Suzuki GT 750 'Water Buffalo' 76
Fra : M. Høy

Dato : 27-08-02 09:30

Hej, jeg er en fyr på 24 år fra kbh, er iøjeblikket igang med at tage kort
til mc, og her igår blev jeg tilbudt at købe een Suzuki GT 750 årgang 76' af
en ældre dame, hvis søn er død....
Har været inde på nettet og læse om den, og fandt ud af at det var en
to-takt.... Er der nogle af jer derude, der kender til sådan een? Hun vil
sælge den for 8000 kr, så jeg skal op og kigge på den i næste uge.... Er der
elstart på den? Er det noget man skal holde sig fra, syntes nu den er
flot.... men det er en som sagt en to-takt og 3 cyllindre, ved ikke
rigtig??, kommer til at tænke på en MZ, ding ding ding...... eller lyder
sådan en GT 750 godt?

Her er et link med den

http://gt750.users1.50megs.com/ray/

Mvh MH
__________________________________________________________________ Mick Hoey
ICQ#: 137417641 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Squish

Dato : 27-08-02 10:25

M. Høy wrote:
> [...]
> __________________________________________________________________ Mick Hoey
> ICQ#: 137417641 Current ICQ status: + More ways to contact me

Hmm.. Moller har haft en GT380. Han må da vide lidt..?

Moller..?

- Squish

Fra : Moller

Dato : 27-08-02 14:16

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

Hoey

> Hmm.. Moller har haft en GT380. Han må da vide lidt..?

Yepsen :) lidt skal man da vide omde modeller man har og har haft :)

GT-750 Vandbøflen har El-start... den bremser bedre end GT-380 pga.
dobbelt skive foran... er et stort lokum i vægt, og derved ikke en
svingæder, men mere en ligeud brutal kørsel.

til 8000Kr. lyder det som en joke næsten, eller er den i kanon elendig
stand ??? for modsat 380 og 550, så er Vandbøflerne nogen som samlere
foretrækker af de 3 modeller, og derved prisen meget højere... den er også
vandkølet modsat 380 og 550, derved ikke samme varmeproblemer, og så er
750'eren meget nem at få til at yde mere... den er set som opboret til
900cc, samt en masse andre sjove numre, og kan komme til at give lidt over
100Hypper med få modificeringer.

Lyden af GT maskiner er at når de holder stille i tomgang, kan man høre
2 takts lyden, men når den for med rullen, så er de i sin egen boldgade
omrking lyden, de er 3 cyll. og godt hissige på deres egen måde, for vi
snakker om 2 taktere med rimeligt godt bundtræk, når de køre som de skal.

MEN, hvis du IKKE kan skrue, servicere på den selv, eller vil ha en MEGA
stabil arbejdsmaskine, så hold dig væk fra GT'erne... de er gamle, og
ekstremt dyre at servicere på, samt reservedele er en kamp i sig selv at
skaffe, men kan man snakke tysk, og har mod på at få fra tyskland osv... så
kan det være en sjov maskine.

Min egen mening om GT'en er at når jeg engang flytter ud på landet igen,
så skal jeg ha en Vandbøffel til at renovere op til 100% original stand, for
den er kanon flot, når den er nypusset og det hele, med alt det crom osv.
den har :) men så længe jeg ikke har pladsen til den slags, så vil jeg
undvære den, fordi den ikke kan overleve uden eget værksteds plads.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

P.S. Vandbøflen er ikke for små MC kort, og dejarme som med nød kan
styre en lille maskine, for den er tung, meget tung.

Fra : Jarl Olsen

Dato : 27-08-02 23:04

M. Høy" <mhoeyFJERNMIG@mail.dk> wrote in message
news:akfdas$79p$1@news.cybercity.dk...> Hej, jeg er en fyr på 24 år fra kbh,
> [...]
Hoey
> ICQ#: 137417641 Current ICQ status: + More ways to contact me

GT 750 vandbøffel = 100 HK, stor vægt og svær at styre. Bruger meget benzin
og totaktsolie. Jeg kan ikke tilråde dig den som begyndermaskine, meen det
lyder jo som et rigtigt godt tilbud. Det er absolut en liebhaver mc. Kim Ræs
har gennem en del år kørt på bane med sådan en karl. Hvis du ikke selv vil
købe den, må du da meget gerne give mig adressen, så er jeg nemlig
interesseret køber Altså enten kan man lide totakter eller kan man ikke.

Venligst...
--
Jarl Olsen
Min Yamaha RD 350 stinker

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 27-08-02 14:18

Jarl Olsen wrote:
> interesseret køber Altså enten kan man lide totakter eller kan man ikke.

to-takt er noget af det gode ... :)

> Jarl Olsen
> Min Yamaha RD 350 stinker
> af olie og benzin, men den er skæg
> hvergang.

Min har stadig en næsten knækket højre potte på ... :o/ æv
æv æv ...

