Jaguar spørgsmål
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-08-02 02:39

Hej

Ja, jeg kan ikke lade være jeg lider ubenhørligt af versionitis.

Nu har jeg så fået installeret jaguaren og et par spørgsmål er dukket
op.

En af de ting jeg havde glædet mig allermest til var Rendezvous og
muligheden for at forbinde i mellem forskellige applicationer. Men det
ser ud til at det eneste program der understøtter Rendezvous er iChat.
Under præsentationen af jaguar under keynoten demonstrerede SJ at man
kunne dele playlister i iTunes. Men hvordan delen gjorde de det? Jeg har
ledt efter en lille vejledning men der er ingen hjælp at hente nogen
steder. Faktisk står der ikke det mindste lille klap om at det skulle
være muligt. Er det noget som først kommer til senere? Eller er der
noget jeg har overset?

En lille ting som faktisk er dødirriterende er at det ikke længere er
muligt at højreklikke på dock ikonerne, hvilket i 10.1.5 gav mulighed
for at quitte og bruge mapper til at navigere med. Hvor er den funktion
forsvundet hen? Og er det muligt at få den igen?

Til sidst er jeg faktisk lidt træt af at ha' betalt så meget for så
lidt. Mange af de ting der blev demonstreret ved keynoten findes slet
ikke endnu (bl.a. iCal som jeg har store forventninger til).

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Pernille Jensen

Dato : 27-08-02 06:07

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> [...]
> for at quitte og bruge mapper til at navigere med. Hvor er den funktion
> forsvundet hen? Og er det muligt at få den igen?

Det er en bug i den danske version. :\

Skift til et andet sprog, så virker det igen. Du skal lige logge ud og
ind igen for at genstarte docken.

- Pernille

Fra : Dan Henriksen

Dato : 27-08-02 09:07

> Det er en bug i den danske version. :\
>
> Skift til et andet sprog, så virker det igen. Du skal lige logge ud og
> ind igen for at genstarte docken.

Netop af den grund har jeg altid brugt de Amerikanske versioner af
systemsoftwaren siden 7.0 Hvilket jeg kun kan anbefale. Det samme gælder
alle mine programmer, de er også på original sprog. Jeg tror at det har
udelukket MANGE problemer på min maskine.

Dan

Fra : Pernille Jensen

Dato : 27-08-02 10:11

Dan Henriksen <dan@adsistance.dk> wrote:

> [...]
> alle mine programmer, de er også på original sprog. Jeg tror at det har
> udelukket MANGE problemer på min maskine.

Tja, jeg har ikke noget imod at bruge engelsk, men jeg tvinger min
kæreste til at bruge dansk. Så er han nødt til at lære sproget i en
fart. ;p

Efterhånden går det da også meget godt, bortset fra en udpræget
amerikansk accent. Men den kan jeg godt lide. :)

- Pernille

Fra : Dan Henriksen

Dato : 27-08-02 10:36

> [...]
>
> Efterhånden går det da også meget godt, bortset fra en udpræget
> amerikansk accent. Men den kan jeg godt lide. :)

*LOL* Jammmmmmen held og lykke til din kærestes sprogkundskaber

Dan

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-08-02 13:09

> [...]
> alle mine programmer, de er også på original sprog. Jeg tror at det har
> udelukket MANGE problemer på min maskine.

Jeg synes bare at hvis Mac'en gerne vil udbredes så er det en
nødvendighed at det fås på forskellige sprog. Det er ikke alle der er
lige gode til engelsk.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Dan Henriksen

Dato : 27-08-02 15:19

> Jeg synes bare at hvis Mac'en gerne vil udbredes så er det en
> nødvendighed at det fås på forskellige sprog. Det er ikke alle der er
> lige gode til engelsk.

Enig, enig - Idéen med at kunne skifte sprog "on the fly" er en een super
fed ide. Så hvis man ikke er så hård til US, så skifter man bare. Ret smart
af Apple.

Dan

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-08-02 18:30

In article <1fhkv3m.1er6n2r1pwc7zqN%nicolai@robra.dk>, Nicolai Brandt
(nicolai@robra.dk) wrote:
> Jeg synes bare at hvis Mac'en gerne vil udbredes så er det en
> nødvendighed at det fås på forskellige sprog. Det er ikke alle der er
> lige gode til engelsk.

Klart nok, men mon ikke folk med få engelskkundskaber hurtigt vil blive
trætte af manglende dansk software? Det er ved at være et stykke tid siden
det sidst var oppe i gruppen, men korrekt (her dansk) sprog høre jo med til
brugevenlighed.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-08-02 13:09

Pernille Jensen <pj@aa.ixserve.org> wrote:

> Det er en bug i den danske version. :\
>
> Skift til et andet sprog, så virker det igen. Du skal lige logge ud og
> ind igen for at genstarte docken.

Ok. Virker. Tak

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Pernille Jensen

Dato : 28-08-02 09:35

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Ok. Virker. Tak

Nu har jeg undersøgt hvad der egentlig er galt. Denne fil:

/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/da.lproj/DockMe
nus.plist

er der fejl i. Den er ikke kodet rigtigt. Jeg brugte BBEdit til at
arkivere filen som Unicode/UTF-8, og nu virker Docken perfekt. Filen
ligger i min Public mappe til fri afhentning:

<afp://212.242.50.72/>

- Pernille

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 14:26

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 08:34 GMT, Pernille wrote:

> [...]
> nus.plist
>
> er der fejl i. Den er ikke kodet rigtigt. Jeg brugte BBEdit til at

nice

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Michael Horn

Dato : 28-08-02 16:17

> [...]

> arkivere filen som Unicode/UTF-8, og nu virker Docken perfekt. Filen
> ligger i min Public mappe til fri afhentning:

Hej Pernille

Det var da bare lækkert

Mvh
Michael Horn

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-08-02 20:04

Pernille Jensen <pj@aa.ixserve.org> wrote:

> Nu har jeg undersøgt hvad der egentlig er galt. Denne fil:
>
> /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/da.lproj/DockMe
> nus.plist

Helt fantastisk. OS X, nu også på dansk... Det er jo' bare skønt. Takker
mange gange

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-09-02 10:43

On 28.08.2002 10:34, in article 1fhmccz.1ffcgn11rrpufmN%pj@aa.ixserve.org,

> [...]
> arkivere filen som Unicode/UTF-8, og nu virker Docken perfekt. Filen
> ligger i min Public mappe til fri afhentning:

Ho ho ho, nu kan jeg også højreklikke på docken, og jeg har gjort så man
også kan skjule programmerne man klikker på. Og holder man alternativtasten
nede også, står der Skjul andre.
Jeg var inde i de der filer og kiggede, og så at der var flere funktioner i
den engelske, hvorefter jeg straks skrev dem over i den danske fil

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-09-02 21:18

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> den engelske, hvorefter jeg straks skrev dem over i den danske fil
> (/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/da.lproj/DockMenus

Hey fortæller du ikke lige hvordan du gjorde (eller endnu bedre sender
mig en kopi af din .plist).

Umidelbart lyder det som om det er pærenemt... Bruger du bare en tekst
editor til at redigere filen?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 07-09-02 14:59

> Hey fortæller du ikke lige hvordan du gjorde (eller endnu bedre sender
> mig en kopi af din .plist).
Gjort.
Og godt nyt - hvis man højreklikker på et program der ikke svarer venter man
ikke i ti sekunder før submenuen kommer frem. Den træder frem med det samme
og så står der "Program svarer ikke" - og så kan man vælge at lade det køre
lidt endnu, for ofte har det bare gang i et eller andet. Iphoto gør det
altid når jeg åbner det. Det tager en krig at åbne pga. af alle de billeder
jeg har liggende.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 08-09-02 20:31

Det lyder jo for vildt!
Har du nogen mulighed for at gøre filen tilgængelig for din voksende
fanskare?
FTP eller hjemmeside, f.eks.

Mvh
Thomas

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-09-02 00:01

Thomas Hansen <thomash@skydebanen.net> wrote:

> Det lyder jo for vildt!
> Har du nogen mulighed for at gøre filen tilgængelig for din voksende
> fanskare?
> FTP eller hjemmeside, f.eks.

