is it worth to go Jaguar]
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-02 01:32

Hejsa

Fra min ven i Israel har jeg fået denne kritik af Jaguar. Og selvom jeg
endnu ikke har besluttet hvornår, jeg selv skifter, - og mit kendskab
til X.2 kun er 'litterært', - så synes jeg, at hans kritik er
underlødig.
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-08-02 02:12

> så synes jeg, at hans kritik er
> underlødig.

Nå! Jeg synes nu han argumenterer godt for sit synspunkt.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-02 05:42

> [...]
> endnu ikke har besluttet hvornår, jeg selv skifter, - og mit kendskab
> til X.2 kun er 'litterært', - så synes jeg, at hans kritik er

På den anden side: Hvis han ser strengt rationelt på det, hvilket han
gør iflg. argumenterne, så har han jo ret. Han arbejder sikkert hurtigt
og effektivt med sit nuværende system, og OS X vil næppe gøre det bedre.
Men for mange af os er computeren også lidt af en hobby, og så er det
sjovt at få noget nyt at lege med en gang imellem. OS X har bestemt
fordele. Det er bare tvivlsomt, om de fleste af os reelt får produceret
mere med OS X.

Det lyder meget godt. Han skal bare passe på, at han ikke ender i samme
dilemma som mig. Apple siger jo så fint, at man ikke har skullet betale
for OS X i over halvandet år. Det gælder, hvis man købte Public Beta i
sin tid. Jeg ventede derimod til der var printerdrivere etc., så jeg
købte først OS X for fire måneder siden. Nu har jeg lidt svært ved at se
det rimelige i igen at skulle af med kr. 1.200,- til et nyt styresystem.
Hvis Raymond køber 10.2 næste år, risikerer han, at 10.3 kommer to
måneder senere.
Morale: Opgrader, så snart det er muligt.

Jeg kunne vel også lave det meste af mit arbejde i Windows 3.1. Og så
havde jeg sparet en masse tid på at opgradere og lære nyt de sidste ti
år. Foruden alle de penge, jeg havde sparet. Vi kan lige så godt
erkende, at computeren også er en hobby, og vi nyder, at det hele bare
fungerer lækkert, og den spinder som en kat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-02 16:52

Hej Henrik

Det er jo lige netop det... Han skriver jo selv, at han allerede _har_
X.1.5, - og både jeg og andre mener, at X.2 er så meget befre, at det er at
gå fra en rimelig beta til en 'first main release'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 27-08-02 23:38

> Det er jo lige netop det... Han skriver jo selv, at han allerede _har_
> X.1.5, - og både jeg og andre mener, at X.2 er så meget befre, at det er at
> gå fra en rimelig beta til en 'first main release'...

Jamen hvori består det "bedre" ved 10.2?

Jeg har faktisk tænkt den samme tanke som Eriks amerikanske ven Raymond.
Jeg har heller ikke brug for de nye eller opgraderede programmer, som
følger med 10.2.

Jeg har vænnet mig til Eudora som postprogram. Selvom jeg kun bruger det
i "freeware" tilstanden, så har det nogle finesser, som jeg mangler i
"Mail". Og de andre ting har jeg heller ikke rigtigt noget at bruge til.
Jeg anerkender, at først med 10.2 er Mac OS X blevet anvendelig for
svagtseende, og jeg glæder mig over det på de svagtseendes vegne. Men
jeg har ikke behov for det selv.

Min maskine kan ikke køre Quartz Extreme (iBook/600). Tilbage er så en
bedre ydelse i Finder, men det er jo marginalt. Jeg er faktisk meget
godt tilfreds med Finder i 10.1.5. OK, jeg savner da "spring loaded
folders", men det er ikke en opgradering til over 1000 kr. værd.

Medmindre jeg bliver overbevist her i gruppen i løbet af de næste par
måneder, så bliver 10.2 en af de opdateringer, som jeg springer over.

Det er fint i tråd med mine tidligere erfaringer:
- Jeg købte en Mac med 7.5.2 og opgraderede til 7.5.5
- Jeg sprang 7.6 over
- Jeg købte 8.1
- Jeg sprang 8.5/6 over
- Jeg købte en ny Mac med 9/10.1
- Jeg springer 10.2 over
- Jeg køber nok 10.3

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-08-02 01:11

Thorkil Olesen <thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk> wrote:

> Medmindre jeg bliver overbevist her i gruppen i løbet af de næste par
> måneder, så bliver 10.2 en af de opdateringer, som jeg springer over.

Jeg købte den, men er _ikke_ overbevist om at det var et godt køb. Der
mangler en masse i forhold til hvad jeg forventer. Og så er der en
virkelig irriterende fejl når der bruges dansk som sprog.

Springloading folders er lækkert, men ikke prisen værd. Jeg imødeser dog
efteråret og vinterens udgivelser af diverse software (og hvis jeg skal
betale igen blir' jeg sur).