Men jeg er næsten på sporet af et sæt nu... desværre har
tun-potter vist sig at koste en f.. formue, Jolly-moto
koster ca. 7000kr, Micron koster 6500kr ... de er billigere
i tyskland, men det er lidt langt at køre efter dem.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 27-08-02 16:01

> GT 750 vandbøffel = 100 HK, stor vægt og svær at styre.
Ja og nej........ den har kun 62 HK, men den er stor og svær at køre. Den
har en tørvægt på 246 kg!
Men tunes, det kan den.....

>Bruger meget benzin
> og totaktsolie.
Ja, det er jo en ældre totakter

>Jeg kan ikke tilråde dig den som begyndermaskine
Jeg er enig i at det ikke er nogen ideel begynder maskine..og jeg ved det -
jeg havde sådan en kæmpe, da jeg tog MC-kort

>, meen det lyder jo som et rigtigt godt tilbud.
Det ER et godt tilbud, hvis den bare er nogenlund i orden

>Det er absolut en liebhaver mc. Kim Ræs
> har gennem en del år kørt på bane med sådan en karl.
Er han syg?! det var da noget af et lokum og køre bane med..

> Hvis du ikke selv vil købe den, må du da meget gerne give mig adressen, så
er jeg nemlig
> interesseret køber Altså enten kan man lide totakter eller kan man
ikke.
Me to....... jeg vil da også gerne have sådan en igen.

Thore Jensen
Der kører firtakter, men også har en svaghed for to-taktere
Tidligere to taktere
GT250-min første mc Den var vild når man er 17 år og vant til yamaha
4-gears
GT750-et chamerende bekendtskab
TZR250-den var SJOV..meget sjov

Fra : \(2730\) Per

Dato : 27-08-02 16:04

"M. Høy" <mhoeyFJERNMIG@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til mc, og her igår blev jeg tilbudt at købe een Suzuki GT 750 årgang 76'
SNIP

Det er slet ikke dumt at starte på en 2-takter når man er ny MC'ist.
Dels er det simpel teknik = ingen ventiler eller kæder der kan gå istykker.
Dels er reservedelene efterhånden billigere ifht. nyere maskiner og dels er
det generelt nemt at reparere en 2-takter.
Dybest set er det jo bare en stor knallert

Ja, der er elstart på sådan en karl, men såment også kickstarter dvs hvis
elstarteren en dag strejker så er det stadigt muligt at starte dyret.

Jeg startede selv i tidernes morgen 1985 på en GT550 årgang 78, denne cykel
har jeg stadig.

Så til den pris synes jeg det er godt sted at starte, det er ikke meget
4-takter 750ccm man får for 8000.-

Mvh
Per

Fra : Kim J.

Dato : 27-08-02 19:46

Hejsa,

Da du er nybegynder vil jeg bestemt ikke anbefale dig at starte med en
Vandbøffel! Det er en 2-talter, dyr i benzin, tung, svage bremsere i forhold
til moderne maskiner, styreegenskaber som en havelåge. Kort sagt lidt af en
selvmordsmaskine for en nybegynder, der måske forsøger at følge med mere
moderne maskiner. 2-taktere er skide sjove at køre, men hører mest hjemme på
bane, da de kun er sjove at køre med fuld skrue, og effekten kommer meget
pludseligt, specielt da den ikke har et system i stil med YVPS.

Det er bare min mening, og have jeg pengene, så købte jeg den på stedet
Der er ikke mange af dem tilbage på gaden, og det er efter min mening en
entusiast-maskine, som virkelig er værd at bygge op i original stand og
bevare, men som vil være synd at bruge som hverdagsmaskine.

M.V.H.
Kim Johnsen (Kawasaki GPX750R)
MC De Få Rå
Løsning

Fra : Asger Steffensen

Dato : 29-08-02 16:22

> [...]
> flot.... men det er en som sagt en to-takt og 3 cyllindre, ved ikke
> rigtig??, kommer til at tænke på en MZ, ding ding ding...... eller lyder

Jeg havde en GT750 et års tid. Den sidste model fra '77 (B hed den vist).
Den har ca. 70 hk.

Lad mig starte med det positive:
Den er flot, hvis man kan lide det "klassiske" (70'er) MC-look.
Den har et temmelig godt bundtræk. Min løb 190 km/t ved 7000 rpm, der er
max. omdrejninger.
Motoren går som en turbine når den trækker (i tomgang lyder den "som en
gammel ged med nyresten der pisser i en blikspand", citat fra Motorrad
Classic).

Og det negative:
Den er tung! Ca. 250 kg.
Den er forslugen (max. 15 km/l ved _pæn_ kørsel). + totaktsolie.
Den er dyr at vedligeholde, og dele kan være svære at skaffe!
Den styrer elendigt. (pga. 19" forhjul, "cykel"-stel, vægt)
Man siger at totaktere er lettere at skrue i, men GT'en har ikke elektronisk
tænding (kan dog købes, men er dyr), og hvis noget er vigtigt på en totakter
er det tænding (og karburering). Der er tre sæt platiner (a 250 kr. ) der
skal stå NØJAGTIGT for at den går godt.
Den er gammel, og du risikerer at der skal skrues meget! Der er fx.
simmerringe ved krumtappen der kan gå itu, og så skal krumtappen skilles ad
for at man kan skifte dem.

Jeg vil ikke anbefale den for en nybegynder.

Der findes masser af klubber på nettet. Søg på "wasserbüffel", "kettle
club", "smoke riders".

Asger
ZX-10

Fra : M. Høy

Dato : 29-08-02 18:17

> [...]
> flot.... men det er en som sagt en to-takt og 3 cyllindre, ved ikke
> rigtig??, kommer til at tænke på en MZ, ding ding ding...... eller lyder

Hej igen,
Så har jeg været ude og se på dyret! Har smidt nogle billeder i
dk.binaer.motor..

Kommentarer er meget velkomne! Er det stadig et godt tilbud? :-/

Mvh. Mick

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 29-08-02 19:31

> [...]
> dk.binaer.motor..
>
> Kommentarer er meget velkomne! Er det stadig et godt tilbud? :-/

Jeg synes stadig det er et godt tilbud, men måske ikke en så fed
begyndercykel.
Men hvis du har råd så køb den og gem den et par år (dem kan du jo passende
bruge til at shine den totalt op i) og øv dig på en mindre cykel i mellem
tiden.
Jeg vil næsten garantere at du tiltrækker mere opmærksomhed og beundrene
blikke på en vandbøffel end du gør på en spritny fireblade.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 29-08-02 20:51

> Hej igen,
> Så har jeg været ude og se på dyret! Har smidt nogle billeder i
> dk.binaer.motor..
>
> Kommentarer er meget velkomne! Er det stadig et godt tilbud? :-/

Det ligner noget der har stået stille et stykke tid.
Worst case:
Køleren ser noget medtaget ud. Den skal nok skiftes. Dækkene er stive
og/eller skæve, nye på. Bremserne groet fast, renovering af calibre og nye
klodser. Bagbremsen er ujævn, tromlen skal drejes af og nye bakker i.
Bagstøddæmpere slidt ned, nye på. Platinerne færdige, skiftes og justeres
ind. Nye tændrør. Nye tændkabler, tændrørshætter og kølerslanger.
Fortgaffelen har manchetter på, og fejler sikkert ikke noget, men tjek den
alligevel. Motoren savner kompression på en eller flere cylindre.
Renovering. Der er slør i bagsvingeren, nye bøsninger i. Kæden er rusten,
nyt kædekit på. Frisk gear- og totaktsolie på.

Best case:
Motoren går godt og fejler ikke noget. Bremserne kan klares med en
adskillelse og smøring med fedt. Dækkene skal skiftes. Nye tændrør. Tænding
skal blot justeres. Kølevæske skiftes. Kæden er rusten, nyt kædekit på.
Frisk gear- og totaktsolie på.

Og så er der liige et par timers arbejde med at shine den op til vinter...

Asger
ZX-10

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-08-02 10:17

> [...]
Tænding
> skal blot justeres. Kølevæske skiftes. Kæden er rusten, nyt kædekit på.

Lyt til Asger. Det er vise ord. Umiddelbart synes jeg cyklen ligner et
rigtigt godt projekt, altså sådan en cykel man kan gøre pæn hvis man har et
værksted, penge og erfaring. Derfor er der en masse der siger du skal købe
den.

Som begynder vil jeg fraråde den. Jeg har flere grunde
1. Som begynder skal man have noget der kører, eller løber du hurtigt sur i
denne fede hobby ved at købe et gammelt lig.
2. En Vandbøffel er ikke en begynder cykel. Den er ikke velkørende men tung
og uhandy.
3. Der er så meget der kan være i vejen med en så gammel cykel. Du har ikke
erfaring der skal til for at få den i ok form. Ok en nyere MC.

Kig på GS500E, CB500, GPZ500S, GS450, XS400, GSXR250, ER-5, CB450 o.s.v.

Reklame:
Min kammerat tommy har en ok GSXR250 til slag til menneske penge. Se her:
http://users.cybercity.dk/~dsl31557/250.htm

Jeg har skrivet en masse til andre begyndere. Der kommer lige et par breve
her: Jeg har gentaget mig nogle gange, men prøv at læs og se om der ikke er
noget af det du kan bruge.

_________________________

> Det ender nok med at blive en brugt GS 500E, om den så bliver med kåbe må
> tiden vise, men jeg regner da med at det vil være bedst ikke at skulle
tage
> alt vinden selv

Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er nøgen giver det et par ridser på
styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der er
kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Tilgændgæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Synes du den er køn uden kåbe, ville jeg købe
en uden. Hvis du vil have racerlooket så giv flere penge for din GS og køb
en med kåbe. Med alt respekt for en GS 500 så er det ikke en cykel man
plejer at beholde i mange sæsoner, så økonomisk kan det godt betale sig at
begrænse udgiften til kåben. Som begynder cykel er den dog perfekt. Den er
lav, let, velkørende, harmonisk, tillidsvækkende, sjov og kraftoverskuddet
er ikke skræmmende.

> Er det så bedst at købe brugt gennem en forhandler eller privat ?
Hvis du køber en der er næsten ny (1-2 år 5-15000km) Så ville jeg klart købe
den privat, da chancen for den er defekt er meget lille. Sørg dog for at
alle service er overholdt og at den liger en ny cykel, det burde den stadig
efter ca. 10.000 km. Tegn på slid nu tyder på km fusk eller misligehold. Du
giver ca. 8.000kr mere hos en forhandler end ved en privat.
_________________________________-

> Jeg regner stærkt med at skulle købe motocykel næste år, jeg er faldet
lidt
> for en Suzuki GS500E, men skal man købe sådan en som ny eller skal man
finde
> sig en brugt ? Godt spørgsmål... for tror ikke der findes noget korrekt
> svar... Men hvad kan i anbefale mig ?

Hej Michael

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Spørg løs. Her er masser af erfaring at høste.

________________________________-
"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message

> Hvilke omkostninger er der forbundet med at have MC ?
> Jeg kan komme på følgende.
> Anskaffelsespris
> Forbrug (benzin og rep/service eftersyn)
> Forsikring
> og hvad ellers ?
>
> er der nogen grønafgift/vægtafgift ?

Hej Tom og alle i andre begyndere

[...]
Mine personlige favoritter er CB 500 og Bandit. Køber men en 10-15 år gammel
cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så forfærdeligt
hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel kan man let
løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk Fordæk holder 20000Km bagdæk holder 10000Km
Selvfølgelig varierer det meget
Kædekit koster 800Kr og holder over 20000Km ved grundig smøring.
En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her
stikker jeg næsen lidt frem, men min pointe er at en to cyl. 500cc kører
længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2000Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt.
Vægtafgift er ca. 550Kr årligt uanset størrelse på MC.
Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr
om året (med minimum 5000Kr selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan
det IKKE betale sig med kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så
skal den bæres væk mens den hyler og blinker (250kg). Dette er selvfølgelig
for en begynder uden anciennitet. Priserne er selvfølgelig ca. priser.
God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker kraftige 300-400Kr evt. vandtætte +100Kr
Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr til fuld læder heldragt
10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca. 5000Kr.
Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Vandtætte + 800Kr
Du skal beslutte dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun
skal ud og køre de sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da
jeg ikke bliver det mindste våd, men mit udstyr har også kostet en
bondegård.

Hvilken type MC er du vild med? Offroad, ræser, basiscykel uden kåbe. Jeg
vil lige her indskyde at kåbedele er afsindigt dyre hvis man laver en
parkeringsskade eller lign. Rigtige sportscykler på 600cc og større er lækre
men de koster generelt over 100.000. De er ikke så tilgivende som de cykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikke på den havde kræfter nok og
ville ikke have en GS 500 E da den kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast
med det samme 50 HK er MEGET.

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.
--
Hilsen
Jens Bager Jensen

_______________________

> 2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg
> der kan anbefales eller frarådes mere end andre?

Ålholm tafikskole og Tip top trafik plejer at få ros.

> 3. Jeg overvejer at investere i en Honda CBR600

Hej Anders

Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.

Før du kommer for godt i gang, så snak med dit forsikringsselskab. En CBR er
monster dyr i forsikring som begynder. Finten med at bruge ens forældre som
forsikring er en kortsigtet, ugennemtænkt og ulovlig løsning.

Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, i stedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000 og er dyre i forsikring. De er ikke så
tilgivende som de begyndercykler jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god
[...]
være sikker på den havde kræfter nok og ville ikke have en GS 500 E da den
kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast med det samme 50 HK er MEGET.
Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er uden kåbe giver det et par ridser
på styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der
er kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Til gengæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Hvis du køber en cykel med kåbe, så kunne du
montre nogle frame sliders. De kan spare dig for et par ridser hvis du er
heldig.

[...]

Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:

Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på. Skal du

____________________________

> Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt over,
> hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under acceleration.
> Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
fra
> det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
har
> læst at den først yder 45HK ved 9K.

Hej Thomas

Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge.

Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene.

_________________________-

Øhh ja. Det var vidst det. Jeg håber du kunne bruge noget af det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 30-08-02 10:26

On Fri, 30 Aug 2002 11:16:42 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrote:

>Min kammerat tommy har en ok GSXR250 til slag til menneske penge. Se her:
>http://users.cybercity.dk/~dsl31557/250.htm

Godt nok er det altid lækkert at give Sutte'sukier slag ,men 24.000 er
trods alt lige i overkanten,men jeg vil godt gi 100,- for 10 slag
f.eks ?!?

