Hvorfor ?
Fra : Ivar

Dato : 18-02-01 11:51

Hvorfor skabte Gud mennesket ?

Ivar

Fra : B. Jensen

Dato : 18-02-01 12:58

Til at herske over sit skaberværk se Første Mosebog kapitel 1 vers 26.

Med kærlig hilsen.
B. Jensen
Min hjemmeside
www.jesusviborg.subnet.dk
Se også
www.magazinet.no

Fra : Ivar

Dato : 18-02-01 13:51

> Til at herske over sit skaberværk se Første Mosebog kapitel 1 vers 26.

Ok, jeg skrev mennesket, men det grundlaget bag skabelsen
jeg var interesseret i. Så lad mig spørge på en anden måde:

Hvorfor satte Gud skabelsen i gang ?

Ivar

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-02-01 17:45

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg skrev mennesket, men det grundlaget bag skabelsen
> jeg var interesseret i. Så lad mig spørge på en anden måde:
>
> Hvorfor satte Gud skabelsen i gang ?
>
> Ivar

Hvem kender Guds første skabning/skabelse,
for det er vist ikke Jorden ???

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 18-02-01 21:08

Ivar <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96og92$nn1$1@news.cybercity.dk...

> Ok, jeg skrev mennesket, men det grundlaget bag skabelsen
> jeg var interesseret i. Så lad mig spørge på en anden måde:
>
> Hvorfor satte Gud skabelsen i gang ?

Jeg er lidt bange for at skrive dette, for det er nok lidt kættersk i
vore dage, men tyder guds spørgsmål i Genesis ikke på reproduktion mere
end på kæledyr, kommunikation og underholdning?

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 18-02-01 21:32

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mere
> end på kæledyr, kommunikation og underholdning?

Jow - og nej - Der er kun EN Gud, vi er et billede af Ham (iflg. Ham
selv), og hele vejen igennem skriften vil han snakke )

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-02-01 00:33

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jow - og nej - Der er kun EN Gud, vi er et billede af Ham (iflg. Ham
> selv), og hele vejen igennem skriften vil han snakke )
>
> Niels

Hvorfor ikke spørge;
"" kan Gud skabe så stor en sten, at Han ikke kan løfte den ""

Eller
"" Hvorfor skabte Gud solen om dagen, når det er om natten vi mangler den""

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 19-02-01 02:58

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke spørge;
> "" kan Gud skabe så stor en sten, at Han ikke kan løfte den ""

Hmm, lige så sofistikeret som den om hønen og ægget )

> Eller
> "" Hvorfor skabte Gud solen om dagen, når det er om natten vi mangler
den""

For at du kan måle tiden..

* Niels Steg *
* www.steg.dk *

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-01 11:57

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> Hmm, lige så sofistikeret som den om hønen og ægget )

Ja undskyld jeg blander mig i denne dybe filosofiske diskussion, men
der er faktisk forskel.

Med hensyn til hønen og ægget er der to mulige svar. Et
evolutionistisk og et creationistisk.

Det creationistiske:

Hønen kom først. Der står ingenting i Bibelen om, at Gud skabte æg,
men det står klart, at han skabte fugle. Og dermed høns.

Det evolutionistiske:

Ægget kom først. Vi har grund til at tro, at dinoerne lagde æg, og
under alle omstændigheder er en høne ikke en høne, hvis den ikke er
sådan en, der lægger og fødes af æg (hvis den ellers er rask.), så det
første væsen, der har generne til at være en høne, må være en mutant
født af et æg lagt af en næsten-høne.

Den med stenen, derimod, handler om sproget. Det er ligesom at spørge
om Gud kan få udsagnet "2+2=5" til at være sandt.

Spørgsmålet giver ganske simpelt ikke mening. Det er en logisk bums.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-02-01 20:21

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den med stenen, derimod, handler om sproget. Det er ligesom at spørge
> om Gud kan få udsagnet "2+2=5" til at være sandt.

DVS at den danske told&skat, har formået noget der er Gud umuligt `?````

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 18-02-01 12:48

> Hvorfor skabte Gud mennesket ?

For at have nogen at snakke med..