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-08-02 20:48

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Jeg købte den, men er _ikke_ overbevist om at det var et godt køb. Der
> mangler en masse i forhold til hvad jeg forventer. Og så er der en
> virkelig irriterende fejl når der bruges dansk som sprog.

Hm... Efter et par dages prøvetid er det faktisk meget lækkert.
Pernilles hjælp med et lille sprog problem i det danske sprogmodul hjalp
også en del på humøret. Der er mange ting som nu er tilstede og som
virker som man regner med. Fx er det nu muligt at vælge A4 papir
størrelse til sin printer osv. Man skulle nok ha' sprunget 10.1 over og
så først ha' købt 10.2'eren...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-02 04:58

Hej thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Jamen hvori består det "bedre" ved 10.2?

Højere ydelse, bedre performance, bedre adgang til classic mode, forøget
stabilitet, bedre netværksmuligheder, fælles adressebog med adgang fra stort set
alle mailklienter, - kort sagt - optimering af stort set alt.

> Jeg har faktisk tænkt den samme tanke som Eriks amerikanske ven Raymond.
> Jeg har heller ikke brug for de nye eller opgraderede programmer, som
> følger med 10.2.

Nu er Raymond altså fra Israel, - selvom det lyder amerikansk, så er han endda
barnefødt i Israel, - og det er den anden, - Bruce, der er fra USA...

Selvfølgelig er der da også ting, jeg aldrig selv ville finde på at bruge, - fx.
iChat og Sherlock 3 til internet. Men fx. en hurtigere indexering vil da ikke
være af vejen. - Det vil nok være stort set kun intern søgning, jeg vil bruge
Sherlock 3 til.

> Jeg har vænnet mig til Eudora som postprogram. Selvom jeg kun bruger det
> i "freeware" tilstanden, så har det nogle finesser, som jeg mangler i
> "Mail". Og de andre ting har jeg heller ikke rigtigt noget at bruge til.

Nu har jeg ikke prøvet den nye Eudora, så den vil jeg ikke udtale mig om. Men
fx. er OS 9.2.2 blevet ca. dobbelt så hurtig som i X1.5, - netop takket være
bl.a. 'New Finder' og den totale optimering.

> Jeg anerkender, at først med 10.2 er Mac OS X blevet anvendelig for
> svagtseende, og jeg glæder mig over det på de svagtseendes vegne. Men
> jeg har ikke behov for det selv.

Det er ikke kun ZoomView, jeg tænker på som værktøj til os, der har nedsat syn,
men fx. også til video- og grafikredigering, vil ZV være et ganske effektivt
værktøj.

Og som et lille 'kuriosum', så er X.2 rent faktisk det første og hidtil eneste
styresystem overhovedet, der opfylder de amerikanske myndigheders krav om, at
det skal være brugbar for alle syns- og hørehæmmede. - Det gør Windows XP ikke
engang.. - Og det til trods for, at M$ direkte har fået påbud fra USAs
indenrigsministerium om at gøre det.

> [...]
> godt tilfreds med Finder i 10.1.5. OK, jeg savner da "spring loaded
> folders", men det er ikke en opgradering til over 1000 kr. værd.

Næh, men iflg. MacWorld, så er X.2 på en ikke QE kompatibel maskine rent faktisk
fuldt ud lige så hurtig.

Og netop både stabilitetsforøgelsen og OS 9.2.2's hastighedsforøgelse, vil jo
rent faktisk give en langt højere ydelse i ikke-OS X native programmer, - som
fx. musikprogrammer og grafik-/multimedieprogrammer.

> [...]
>
> Det er fint i tråd med mine tidligere erfaringer:
> - Jeg købte en Mac med 7.5.2 og opgraderede til 7.5.5

Problemet er jo også, at der hele tiden kommer nyt. - Hvad skal man købe og hvad
skal man lade være med at købe... Jeg gik ikke med med X.0 og X.1, men kommer
nok med nu hvor X.2 er ude. Og jeg indrømmer da også gerne, at det først og
fremmest har været pga. manglende kompatibilitet og så de ting, jeg har fået ind
omkring manglende stabilitet i de første versioner af OS X.

- Og så er der jo spørgsmålet om 'kapital' også. Jeg har faktisk ingen
købeprogrammer til X - kun til classic OS, og hvis jeg skal ud og investere i de
tilsvarende programmer til X, så vil det koste rigtig mange penge. Så derfor
finder jeg det yderst velkomment, at classic mode er blevet både hurtigere og
mere stabil i X.2 end det hidtil har været i X.1.x. - Og jeg vil da hellere
bruge 1290kr. på X.2 end 200.000kr. på indkøb af nye programmer og værktøjer.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 28-08-02 08:52

> Næh, men iflg. MacWorld, så er X.2 på en ikke QE kompatibel maskine rent
> faktisk fuldt ud lige så hurtig.

Interessant... jeg lurer lidt på hvor stor hastighedsforøgelse jeg kan
få på min et år gamle iBook 500.

Morten R., har du ikke også sådan en krabat? Har du 10.2 på den? Og i
givet fald, hvordan kører det, sammenlignet med 10.1.5? Eller er der
andre, der har erfaringer?

Venlig hilsen Mikkel

P.S. Måske har I snakket om det tidligere - men jeg kom hjem til 1300
indlæg, så jeg havde ikke lige mod på at læse dem alle igennem.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 28-08-02 09:35

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> [...]
>
> Morten R., har du ikke også sådan en krabat? Har du 10.2 på den? Og i
> givet fald, hvordan kører det, sammenlignet med 10.1.5? Eller er der

Jeg har en G4/350 på jobbet som ikke er QE kompatibel. Den føles
generelt noget hurtigere end før. Classic starter f.eks. på omkring 40
sekunder, hvor det før tog op mod 2 minutter.

- Pernille

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 20:35

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 07:52 GMT, Mikkel wrote:

> Interessant... jeg lurer lidt på hvor stor hastighedsforøgelse jeg kan
> få på min et år gamle iBook 500.

nok

> Morten R., har du ikke også sådan en krabat? Har du 10.2 på den? Og i
> givet fald, hvordan kører det, sammenlignet med 10.1.5? Eller er der
> andre, der har erfaringer?

min ibg er endnu ikke oppe og køre, men jeg har selv en PM G4 på
400MHz og der er hastighedesforbedringen aå markant, at jeg vil mene
at GUI ofg fibder nu er læige så hurtig som under 9.2x (som ellers
aldrig bruges)

Jeg har tillige lagt missekatten ind på en vens ibog 300 med for lidt
ram og det fungerer overraskende nok: tilfredsstillende til MSIE,
Mail, Office X og diverse mediaplayere. Jeg har ikke installeret Mac
OS 9 på den, så kan ikke udtale mig om Classic mem PS7 og VPC trække
søm ud pga den lille mængde installeret ram

klø på...

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Malene Haaber Gyllin~

Dato : 28-08-02 20:37

> [...]
> OS 9 på den, så kan ikke udtale mig om Classic mem PS7 og VPC trække
> søm ud pga den lille mængde installeret ram

Din nørd ! Sidder du her og hygger dig ?

--
Mange hilsner fra

Malene Haaber Gylling

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:44

malene@gylling.net (Malene Haaber Gylling) writes:

> Din nørd ! Sidder du her og hygger dig ?

Hvad er der galt med at Morten sidder her? Skulle han maaske hellere
vaere hos dig? Og nej, det var ikke mig der ringede - men jeg bidrog
mde tilraab i baggrunden sammen emd Jonas ..

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 20:49

In article <80wuqaahvk.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvad er der galt med at Morten sidder her? Skulle han maaske hellere
> vaere hos dig? Og nej, det var ikke mig der ringede - men jeg bidrog
> mde tilraab i baggrunden sammen emd Jonas ..

Hmm, Morten og Malene sammen, Janus og Jonas kommer med tilråb fra
baggrunden. Hvad skete der (ud over at det lyder som en børnebog)?

Læs mere i næste afsnit af dk.edb.mac...

Fra : Malene Haaber Gyllin~

Dato : 28-08-02 20:53

> Hmm, Morten og Malene sammen, Janus og Jonas kommer med tilråb fra
> baggrunden. Hvad skete der (ud over at det lyder som en børnebog)?
>
> Læs mere i næste afsnit af dk.edb.mac...

Sammen?? Altså sammen sammen?? Hvad ved du om det?

--
Mange hilsner fra

Malene Haaber Gylling

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 20:58

In article <1fhnbcf.1nmcimu1r4i7o8N%malene@gylling.net>,
malene@gylling.net (Malene Haaber Gylling) wrote:

> Sammen?? Altså sammen sammen??

Stammer du?

> Hvad ved du om det?

Lidt mere nu

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 28-08-02 21:20

> Stammer du?

> Lidt mere nu

Hihi, Malene - du skal passe på hvad du skriver i det her forum

--
Mvh Birgitte
http://www.behrendt.dk/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:32

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hmm, Morten og Malene sammen, Janus og Jonas kommer med tilråb fra
> baggrunden. Hvad skete der (ud over at det lyder som en børnebog)?

Jeg kan ikke detaljerne. Erindrer blot, at jeg dukkede op ved 2-tiden
med en flake Sambucha (hvordan den saa end staves), som vi satte ild
til. Og saa var der een der skulle paa arbejde. Senere slappede vi af
med at konfigurere gnus paa Mortens G4.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 21:37

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> [...]
> med en flake Sambucha (hvordan den saa end staves), som vi satte ild
> til. Og saa var der een der skulle paa arbejde. Senere slappede vi af

I kunne slet ikke lade være, hva?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:41

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

Nej, det var nu altsaa gnus. Jeg har rodet med slrn, men det var i min
fortid. Satte den alligevel op til at bruge Emacs som teksteditor (i
stedet for Jed, som jeg aldrig har fattet), og saa var skridtet til
gnus ikke saa langt.

> I kunne slet ikke lade være, hva?

