sådanne bidrag er hjemlet l Ligningslovens § 5, stk 1.


> (2) Er der mulighed for som borger at få reguleret skatten for 2001 i sit
> eget favør, hvis man ved denne lejlighed opdager en fejl i det indberettede
> tal?

Ja, frem til 30. juni 2003, jf skattestyrelsesloven § 3.


--
Med venlig hilsen
PoulC
poulc@ofir.dk


Bertel Lund Hansen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-02 13:00

Poul Christensen skrev:

>Ja. Bidrag indberettes sammen med renteudgifterneog indgår i rubrik 41 på
>selvangivelsen.

Jeg var måske for hurtig. Hvad er bidrag da?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Poul Christensen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 27-08-02 13:19


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:ldqmmuki3a6nk4fu798ctn5vunp56jooh6@news.telia.dk...
> Poul Christensen skrev:
>
> >Ja. Bidrag indberettes sammen med renteudgifterneog indgår i rubrik 41 på
> >selvangivelsen.
>
> Jeg var måske for hurtig. Hvad er bidrag da?

Bidrag går til dækning af realkreditinstituttets administrationsomkostninger.
Det rene rentebeløb går ubeskåret videre til obligationsejerne.

Jeg tror, du i dit svar har forvekslet "bidrag" og "afdrag" .


--
Med venlig hilsen
PoulC
poulc@ofir.dk




Bertel Lund Hansen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-02 15:11

Poul Christensen skrev:

>Jeg tror, du i dit svar har forvekslet "bidrag" og "afdrag" .

Ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik G. Christensen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 27-08-02 16:44

Poul Christensen wrote:
>
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> > (2) Er der mulighed for som borger at få reguleret skatten for 2001 i sit
> > eget favør, hvis man ved denne lejlighed opdager en fejl i det indberettede
> > tal?
>
> Ja, frem til 30. juni 2003, jf skattestyrelsesloven § 3.

Mener du ikke tre år og seks mdr efter indkomstårets udløb ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Poul Christensen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 27-08-02 17:54


"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3D6B9E3D.1A26B77E@FJERNpost1.tele.dk...
> Poul Christensen wrote:
> >
> > "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > > (2) Er der mulighed for som borger at få reguleret skatten for 2001 i sit
> > > eget favør, hvis man ved denne lejlighed opdager en fejl i det
indberettede
> > > tal?
> >
> > Ja, frem til 30. juni 2003, jf skattestyrelsesloven § 3.
>
> Mener du ikke tre år og seks mdr efter indkomstårets udløb ?

Sorry - forkert §. Fristen er 3 år i følge § 34 stk 2 - (håber § er rigtig
denne gang)


--
Med venlig hilsen
PoulC
poulc@ofir.dk




Knud Thomsen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 27-08-02 16:26


"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:01c24da9$c7b5fe00$5ece010a@0009-2006...
> Hej.
>
> Jeg har for et par dage siden modtaget en skrivelse fra kommunen, hvori
den
> beder mig dokumentere mine renteudgifter i det forgangne år. Det er der
for
> så vidt ingen problemer i, men jeg vil dog lige sikre mig to ting:
>
> (1) Er det korrekt, at ikke bare renter - men også BIDRAG - til
> realkreditforeninger indberettes i rubrik 41 på selvangivelsen?
>

JA

> (2) Er der mulighed for som borger at få reguleret skatten for 2001 i sit
> eget favør, hvis man ved denne lejlighed opdager en fejl i det
indberettede
> tal?
>

JA

Venlig hilsen
Knud


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste