At nuke en OS X installation
Fra : Jonas Voss

Dato : 27-08-02 00:56

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg syntes jeg ville fjerne "System"-mappen
og "Library"-mappen på min user-partition, men det var noget med et
program jeg installerede på den for et stykke tid siden, som egentlig
skulle have været installeret på min systempartition. Mapperne
indeholdt derfor kun ting der vedrørte dette program, som jeg i øvrigt
ikke længere brugte.

Anywho, jeg hev min ven terminal.app frem, cd'ede til min
user-partition og skrev:
% sudo rm -rf /Library

og dernæst:
% sudo rm -rf /System

Det var på et fremskredent tidspunkt i går nat (lad dette tjene som en
advarsel, systemvedligeholdelse bevæbnet med sudo efter midnat bør
undgåes).

Jeg undrede mig lidt over hvorfor det tog så lang tid at fjerne disse
to mapper, der lå jo næsten intet i!

Jeg tjekkede i Finder, mapperne i ~/ var der stadigvæk, og dér
begyndte koldsveden at springe frem på panden. Jeg navigerede til min
system-partition, og mon ikke det dumme barn, på majet effektiv vis,
havde fjernet "System" og "Library" derfra?

De programmer der _var_ åbne spillede fint, men jeg kunne ikke åbne
nogle (går ud fra, at det jeg havde fjernet hovedsageligt havde med
Aqua at gøre, i terminal.app var der ingen problemer med at navigere
eller udføre kommandoer).

Jeg bandede behørigt mig selv og min dumhed adskillige ubehagelige
steder hen, og satte mig derefter ned for at overveje min situation
Jeg besluttede mig for at geninstallere 10.1 oven i min amputerede
10.1.5 installation.

Jeg tillod mig først at kigge på Grougle efter de mange gode indlæg
Morten Reippuert havde til Nina Storm i forbindelse med hendes
problemer med en reinstallation af en 10.1 oven i en 10.1.5.

Jeg genstartede fra CD, og installerede 10.1 oven på den
gamle. Genstart igen fra den installation, efterfulgt af oprettelsen
af min gamle bruger.

Et spændende resultat blev det til; alt virkede som før, og der var
ganske rigtigt installeret nye "System" og "Libraries" mapper, mens
alle de eksisterende unix-dele p min system-partition var blevet
tolket af installeren som tilhørende OS 9. De gamle bin, sbin, usr
osv. samt mach_kernel og mach.sym var således alle blevet udstyret med
suffixet " (Mac OS 9)".

Jeg fulgte anvisningerne fra dette indlæg: http://tinyurl.com/166u

- og fik mulighed for at hente 10.1.5 combo-installeren, som jeg satte
til at gøre sin ting.

Da den var nanosekunder fra at være færdig, kom den først med en
besked om at der var sket en fatal fejl under installationen, og at
intet på disken var blevet berørt. Kort herefter crashede den med en
"Unexpected quit" besked, og hev finderen ned sammen med
den. Terminal.app var det eneste der fungerede.

Bugger! Jeg rebootede, og nu var jeg i 10.1.5. Ingen problemer. Min
Fink var blevet lidt skamskudt, og mine små tilføjelser til
unix-delen, herunder XDarwin, Pan og Mozilla, var der ikke meget spræl
i. Men _alt_ andet fungerede fejlfrit! Jeg takkede længe Morten
Reippuert for rådet om at smide sin user-mappe på en seperat
partition, i tilfælde af problemer med systemet.

Jeg gik i gang med at undersøge, de af installeren omdøbte,
unix-mapper, og de var blot omdøbte versioner af de gamle, og efter
lidt terminal.app-gymnastik der omfattede nogle "ditto"-, rm -rf- og
mv-kommandoer havde jeg min gamle installation tilbage. Næsten.

Inden jeg på denne højst uprofessionelle måde nukede vitale GUI-dele
af min system-partition læste jeg news med leafnode, slrn og jed i
smuk samhørighed, men nu har jeg et lille problem. Min netinfo
oplysninger er tilsyneladende gået overbords, i hvert fald har jeg
ikke længere nogen bruger der lyder navnet news, som fetchnews kræver
for at køre. Jeg mener at det ikke er en bruger jeg opretter i
User-panelet, men nok snarere noget snildt inde fra Netinfo Manager,
eller terminal.app. Er der nogen der kan være behjælpelige med dette?