Det er egentlig et gennemgående tema i hele Bibelen, at Gud ønsker at
snakke med os!

* Niels Steg *
* www.steg.dk *

Fra : Ivar

Dato : 18-02-01 19:35

> For at have nogen at snakke med..

Hvorfor ønskede Han at skabe mennesket til at
snakke med ?
Det at tale er et middel til kommunikation.
Hvis man ønsker at snakke med nogen, er det normalt
fordi man ønsker at give eller få nogle informationer.
Mener du, Gud skabe mennesket for at give
eller få informationer af det ?

Det lyder lidt underligt.

Eller mener du, som Peter Ole Kvint, at det blot
er underholdningsværdien i mennesket Gud
var ude efter. Som når man anskaffer sig en
hund, til at klappe og gå tur med ?

Det lyder også underligt.

Ivar

Fra : villy kjaer

Dato : 18-02-01 20:25

> Det lyder lidt underligt.
>
> Det lyder også underligt.
>

> Ivar

Hvorfor spørger du? Det lyder lidt underlig!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-02-01 18:12

Ivar wrote:

> Hvorfor skabte Gud mennesket ?

Fordi han kedede sig.
hvorfor ser folk TV?

Fra : Vidal

Dato : 19-02-01 08:34

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:96o98e$feo$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor skabte Gud mennesket ?

Jeg tror, Gud skabte mennesket for at
forene stof og ånd.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Live4Him

Dato : 19-02-01 17:51

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skabte Gud mennesket ?
--------------
For at få nogen Han kunne være far for og elske.
Ser man skabelsen af mennesket i lyset af korset, opdager man at kærlighed
og fader-relation er nøgleord til hvorfor Gud skabte. Fordi Gud elsker (det
er Hans natur) ville Han have nogen at elske, og vores relation til Gud som
Hans børn går faktisk dybere end Guds relation med englene IMHO.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 19-02-01 21:45

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skabte Gud mennesket ?

Jeg ved det ikke helt, men du kan jo spørge ham, når du ser ham.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Søren S. Mikkelsen

Dato : 19-02-01 23:59

Gud er skaberen...måske elsker han at skabe?
S.

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-01 23:51

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skabte Gud mennesket ?
>
> Ivar
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vi kan måske finde svaret ved at betragte os selv, idet vi er skabt i Guds
billede.
Det højeste et menneske kan nå, er at blive en stor kunstner.
En Picasso, en Rembrandt, en Van Gogh eller en Rodín.
Hvorfor skaber disse mennesker deres værker?
Fordi de er kunstnere og har noget stort, vigtigt og smukt at berige
tilværelsen med.
Gud er den store kunstner og vi er nogle af hans kunstværker.
Et sted sammenligner Bibelen Gud med en pottemager som laver keramik. Noget
til skulpturer, noget til andre formål, måske nogen som pissepotter!
Kan du klandre kunstneren, eller keramikeren for at udøve sin kunst.
Spørgsmålet om hvorfor kunstneren udtrykker sig i forskellige materialer, må
besvares af hans væren. Han ér kunstner, derfor skaber han kunst.
Med de evner Gud har, kan jeg godt forstå, at han er blevet kunstner!

Lyrik

Fra : Live4Him

Dato : 27-02-01 14:52

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til skulpturer, noget til andre formål, måske nogen som pissepotter!
> Kan du klandre kunstneren, eller keramikeren for at udøve sin kunst.
---------------
Ja, jeg vil give dig delvis ret i at når man ser på naturen, planter,
blomster og dyr, og tænker på majestætiske engle der tilbeder ved tronen så
kan man måske tale om kunst og noget der er smukt. Men når man derimod ser
på verden, synden og ødelæggelsen, 2 verdenskrig osv. så er der ikke meget
kunst over det, nej, så har man tværtimod noget grimt og afskyeligt. Så
hvorfor skabte Gud mennesket alligevel, når Han i sin alviden på forhånd
vidste at det ville ende med synd, krige, nød, elendighed, sult og
ødelæggelser ?
Mennesket - et kunstværk ? Næppe.
Et uhyre ? - Muligvis.

jørgen.