-M

Fra : Moller

Dato : 30-08-02 10:33

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Godt nok er det altid lækkert at give Sutte'sukier slag ,men 24.000 er
> trods alt lige i overkanten,men jeg vil godt gi 100,- for 10 slag
> f.eks ?!?

*LOL* Det ville være syndt at slå på den lille raket... men at tage den
med hjem for 24.000 vil jeg da kalde et røverkøb :) når man tænker på stand
i forhold til de fleste små GSXR250'er der er tilbage... men man kan jo også
give 40.000 nede hos køge MC for sådan en svend *GGG* og den er nu også
brugt :)

VH
Lars Molnit
Bandit 1200 S ... sløv banan, med smæk i :)
MZ ETZ 251 CDi ... Mere køreglæde pr. Kr. kan ikke fås. :)

Fra : Ivar

Dato : 29-08-02 22:35

M. Høy skrev:

> Så har jeg været ude og se på dyret!

Kan den køre ?

En del to-taktere er blevet sat til side efter en køretur uden
olie, men det er vel ikke tilfældet her, når den er med
nummerplade.

Ivar

Fra : M. Høy

Dato : 30-08-02 09:17

> [...]
> dk.binaer.motor..
>
> Kommentarer er meget velkomne! Er det stadig et godt tilbud? :-/

Jeg er virkelig i syv sind, ang. køb af denne Vand-Bøffel, har set mange
flotte nyrestaureret på nettet, og har også selv tænkt mig, hvis jeg skulle
købe den, at jeg ville renovere den komplet, det eneste der skulle afholde
mig fra det, er at det måske er umuligt at få reservedele til den, men det
må kunne lade sig gøre! Da der er mange på nettet der har sat den istand! Er
der nogen af jer der kender til forhandlerer, der sælger spare-parts til
sådan et dyr, ved godt at det ikke bliver i Danmark at delene skal hentes!

Prisen er stadig 8.000 og kan ikke pruttes ned!

På forhånd tak for alle jeres indlæg! Det har I sq. været flinke til!

Mvh Mick

Fra : Moller

Dato : 30-08-02 10:28

> [...]
> sådan et dyr, ved godt at det ikke bliver i Danmark at delene skal hentes!

Reservedele kan du godt finde, men prisen variere meget, lige som
kvaliteten...

Men Som GT ejer, så er det første man gør at melde sig ind i Suzuki
Classic Club Norden... der er en udemærkede Mailingsliste til at få hjælp +
bladet har artikler, og kontakt til folk der kan hjælpe.

Ellers kan jeg med God erfaring nævne LC-Racing har en del GT dele på
lager, ellers har Otto Bille i Jylland en del stumper, og han kan også
hjælpe med at få kontakt med GT Reinard fra tyskland, som har bunkevis af
dele til spot priser :)

Jeg vil så Anbefale den elektroniske tænding fra England af... men der
er 2 typer, så læs lige rundt på nettet om hvilken er bedst at foretrække...
ka ik huske mærkede jeg brugte, men den havde lagt ind, så den blev mere
avanceret jo højere omdr.. og det gir jo også lidt i den ene ende :)

VH
Lars Molnit

> Prisen er stadig 8.000 og kan ikke pruttes ned!

Kanon pris, og gir dig fuldstændig ret... den kan ikke komme længere ned
(nå ja, hvis motoren mangler eller noget :) )

Fra : M. Høy

Dato : 03-09-02 21:40

Vandbøflen lever stadig!

Var oppe og hente Suzuki GT750'eren idag, sammen med min kammerat! Vi kørte
helt fra Kbh. til Nykøbing Sjælland med trailer, da cyklen ikke kunne
starte!
Da vi kom hjem med den, skiftede vi batteriet, fyldte kølervæske på,
tjekkede gearkasse-olie, to-taktsolie samt skyllede tanken igennem med
brændstof, hvis der skulle være skidt i.
Det viste sig at det nye batteri der kom i, faktisk var helt fladt, så vi
tappede noget juice fra bilens batteri, og så var gaskablet i stykker. Efter
at vi fik lavet gaskablet, tørnede vi motoren 3 gange, og den sprang igang!
Syntes det er meget flot at en cykel kan stå så lang tid, og så alligevel
starte med det samme, den har minimum stået stille i fem år!
Kunne slet ikke dy mig idag, var som et lille barn, måtte bare ud og prøve
den, men der skal stadig laves en del, før jeg vil køre længere ture på den!

Mvh
En glad ejer af en Water-Buffalo!