Jeg vil da gerne lægge den på min ftp.

ftp://www.robra.dk
Det fungere absolut bedst med en decideret ftp klient.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-02 06:00

In article <1fhk1iu.1o8leccywps4sN%nicolai@robra.dk>,
nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> [...]
> steder. Faktisk står der ikke det mindste lille klap om at det skulle
> være muligt. Er det noget som først kommer til senere? Eller er der

Som der blev sagt under keynoten, var det en af de ting der ville komme
med i iTunes engang hen i næste år. Det Steve Jobs viste var blot en
meget tidlig udgave af funktionen, som de stadig var i fuld gang med at
arbejde på.

> [...]
> for at quitte og bruge mapper til at navigere med. Hvor er den funktion
> forsvundet hen? Og er det muligt at få den igen?

Det skulle være en fejl der ses når man bruger dansk sprog, hvorfor de
danske sprogfiler "ødelægger" denne funktion, tør jeg ikke gætte på :/

Men hvis du prøver engelsk sprog skulle det virke korrekt. Og mon ikke
der kommer en opdatering inden længe, så det også virker med dansk sprog.

> Til sidst er jeg faktisk lidt træt af at ha' betalt så meget for så
> lidt. Mange af de ting der blev demonstreret ved keynoten findes slet
> ikke endnu (bl.a. iCal som jeg har store forventninger til).

iCal skulle komme i september, i følge Apples side: <URL:
http://www.apple.com/ical/ >. Det er også et af de programmer jeg har
store forventninger til.

Jeg har ikke selv investeret i Jaguaren endnu, men efter hvad jeg har
hørt fra dem der har prøvet den, skulle hastigheden alene give nyt liv
til ens maskine; også selvom den ikke understøtter Quartz Extreme.

Systemet skulle være cirka 20-30% hurtigere, så mon ikke det vil føles
lidt som dengang vi opdaterede fra 10.0 -> 10.1 versionen.

--
Michael Rasmussen, michael@irczone.dk
»Life is about the journey. It's about where you're going.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-08-02 13:09

Michael Rasmussen <michael@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> med i iTunes engang hen i næste år. Det Steve Jobs viste var blot en
> meget tidlig udgave af funktionen, som de stadig var i fuld gang med at

Jeg har nok set keynoten med et halvt øje... Ærgeligt det så da ellers
ud til at virke.

> Det skulle være en fejl der ses når man bruger dansk sprog, hvorfor de
> danske sprogfiler "ødelægger" denne funktion, tør jeg ikke gætte på :/

Irriterende. Ikke at jeg er ked af at bruge engelsk, det virker bare
meget utjekket når det er en funktion man er vant til at bruge.

> Men hvis du prøver engelsk sprog skulle det virke korrekt. Og mon ikke
> der kommer en opdatering inden længe, så det også virker med dansk sprog.

Skiftede og ganske rigtigt, det virker igen.

> [...]
>
> Systemet skulle være cirka 20-30% hurtigere, så mon ikke det vil føles
> lidt som dengang vi opdaterede fra 10.0 -> 10.1 versionen.

Ok, systemet reagere hurtigere og det er ganske godt. Jeg var nok blevet
lidt optimistisk efter keynoten og havde nok en forventning om en del
flere ting (som nævnt tidligere). Jeg må nok ruste mig med lidt
tålmodighed og vente indtil resten af keynote tingene kommer dryssende.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 13:38

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 05:00 GMT, Michael wrote:

> Systemet skulle være cirka 20-30% hurtigere, så mon ikke det vil føles
> lidt som dengang vi opdaterede fra 10.0 -> 10.1 versionen.

jo mindst! - Jeg har lige lagt misekattebn ind på en vens ibog 300 med
192MB RAM - det kører ganske glimrende og både CPU og Rage Mobility
kortet viser sig at være ok. Den mangler tydeligvis RAM til de tungere
opgaver som PS7 og VPC, disk access er også sløv pga. ATA2 bussen.