Nej, vi var unge, fulde og kaekke. Saa sker den slags.

-j

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-08-02 04:39

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Satte den alligevel op til at bruge Emacs som teksteditor (i
> stedet for Jed, som jeg aldrig har fattet)

Sig mig, er der efterhånden kommet en som understøtter æ, ø og å? Den
sidste MacOS X jeg så kunne klare æ og ø, men ikke å. Og jeg gider ikke
rode rundt i koden, som ofte stripper 8ende bit.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-08-02 20:57

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Sig mig, er der efterhånden kommet en som understøtter æ, ø og å?
> Den sidste MacOS X jeg så kunne klare æ og ø, men ikke å.

Jeg vde ike med 10.2, men de sidste gange emner har vaeret oppe at
vende har konklusionen lydt: Den medfoelgende Emacs er underlig, og
for at faa det til at spille skal du installere (X)Emacs via Fink. Den
skulle vaere til at konfigurere ordentligt.

-j

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-08-02 02:31

> [...]

> for at faa det til at spille skal du installere (X)Emacs via Fink. Den
> skulle vaere til at konfigurere ordentligt.

Jeg downloadede en emacs til terminal-programmet, som kunne fås til at
fungere med æ og ø, men ejendommeligt nok ikke å [hvis jeg ellers husker
korrekt med hvilket bogstav den ikke fungerede med]

Fink har jeg aldrig fået til at fungere. Men nu er maskinen dog også til
reparation.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-02 19:13

In article <1fhpkuq.zck6ps1tn2oecN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Fink har jeg aldrig fået til at fungere.

hvorfor ikke? - det er ellers nemt

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-09-02 05:49

> hvorfor ikke? - det er ellers nemt

Tja, nu er det måske et halvt års tid siden jeg har prøvet, og før jeg
har fået min G4/867 tilbage fra reparation [det tager vel en måneds tid]
kan jeg ikke forsøge igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 19:12

On Mon. d. 02 Sep. 2002 kl. 04:48 GMT, Per wrote:

> Tja, nu er det måske et halvt års tid siden jeg har prøvet, og før jeg
> har fået min G4/867 tilbage fra reparation [det tager vel en måneds tid]
> kan jeg ikke forsøge igen.

jeg synes de har beholdt den ret længe hvad er problemet, er du
sikker poå at der var fejl med USB?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 10:29

> jeg synes de har beholdt den ret længe

Kun siden i onsdags - 2002-08-28. På etårsdagen for købet [ellers var
garantien jo røget].

> hvad er problemet,

Min Palm V har ikke kunnet synkronisere med G4eren. Den starter - ben
går så ud med en fejlmeddelelse efter nogle minutters løb.
Synkroniseringen går kun delvis igennem. Jeg brugte Palm Desktop lige
inden den blev afleveret; programmet downloaded direkte fra palm.com. I
onsdags. Ved at sætte den op til en Compaq 450, hvor jeg installerede
Palm Desktop, ligeledes direkte downloaded, gik den glad igennem første
gang.

Tastaturet giver lejlighedsvis intet bogstav [eller dobbelt bogstav] når
der skrive. Det sker også selv når jeg har slået repeterfunktionen fra.
Og tilsvarende adfær kan ses fra musen [der nu er en Kensington
trackball]: nogle gange ingen reaktion, nogle gange dobbeltklik selv om
der kun er trykket en gang. Det er ganske tydeligt når man bruger musen
til at scrolle ned i Internet Explorer. Jeg har aldrig oplevet noget
lignende på min nu 8 år gamle 6100/60/72, som jeg nu er tilbage på når
det drejer sig om usenet.

Jeg har i øvrigt også et USB-diskettedreb. Dette synes der også at være
problemer med. Men da alle disse diskettedrev fungerer dårligt, kan jeg
ikke vide om jeg oplever ekstra problemer eller ej. Alle eksterne
enheder der går gennem usb er afleveret med maskinen.

> er du sikker poå at der var fejl med USB?

Jeg kan ikke rigtigt se alternativet. Jeg i april med samme dignose, men
dog uden Palm. Efter tre uger blev jeg ringet op; han havde svært ved at
finde fejlen, men det drejer sig jo også om noget periodisk. Men jeg
havde ham i telefonen frøs maskinen så fast. Han sagde at det ikke måtte
ske, og udskiftede logic boardet. Jeg havde i øvrigt selv oplevet en
fastfrysning en enkelt gang.

For mig virker det som en mandagsmaskine, og da Palmen nu er med, vil
fejlen altid optræde. Under forudsætning af at han ikke lader den løbe
tør for batteri [en note anbragt på papiret om at sætte den i cradle].

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 10:35

In article <1fhxkg9.auzi2f1mwwaumN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Kun siden i onsdags - 2002-08-28. På etårsdagen for købet [ellers var
> garantien jo røget].

Nej, du har haft den til rep for samme fejl før.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 10:50

> Nej, du har haft den til rep for samme fejl før.