M.Høy

Fra : KubikH

Dato : 29-08-02 20:18

Køb den LIGE NU !!!!!!!!!
Hvis du ikke gør det, vil du aldrig tilgive dig selv senere i livet.
Den er og bliver KULT !!!!!.
Niels
PS : Skid hul i det der med "Begynder" MC.
Man slår sig lige godt ihjel med 25 som med 100hk ( Det sidste bliver blot
lidt mere spetakulært !! )
Det er og bliver brugen af den indvendige side af "Marmeladespanden", der er
det vigtige

Fra : Hekto

Dato : 29-08-02 20:45

Med al respekt, så ligger der nogle timer gemt i at give den dens anden
ungdom igen! ... og liiidt håndører!

Ikke, at det er et dårligt projekt; men det bør vel bare medregnes?

--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Jarl Olsen

Dato : 30-08-02 06:08

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> wrote in message
> [...]
>
> /Brian/Hekto
> hekto@hekto[remove].dk
> LS650 m. one-in-one exhaust! - Peugeot SF100(Kan købes/byttes!) - ?????

Er ganske enig.
Det er lidt ligesom som at få morfars gamle knallert der har stået i 10 år
og nu skal startes op. Bare det var mig

--
Jarl Olsen
Min Yamaha RD 350 stinker
af olie og benzin, men den er skæg
hvergang. Den har også set forfærdelig ud engang. Nu er den flot.
Har lige købt en grim Honda der også bliver flot.
www.pcman.dk
pcman@pcman.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-02 21:05

KubikH wrote:
> [...]
> lidt mere spetakulært !! )
> Det er og bliver brugen af den indvendige side af "Marmeladespanden", der

Ikke destro mindre kræver den store vægt også sit af fysikken, især når man
ikke har træning i at bakse rundt med en mc.
Derudover lærer man meget hurtigere at håndtere en lettere mc, da man ikke
konstant er bange for at lortet tilter. Det er meget federe at turde at
rive rundt i sin mc som man lyster!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - som bliver revet rundt!

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-08-02 23:12

Ang. totaktsmotorer lod jeg mig for rigtig mange år siden fortælle, at
de ikke kan tåle at stå stille i voldsomt lang tid - jeg ved ikke, om
nogen kan be- eller afkræfte dette?...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Jarl Olsen

Dato : 30-08-02 16:03

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message
> Ang. totaktsmotorer lod jeg mig for rigtig mange år siden fortælle, at
> de ikke kan tåle at stå stille i voldsomt lang tid - jeg ved ikke, om
> [...]

Hej Hans.
Gennem mit lange liv har jeg rodet en del med totakter!
Det er selvfølgelig aldrig smart ikke at konservere en totaktsmotor, når den
stilles til opbevaring.

Jeg har mange gange erhvervet ældre totaktere, der har stået i mange år. Een
knallert havde stået i over tyve år og jeg startede og kørte på den, efter
at have fået renset platiner, karburator og et nyt tændrør. Nu ved jeg godt
at man ikke kan sammenligne en knallert og en Vandbøffel. Dog er de begge
totaktere. Da jeg har lavet det samme nummer med et par MZ'er, samt andre
totaktsmotorer, må jeg konstatere at en totaktsmotor kan altid startes op,
men mindre den er brændt sammen!

Venligst...

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-08-02 08:07

"Jarl Olsen" <jarl.olsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Gennem mit lange liv har jeg rodet en del med totakter!

....me too...

> Det er selvfølgelig aldrig smart ikke at konservere en totaktsmotor,
når den
> stilles til opbevaring.

....eller en 4-takts, for den sags skyld...

snip

> Da jeg har lavet det samme nummer med et par MZ'er, samt andre
> totaktsmotorer, må jeg konstatere at en totaktsmotor kan altid startes
op,
> men mindre den er brændt sammen!

....ok...så fik jeg det afkræftet...det var min svoger, der kørte Saab
96, der fortalte mig det, da jeg var knægt...he he...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 30-08-02 16:59

Hans Paulin wrote:

> ...ok...så fik jeg det afkræftet...det var min svoger, der kørte Saab
> 96, der fortalte mig det, da jeg var knægt...he he...
> --

Ganske morsomt da en Saab 96 har 4 taks motor. (ford V4)

--
Morten Dybdal

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-08-02 17:44

On Fri, 30 Aug 2002 17:59:21 +0200, Morten Dybdal
<morten@REMdm-data.dk> wrote:

>Ganske morsomt da en Saab 96 har 4 taks motor. (ford V4)

Ja, de nyere modeller.
De gamle/første havde en 3 cyl to takts motor på 45 hk.
De hed også Saab 96.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-08-02 20:41

"Kim Hansen" <ksh@webnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, de nyere modeller.
> De gamle/første havde en 3 cyl to takts motor på 45 hk.
> De hed også Saab 96.

Iøvrigt en motor der mere eller mindre direkte var piratkopieret fra tyske
DKW lige efter krigen. Altså ligger der dybest set en inovativ danskers
konstruktion bag en af Saabs første modeller.

