Servicering af oliefyr
Fra : Jesper E.

Dato : 27-08-02 09:37

Hej!

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at oliefyrservice er
lovpligtigt at få gjort en gang om året. Hvilket der ikke lige var
nogen der fortalte mig da jeg købte huset så derfor er det først nu
gået op for mig, at noget sådant er nødvendigt. Kald mig dum.. men
skidt sker! :)

Får alle med oliefyr virkelig serviceret det 1 gang om året? Hva'
konsekvenser kan det have ikke at få det serviceret? Her tænker jeg på
bøde og lignende?

Hva' "magt" har en skortensfejer i den forbindelse?

Hva' koster et typisk service eftersyn? Fyret kører fint og uden
problemer så jeg regner ikke med at der er noget specielt galt. Nu
skal jeg jo til at have bestilt et service eftersyn så det er jo
interessant at vide en ca. pris.

Håber nogen kan svare på spørgsmålene.

pft.
Jesper.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 09:38

Jesper E. <nomail@no.dk> writes:

> [...]
>
> Får alle med oliefyr virkelig serviceret det 1 gang om året? Hva'
> konsekvenser kan det have ikke at få det serviceret? Her tænker jeg på

Uden at vide det, så tror jeg bl.a. at du kan få et
forsikringsproblem, hvis der skulle ske et eller andet med oliefyret.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jesper E.

Dato : 27-08-02 09:49

On 27 Aug 2002 10:37:43 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Uden at vide det, så tror jeg bl.a. at du kan få et
>forsikringsproblem, hvis der skulle ske et eller andet med oliefyret.

Ja det kan der sikkert være noget om. Men nu da jeg er gjort opmærksom
på det har jeg da også tænkt mig at få det serviceret hurtigst muligt.
Men jeg blev da samtidig nysgerrig mht. evt. konsekvenser.

mvh
Jesper.

Fra : M@rk

Dato : 27-08-02 09:40

27 Aug 2002 10:37:43 +0200, berigede Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Uden at vide det, så tror jeg bl.a. at du kan få et
>forsikringsproblem, hvis der skulle ske et eller andet med oliefyret.

Også uden at vide det Hvad skulle forsikringen dække, som er
afhængig af et serviceeftersyn?

/Mark

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 09:55

"M@rk" <unknown@get2net.dk> writes:

> 27 Aug 2002 10:37:43 +0200, berigede Trine Kornum Christiansen
> <news@trinekc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Også uden at vide det Hvad skulle forsikringen dække, som er
> afhængig af et serviceeftersyn?

Tja, hvis der er en ventil der sætter sig fast, fordi den ikke er
blevet renset ved det lovpligtige eftersyn, fordi man ikke har villet
have et eftersyn, og så fyret sprænger i luften og tager stalden med
sig.

Fra : M@rk

Dato : 27-08-02 09:52

27 Aug 2002 10:54:59 +0200, berigede Trine Kornum Christiansen
> [...]

>blevet renset ved det lovpligtige eftersyn, fordi man ikke har villet
>have et eftersyn, og så fyret sprænger i luften og tager stalden med

Okay, dette efterlader dog endnu et spørgsmål:

Hvilke ventiler bliver checket ifm den lovpligtige OR-Fyrtest?

Mig bekendt, så er der intet i diverse forsikringsbetingelser der
_kræver_, at fyret bliver OR-Fyrtestet men derimod, at det bliver
vedligeholdt og holdt i forsvarlig stand - det sidste kræver mig
bekendt heller ingen autorisation ................... man skal blot
vide hvad man foretager sig

Well, det er ikke et kardinalpunkt for mig - jeg ved ikke et
hammerslag om oliefyrsvedligeholdelse og betaler mig derfor ud af
dette problem .......................... så må forsikringen og
pågældende firma snakke om tingene, hvis der skulle ske "noget"

/Mark

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 10:04

> [...]

> Okay, dette efterlader dog endnu et spørgsmål:
>
> Hvilke ventiler bliver checket ifm den lovpligtige OR-Fyrtest?