Ja, og da blev den så repararet for noget andet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 10:56

In article <1fhxnfm.hyy2qmvmanxpN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Ja, og da blev den så repararet for noget andet.

Var fejlsymptomerne ikke de samme?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 11:17

> Var fejlsymptomerne ikke de samme?

Fejlsymptomerne på USB var de samme, men da der var [er] tale om
periodiske fejl, og da man skal skrive en del for at finde dem [skrive
med repeterfunktionen disabled] kunne han ikke finde dem. Muligvis har
han bare skrevet tilfældigt. Sådan:

gqh evåv 0gh57r qghr98q

Da han ikke kunne få fejlene frem, ringede han så til mig. Han
understregede at netop periodiske fejl er svære at opdage, og han
foreslog at skifte logic boardet ud. Så skete der det at maskinen frøs,
noget jeg selv havde opdaget, og som han sagde at /det måtte ikke ske/.
Og så skiftede han logic boardet.

Han sagde så at hvis de periodiske fejl fortsatte, skulle den til
reparation igen, og det er så sket, og denne gang med Palm'en inleveret
hvor det jo altid går galt. Men han reparerede altså på et andet
fejlsymptom end det maskinen var indbragt for - og vi kunne så kun håbe
at maskinen nu fungerede.

Det er i øvrigt min anden Palm V jeg har. Den første skulle genstartes
nogle gange om dagen, og nogle gange om ugen på en sådan måde at alle
data blev tabt [så man skulle have dem tilbage gennem sykronisering]. Da
jeg fik den byttet til den nye, har der ikke en eneste gang været
problemer - i nu over et år.

Og så er det man tænker ordet "mandagsmaskine".

PS. Når maskinen giver to blanktegn når man skifter fra en artikel i
MacSOUP til den næste, sker det jo altså at man skipper en hel artikel.
Det er en af de store ubehageligheder. Når repetition er slået fra i
indstillingerne, kan det ikke skyldes at man har holdt tasten nede for
længe. Men jeg kan jo godt regne ud at når OfficeLine har en længere kø
af maskiner til reparation, så varer det en del tid inden jeg får den
igen. Så 10.2 må vente på CD-ROMerne i nogen tid ...

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 11:25

In article <1fhxo74.k3qat8169ouiaN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Fejlsymptomerne på USB var de samme

Fint, da du har reklameret over fejlen og den ikke er blevet udbedret,
mener jeg det er 5 år du har at gå på. Du behøver altså ikke at være
nervøs for din garanti (reklamationsret).

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 11:44

> Fint, da du har reklameret over fejlen og den ikke er blevet udbedret,
> mener jeg det er 5 år du har at gå på. Du behøver altså ikke at være
> nervøs for din garanti (reklamationsret).

Det lyder interessant. Ham der tog imod den snakkede kun om tre måneders
forlængelse fra afleveringen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 13:16

In article <1fhxpsb.b9a5bc19wrcrnN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Det lyder interessant. Ham der tog imod den snakkede kun om tre måneders
> forlængelse fra afleveringen.

Han ved ikke hvad han snakker om - det gør de som regel ikke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 14:55

> Han ved ikke hvad han snakker om - det gør de som regel ikke.

Nej. Man skal aldrig stole på handlendes oplysninger om garanti,
reklamationsret og andre forbrugerrettigheder. De prøver bare at slippe
udenom og beskytte sig selv. Undersøg selv reglerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 16:59

> Nej. Man skal aldrig stole på handlendes oplysninger om garanti,
> reklamationsret og andre forbrugerrettigheder. De prøver bare at slippe
> udenom og beskytte sig selv. Undersøg selv reglerne.

Det var nu en ansat ekspedient. OfficeLine er jo ikke en lille
handlende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 17:47

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det var nu en ansat ekspedient. OfficeLine er jo ikke en lille
> handlende.

Det gør såmænd ingen forskel. De ansatte er som regel heller ikke
eksperter i købeloven. Jeg har tit hørt dem sige noget værre sludder. Og
så må man nok regne med, at de er på deres arbejdsgiveres side. Tænk,
hvis en ansat lovede længere garanti til kunderne, end der reelt er.
Hvad tror du så, hans arbejdsgiver ville sige?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 11:04

On Tue. d. 03 Sep. 2002 kl. 09:29 GMT, Per wrote:

> Min Palm V har ikke kunnet synkronisere med G4eren. Den starter - ben
> går så ud med en fejlmeddelelse efter nogle minutters løb.
> Synkroniseringen går kun delvis igennem.

jeg mener at have set at det er en genrel fejl i palm softwaren til
mac OS X.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-09-02 11:44

> jeg mener at have set at det er en genrel fejl i palm softwaren til
> mac OS X.

Måske, men nu er der jo kommet en ny Entourage.

Kombineret med det øvrige virker det som generel usb-fejl.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 30-08-02 15:00

> med en flake Sambucha (hvordan den saa end staves), som vi satte ild

Der skal i hvert fald være "S" i flaske.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 21:09

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 19:36 GMT, Malene wrote:

> Din nørd ! Sidder du her og hygger dig ?