Hvis du bruger leafnode som lokal newsserver vil det være en stor
hjælp, hvis du gider kigge I Netinfo Manager, og se hvilke
informationer din news-user har. Jeg går ud fra at jeg blot kan
kopiere disse direkte ind i min netinfo database. Anyone?

Ellers må jeg blot konstatere, endnu en gang, at OS X og det
underliggende unix er lækkerier. Indlæringskurven har været noget
stejl til tider, men for blot to måneder siden ville jeg aldrig have
været i stand til, at løse den situation jeg bragte mig selv i
igår. Dermed ikke sagt, at min installation nu er 100% ligesom den
gamle, og det vil nok ikke skade at lave en helt frisk installation,
istedet for min intermistiske lappeløsning jeg kører med nu, men jeg
fik den da op at køre igen indenfor blot 2-3 timer.

Jeg er selv rimelig imponeret (:

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-02 07:48

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> [...]
> lidt terminal.app-gymnastik der omfattede nogle "ditto"-, rm -rf- og
> mv-kommandoer havde jeg min gamle installation tilbage. Næsten.

Tillykke - det er altid rart naar saadan noget lykkes.

Jeg fornemmer dog at der stadig er knas her og der. Jeg vil derfor
anbefale dig at gemme dit hjemmekatalog, og lave en ren
reinstallation. Det ville jeg - med tungt hjerte - goere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-08-02 09:36

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Jeg fornemmer dog at der stadig er knas her og der. Jeg vil derfor
> anbefale dig at gemme dit hjemmekatalog, og lave en ren
> reinstallation. Det ville jeg - med tungt hjerte - goere.

Jeg var bange for at nogle ville sige den slags. Heldigvis fik jeg den
gamle op at køre, nu kan jeg få lavet backups af diverse
konfigurationsfiler inden jeg reinstallerer.

Mit hjemmekatalog ligger *heldigvis* på en anden partition <vinker til
Morten>.

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-08-02 19:50

On 27 Aug 2002 08:47:38 +0200, Thorbjoern <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg fornemmer dog at der stadig er knas her og der. Jeg vil derfor
> anbefale dig at gemme dit hjemmekatalog, og lave en ren
> reinstallation. Det ville jeg - med tungt hjerte - goere.

Det er hermed gjort, og det var faktisk slet ikke så smertefuldt som
jeg havde troet.

Efter renvaskning og geninstallation af min systempartition skulle der
lige omdøbes nogle mapper, laves nogle symlinks men så var den ged
også næsten barberet.

Jeg havde inden renvaskningen lavet en "sudo ditto /sw" til en anden
partition, så hele min Fink-installation, som jeg troede jeg skulle
geninstallere, spiller nu som før jeg dummede mig.

Yay!

Jeg må igen give udtryk for hvor smertefrit det alligevel var at få
den op at køre igen, endda efter en reinstallation. Forudsætningen
herfor var naturligvis, at jeg havde flyttet min users-mappe over på
en seperat partition, ellers havde det været langt mindre smertefrit.

Jeg mistede ikke så meget som én byte af mine egne data, udelukkende
systemdata gik tabt, og det har heldigvis været en Lise at genskabe
dét.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-08-02 10:29

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Anywho, jeg hev min ven terminal.app frem, cd'ede til min
> user-partition og skrev:
> % sudo rm -rf /Library
>
> og dernæst:
> % sudo rm -rf /System

Effektiv måde at nuke sit system på!

[klip længere rehabilering]

> Jeg er selv rimelig imponeret (:

Det er jeg også!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-02 13:27

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 09:28 GMT, Michael wrote:

> Effektiv måde at nuke sit system på!

desværre ikke nok - næste gang skal jonAspell <synes ikke den virker>
huske at få /mach.sym og /mach_kernel med - hvis han ved samme lejlighed
lige nuker /bin, /sbin /usr og /private skulle pumaen være effektivt begravet.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Jonas Christiansen V~

Dato : 27-08-02 16:56

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> desværre ikke nok - næste gang skal jonAspell <synes ikke den virker>

Nej, ikke lige pt. - men bare rolig, jeg vender frygteligt tilbage når
min dynamiske trio (leafnode, slrn og jed) er tilbage på
disken. Forhåbentlig en gang i aften.

> huske at få /mach.sym og /mach_kernel med - hvis han ved samme
> lejlighed lige nuker /bin, /sbin /usr og /private skulle pumaen være
> effektivt begravet.

Det er noteret.

--
MVH Jonas, der netop har afsluttet dl'ningen af 10.1.5
opdateringen. Laboratoriet venter.