Alt det kan du læse dig til i den bekendtgørelse jeg lige har postet
linket til andet steds i tråden. Personligt fattede jeg ikke halvdelen
af hvad der stod, så god fornøjelse.

Fra : Bachelor

Dato : 10-09-02 13:30

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in
news:u4rdg4r6k.fsf@trinekc.dk:noget der ligner dette

> [...]
> blevet renset ved det lovpligtige eftersyn, fordi man ikke har villet
> have et eftersyn, og så fyret sprænger i luften og tager stalden med

Så tvivler jeg på de finder årsagen. Diselolie springer ikke
i luften. Der er ingen ventiler der skal renses, højst en
dyse der skal tjekkes og skiftes med års mellemrum.
Sevicen er for at kontrollere at fyret ikke forurener unødigt
og mere end loven foreskriver. I øvrigt er det i ejerens egen
interesse at fyrent er optimeret til den bedste forbrænding.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 09:52

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Uden at vide det, så tror jeg bl.a. at du kan få et
> forsikringsproblem, hvis der skulle ske et eller andet med oliefyret.

Nå, nu fik jeg undersøgt tingene inden jeg svarede igen. Alt det du
har brug for at vide står i Bekendtgørelse om kontrolmåling, justering
og rensning af oliefyringsanlæg.

Her er linket:
http://www.brandinfo.dk/pdf/BEK/kontrol_oliefyringsanlaeg_bek785.PDF
Det er i PDF, men det skyldes at der er et eller andet galt med
retsinfo lige i øjeblikket.

Fra : M@rk

Dato : 27-08-02 09:38

Tue, 27 Aug 2002 10:36:44 +0200, berigede Jesper E. <nomail@no.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at oliefyrservice er
>lovpligtigt at få gjort en gang om året.

Jeg tror ikke, at det er servicen der er lovpligtig, men snarere
OR-Fyrtest.

OR-Fyrtesten har til formål, at sikre at dit oliefyr ikke forurener
mere end nødigt er ............... og det er vel meget fornuftigt

Følgende er snippet fra:

   http://www.q8.dk/
   * Privat * Fyringsolie * Oliefyrsservice * Lovpligtig OR-Fyrtest

Lovpligtig OR-Fyrtest

OR står for Oliefyrsservicebranchens Registreringsordning. Testen er
lovpligtig.

Arbejdsoperationer ved en OR-Fyrtest

* Rensning af oliefyrets luftveje, hvilket betinger en hel eller
delvis adskillelse af oliefyret.

* Rensning og justering af tændelektroder samt kontrol af tilhørende
kabler.

* Rensning/udskiftning af et evt. forfilter på sugeledningen.

* Nødvendig rensning / evt. udskiftning af pumpefilter.

* Udskiftning af oliedyse.

* Kontrol og justering af oliepumpens forstøvningstryk.

* Kontrol af evt. ildfast udmuring i kedlen.

* Funktionskontrol af driftstermostat og flammesikring.

* Inspektion af forbindende elkabler og ledninger, olierør og
flexslanger.

* Afsluttende justering af oliefyret.

Det årlige eftersyn afsluttes med OR-Fyrtest dvs. måling af sodplet,
CO2%, røgtemperatur og skorstenstræk. Målingen udføres i det korrekte
målepunkt, som angivet på OR-ordningens autoriserede "Nomogram" for
bestemmelse af røgtab.

De endelige måleresultater noteres på OR-mærkaten, som derefter
færdigudfyldes og påklæbes synligt og hensigtsmæssigt på anlægget.
OR-montøren bør gøre ejeren/brugeren opmærksom på fyringsanlæggets
tilstand som helhed og eventuelt gøre opmærksom på, om der er
tilstrækkelig tilførsel af frisk luft til kedelrummet.

>Får alle med oliefyr virkelig serviceret det 1 gang om året?

I do

> Hva'
>konsekvenser kan det have ikke at få det serviceret? Her tænker jeg på
>bøde og lignende?