Jep Det må jeg gerne, jeg skal nemlig snart på nattevagt <lyden
af en eller anden uhyggelig film>.

Fra : Malene Haaber Gyllin~

Dato : 28-08-02 21:19

> Jep Det må jeg gerne, jeg skal nemlig snart på nattevagt <lyden
> af en eller anden uhyggelig film>.

Kan du så ikke lige nå at kigge på mit indlæg vedrørnde QPS brænder ?

--
Mange hilsner fra

Malene Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 21:31

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 20:19 GMT, Malene wrote:

> Kan du så ikke lige nå at kigge på mit indlæg vedrørnde QPS brænder ?

Consider it done - nu må jeg af sted...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:42

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> installeret Mac OS 9 på den, så kan ikke udtale mig om Classic mem
> PS7 og VPC trække søm ud pga den lille mængde installeret ram

Hvor meget ram har den? Sidder selv med en Pismo G3-400 emd 640 mb ram
- og taenker paa om det mon er sjovt at koere 10.2 paa den.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 21:13

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 19:41 GMT, Janus wrote:

> Hvor meget ram har den?

192 MB

> Sidder selv med en Pismo G3-400 emd 640 mb ram
> - og taenker paa om det mon er sjovt at koere 10.2 paa den.

Det vil jeg tro det er, - den har envidere større L2 cache, hurtigere
BUS, hurtigere ATA bus, hurtigere grafikkort, mere VRAM og ikke
mindst højere opløsning.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:36

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det vil jeg tro det er, - den har envidere større L2 cache,
> hurtigere BUS, hurtigere ATA bus, hurtigere grafikkort, mere VRAM og
> ikke mindst højere opløsning.

Skal lige have nogen til at sponsorere mig en 10.2. Den kostre 150 usd
(ellre mer) paa disse kanter.

-j

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-08-02 04:39

> Jeg har ikke installeret Mac OS 9 på den, så kan ikke udtale mig om
> Classic mem PS7 og VPC trække søm ud pga den lille mængde installeret ram

Hvordan kører VPC ellers? Jeg har på usenet såvel set at den kørte
langsommere som at den kørte hurtigere på 10.2; jeg bruger programmet
meget til ordbøger og netbanking.

Fra : Karl Antz

Dato : 29-08-02 08:27

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvordan kører VPC ellers? Jeg har på usenet såvel set at den kørte
> langsommere som at den kørte hurtigere på 10.2; jeg bruger programmet
> meget til ordbøger og netbanking.

Har kun lavet nogle korte tests. Der er en bug der gør at der konstant
skrives i en logfil mens VPC kører - hvilket gør den ulidelig langsom.
Løsning (midlertidig - Connectix arbejder sammen med Apple på sagen): Gå
til VPC Preferences og slå lyden på PC'en fra. Åbenbart et eller andet
med at SoundBlaster kortet i den virtuelle PC ikke kan sammen med
Mac'ens lydsystem i 10.2.

Men bortset fra det lader det til at fungere fint.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 29-08-02 09:05

> der er hastighedesforbedringen aå markant, at jeg vil mene
> at GUI ofg fibder nu er læige så hurtig som under 9.2x (som ellers
> aldrig bruges)

mmkay... lyder dejligt. tak.

/mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 03:07

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 03:58 GMT, Erik wrote:

> bedre adgang til classic mode,

som ikke længere har betydning, idet de fleste programmer nu er
native. Hvis man vil køre store og vigtige classic programmer bør mn
blive i Mac OS 9, og leve med ulemperne derved.

> forøget stabilitet

?? det har jeg ikke oplevet, har du?

> bedre netværksmuligheder

ud over nat understøttelse og cups er jeg ikke stødt på det. gnat er
i øvrigt nemt at installere på 10.15

> fælles adressebog med adgang fra stort set
> alle mailklienter

alle = mail.app ?

> [...]
> iChat og Sherlock 3 til internet. Men fx. en hurtigere indexering vil da ikke

indexering er ikke blevet væsenligt hurtigere.

- Det vil nok være stort set kun intern søgning, jeg vil bruge
> Sherlock 3 til.

held og lykke. V-search motoren er fjernet fra sherlock og istedet
integreret i finder. Sjerlock 3 er kun til internet søgninger, og det
er pt. ikke muligt at anvende trediepats plug-ins.

> Og netop både stabilitetsforøgelsen

jeg spørger stadig til hvilken stabilitetsforøgels?

> og OS 9.2.2's hastighedsforøgelse, vil jo
> rent faktisk give en langt højere ydelse i ikke-OS X native programmer, - som
> fx. musikprogrammer og grafik-/multimedieprogrammer.

det vil stadig ikke være anbefalelsesværdigt at anvende ikke native
udgave af slig programmer i classic.

Fra : Storm

Dato : 04-09-02 09:08

> [...]
>
> jeg spørger stadig til hvilken stabilitetsforøgels?