Asger
ZX-10
Audi 80 LS 1974
Medlem af Dansk DKW Club (www.dkw.dk)

Fra : Ivar

Dato : 30-08-02 22:44

Asger Steffensen skrev:

> Iøvrigt en motor der mere eller mindre direkte var piratkopieret fra tyske
> DKW lige efter krigen.

(mere OT)
Det er rigtigt.
DKW's østtyske afdeling forsatte produktionen efter krigen. Først blev
den solgt som DKW, senere som IFA og Wartburg. Mange Wartburg
ejere påstod de have en motor konstrueret af Saab i deres bil, hvilket
var noget vrøvl. Sandheden var tættere på det modsatte.

Ivar

Fra : Orla Pedersen

Dato : 30-08-02 21:13

Kim Hansen skrev i meddelelsen ...

>Ja, de nyere modeller.
>De gamle/første havde en 3 cyl to takts motor på 45 hk.
>De hed også Saab 96.

Niks, de hed 92 og 93

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-02 21:37

Orla Pedersen wrote:

> Niks, de hed 92 og 93

Nope, du husker forkert. Saab 96 kunne også fås som totakter.

Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 30-08-02 22:50

Ib Jakobsen skrev:

> Nope, du husker forkert. Saab 96 kunne også fås som totakter.

Rigtigt.
92 var to-cylindret to-takts og 93 tre-cylindret. 93 motoren
blev også brugt i 96, da den kom frem i 1960. Fra 1967 kunne
man også få den med Ford firtakts motor, så hed modellen 96 V4.
To-taks-motoren udgik få år efter.

Ivar

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-08-02 09:20

Ivar skrev i meddelelsen
<3d6fe879$0$87310$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>blev også brugt i 96, da den kom frem i 1960. Fra 1967 kunne
>man også få den med Ford firtakts motor, så hed modellen 96 V4.

Bøjer mig for flertallet, jeg har dog aldrig selv set en 96 med to-takt
motor, nok derfor misforståelsen. Mon motorskiftet har været nødtvunget ?
DKW stoppede vel også med motoren omkring det tidspunkt ?

mvh
Orla

Fra : Ivar

Dato : 31-08-02 17:06

Orla Pedersen skrev:

> Mon motorskiftet har været nødtvunget ?
> DKW stoppede vel også med motoren omkring det tidspunkt ?

Selv om Saab-motoren var inspireret af DKW, var det Saabs
egen konstruktion. I løbet af 60'erne forsvandt interessen for
totaktere, folk ville ikke acceptere deres ulemper. For Saab var
der tre muligheder: forbedre totaks-motoren, bruge en firtakts-
motor eller stoppe produktionen af biler.
Flere havde forsøgt at forbedre totakts-motoren. Allerede
i midten af 50'erne kunne man få en Hansa med direkte
benzin-indsprøjtning. Den havde en super benzin-økonomi,
men dårlig motorgang ved lave omdrejninger og olie-lugt
havde den stadig.

Ivar

Fra : Morten Dybdal

Dato : 31-08-02 18:46

Kim Hansen wrote:
> On Fri, 30 Aug 2002 17:59:21 +0200, Morten Dybdal
> <morten@REMdm-data.dk> wrote:
>

> Ja, de nyere modeller.
> De gamle/første havde en 3 cyl to takts motor på 45 hk.
> De hed også Saab 96.

Nej de hed 92 og 93. (95 var stationcar)

--
Morten Dybdal

Fra : Kim Hansen

Dato : 31-08-02 19:24

On Sat, 31 Aug 2002 19:45:54 +0200, Morten Dybdal
<morten@REMdm-data.dk> wrote:

>Nej de hed 92 og 93. (95 var stationcar)

Det er rigtigt at de hed 92-93 men der var nu også nogle 96 der var
to-taktere.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Kim Hansen

Dato : 31-08-02 19:36

On Sat, 31 Aug 2002 20:23:51 +0200, Kim Hansen <ksh@webnet.dk> wrote:

>Det er rigtigt at de hed 92-93 men der var nu også nogle 96 der var
>to-taktere.

Billede fra den store bilrevy 1963 ligger på dk.dinaer.motor.

End of discussion

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Morten Dybdal

Dato : 31-08-02 20:14

Kim Hansen wrote:

> Det er rigtigt at de hed 92-93 men der var nu også nogle 96 der var
> to-taktere.

Ja, jeg så først de andre svar efter at jeg havde sent, men jeg måtte
ikke slette meddelelsen igen!?

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 31-08-02 10:20

KubikH <kallehauge@email.dk> skrev i en

> [...]
> blot lidt mere spetakulært !! )
> Det er og bliver brugen af den indvendige side af "Marmeladespanden",

Oven i Vestervangs vise ord omkring fortrolighed med sin motorcykel, så
er det omkring vandbøflen er i høj grad de mulige trængsler der følger
med sådan en ældre totakter, som gør den "absolut ikke begyndervenlig".
Som nybagt motorcyklist fortjener man en model der dels holder sig
kørende hele tiden og dels er til at skaffe reservedele til ved en
nærmeste forhandler :-|

Jeg har ikke været forbi .binær, men det lyder til at den ikke ser ud
til at være en model man lige blot springer på og derefter bruger
dagligt, men snarere et projekt (måske at afdøde havde den stående med
samme formål?)