Aner det ikke - men en konsekvens kan være, at dit oliefyr forbrænder
dårligere end dets potentiale, med forurening og ringe
opvarmningsøkonomi som følge.

>Hva' koster et typisk service eftersyn?

Et lidt svært spørgsmål, at besvare - det er så'n lidt á la, hvad det
koster det typiske hus )

Priserne ligger vel fra omkring 400 dask til 1.500 dask, alt efter
hvad du ønsker servicen skal inkludere ...........................

>Fyret kører fint og uden
>problemer så jeg regner ikke med at der er noget specielt galt.

Det kører fint _nu_ - servicen skulle gerne være med til, at det også
kører fint i morgen

>Håber nogen kan svare på spørgsmålene.

Jeg forsøgte da

/Mark

Fra : Zoëga

Dato : 27-08-02 10:11

"Jesper E." <nomail@no.dk> wrote in message
> [...]
> problemer så jeg regner ikke med at der er noget specielt galt. Nu
> skal jeg jo til at have bestilt et service eftersyn så det er jo

Du skal ikke være bange for forsikringen, skorstensfejeren kigger efter om
fyret har fået sit årlige eftersyn,
hvis ikke gør han det, til den pris han nu vil have for det, han reparerer
eller justerer ikke noget, men påbyder bare, at det bliver lavet.
Så det er bare dobbelt pris du kommer til at betale, når du bagefter
alligevel skal have en oliefyrsmand ud.

mvh

Søren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-08-02 10:40

"Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d6b4232$0$43915
> [...]
> eller justerer ikke noget, men påbyder bare, at det bliver lavet.
> Så det er bare dobbelt pris du kommer til at betale, når du bagefter

Hvad så med et gasfyr. Er det lovpligtigt med eftersyn her..?
Her kommer skorstensfejeren jo ikke og tjekker.?

Mvh Martin

Fra : Jesper E.

Dato : 27-08-02 10:20

Tak til alle bidragydere!

Det var jo hurtig og effektiv service på usenet! :)

mvh
Jesper.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 27-08-02 11:02

> Tak til alle bidragydere!
>
> Det var jo hurtig og effektiv service på usenet! :)
Hej
For nogle år siden virkede det på den måde, at når skorstensfejeren kom på
besøg og der ikke sad et mærke fra en autoriseret service skulle han
foretage det, så måske gælder det stadig. Altså hvis ikke man havde en anden
til det, gjorde han det.
Gunnar

Fra : Jesper E.

Dato : 27-08-02 11:14

On Tue, 27 Aug 2002 12:02:00 +0200, "Gunnar Grooss"
<a-g.g.grooss@oncable.dk> wrote:

> [...]
>besøg og der ikke sad et mærke fra en autoriseret service skulle han
>foretage det, så måske gælder det stadig. Altså hvis ikke man havde en anden

Ok... Jeg fandt da også lige en gammel seddel på fyret. Der står en
dato fra -99 på ..

Der var tilfældigvis også lige et telefonnr. til oliefyrservice.. så
der ringede jeg lige og bestilte tid! :)

mvh
Jesper

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-08-02 13:50

Lige en tilføjelse ..

Vi har abonnement hos vores olieleverandør (Statoil) på service
efersyn. De dækker også udrykning hele døgnet i tilfælde af
driftsstop. Ganske rart - især om vinteren. Vi har prøvet en dag hvor
oliepumpen var gået, og da vi har dagsænkning var der kun 15 grader da
vi kom hjem. Det var et par kolde timer indtil vi fik fyret i gang
igen.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Aksel

Dato : 28-08-02 22:03

Det er normalt billigst at få skorstensfejeren til at lave eftersynet, man
er allerede i huset og renser også kedelen, det er der mange
oliefyrsmontører der ikke gør.
Lad være med at falde for de firmaer der har garantiordninger og gratis
reservedele, ved et normalt eftersyn bruges der en dyse til ca. 50 kr. hvis
din brænder går i stykker kan du købe en i Den Blå Avis for 500

Hilsen Aksel

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 29-08-02 08:57