> det vil stadig ikke være anbefalelsesværdigt at anvende ikke native udgave

Øv hvor nedslående, jeg havde jo ellers labbet det hele i mig. Det lød
rigtig godt.

Jeg har hørt at fra 2003 er der ikke længere support på før OSX maskiner
og programmer. Så vil man have support må man gå ren OSX fra 1.1.2004?

Quark må oppe sig lidt så...

--

Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-02 01:46

Hej Nina

Storm wrote:

> Øv hvor nedslående, jeg havde jo ellers labbet det hele i mig. Det lød
> rigtig godt.

Lad nu være med at tro alt for meget på Mortens anti-classic kampagne. - Jeg
gad ikke svare på hans kommentarer, da de er så indlysende forkerte, at det er
en gru, men det kan jeg se nu, det burde jeg nok have gjort alligevel

Det er langt fra alle programmer, der endnu er kommet til OS X, så vi må stadig
leve med og bruge classic OS programmer i en del år endnu, - og det uanset,
hvad Morten ellers kan finde på at påstå! - OS X.2 _ER_ bedre, og OS 9.2.2 _ER_
bedre i X.2 end tidligere! - Og ikke-X programmer kører væsentlig bedre i X.2
classic 9.2.2 end tidligere.

> Jeg har hørt at fra 2003 er der ikke længere support på før OSX maskiner
> og programmer. Så vil man have support må man gå ren OSX fra 1.1.2004?

Det har jeg ikke hørt noget om endnu, men slet så hurtig går det nu nok ikke.

> Quark må oppe sig lidt så...

Tja, det er jo så op til Quark at få fat i skrivetøjet og få banket lidt under
de her programmører, der, - som sædvanlig, når det gælder QX, - sidder og
sløver den af. Og jeg tror faktisk, at de skal til at tage sig alvorlig sammen,
- Corel står bag døren og lurer, og allerede med den nye CorelDraw 10, så er de
godt på vej tilbage i frontlinien igen, og for ikke så længe siden var der en
del skriverier på deres hjemmeside om en nyudvikling af deres gamle Graphics
Suite, der skulle blive til et 'multi-modular' værktøj, som man kan udbygge
efter behov.

Og da jo CorelDraw 10 (og snart CorelDraw 11) er grundstenen i den løsning, så
ligger det - ihvertfald for mig - snublendee nær at tro, at hele Graphics
Modular Suite også kommer til OS X. Så er jeg bange for, at det går med QX som
det jo gik med OmniPage Pro til Mac, - QX bliver simpelthen kørt bagud af
dansen.... Er først den grafiske og trykkebranchen gået væk fra QX, så bliver
det hundesvært for dem at komme tilbage igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-09-02 16:28

> [...]
> nyudvikling af deres gamle Graphics Suite, der skulle blive til et
> 'multi-modular' værktøj, som man kan udbygge efter behov.

Hvis vi snakker seriøse konkurrenter til Quark, så er der kun én:
Adobe InDesign. Findes til OS X, kan arbejde på tværs af platforme...
Har ikke næsten ingen "hvis'er".

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-02 19:34

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> bedre, og OS 9.2.2 _ER_ bedre i X.2 end tidligere! - Og ikke-X
> programmer kører væsentlig bedre i X.2 classic 9.2.2 end tidligere.

Og det har du selv prøvet?

> [...]
> bliver simpelthen kørt bagud af dansen.... Er først den grafiske og
> trykkebranchen gået væk fra QX, så bliver det hundesvært for dem at

Hvordan i alverden skulle CorelDraw kunne konkurre med QuarkXPress?!? Det
ene er et illustrationsprogram og det andet et DtP-program. Godt nok kan
man arbejde med tekst i CorelDraw, men helt ærligt, det kan man også i
Photoshop og Illustrator og de har jo ikke ligefrem udkonkurreret
QuarkXPres...

Quark er nogle hundehoveder mht. at udvikle på programmet; v. 5 er ikke de
penge værd, som de forlanger for opgraderingen og derfor har de vist heller
ikke solgt særligt mange. De fleste venter på OS X versionen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 04:05

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Og det har du selv prøvet?

Nej, endnu ikke, men _samtlige_ indlæg i de fleste af de mailinggrupper, jeg
er med i, er enige om det, - med en eneste undtagelse, og det tror jeg primært
skyldes en forkert brugeropsætning.

Og grunden til, at Raymond oprindelig postede den, var, at han synes, det er
tåbeligt at man ikke ønsker at opgradere fra en beta til en main release, - og
det giver jeg ham fuldstændig ret i!

> [...]
> man arbejde med tekst i CorelDraw, men helt ærligt, det kan man også i
> Photoshop og Illustrator og de har jo ikke ligefrem udkonkurreret

Ja og i Pagemaker... Grunden til, at de ikke har kunnet udkonkurrere QX er den
ganske enkle, at de er for dårlige. Corel satser højt nu, og jeg tror faktisk,
de satser rigtig denne gang med både Linux, Mac og PC på det grafiske område.
Som jeg har forstået de - ganske vist - lidt forblommede og uldne udtalelser
på deres websider, så er det meningen, at man med det nye modular system skal
kunne integrere WordPerfect i hele det modulsystem. - Lidt i retningen af, som
du kan gøre det i andre programmer - at abonnere på et helt tredie program som
editor.