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 27-08-02 21:22

> min dynamiske trio (leafnode, slrn og jed) er tilbage på
> disken.

For en Mac wannabe: kan jeg få dig til at uddybe hvad disse tre
programmer er for noget?

mvh og tak,

Thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-08-02 23:37

On Tue, 27 Aug 2002 22:22:01 +0200, Thomas <ascii@microcore.dk> wrote:

> For en Mac wannabe: kan jeg få dig til at uddybe hvad disse tre
> programmer er for noget?

Leafnode er en lokal newsserver, der kan sættes op til at hente indlæg
fra flere forskellige newsservere -> slut med manglende indlæg fra din
ene newsserver.

slrn er en newsreader fra unix-miljøet [screenshot kan ses her:
<http://verture.net/thebox/slrn.png>].
Intuitivt så det vasker sig, og uden tvivl CLI-pendanten til MacSOUP.
Hvis man starter den op i XDarwin er der endda museinderstøttelse til
menuer mm. I slrn kan man selv bestemme hvilken editor man vil bruge
til at skrive sine indlæg i, jed er god til den slags.

jed er en editor med farvekodning og alskens forskellige modes
[ligesom i emacs].

slrn og jed kan hentes herfra:
<http://ebv.mimnet.northwestern.edu/%7Eaiyar/slrn.html>

Mens leafnode skal indstalleres med Fink:
<http://fink.sf.net/>

Fra : Jonas Christiansen V~

Dato : 27-08-02 16:58

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Det er jeg også!

Dog har jeg nu fulgt Thorbjørns råd, og installeret en ny.
<vinker midlertidig farvel til Fink og dens indhold>

--
MVH Jonas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-08-02 12:21

> [...]

> stejl til tider, men for blot to måneder siden ville jeg aldrig have
> været i stand til, at løse den situation jeg bragte mig selv i

Som en der p.t. selv sidder om natten og bøvler med "the learning curve
from hell" = Unix/Linux, tænker jeg at du nok heller ikke havde
foretaget denne effektive sletning for 2 mdr. siden??!

Martin

Fra : Jonas Christiansen V~

Dato : 27-08-02 16:52

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Som en der p.t. selv sidder om natten og bøvler med "the learning curve
> from hell" = Unix/Linux, tænker jeg at du nok heller ikke havde
> foretaget denne effektive sletning for 2 mdr. siden??!

Årh, det vil jeg nu ikke udelukke, jeg kan lave mange dumme ting i
terminal.app, også for to måneder siden.

(:

--
MVh Jonas, der leder efter sin .signature, mens han dl'er 10.1.5
opdateringen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 19:07

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote in

> [...]
> system-partition, og mon ikke det dumme barn, på majet effektiv vis,
> havde fjernet "System" og "Library" derfra?

Ikke for spille klog på Unix _overhovedet_ (!!) men det kunne være, at
vi for den uindviede lige skulle forklare, hvad der gik galt. Det kunne
jo være, at en eller anden fandt denne tråd via Google på et tidspunkt.

"Problemet" er måden Mac/PC behandler diske kontra Unix. Du navigerede
jo over på din User partition og regnede selvfølgelig med, at / (root,
øverst i hierakiet) gjaldt for den partition du arbejde på. Det er
Mac/PC måden at arbejde på, men på Unix er / altid din systempartition
og med "rm -rf /(et elller andet) slettede du på din systempartition.

Det rigtige havde været at skrive "sudo rm -rf /Volumes/Users/Library"
og det samme for System, da partitionen Users er mountet på system-
partitionen i mappen /Volumes. Det er egentligt ret forvirrende på Mac
OS X, hvis man roder med Unix-delen, for på skrivebordet har man jo
netop diskene repræsenteret på den "gamle" Mac-måde. Det gælder om at
holde hovedet koldt!

Alt dette har du selvfølgelig allerede forstået, men nu skulle andre
også have muligheden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Christiansen V~

Dato : 27-08-02 20:36

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> at vi for den uindviede lige skulle forklare, hvad der gik galt. Det
> kunne jo være, at en eller anden fandt denne tråd via Google på et

God idé.

[snip - god forklaring på forskellen mellem Mac/PC og Unix's
stiangivelser]

> Alt dette har du selvfølgelig allerede forstået, men nu skulle andre
> også have muligheden.

Forhåbentlig, så slipper de for at dumme sig lige som jeg.

--
MVH Jonas, nu varer det ikke længe.