Prisen (og kun prisen!) gør omtalte GT'er til et godt tilbud i manges
øjne, og flere (undertegnede incl.) regner den for at være "bare det var
mig der fik så'en et tilbud"; men jeg er samtidig bange for at Høy lader
sig lokke med af disse personers begejstring og forkøber sig på noget
der ikke lige er til hans behov :-/

Mit bedste råd i sagen vil være at score den og straks videresælge
denmed en given fortjeneste, hvilket kan udnyttes til et gunstigere
indkøb
af den fornuftige "begynder-cykel"!

--
Armand.

Fra : Squish

Dato : 31-08-02 14:37

Armand wrote:

...snip

> Mit bedste råd i sagen vil være at score den og straks videresælge
> denmed en given fortjeneste, hvilket kan udnyttes til et gunstigere
> [...]

Også mit råd til ham, men han er vist allerede brændt varm på tanken om
at restaurere den.. :-/ Der er to i dba, til henh. 35.000 kr og 42.000
kr. Det giver jo 25-30.000 at restaurere for. Mon ikke den kan blive
flot for de penge?

Mvh. Squish

Fra : Moller

Dato : 31-08-02 14:20

> [...]
> at restaurere den.. :-/ Der er to i dba, til henh. 35.000 kr og 42.000
> kr. Det giver jo 25-30.000 at restaurere for. Mon ikke den kan blive

Jo, hvis han har værksted/værktøjet til det... og at han har 100% styr
på det, detsvære eksistere den slags mennesker ikke med de evner mens de er
ren nybegynder... og nogen blir det aldrig, men lad dem om det :) bare de
selv ser det.

Så 25-30.000 kroner at gøre det på, men hov, nu var det de 8.000 der
fristede, fordi det var billigt for en maskine, så hvem hvis han vil
resataurere den, så bør han lige tjekke om han nu har de 25-30.000 liggende,
for efter at ha set billederne, så kan jeg se at der skal skiftes gummi dele
for omkring 3-4.000 som det første, så er der bagdæmpere 1500Kr. ... ny
benzinhane pakning 500Kr. og han skal ha anden tænding på 1500Kr. fra UK...
osv... så er der dæk, for med den alder skal de skiftes... så det er 500 for
ME22 bag, og 500 for foran blir det nu hva han kan få som 19" hjul. skiftes
bremsevæske... og klodser / bakker for/bag ca. 4-500Kr..

Nå, men disse priser er hvis han selv kan gøre tingende osv... og INGEN
hjælp fra værksted.

VH
Lars Molnit
Eks. GT ejer, og kommer nok aldrig til det igen... men hvis økonomien er
der... og værkstedet :)
MZ ETZ 251 CDi ... hissig østtysker ... yaaahhh right :)
Suzuki GSF 1200 S ... sløv pade... øh, nå :)

Fra : Squish

Dato : 31-08-02 18:50

Moller wrote:

> [...]
> ren nybegynder... og nogen blir det aldrig, men lad dem om det :) bare de

Værksted/værktøj er ikke et problem. Det tekniske har han styr på,
desuden regner jeg med at give ham en hånd! og mon ikke gruppen her
er kompetent til at give svar på de problemer der måtte opstå?

> Så 25-30.000 kroner at gøre det på, men hov, nu var det de 8.000 der
> fristede, fordi det var billigt for en maskine

Ikke 'EN maskine', men DEN maskine! Den er jo noget specielt!

> [...]
> ME22 bag, og 500 for foran blir det nu hva han kan få som 19" hjul. skiftes
> bremsevæske... og klodser / bakker for/bag ca. 4-500Kr..

Gode råd- kanon!

Dækkene skal i hvert fald skiftes- fordækket er lige så skaldet som
Voldborg! =
Tanken er tæret (måske utæt) så en ny er nok på sin plads. Klodser og
bakker kan fås gennem MC-Nøglen. Det kan bagdæmpere og kædekit også..
Ellers er der en del stumper at finde på eBay!

Squish

Fra : Armand

Dato : 31-08-02 16:14

Moller <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en

> [...]
nybegynder
> ... og nogen blir det aldrig, men lad dem om det :) bare de selv ser

GRILL

--
Armand.

Fra : M. Høy

Dato : 31-08-02 16:06

Det er en rigtig kammerat, Squish vi ses derude IRL, og tak til alle I
andres indlæg, vender tilbage når jeg ved mere om projektet!

P.S. Er på udkig efter en Parts Manual til den, det skal være til en Suzuki
750GT type L

Mvh Høy

Fra : M. Høy

Dato : 31-08-02 16:07