Og så må du endelig ikke glemme, at Corel for nylig har lavet en aftale med
både Compaq/HP, IBM og Dell, der nu undsiger Microsoft på alle områder bortset
fra selve styresystemet. Det vil altså også sige, at det nye MS Publisher
20002 ikke vil blive medleveret på de produkter. MSP var jo ellers ved at få
en renæssance i både USA, Canada og Australien som en seriøs arvtager til QX.
- Og når først de store endelig tør sige fra over for MS, så er der højst
sandsynlig også andre, der følger efter. Og når så det skridt er taget, så er
der ikke langt igen til helt at fraskrive sig brugen af selv Windows til
fordel for en Linux/Unix løsning.

> Quark er nogle hundehoveder mht. at udvikle på programmet; v. 5 er ikke de
> penge værd, som de forlanger for opgraderingen og derfor har de vist heller
> ikke solgt særligt mange. De fleste venter på OS X versionen.

Nå ja, - den kommer nok, når OS XII eller OS XIV er kommet på markedet....
- I øvrigt kender jeg flere mindre virksomheder, der er gået tilbage til
Pagemaker - både 6.52 og nu 7, efter at de er gået X-vejen. De hævder, at PM
på trods af dets mangler kører bedre i OS X end QX gør.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-02 16:33

> [...]
> også andre, der følger efter. Og når så det skridt er taget, så er der
> ikke langt igen til helt at fraskrive sig brugen af selv Windows til

Jeg har meget svært ved at se Corel lave et bedre DtP-program end QXP
eller InDesign. Når man tager et kig på deres nuværende programmer, så
er der langt igen. MS Publisher er ikke et seriøst program, men
udemærket til sekretæren, der vil lave lidt mere layout end Word
tillader. Det har farvestyring og font- og billed-brug, så det er klart
nemmere at håndtere for trykkerierne end Word, men det bliver aldrig et
prof. program.

Det er ren utopi at tro, at Corel eller MS kan komme op med noget, som
overtager markedet. Se bare hvor svært det er for Adobe, der trods alt
har lavet et flot program med InDesign. På mit arbejdet (et trykkeri)
kommer 80-90% af vores jobs i QXP og nok 95% af dem er v. 4 jobs og
enkelte v. 3.3 jobs. Jeg har endnu ikke set et v. 5 job.

> [...]
> er gået tilbage til Pagemaker - både 6.52 og nu 7, efter at de er gået
> X-vejen. De hævder, at PM på trods af dets mangler kører bedre i OS X

QXP5 skulle også køre OK i Classic, men det har jeg dog ikke selv
prøvet. 4'eren kørte skidt, da den havde problemer med
skærmopdateringen. Der skal dog mere til at rykke mig over til (yuk!)
Pagemaker.

Det er dog stadig sådan, at hvis man vil minimere risikoen for fejl ved
udkørsel, så skal man bruge QXP. Langt de fleste grafikere er fortroligt
med dette program og især dem på trykkerierne, hvor RIP'ningen foregår.
InDesign giver dog ikke de store problemer, men den er stadig ny på
markedet i forhold til QXP.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-02 22:06

> Nå ja, - den kommer nok, når OS XII eller OS XIV er kommet på
> markedet....

Det var ellers en spændende profeti, du der kommer med som en
sidebemærkning. Du mener måske ikke, at de tør lancere et Mac OS XIII?
Lidt på samme måde, som når hoteller ikke har et værelse nr. 13.
Det varer nok lidt, inden vi får svaret. Apple har rykket
versionsnumrene et komma tilbage. Ti-tallet eller X er hovednummeret nu.
Næste ciffer, der lige er blevet til 2, svarer til de gamle førstecifre
7, 8 og 9. Når det skifter, skal man betale, i store træk. Der går
derfor nok nogle år, før vi kommer længere end OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 02:55

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 15:51 GMT, Erik wrote:

> Det er jo lige netop det... Han skriver jo selv, at han allerede _har_
> X.1.5, - og både jeg og andre mener, at X.2 er så meget befre, at det er at
> gå fra en rimelig beta til en 'first main release'...

Jeg vil gerne gentage - der er ikke megen beta sw over 10.1x.
forskellen til 10.2 er tilføjelse af features samt optimering. Hvis
10.15 opfylfder hans behov er der ingen rationel grund til at bruge
129§ på at opgraqdere.

NB. hvorfor ikke kilppe hele et citerede bort når du allievel ikke
bruger det i kontext?

Fra : Edmund Jacobsen

Dato : 30-08-02 15:21

Installerede Jaguar på min iMac (G3 500 mhz DV SE) for nogle dage siden.
Alene hastighedsforbedringen er prisen værd.

Edmund Jacobsen
Esbjerg